Even een vraag; wat doen jullie als je het idee hebt dat je kind niet goed in de groep ligt? Ik heb nu een aantal malen (oke, 2

, maar ik wil dat soort dingen graag zsm voor zijn) meegemaakt dat D. een beetje vervelend wordt bejegend door een ander kindje.
Hij vraagt bijvoorbeeld erg veel aan kinderen (Hoe heet jij, etc, gewoon, een gesprekje willen voeren) en krijgt dan bijna altijd een bot, afwijzend antwoord. Hij wil eigenlijk gewoon communiceren en krijgt dan nul op rekest.
Vandaag deed hij enorm aardig tegen een jongetje aan het kwebbelen dat ineens tegen hem begon te gillen dat ie een stinkerd was

Dat ventje was met zijn oma dat er ook nog eens niets van zei, wat ik dan ook al raar vind, je corrigeert zo'n kind dan toch?! Ik kan me voorstellen dat D. zich dan niet serieus genomen voelt, zich een buitenstaander. En nog een voorbeeld, laatst waren we ergens en kwamen het iets oudere zoontje van een kennis van mij tegen, D. heel enthousiast en zulks, en zegt dat jochie botweg "Ga weg, jij bent mijn vriendje niet!" terwijl ze altijd leuk hebben gespeeld. Oke, het was ook wel eens beef, maar dat is logisch met twee peuters die moe zijn lijkt me.
Ik vind dat soort situaties heel erg naar en vraag me af hoe andere moeders dat ervaren als zoiets voorkomt, en hoe jullie daarmee omgaan

.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.