abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72391511
Beste mensen

Voor een (groot) Nederlands bedrijf klus ik (25) al (samen met een compagnon (33)) een tijdje tools in elkaar. Denk daarbij aan VBA applicaties, excel rekensheets en dergelijken. Normaliter ging de uitbetaling altijd via een (studenten)uitzendbureau dat grofweg de volgende regel hanteerde: van elke euro houden ze de helft in, wat je over houdt is netto. Een klusje van 100 uur a 15 euro netto voor mij kost het bedrijf dan ook 3000 euro.

Omdat we voor dat bedrijf toch als een soort 'externe' werken geeft dit de laatste tijd nogal problemen ivm een ingestelde banenstop. Ze willen dan ook liever een 'product' kopen voor een fixed price. Dus zeg, ze betalen ineens 3000 euro voor het eindproduct. Dat kan dan weer wel door een of andere reden.

Maar, dat bedrag kunnen en mogen ze niet naar een particulier overmaken. Ofwel, er moet een bedrijfje in het leven geroepen worden. Mijn compagnon heeft overigens naast deze werkzaamheden een fulltime baan.

Nu had hij begrepen dat het het voordeligst zou zijn, voor ons allebei, als hij een eenmanszaakje zou beginnen, en mij in dienst zou nemen. Maar ik heb daarover mijn twijfels. Maakt het sowieso belasting technisch uit of hij het bedrijfje zou oprichten of ik? (ik heb geen fulltime baan er naast, ben student). Of is een andere constructie voordeliger? Ik wil het liefst in ieder geval er niet op achteruit gaan vergeleken de eerdere verdiensten via het uitzendbureau.

Iemand die er verstand van heeft?
  donderdag 3 september 2009 @ 10:03:23 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_72391566
Weet je wat jij zou moeten doen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 3 september 2009 @ 10:12:19 #3
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_72391739
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:03 schreef karr-1 het volgende:
Weet je wat jij zou moeten doen?
Conducteur worden!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 3 september 2009 @ 10:14:53 #4
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_72391792
Als dit alles is wat er over te melden is, dan gaan jullie het schip in. Ff snel; een paar losse flodders...

Als jullie voor een bedrijf 100 uur werken, dan is ¤ 3.000 factureren een fooi. Tenzij jullie echt alleen ongeschoold werk komen doen.

Naast je fulltime werk een bedrijf beginnen is alleen onder bepaalde omstandigheden verstandig. Je collega zal nooit aangemerkt worden als ondernemer, maar dat heeft voor- en nadelen.

Jou in dienst nemen voor die incidentele ¤ 3.000 volgens mij niet de allerslimste constructie.

Wat volgens mij echt het handigst is, is om een bedrijf te zoeken dat voor jullie kan factureren en die bereid is de opbrengsten voor jullie te verlonen.

Serieus, ga naar de KvK en de fiscus en laat het je uitleggen!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  donderdag 3 september 2009 @ 10:25:44 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_72392022
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:12 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Conducteur worden!
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 3 september 2009 @ 10:45:09 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72392521
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:14 schreef ElisaB het volgende:
Als dit alles is wat er over te melden is, dan gaan jullie het schip in. Ff snel; een paar losse flodders...

Als jullie voor een bedrijf 100 uur werken, dan is ¤ 3.000 factureren een fooi. Tenzij jullie echt alleen ongeschoold werk komen doen.
Is de ¤ 3.000 niet gewoon een voorbeeld?
quote:
Naast je fulltime werk een bedrijf beginnen is alleen onder bepaalde omstandigheden verstandig. Je collega zal nooit aangemerkt worden als ondernemer, maar dat heeft voor- en nadelen.
Waarom zal de collega niet als ondernemer aangemerkt kunnen worden?
quote:
Jou in dienst nemen voor die incidentele ¤ 3.000 volgens mij niet de allerslimste constructie.
Dat zeer zeker.
quote:
Wat volgens mij echt het handigst is, is om een bedrijf te zoeken dat voor jullie kan factureren en die bereid is de opbrengsten voor jullie te verlonen.
Waarom verlonen? Het bedrijf kan toch ook gewoon de werkzaamheden (onder inhouding van een kleine provisie?) doorstorten naar TS en z'n compagnon. Die geven het op als resultaat uit overige werkzaamheden. Houden ze er netto ook nog meer aan over.
(Bij interesse, PM staat open.)
quote:
Serieus, ga naar de KvK en de fiscus en laat het je uitleggen!
Info inwinnen is sowieso niet verkeerd.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_72392651
Denk er nog maar eens goed over na, want 15 euro is echt een lachertje. Ik zou eerder denken aan minimaal 45 euro per uur, maar ik kan lastig inschatten op wat voor niveau het werk is.
  donderdag 3 september 2009 @ 10:50:59 #8
33954 ElisaB
pi_72392673
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:45 schreef ManAtWork het volgende:
Is de ¤ 3.000 niet gewoon een voorbeeld?
Ow, dat kan ook! Nou laat ik dan zeggen dat ik hoop dat het een voorbeeld is!
quote:
Eén opdrachtgever en een fulltime baan ernaast. Ik denk dat je dan niet snel aan de criteria zal voldoen.
quote:
Waarom verlonen? Het bedrijf kan toch ook gewoon de werkzaamheden (onder inhouding van een kleine provisie?) doorstorten naar TS en z'n compagnon. Die geven het op als resultaat uit overige werkzaamheden. Houden ze er netto ook nog meer aan over.
Als ik dat bedrijf was zou ik het liever verlonen. Tenzij ik wist hoe ik 'het storten naar TS en zijn compagnon' kon verantwoorden.
quote:
(Bij interesse, PM staat open.)
Interesse in wat
quote:
Info inwinnen is sowieso niet verkeerd.
Ik wou dat ik dat 15 jaar geleden wat doortastender had gedaan
  donderdag 3 september 2009 @ 10:51:20 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72392681
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:50 schreef Fastmatti het volgende:
Denk er nog maar eens goed over na, want 15 euro is echt een lachertje. Ik zou eerder denken aan minimaal 45 euro per uur, maar ik kan lastig inschatten op wat voor niveau het werk is.
Waarom tik je dan de eerste zin?
pi_72392718
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Omdat z'n hoofdinkomen uit loondienst komt.
Ik neem aan dat hij tenminste meer verdient uit loondienst dan uit die neveninkomsten.

Ik zou eerder voor een freelance/zzp constructie gaan voor jullie beiden.
Je maat geeft het dan gewoon op als neveninkomsten en jij ook.
pi_72392748
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:51 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Omdat je voor 15 euro per uur nog geen schoonmaker kunt krijgen. Laat staan een it-er.
  donderdag 3 september 2009 @ 10:54:39 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72392778
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:50 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ow, dat kan ook! Nou laat ik dan zeggen dat ik hoop dat het een voorbeeld is!
Ik ook.
quote:
[..]

Eén opdrachtgever en een fulltime baan ernaast. Ik denk dat je dan niet snel aan de criteria zal voldoen.
Dat kan inderdaad. Maar jij deed het overkomen alsof de full-time baan het criterium was.
quote:
[..]

Als ik dat bedrijf was zou ik het liever verlonen. Tenzij ik wist hoe ik 'het storten naar TS en zijn compagnon' kon verantwoorden.
Dat is niet zo moeilijk: aan het eind van het jaar een formulier invullen voor 'Aan derden betaalde bedragen'. Is niet ongebruikelijk.
quote:
[..]

Interesse in wat
De opmerking was voor TS bedoeld. Ik wil best voor hem als tussenpersoon optreden.
quote:
[..]

Ik wou dat ik dat 15 jaar geleden wat doortastender had gedaan
Want?
  donderdag 3 september 2009 @ 10:56:10 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72392818
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:52 schreef lezzer het volgende:

[..]

Omdat z'n hoofdinkomen uit loondienst komt.
Ik neem aan dat hij tenminste meer verdient uit loondienst dan uit die neveninkomsten.
Dat is voor de fiscus geen criterium om niet als ondernemer aangemerkt te worden. Ik heb ook klanten die gewoon (full-time) werknemer zijn en daarnaast ondernemer zijn.
quote:
Ik zou eerder voor een freelance/zzp constructie gaan voor jullie beiden.
Je maat geeft het dan gewoon op als neveninkomsten en jij ook.
Probleem is dat de opdrachtgever dit dus niet accepteert.
pi_72392828
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:51 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Omdat 45 euro toch wel het absolute minimum is
  donderdag 3 september 2009 @ 10:56:43 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72392839
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:53 schreef lezzer het volgende:

[..]

Omdat je voor 15 euro per uur nog geen schoonmaker kunt krijgen. Laat staan een it-er.
Maar vervolgens geeft ie zelf aan dat het het niveau niet kan inschatten. Beetje tegenstrijdig.
  donderdag 3 september 2009 @ 10:57:11 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72392858
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:56 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Omdat 45 euro toch wel het absolute minimum is
Minimum? Volgens wie?
pi_72392908
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:57 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Minimum? Volgens wie?
Van onder de 45 euro kun je echt niet rondkomen hoor Of denk je dat je 45*160=7200 per maand binnen harkt ofzo?
  donderdag 3 september 2009 @ 11:01:31 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72392982
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:58 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Van onder de 45 euro kun je echt niet rondkomen hoor Of denk je dat je 45*160=7200 per maand binnen harkt ofzo?
Nogmaals de vraag: het minimum volgens wie? Als TS vindt dat ie ¤ 15,-, ¤ 30,- of ¤ 100,- kan/wil rekenen voor zijn diensten, wie zijn wij om daar over te oordelen?
  donderdag 3 september 2009 @ 11:02:18 #19
33954 ElisaB
pi_72393005
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:54 schreef ManAtWork het volgende:
Dat kan inderdaad. Maar jij deed het overkomen alsof de full-time baan het criterium was.
Sorry, my bad. Was niet de bedoeling.
quote:
Dat is niet zo moeilijk: aan het eind van het jaar een formulier invullen voor 'Aan derden betaalde bedragen'. Is niet ongebruikelijk.
Aha! Ik wist niet van het bestaan. In dat geval zou dat wel een optie kunnen zijn.

Kom je overigens niet in de knel met dat de fiscus het een verkapt dienstverband vindt en je alsnog een aanslag LB oplegt?
quote:
De opmerking was voor TS bedoeld. Ik wil best voor hem als tussenpersoon optreden.
In dat geval heb ik nog wel een kandidaat voor je
quote:
Want
Want ik had er geen kaas van gegeten en ben er uiteindelijk maar gewoon ingestapt. Het is allemaal goedgekoemn, maar het had net zo goed allemaal fout kunnen gaan, omdat ik werkelijk geen idee had wat er allemaal bij kwam kijken. Een actief administratiekantoor was in mijn geval geen overbodige luxe!
pi_72393016
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:01 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nogmaals de vraag: het minimum volgens wie? Als TS vindt dat ie ¤ 15,-, ¤ 30,- of ¤ 100,- kan/wil rekenen voor zijn diensten, wie zijn wij om daar over te oordelen?
Als die 15 euro per uur wil rekenen heeft het voor zichzelf beginnen echt geen zin hoor. Heeft niks met over oordelen te maken.
  donderdag 3 september 2009 @ 11:05:28 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72393090
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:02 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Sorry, my bad. Was niet de bedoeling.
Bij deze dus opgelost.
quote:
[..]

Aha! Ik wist niet van het bestaan. In dat geval zou dat wel een optie kunnen zijn.

Kom je overigens niet in de knel met dat de fiscus het een verkapt dienstverband vindt en je alsnog een aanslag LB oplegt?
Hoeft niet. Gewoon duidelijke afspraken maken. En indien nodig kun je een VAR vragen bij de fiscus. Dan heb je dat in ieder geval afgedekt.
quote:
[..]

In dat geval heb ik nog wel een kandidaat voor je
Zoals gezegd: bij serieuze interesse kan er altijd gereageerd worden. Een goede samenwerking sla ik nooit af.
quote:
[..]

Want ik had er geen kaas van gegeten en ben er uiteindelijk maar gewoon ingestapt. Het is allemaal goedgekoemn, maar het had net zo goed allemaal fout kunnen gaan, omdat ik werkelijk geen idee had wat er allemaal bij kwam kijken. Een actief administratiekantoor was in mijn geval geen overbodige luxe!
Tsja, dat wordt nogal eens vergeten.
  donderdag 3 september 2009 @ 11:09:02 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72393184
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:02 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Als die 15 euro per uur wil rekenen heeft het voor zichzelf beginnen echt geen zin hoor. Heeft niks met over oordelen te maken.
Ik kan (en wil) geen oordeel geven over de kennis en kunde van TS. Maar ik ben het vaak genoeg tegen gekomen dat iemand die ¤ 100,-/uur rekent, niet dubbel zo snel werkt als iemand die ¤ 50,-/uur rekent. Het kan, zeker als opstart of bijbaantje, best interessant zijn om voor iets minder dan de concollega's te rekenen.
Daarbij heeft hij het over ¤ 15,- netto. Dat is bruto toch tussen de ¤ 25,- en ¤ 30,-.

Maar goed, jouw mening, mijn mening.
pi_72393261
Ik zou voor een zzp constructie gaan.

Enige nadeel is dat je volgens mij minimaal aantal opdrachtgevers moet hebben.
Vaak zie je dat hiervoor het volgende truckje wordt toegepast:

Bedrijf huurt zzper's A en B in.

A factureert voor A en B aan bedrijf á ¤5000.-
B factureert aan werknemer A á 2500.-

de volgende periode andersom en dan heb je al 2 opdrachtgevers.

voor heel veel info Check
pi_72393520
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:12 schreef Namo_h het volgende:
Ik zou voor een zzp constructie gaan.

Enige nadeel is dat je volgens mij minimaal aantal opdrachtgevers moet hebben.
Vaak zie je dat hiervoor het volgende truckje wordt toegepast:

Bedrijf huurt zzper's A en B in.

A factureert voor A en B aan bedrijf á ¤5000.-
B factureert aan werknemer A á 2500.-

de volgende periode andersom en dan heb je al 2 opdrachtgevers.

voor heel veel info Check
Vertel mij eens, hoe is een ZZP een "constructie"?

ZZP-er ben je of je bent het niet. Bovendien zegt het niets over wat voor belasting dan ook, je kan ook ZZP-er zijn via een BV. En verder, waarom moet je volgens jou een minimum aantal opdrachtgevers hebben?
pi_72393665
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat is voor de fiscus geen criterium om niet als ondernemer aangemerkt te worden. Ik heb ook klanten die gewoon (full-time) werknemer zijn en daarnaast ondernemer zijn.
[..]
Nee, het aantal uren dat je in je bedrijf steekt speelt ook mee.
Echter, ook als je 10 uur per jaar in je bedrijf steekt en btw rekent, ben je ondernemer voor zover ik weet.
quote:
Probleem is dat de opdrachtgever dit dus niet accepteert.
Waarom niet? Willen ze alleen een bv ofzo?
Dan zou ik als ik TS was toch maar snel iets meer rekenen dan 30 euro per uur...

Overigens, als ik een bedrijf tegen kom die voor mij it-werk doet en die 15 euro per uur rekent, sorry, maar dat neem ik niet echt serieus.
Voor de grafische sector zijn er zelfs richtlijnen qua tarieven. Dat zal er in die branche ook vast wel zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')