Klopt, dat is één van de oorzaken van de grote prijsdaling. Staat ook in het linkje trouwens, maar dat neemt niet weg dat het goed nieuws is.quote:Op woensdag 2 september 2009 09:15 schreef alors het volgende:
Volgens mij zeiden ze op het nieuws dat er van de goede oogst vorig jaar nog een grote reserve was... Heeft dat er niets mee te maken?
Simpel : We zijn niet binnen gevallen om opium productie te bestrijden.quote:Op woensdag 2 september 2009 09:08 schreef RonaldV het volgende:
Nu mogen de tegenstanders van de NATO-aanwezigheid in Afghanistan een ander argument gaan uitzoeken.
Nee, we zijn binnengevallen om daar een fatsoenlijke regering neer te zetten en te zorgen dat dat land zich een beetje kan ontwikkelen. En zorgen dat er geen extremististen weer voet aan de grond kunnen krijgen.quote:Op woensdag 2 september 2009 10:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Simpel : We zijn niet binnen gevallen om opium productie te bestrijden.
Nee, ook niet. Als de Taliban Bin laden had uitgeleverd waren we Afghanistan nooit binnengevallen. Sterker nog voor september 2001 deed de VS zelfs zaken met de Afghaans Taliban. Hetzelfde met Irak, Irak is ook binnengevallen voor MVW, nadat die niet gevonden werd ging men allemaal humanitaire redenen aan de invasie koppelen, terwijl ze nog steeds landen zoals Saudi en Egypte steunen.quote:Op woensdag 2 september 2009 11:03 schreef Vortix het volgende:
[..]
Nee, we zijn binnengevallen om daar een fatsoenlijke regering neer te zetten en te zorgen dat dat land zich een beetje kan ontwikkelen. En zorgen dat er geen extremististen weer voet aan de grond kunnen krijgen.
En guess what, aangezien de opiumproductie in Afghanistan bijna een-op-een overeenkomt met de gebieden waar de Taliban een grote invloed hebben, en omdat het grootste deel van de opiumwinst in de zakken van de Taliban verdwijnt, waarmee zij dus de opstand kunnen financieren, hangt het een nogal sterk samen met het ander.
Goed nieuws dus, dit.
De trainingskampen van Al-Qaida dateren van ver voor Afghaans Taliban, opgericht door de VS getrainde Mudjahideen. De Taliban had Osama Bin Laden al onder huisarrest geplaatst en de activiteiten van Al-Qaida laten staken. Afghanistan is binnengevallen omdat de Taliban Osama bin laden niet op de door de VS gewenste manier zou uitleveren. Het 'bewijs' dat Bin Laden en Al-Qaida achter de aanslagen zat is dan ook pas 3 maanden na de invasie geleverd, het verzet van de Taliban is dus niet minder dan legitiem.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:01 schreef Vortix het volgende:
Als als als...
Natuurlijk zijn er dubieuze redenen aan te geven voor het starten van die oorlogen. Irak is ook een grove fout gebleken, dat ben ik zeker met je eens. Afghanistan is ambiguer. Ja, de Amerikanen steunen nog steeds landen als Egypte en Saudi-Arabië, maar die landen hebben geen door de lokale overheden gesanctioneerde trainingskampen van Al-Quaida. Afghanistan had dat wel.
Denken de nabestaanden van de door VS gemaakte slachtoffers daar anders over?quote:Op woensdag 2 september 2009 12:28 schreef Vortix het volgende:
Mja daar heb je een punt.
Maar het verzet van de Taliban legitiem noemen gaat me wat te ver. Ik vermoed dat veel van de burgers die ze opblazen daar toch echt anders over denken.
Wat dacht je van het niet winnen van die oorlog. Militair een sterk argument denk ik. We bakken er geen moer van daar.quote:Op woensdag 2 september 2009 09:08 schreef RonaldV het volgende:
Nu mogen de tegenstanders van de NATO-aanwezigheid in Afghanistan een ander argument gaan uitzoeken.
Weinig Amerikanen of NAVO-troepen die bedoeld massa's burgerslachtoffers maken. De Taliban blazen burgers op met het doel om burgers op te blazen, puur en alleen om ze angst aan te jagen en zo hun invloed te vergroten. Juist door dit soort redenen zijn de NAVO-troepen de afgelopen tijd aan het veranderen van tactieken en strategieen omdat de genieen in Brussel en Washington eindelijk inzien dat je dit conflict niet met militair overwicht gaat winnen. Dus meer ontwikkeling, meer bescherming van de bevolking in plaats van jacht maken op de Taliban enzovoorts.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Denken de nabestaanden van de door VS gemaakte slachtoffers daar anders over?
Wat is het verschil tussen de VS en Taliban, beiden hebben ze op groot schaal burgerslachtoffers gemaakt tot ze de macht in handen hadden en lang daarna, enig verschil mijn inziens is dat in geval van de Taliban ook de dader sterft.
Dat de Navo troepen het onbedoeld burgerslachtoffers zouden maken, maakt het niet voor de burgerslachtoffers minder erg lijkt me, als we tenminste naar je eerdere vermoedens kijken.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:41 schreef Vortix het volgende:
[..]
Weinig Amerikanen of NAVO-troepen die bedoeld massa's burgerslachtoffers maken. De Taliban blazen burgers op met het doel om burgers op te blazen, puur en alleen om ze angst aan te jagen en zo hun invloed te vergroten. Juist door dit soort redenen zijn de NAVO-troepen de afgelopen tijd aan het veranderen van tactieken en strategieen omdat de genieen in Brussel en Washington eindelijk inzien dat je dit conflict niet met militair overwicht gaat winnen. Dus meer ontwikkeling, meer bescherming van de bevolking in plaats van jacht maken op de Taliban enzovoorts.
Dat de Taliban doelbewust burgerslachtoffers maakt enkel om verderf te zaaien en angst in te boezemen is natuurlijk the-winners-write-history mentaliteit, wat met een schep zout genomen dient te worden.quote:Ik vermoed dat veel van de burgers die ze opblazen daar toch echt anders over denken.
True, maar als je de centjes volgt zul je zien dat de financiering van de Taliban en Al-Qaida wel uit Saudi komt, of in ieder geval grotendeels. Dus wat dat betreft lopen de VS inderdaad met boter op hun hoofd.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:01 schreef Vortix het volgende:
Als als als...
Natuurlijk zijn er dubieuze redenen aan te geven voor het starten van die oorlogen. Irak is ook een grove fout gebleken, dat ben ik zeker met je eens. Afghanistan is ambiguer. Ja, de Amerikanen steunen nog steeds landen als Egypte en Saudi-Arabië, maar die landen hebben geen door de lokale overheden gesanctioneerde trainingskampen van Al-Quaida. Afghanistan had dat wel.
Leuk, die korte dooddoeners uit de kroeg, maar doe eens iets uitgebreider?quote:Op woensdag 2 september 2009 12:33 schreef Megumi het volgende:
[..]
Wat dacht je van het niet winnen van die oorlog. Militair een sterk argument denk ik. We bakken er geen moer van daar.
Daar doet de NAVO dan ook steeds meer moeite voor om dat niet te laten gebeuren.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat de Navo troepen het onbedoeld burgerslachtoffers zouden maken, maakt het niet voor de burgerslachtoffers minder erg lijkt me, als we tenminste naar je eerdere vermoedens kijken.
De pers bericht hetzelfde als de NAVO anders.quote:Dat de Taliban doelbewust burgerslachtoffers maakt enkel om verderf te zaaien en angst in te boezemen is natuurlijk the-winners-write-history mentaliteit, wat met een schep zout genomen dient te worden.
Maar er is wel een belangrijk verschil: Iran kent geen onafhankelijke journalisten, en die kennen we in het westen wel. De waarheid kunnen ze dan wel verdoezelen in het westen, maar de leugens komen vrijwel altijd en vrijwel compleet boven.quote:Wie zou vandaag de dag zich tegen het verzet durven te keren van de VS als Iran Amerika binnenviel omdat een groep terroristen er een gevestigd hoofdkantoor hebben? En als schepje bovenop koppelt Iran dan humanitaire redenen eraan, de Latino's en negers hebben het moeilijk in de VS, de burgers moeten lijden onder blunders van de bankiers en er is verkiezingsfraude, om maar te zwijgen over onvoorwaardelijk steun aan Israël en het in stand houden van dictaturen.
Wanneer Iran de VS zou overheersen, zou men ook al snel zeggen dat het verzet van de Amerikanen enkel als doel heeft om de bevolking achter zich te krijgen en angst in te boezemen.
Weiger je nu gewoon om de vraag te beantwoorden? Of het nu intentioneel is of niet, de NAVO troepen horen niet in Afghanistan en het resultaat veranderd niet voor de nabestaanden. Als mijn bruiloft in een bloedbad wordt gedoopt door een 'foutje' van de Amerikanen en mijn familie wordt afgeslacht, groot kans dat ik dan me zou aansluiten bij de Taliban de 'we-doen-er-alles-aan-om-het-niet-te-herhalen-pr zal daar niet veel invloed op hebben. Zelfs in het Westen wordt er met twee maten gemeten en wordt er totaal anders naar een Karst T en Mohammed B gekeken. Waarom zou dat met de Navo en Taliban verschillen?quote:Op woensdag 2 september 2009 13:05 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Daar doet de NAVO dan ook steeds meer moeite voor om dat niet te laten gebeuren.
Thanks voor je tip. Ik geloof in 'the power of nightmares', en 'the smell of paradise'. - ook een tip btw - en dat toont heel goed aan hoe de oorlogsapparaten het nieuws domineren.quote:De pers bericht hetzelfde als de NAVO anders.
In 'Soldaat in Uruzgan' beschrijft de schrijver hoe hij er ter plaatste achter kwam dat de 'ouderlingen' die hij in een dorpje trof alle vaders hadden vermoord, om zelf de plaats in de gezinnen in te nemen. Op die manier probeert de Taliban een vermomming aan te nemen om onschuldig te lijken. Koop en lees het eens, het is een eye-opener, en niet eens zo kostbaar.
Of wou je zeggen dat de pers en de schrijver aan de 'winners-write-history' zijde zitten, en dus niet betrouwbaar zijn? Zijn er dingen die jij "uberhaupt WEL gelooft?
[..]
Dat iran geen onafhankelijke journalisten heeft, heeft in mijn specifiek voorbeeld geen toegevoegde waarde omdat alles wat ik hierboven aan de VS toeschreef objectief vast te stellen is door onafhankelijke bronnen zonder dat we daarvoor Westerse onafhankelijke journalisten hoeven te raadplegen. Daarnaast zou er alsnog geen begrip zijn voor een Iraans invasie als Iran wel onafhankelijke journalisten had.quote:Maar er is wel een belangrijk verschil: Iran kent geen onafhankelijke journalisten, en die kennen we in het westen wel. De waarheid kunnen ze dan wel verdoezelen in het westen, maar de leugens komen vrijwel altijd en vrijwel compleet boven.
Stelde je een vraag dan? Ik zag een punt, geen vraagteken. Je stelde dus vast.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Weiger je nu gewoon om de vraag te beantwoorden?
De NATO heeft kort na de aanslagen van 11 september verklaard dat de aanval op de VS een aanval op allemaal was. De VS voert vervolgens (samen met de NATO) een oorlog tegen het land waar de aanvallers vandaan kwamen, en de UN hebben dat gesanctioneerd. Volgens mij horen de NATO-troepen dus gewoon in Afghanistan, wat jouw persoonlijke mening daarover ook is.quote:Of het nu intentioneel is of niet, de NAVO troepen horen niet in Afghanistan en het resultaat veranderd niet voor de nabestaanden.
Moet ik hier nou uit begrijpen dat het bombarderen van een bruiloft de reden is dat je de NATO uit Afghanistan wilt weghebben? Wat is het alternatief? De terugkeer naar de situatie van voor 2001? De situatie in Afghanistan is op dit moment op vrijwel alle fronten beter dan wanneer ook in de afgelopen 30-40 jaar. Jij wilt serieus dat de NATO vertrekt, en er weer gewoon ouderwets burgeroorlog en onderdrukking van vrouwen en andersgelovigen komt? WIe is er hier nou eigenlijk de barbaar?quote:
Als mijn bruiloft in een bloedbad wordt gedoopt door een 'foutje' van de Amerikanen en mijn familie wordt afgeslacht, groot kans dat ik dan me zou aansluiten bij de Taliban de 'we-doen-er-alles-aan-om-het-niet-te-herhalen-pr zal daar niet veel invloed op hebben.
Foute vergelijking: Karst T is naar alle waarschijnlijkheid een prychisch gestoorde geweest (het rapport is nog niet uit, vandaar mijn voorbehoud), terwijl Mo doelbewust en bij zijn volle verstand uit geloofsovertuiging een aanval doet op de Nederlandse samenleving. De vergelijking tussen Taliban en NAVO gaat dus helemaal scheef, aangezien (ik er vanuit ga dat) beiden bij hun volle verstand zijn.quote:Zelfs in het Westen wordt er met twee maten gemeten en wordt er totaal anders naar een Karst T en Mohammed B gekeken. Waarom zou dat met de Navo en Taliban verschillen?
Ik geloof in het zelfreinigende vermogen van de vrije nieuwsgaring. Niet perfect, verre van zelfs, maar we hebben niks beters. In het verleden hebben ze in ieder geval steeds laten zien dat zij zich niet al te veel om de officiele propaganda bekommeren. Zie bijvoorbeeld Israel in Libanon, zie bijvoorbeeld de VS in Vietnam. Iets dergelijks moet ik nog zien komen uit Afghanistan, Iran of Saudi. Die zijn heel goed in het bekritiserenquote:[..]
Thanks voor je tip. Ik geloof in 'the power of nightmares', en 'the smell of paradise'. - ook een tip btw - en dat toont heel goed aan hoe de oorlogsapparaten het nieuws domineren.
Ik ontkracht toch niet wat jij schrijft? Sterker nog: ik weet dat het zo is. Maar ik weet ook dat als de NATO morgen uit Afghanistan stapt, zoals jij wilt, het overmorgen zeker geen feestje is in Kabul, Kandahar en Tarin Kowt. Het vertrek van de NATO lost niks op, het maakt alleen maar meer (en grotere) problemen. Als de NATO daar nog één of twee decennia blijft rondlopen, zoals ze dat ook nog steeds doet (via de EU) in voormalig Joegoslavië, dan maakt Afghanistan een eerlijke kans.quote:[..]
Dat iran geen onafhankelijke journalisten heeft, heeft in mijn specifiek voorbeeld geen toegevoegde waarde omdat alles wat ik hierboven aan de VS toeschreef objectief vast te stellen is door onafhankelijke bronnen zonder dat we daarvoor Westerse onafhankelijke journalisten hoeven te raadplegen. Daarnaast zou er alsnog geen begrip zijn voor een Iraans invasie als Iran wel onafhankelijke journalisten had.
Opium productie onder het Taliban regimequote:Op woensdag 2 september 2009 09:08 schreef RonaldV het volgende:
Opiumproductie Afghanistan daalt 22%
Indrukwekkende cijfers: afname van 22% ten opzichte van vorig jaar, van 100.000 hectare naar 70.000 hectare (-30%), opium is van 7% naar nog 'maar' 4% van het BNP gezakt (-43%, was 27% aan het begin van de oorlog). Oorzaken zijn de sterk gedaalde prijzen op de wereldmarkt, en de akties van het ANA/ANP en de NAVO, waardoor de boeren het risico (de opbrengst is nog maar 3x hoger dan voor tarwe) niet meer willen nemen. Al met al een succes, IMHO.
Verder geen kritiek op wat de NATO heeft gepresteerd, maar toch.quote:But in 2000 the Taliban banned opium production, a first in Afghan history. In 2000, Afghanistan's opium production still accounted for 75% of the world's supply. On 27 July 2000, the Taliban again issued a decree banning opium poppy cultivation. According to opioids.com, by February 2001, production had been reduced from 12,600 acres (51 km2) to only 17 acres (7 ha).[62] When the Taliban entered north Waziristan in 2003 they immediately banned poppy cultivation and punished those who sold it.[citation needed]
Another source claims opium production was cut back by the Taliban not to prevent its use but to shore up its price, and thus increase the income of poppy farmers and revenue of Afghan tax collectors.[63]
Dat is me bekend. En zoals je zelf al meequote: het verhaal ging dat de Taliban dit alleen maar deed om de prijzen op te drijven. Aangezien de Taliban nog hetzelfde jaar werd verdreven zullen we dat nooit zeker weten, maar dat de Taliban sinds de oorlog begon drijft op de inkomsten van opium lijkt me tamelijk veelzeggend. >;)quote:Op woensdag 2 september 2009 14:07 schreef Semisane het volgende:
[..]
Opium productie onder het Taliban regime
[..]
Verder geen kritiek op wat de NATO heeft gepresteerd, maar toch.![]()
Een uiterst twijfleachtige verklaring ja, en eentje die onder grote druk (van de VS op de NATO) is uitgegeven vermoed ik. (dat Bush bijvoorbeeld begon te roepen dat "iedereen die niet voor ons is, tegen ons is" maakte het er niet beter op.)quote:Op woensdag 2 september 2009 13:47 schreef RonaldV het volgende:
De NATO heeft kort na de aanslagen van 11 september verklaard dat de aanval op de VS een aanval op allemaal was. De VS voert vervolgens (samen met de NATO) een oorlog tegen het land waar de aanvallers vandaan kwamen, en de UN hebben dat gesanctioneerd. Volgens mij horen de NATO-troepen dus gewoon in Afghanistan, wat jouw persoonlijke mening daarover ook is.
Maar wel waar ze woonden en getraind zijn en waar een regering van rare extremisten die handen van kruimeldieven afhakten en verkrachte vrouwen stenigden voor overspel de dienst uit maakte.quote:Op woensdag 2 september 2009 15:10 schreef Northside het volgende:
[..]
(Verder voert de VS geen oorlog tegen het land waar de aanvallers vandaan kwamen zoals jij zegt, want dat had boze oliesjeiks opgeleverd.)
Nou, daar heeft Northside wel een punt: Saudi is niet veel beter op dat gebied.quote:Op woensdag 2 september 2009 18:40 schreef Vortix het volgende:
[..]
Maar wel waar ze woonden en getraind zijn en waar een regering van rare extremisten die handen van kruimeldieven afhakten en verkrachte vrouwen stenigden voor overspel de dienst uit maakte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |