In de voorbereiding op het seizoen 2008-2009 deed de naam Marko Vejinovic menig voetballiefhebber de wenkbrauwen fronsen. Het gaat om Marko Matic. Tot zijn achttiende verjaardag droeg Marko de achternaam van zijn moeder: Matic. Samen met zijn oudere broer besloot Marko na zijn achttiende verjaardag de naam van zijn vader te gaan dragen: Vejinovic. Mijn vaders kant heeft verder geen kans op nageslacht, dus besloten mijn broer en ik de naam Vejinovic aan te nemen, zegt de middenvelder. ''Het zal voor het grote voetbalpubliek weinig uitmaken. Ik ben namelijk nog niet zo bekend. Maar de commentatoren op televisie zullen nu wel extra hun best moeten doen'', lacht Vejinovic.
![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Geboren: 03.02.1990 Lengte: 1,86 Nationaliteit: Nederlands, Servisch Positie: Middenveld Huidige club: Heracles Almelo Contract: 2012 (optie voor nog een jaar)
Interlands Oranje -19: 17 Doelpunten Oranje -19: 06 |
JeugdDat Marko Vejinovic over veel talent beschikt was al snel duidelijk. Het talent kwam via Voorland, Zeeburgia, Ajax en FC Utrecht uiteindelijk terecht bij AZ, waar hij in de B1 mocht beginnen.
In Alkmaar ontpopte de jongeling zich rap tot het grote talent van de AZ-opleiding, met zijn spel veroverde hij de aandacht van Europese topclubs. Liverpool verleidde hem twee jaar terug bijna de overstap te maken naar de jeugdopleiding van de Engelse topclub. De speler kon 100.000 euro per jaar krijgen als hij direct zijn handtekening zou zetten onder een contract. Marko Vejinovic keek rond bij de club van Dirk Kuyt en Ryan Babel, maar het grote talent koos uiteindelijk voor AZ.
AZ SelectieAZ maakte hem tijdens de spannende dagen rond de flirt met Liverpool immers duidelijk dat de club voorrang wil geven aan spelers uit de eigen jeugdopleiding. Als blijk van waardering en als stimulans schoof de club hem in een keer door van de B-junioren naar de selectie van Louis van Gaal, die vanaf het begin een fan van hem was.
Jong AZ trainer Marcel Bout: ''Vooral omdat hij als een van de weinige talenten de gave heeft altijd naar voren te denken en te spelen. Hij geeft zelden een balletje breed of achteruit. Dat hebben maar weinig spelers.''
Bout zag Vejinovic elke week pas één dag voor de wedstrijd. Dan sloott hij aan bij de spelers van Jong AZ. ,,De rest van de week kreeg hij hogeschoolles van Van Gaal. Hij verdiende dat, want Marko is een jongen met enorme potentie.''
DebuutIn het seizoen 2008/2009 was het eindelijk zo ver, in de wedstrijd van AZ tegen Feyenoord (0-0) maakte de 19-jarige Vejinovic zijn debuut in de eredivisie. Heel wat later dan de technisch begaafde aanvaller had gehoopt. Zijn geduld werd lang op de proef gesteld, omdat hij genoegen moest nemen met een rol in het elftal van Jong AZ.
,,Kennelijk vindt de trainer dat nu mijn tijd is gekomen om in het eerste elftal te spelen. Ik vind het jammer dat ik niet eerder heb gespeeld. Maar ik doe mijn best en ik zie wel hoe het nu verder gaat bij AZ,'' zegt de man, die 'op tien' bij Jong AZ aan de lopende band scoorde.
In zijn stem klinkt geen verbittering door, wel teleurstelling. Van Vejinovic had het allemaal wel wat sneller mogen gaan.
BreukMarko Vejinovic weigerde begin augustus zijn aflopende contract te verlengen. De 19-jarige middenvelder was niet blij dat hij de eerste twee competitiewedstrijden niet eens bij de selectie zat. "Dan weet je genoeg. Dat is heel hard aangekomen," zegt hij in Sportweek. "Op dit moment teken ik geen contract omdat ik niet speel. AZ heeft mij wel een aanbieding gedaan, maar die heb ik afgewezen. Het ziet er niet goed uit."
Vejinovic zint op een vertrek uit Alkmaar. "Ik denk dat er binnenkort wel iets komt," verwacht hij. Marcel Brandst bevestigde dat hij mag vertrekken als hij zijn contract niet wil verlengen. "Als Marko zijn contract niet verlengd, dan willen we hem nog deze maand verkopen. Dat moet wel, want na dit seizoen loopt zijn contract af."
HeraclesMarko Vejinovic speelt de komende drie seizoenen voor Heracles Almelo. Daarnaast is er een optie voor nog een seizoen in het contract opgenomen.
“Marko is een zeer talentvolle middenvelder, een nummer tien. We zijn erg blij dat hij voor ons kiest, want er waren meerdere mooie clubs in hem geïnteresseerd, zelfs uit het buitenland (Parma, Hertha BSC en Real Madrid B). Marko is een uitstekende versterking voor ons en hij is enorm gedreven om er iets moois van te maken bij Heracles Almelo”, aldus directeur Nico Jan Hoogma.
“Ik wil me fysiek en tactisch doorontwikkelen bij een mooie club met een goede spelersgroep en een fantastische trainer”, zegt Marko Vejinovic.