Dat klopt, aangezien er belasting wordt berekend over alles wat je in 1 kalenderjaar hebt verdiend.quote:Op vrijdag 4 september 2009 09:22 schreef Its_Muppet het volgende:
Klopt het dan inderdaad dat als ik het bedrag maandelijks bovenop mijn salaris laat uitkeren, dat ik dan per saldo hetzelfde betaal?
Klopt. Het maakt voor het totaal niet uit of je je hele salaris in 1 keer krijgt in een jaar, of maandelijks een stukje.quote:Op vrijdag 4 september 2009 09:22 schreef Its_Muppet het volgende:
Klopt het dan inderdaad dat als ik het bedrag maandelijks bovenop mijn salaris laat uitkeren, dat ik dan per saldo hetzelfde betaal?
Wacht even... je werkgever die wat in jouw lijfrentepolis stopt? (dat is namelijk wat je zegt) Kan niet.quote:Op vrijdag 4 september 2009 22:51 schreef MakuMaku het volgende:
Je kan dit bedrag ook stoppen in een lijfrentepolis dat pas uitkeert wanneer je pensioeneert. Dan betaal je daar nu geen belasting over, maar pas wanneer je het uitgekeerd krijg (de omkeerregel).
Misschien kwam het minder duidelijk uit.quote:Op vrijdag 4 september 2009 23:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wacht even... je werkgever die wat in jouw lijfrentepolis stopt? (dat is namelijk wat je zegt) Kan niet.
Nope. Het kan niet.quote:Op zaterdag 5 september 2009 00:41 schreef MakuMaku het volgende:
[..]
Misschien kwam het minder duidelijk uit.
Het is geld waar ik recht op heb, ik kan dat dus als salaris uit laten keren (dus betaal nu de belasting) of ik kan het in lijfrente stoppen. Dan maakt werkgever het over (denk ik) of betalen ze het ook aan mij uit (wel met belastinginhoudingen). In laatste geval, krijg ik de hierover betaalde belasting terug omdat het aftrekbaar van mijn inkomen is.
Ik heb er nog niet echt ervaring mee, het staat wel in mijn werknemershandleiding dat dit een mogelijkheid is en daardoor belastingvoordeel kan krijgen. Ik zal volgende week wel eventjes goed navragen hoe dat precies zit dan.
Bottomline, constructie is mogelijk, maar hoe het precies werkt, dat weet ik niet. Ik vraag het na.
Excuses, het heeft even geduurd... Heb het bij mijn werkgever nagevraagd. Even aangenomen dat er voldoende jaarruimte is.quote:Op zaterdag 5 september 2009 01:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nope. Het kan niet.
Stel: bonus is 10.000 en belastingtarief is 50%. Dan krijg jij dus netto 5.000 euro van je werkgever uitgekeerd. Die 5.000 zou je (als er jaarruimte is) kunnen aftrekken, maar dan krijg je dus 'maar' ¤2.500 terug.
Dus ja: belastingvoordeel, maar nee: geen 'extra' voordeel.
Jawel. Netto kost het je nog steeds ¤ 5.000. Dit geld had je anders op je bankrekening gehad.quote:Op woensdag 11 november 2009 12:02 schreef MakuMaku het volgende:
[..]
Excuses, het heeft even geduurd... Heb het bij mijn werkgever nagevraagd. Even aangenomen dat er voldoende jaarruimte is.
Als ik bij wil storten op de pensioenregeling, dan kan mijn werkgever dat direct storten, zonder dat er inhoudingen worden gedaan. Het moet in pensioenreglement wel beschreven staan dat dit tot mogelijkheden behoort.
Als ik het in een lijfrente wilt stoppen, dan gaat het wel op de manier zoals Five_Horizon dat beschrijft. Ik kan zelf nog eens 5000 erbij leggen, dan stort ik in mijn lijfrente 10.000 euro. Van belasting dienst krijg ik dan 5000 euro terug. Dus netto kost het mij niks extra's. (10000 - 5000 belasting +5000 eigen inleg -5000 belastingteruggave = 10000 inleg in lijfrentepolis).
Reserveringsruimte is wat anders dan Jaarruimte. Reserveringsruimte is het benutten van niet gebruikte jaarruimte van afgelopen jaren, die is wel 6.703 in 2009. Jaarruimte voor 2009 is maximaal 26.491.quote:Op woensdag 11 november 2009 12:42 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jawel. Netto kost het je nog steeds ¤ 5.000. Dit geld had je anders op je bankrekening gehad.
En ik heb een vermoeden dat je geen reserveringsruimte/jaarruimte van ¤ 10.000,- hebt.
Je hebt immers als een pensioen en de reserveringsruimte is gemaximeerd (¤ 6.703 voor het jaar 2009).
Inderdaad. Maar van de jaarruimte gaat het opgebouwde pensioen ook nog eens af. Nu kan ik niet in jouw berekening kijken maar ik neem aan dat er voor de jaarruimte geen ¤ 10.000 over blijft. Anders zou ik nog eens naar je pensioenregeling kijken.quote:Op woensdag 11 november 2009 13:20 schreef MakuMaku het volgende:
[..]
Reserveringsruimte is wat anders dan Jaarruimte. Reserveringsruimte is het benutten van niet gebruikte jaarruimte van afgelopen jaren, die is wel 6.703 in 2009. Jaarruimte voor 2009 is maximaal 26.491.
Zoals gezegd, klopt deze berekening niet.quote:Op woensdag 11 november 2009 12:02 schreef MakuMaku het volgende:
[..]
Als ik het in een lijfrente wilt stoppen, dan gaat het wel op de manier zoals Five_Horizon dat beschrijft. Ik kan zelf nog eens 5000 erbij leggen, dan stort ik in mijn lijfrente 10.000 euro. Van belasting dienst krijg ik dan 5000 euro terug. Dus netto kost het mij niks extra's. (10000 - 5000 belasting +5000 eigen inleg -5000 belastingteruggave = 10000 inleg in lijfrentepolis).
Meer dan 210% kan ook trouwens. In theorie 221%quote:Op woensdag 11 november 2009 21:37 schreef MakuMaku het volgende:
Daar mag je elk jaar een bepaald gedeelte van je salaris erop storten tot max van 210% van je jaarsalaris. Per jaar max 12%.
Het is dat ik aan het studeren ben voor examen vrijdag over deze onderwerpen. Hierover hebben we tijdens de les discussie gehad. Dit stukje recht is vaak krom uitgelegd. Je mag als je begin van een bepaald jaar op 209% wel 12% storten, maar binnen dat jaar moet alles boven de 210% teruggestort worden naar de werkgever (en via werkgever weer terug naar de werknemer).quote:Op woensdag 11 november 2009 22:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Meer dan 210% kan ook trouwens. In theorie 221%
Ik zeg ook niet dat je het dan kunt houden, maar maximaal 210% is gewoon incorrect. Je zult dan inderdaad moeten gaan opnemen. Aan het eind van ieder jaar is het maximum 210% (of eigenlijk: aan het begin van het jaar)quote:Op woensdag 11 november 2009 23:18 schreef MakuMaku het volgende:
[..]
Het is dat ik aan het studeren ben voor examen vrijdag over deze onderwerpen. Hierover hebben we tijdens de les discussie gehad. Dit stukje recht is vaak krom uitgelegd. Je mag als je begin van een bepaald jaar op 209% wel 12% storten, maar binnen dat jaar moet alles boven de 210% teruggestort worden naar de werkgever (en via werkgever weer terug naar de werknemer).
Agreed!quote:Op woensdag 11 november 2009 23:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je het dan kunt houden, maar maximaal 210% is gewoon incorrect. Je zult dan inderdaad moeten gaan opnemen. Aan het eind van ieder jaar is het maximum 210% (of eigenlijk: aan het begin van het jaar)
Ja, als er te veel loonheffing op wordt ingehouden wordt dat keurig verrekend met de inkomstenbelasting. Daarom snap ik je volgende vraag ook niet:quote:Op vrijdag 13 november 2009 11:51 schreef Its_Muppet het volgende:
Leuk dat er nog steeds gediscussieerd wordt!
Ik heb inmiddels ook andere informatie gekregen, of het juist is weet ik niet.
Aangezien het een bonus betreft, zal dit ook anders worden belast, niet met 42% (mijn belastingschaal), maar met 58%, zoals vakantiegeld. Dit is dan met mijn aangifte inkomstenbelasting wel weer terug te halen.
Klopt dit?
Als je het al met me eens bent dat het geen klap uitmaakt, hoezo denk je dan dat het voor jou gunstiger uitvalt als je het een andere noemer geeft (of dat mogelijk is laat ik even in het midden)?quote:Als dit klopt, lijkt me dat ik die bonus ook onder een andere noemer kan laten zetten, waardoor het gunstiger uitvalt voor me.
58% klopt sowieso niet. Ook het feit dat het anders moet worden belast omdat het een bonus is, klopt gewoonweg niet. Als je totaal niet meer dan ongeveer ¤ 52.000,- verdient, is het helemaal niet nodig om het toptarief toe te laten passen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 11:51 schreef Its_Muppet het volgende:
Leuk dat er nog steeds gediscussieerd wordt!
Ik heb inmiddels ook andere informatie gekregen, of het juist is weet ik niet.
Aangezien het een bonus betreft, zal dit ook anders worden belast, niet met 42% (mijn belastingschaal), maar met 58%, zoals vakantiegeld. Dit is dan met mijn aangifte inkomstenbelasting wel weer terug te halen.
Klopt dit?
Linksom, rechtsom, aan het einde van de rit betaal je niet meer dan noodzakelijk. Alleen het tijdstip waarop je het geld ontvangt kan iets verschillen.quote:Als dit klopt, lijkt me dat ik die bonus ook onder een andere noemer kan laten zetten, waardoor het gunstiger uitvalt voor me.
Bonus en incidentele loonbestanddelen worden volgens mij altijd met 52% heffing belast. Ook al zit je nog lang niet bij schijf 4. Het wordt aan het eind toch wel verrekend en het teveel betaalde krijg je heus wel terug. Maak je daar maar geen zorgen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 13:04 schreef ManAtWork het volgende:
58% klopt sowieso niet. Ook het feit dat het anders moet worden belast omdat het een bonus is, klopt gewoonweg niet. Als je totaal niet meer dan ongeveer ¤ 52.000,- verdient, is het helemaal niet nodig om het toptarief toe te laten passen.
Dan heb je geen goede loonadministratie.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:43 schreef MakuMaku het volgende:
[..]
Bonus en incidentele loonbestanddelen worden volgens mij altijd met 52% heffing belast. Ook al zit je nog lang niet bij schijf 4. Het wordt aan het eind toch wel verrekend en het teveel betaalde krijg je heus wel terug. Maak je daar maar geen zorgen.
Een goede loonadministratie kan uitrekenen wat het geschatte fiscaal loon kan zijn en zal op basis hiervan het tarief voor bijzondere beloningen vaststellen. Iemand die ruim onder de ¤ 50.000,- zal verdienen hoeft echt geen tarief voor bijzondere beloningen te hebben van 52%.quote:Reden hiervoor is dat als je met lagere tarief gaat belasten je wellicht toch in schijf 4 terecht gaat komen. Mensen vinden naheffing vaak vervelend. Het is toch leuker om achteraf geld terug te krijgen?!
Alvast gefeliciteerd.quote:Ow ja, examen Recht vandaag ging goed, zaten niet zoveel moeilijke dingen tussen. Heb deze vrijwel zeker gehaald!![]()
Da's dus fraude want de baas heeft geen recht op BTW-aftrek.quote:Op vrijdag 13 november 2009 23:47 schreef buzz1291 het volgende:
Je moet dat soort dingen gewoon een beetje handig met je baas regelen. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe laptop nodig. Zoek een keidure uit, laat die door je baas betalen. Hij het voordeel van de BTW aftrek, en jij laat het in mindering brengen op je bruto bonus. Dit is uiteraard maar een vb. Zo zijn er dus legio te bedenken, die welliswaar niet helemaal legaal zijn zijn maar waarmee je eenvoudig een hoop belasting kan besparen.
quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:38 schreef guapo het volgende:
Heb je een leaseauto?
Zo nee, is het dan mogelijk om met je bruto bonus bedrag je lease auto te financieren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |