Zelfs al heb je een overeenkomst, deze overeenkomst bevat waarschijnlijk ook een proeftijd. Dus ze kunnen je de eerste maand (of twee maanden) er zo weer uitknikkeren. Dus ik zou, als ik jou was, je verlies nemen en op zoek gaan naar wat anders.quote:Op donderdag 3 september 2009 17:41 schreef MVRM het volgende:
Okee, ik verkeer in de volgende situatie.
<Verhaal over hoe TS gepiepeld wordt>
Oh, 't is niet zozeer dat ik iets wil gaan aanvechten. Integendeel. Ik ben gewoon benieuwd of 't juridisch wel kuis is, wat ze doen.quote:Op donderdag 3 september 2009 17:46 schreef FunkyHomosapien het volgende:
mja het is een overeenkomst, maar wat wil je dat dan aan gaan vechten? wordt een leuke tijd bij dat bedrijf dan
Dat besef ik.quote:Op donderdag 3 september 2009 17:54 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Zelfs al heb je een overeenkomst, deze overeenkomst bevat waarschijnlijk ook een proeftijd. Dus ze kunnen je de eerste maand (of twee maanden) er zo weer uitknikkeren. Dus ik zou, als ik jou was, je verlies nemen en op zoek gaan naar wat anders.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat je je goed gepiepeld voelt.
Ja, maar ze kunnen de proeftijd niet aanwenden om hem om deze reden eruit te knikkeren, omdat de proeftijd daar niet voor bedoeld is. Wel kunnen ze in de proeftijd een willekeurige reden verzinnen.quote:Op donderdag 3 september 2009 17:54 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Zelfs al heb je een overeenkomst, deze overeenkomst bevat waarschijnlijk ook een proeftijd. Dus ze kunnen je de eerste maand (of twee maanden) er zo weer uitknikkeren. Dus ik zou, als ik jou was, je verlies nemen en op zoek gaan naar wat anders.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat je je goed gepiepeld voelt.
Niet lullig bedoeld, maar wie zegt dat daar straks achteraf ook geen interne medewerker voor boven komt drijven?quote:Op donderdag 3 september 2009 18:07 schreef MVRM het volgende:
Dat besef ik.
Maar ik ga niet op zoek naar iets anders. Ik wil er erg graag werken. Is het niet in de functie waar ik op voorhand vanuit ging, dan is het wel in die alternatieve functie. Die laatste is qua inhoud en verdiensten ook prima, echter komt daar een berg meer reistijd bij kijken.
Nee, dat is niet waar. De werkgever heeft geen enkele reden nodig om iemand er tijdens de proeftijd uit te gooien. (De werknemer kan ook zonder opgaaf van redenen vertrekken binnen dezelfde termijn overigens...)quote:Op donderdag 3 september 2009 18:11 schreef Picchia het volgende:
[..]
Ja, maar ze kunnen de proeftijd niet aanwenden om hem om deze reden eruit te knikkeren, omdat de proeftijd daar niet voor bedoeld is. Wel kunnen ze in de proeftijd een willekeurige reden verzinnen.
Maar het lijkt me inderdaad behoorlijk zinloos om het aan te vechten.
Jawel, als ze hem bijvoorbeeld direct ontslaan dan kan er sprake zijn misbruik van de proeftijd. Zij hebben niet eens de mogelijkheid gehad om te kijken of hij geschikt is voor de positie e.d. En dan kan je een schadevergoeding eisen. Maar zo ver is het nog niet gekomen in dit geval. Laten we het verder maar beperken tot de vraag van de OP.quote:Op donderdag 3 september 2009 18:14 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. De werkgever heeft geen enkele reden nodig om iemand er tijdens de proeftijd uit te gooien. (De werknemer kan ook zonder opgaaf van redenen vertrekken binnen dezelfde termijn overigens...)
Hoe ga je bewijzen dat er misbruik is gemaakt van de proeftijd als de werkgever geen reden hoeft op te geven? Voor hetzelfde geld laten ze hem één dag werken en sturen hem dan naar huis.quote:Op donderdag 3 september 2009 18:19 schreef Picchia het volgende:
[..]
Jawel, als ze hem bijvoorbeeld direct ontslaan dan kan er sprake zijn misbruik van de proeftijd. Zij hebben niet eens de mogelijkheid gehad om te kijken of hij geschikt is voor de positie e.d. En dan kan je een schadevergoeding eisen. Maar zo ver is het nog niet gekomen in dit geval. Laten we het verder maar beperken tot de vraag van de OP.
Dat is al behoorlijk verdacht. En als je de reden wilt weten kun je het vragen. (niet dat je de waarheid te horen zal krijgen)quote:Op donderdag 3 september 2009 18:22 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Hoe ga je bewijzen dat er misbruik is gemaakt van de proeftijd als de werkgever geen reden hoeft op te geven? Voor hetzelfde geld laten ze hem één dag werken en sturen hem dan naar huis.
Wat begrijp je niet aan 'zonder opgaaf van reden'? Dat betekent dat ze je de reden niet hoeven te vertellen.quote:Op donderdag 3 september 2009 18:24 schreef Picchia het volgende:
Dat is al behoorlijk verdacht. En als je de reden wilt weten kun je het vragen. (niet dat je de waarheid te horen zal krijgen)
Nee, dan bestaat die verplichting niet. Vandaar namelijk het 'zonder opgaaf van reden'.quote:Op donderdag 3 september 2009 18:26 schreef Picchia het volgende:
Daarom moet je er om vragen. Dan bestaat die verplichting wel.
Helder.quote:Op donderdag 3 september 2009 19:31 schreef mazeind het volgende:
Arbeidsvoorwaardengesprek heeft nog niet eens plaatsgevonden, zeg je zelf. Er kan dus geen sprake zijn van een mondeling akkoord. Ergo: geen poot om op te staan.
Bovendien is er een manager of P&O'er overijverig geweest door al met jou aan de slag te gaan. Bij wat grotere bedrijven moeten vacatures altijd eerst opengesteld worden voor interne kandidaten. Is meestal een eis van de OR.
Als ze je echt willen hebben kunnen ze de interne vacature zo op stellen dat alleen jij een serieuze kans maakt.quote:Op donderdag 3 september 2009 20:48 schreef MVRM het volgende:
[..]
Toch kan ik er met m'n verstand nog niet bij dat men de mogelijkheid van interne sollicitaties min of meer genegeerd heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |