abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72610669
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:15 schreef Ereinion het volgende:
Ik heb Brieven van Tolkien gelezen. Er zitten een paar aardige (lange) brieven in waarin hij veel uitlegt aan zijn lezers, die zeker wel de moeite waard zijn als je wat geïnteresseerd bent in de wereld achter The Lord of the Rings. Er zaten echter ook heel wat brieven tussen die hij aan zijn vrouw heeft geschreven, waar privé informatie in stond waar ik totaal geen behoefte aan heb.
Denk dat ik hem dan toch maar koop. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet van alle boeken van Tolkien helemaal kapot was. De Avonturen van Tom Bombadil vond ik echt niks (snapte er ook niks van). Maar goed het is alweer een paar jaar geleden dat ik het heb gelezen, ik heb ook het idee dat die gedichten van Tolkien amper naar het Nederlands te vertalen zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2009 12:25:33 ]
pi_72732020
Ben nu ergens halverwege bij de Hobbit, echt een mooi boek. Laatste keer dat ik het las was in 2007 en ben ondertussen alweer veel vergeten.

Ik had trouwens gelezen dat de naam Middle-Earth is afgeleid van Midgard (uit de Germaanse mythologie).
pi_80791279
Volgens mij is dit het 'nieuwste' Tolkien / LotR topic, dus ik post hier maar.

Ik heb net namelijk een aantal welbekende online boekenwinkels afgestruind om eens te kijken welke boeken er zijn van Tolkien over Middle-earth. Vervolgens heb ik een waslijst staan waar ik ook niet meer van weet waar te beginnen en wat eventueel geskipt kan worden. De volgende boeken kwam ik tegen:

• Book of Lost Tales
  • The Lost Road and Other Writings
  • The Shaping of Middle-Earth
  • The Lost Road
  • The Sauron Defeated
  • Lays of Beleriand
  • The Letters of JRR Tolkien
  • The Return of the Shadow
  • The War of the Jewels
  • The Peoples of Middle-Earth
  • The Morgoth's Ring
  • The Children of Hurin
  • Unfinished Tales
  • Treason of Isengard

• The Silmarillion
  • The Hobbit
  • LotR 1,2,3
  • ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
    pi_80800838
    The Children of Hurin laatst gelezen en dat was een goed verhaal naar mijn mening.
    -|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
    pi_80803170
    Ik moet nog beginnen aan alles. Heb wel de films gezien, maar wil wel eens het complete (en originele) verhaal lezen. Alleen zijn er, zoals ik in mijn vorige post al zei, zoveel boeken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
    ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
    pi_80805379
    quote:
    Op woensdag 28 april 2010 13:44 schreef uppie83 het volgende:
    Ik moet nog beginnen aan alles. Heb wel de films gezien, maar wil wel eens het complete (en originele) verhaal lezen. Alleen zijn er, zoals ik in mijn vorige post al zei, zoveel boeken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
    Hobbit ==> LOTR ==> Silmarillion. De rest zijn vooral eerdere en uitgebreidere versies, en onafgemaakte verhalen. Dat is alleen aan te raden als je een echt grote fan bent.
    pi_80806156
    quote:
    Op woensdag 28 april 2010 14:49 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Hobbit ==> LOTR ==> Silmarillion. De rest zijn vooral eerdere en uitgebreidere versies, en onafgemaakte verhalen. Dat is alleen aan te raden als je een echt grote fan bent.
    Children of Hurin zou ik eerder aanraden dan de Silmarillion (waar het verhaal in het kort ook in staat, met een sprongetje naar Unfinished Tales voor het middenstuk). Veel beter leesbaar voor iemand die de proza van Hobbit/LotR intussen gewend is.
    "If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
    pi_80811141
    Dus er zit overlap tussen de boeken... is dat bij nog meer van de boeken die ik genoemd hebt?
    ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')