abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:01:35 #1
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_72338374
quote:
Oud RJC'er Danny Hoekman haalt na 20 jaar zijn gelijk

Danny Hoekman vocht 20 jaar om zijn recht te halen. Zijn veelbelovende voetballoopbaan werd door een doodschop geknakt. Hij kreeg zijn gelijk.

Het is 15 april 1987. Roda JC maakt gehakt van FC Utrecht. Een van de grote sterren van Roda is Danny Hoekman. Net twee weken eerder heeft hij de voorlopige selectie van Oranje gehaald. Hij is de gedoodverfde opvolger van die andere linksbuiten, Robbie deWit.

Het zal anders lopen. Voor Hoekman geen EK 1988, ook geen topclub meer. JanWillem van Ede breekt met een buitenproportionele charge de opkomst van een jonge voetbalster. Kruisbanden kapot, meniscus kapot, alles kapot. Anderhalf jaar revalideert Hoekman. Hij zet zijn loopbaan voort -onder meer bij VVV-, maar niet meer op het hoogste niveau. Hij is lang niet zo goed meer als voor zijn blessure. Hij vertelt wel eens dat hij door de blessure op hooguit 70 procent van zijn oude niveau presteert. Hoekman gaat procederen. „Die overtreding was niet normaal, die hoort niet op het veld thuis”, is zijn overtuiging en dus begint hij een rechtsgang die een martelgang lijkt.

Na ruim twintig jaar haalt Hoekman zijn gelijk. De rechtbank stelt hem in het gelijk. Er is hem onrecht aangedaan. Dus volgt een schadevergoeding. Hoekman is er blij mee – hij en zijn gezin zijn nu financieel onafhankelijk – desondanks zoekt hij de publiciteit met een boek Buitenspel, de prijs van een doodschop. Hoekman wil een punt maken. „Dit soort overtredingen moet uitgebannen worden. Ik voel nog steeds de vreselijke pijn.”

De zaak Hoekman kan eenzelfde uitwerking krijgen als de zaak-Bosman. Die Belg vocht met succes het transfersysteem aan. Nu ligt er keiharde keiharde jurisprudentie over buitensporig zware overtredingen. Niet alles wat op het voetbalveld gebeurt kan meer worden afgedaan als ‘bedrijfsongevalletje’.

Probleem is dat voetballers tegenwoordig astronomische salarissen verdienen. Zeven miljoen per jaar is geen uitzondering. Indien een dergelijke speler zijn loopbaan naar de knoppen ziet gaan, dan zijn de rapen gaar. Inkomstenderving van 50 tot 100 miljoen; geen club in Europa is financieel bestand tegen dergelijke claims. En je er tegen verzekeren is vrijwel onmogelijk, zeker voor Nederlandse clubs. De premies zouden de begroting te boven gaan. Dat is een groot risico, zo erkent ook Jan Gerrits, letstelschadejurist en commissaris bij NEC, een voormalige club van Hoekman. „Sommige zaken zijn nu eenmaal niet te verzekeren. Ook iedere automobilist is verzekerd voor schades van hooguit een paar miljoen.Wat nu als je Robin van Persie aanrijdt?”

Danny Hoekman verdient geen cent aan Buitenspel. De gehele opbrengstvan het door Jan Brouwer de Koning geschreven boek gaat naar de Johan Cruyff-foundation.

Het moment van de overtreding...

Buitenspel ligt nu in de winkel en is online o.a. hier te bestellen.

Bron: Limburgs Dagblad
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:02:42 #2
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_72338404
Lijkt me een eigen topic waardig. Gezien de smerige overtredingen, die de laatste jaren steeds meer voorkomen, zullen er mogelijk nog meerdere van dergelijke rechtszaken volgen.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_72338579
Terecht. Als je ook op de foto kijkt hoe die keeper inkomt, dan heb je ook geen enkele intentie om iets met de bal te doen en ga je gewoon voor je tegenstander. Niks bedrijfsongevalletje, gewoon mishandeling en de daarbij behorende straffen
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_72338668
gatver, die foto
pi_72338809
Hij heeft wel aardig wat centen gekregen denk ik, een expertise groep schatte dat hij 12 miljoen was misgelopen, hij heeft geschikt, dus zal wel minimaal de helft zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_72338839
Wat voor straf heeft Van Ede hier eigenlijk voor gehad?
pi_72338840
Twintig jaar
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:16:41 #8
128384 mcwops
gat in je glas
pi_72338845
hoeveel krijgt ie? en wie gaat dat overmaken?
en wat krijgt de 'dader' (geen euries...) ?
Niets zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve het nakomen
pi_72338911

En waar haalt Janneman die centen vandaan?
pi_72338951
Dit is betaald door de verzekering van FC Utrecht, maar wel al een hele tijd geleden volgens mij.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:31:41 #11
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_72339278
Tja... misschien slidings maar helemaal verbannen, alhoewel ik daar ook niet echt een voorstander van ben.

Het zal waarschijnlijk sowieso wel minder worden met de slidings naarmate meer teams op kunst-gras gaan spelen.

Ik heb een keer meegemaakt dat de keeper van de tegenpartij zijn noppen even in mijn benen zette, maar gelukkig was dat aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Ik had die wedstrijd binnen 15 minuten 4x gescoord, en bij die overtreding van de keeper op mij was het nog een assist op iemand die de bal erin tikte, terwijl ik dus die keeper over me heen kreeg...
Nog een jaartje ofzo een mooi litteken aan overgehouden, maar nu zie je er niets meer van. Kon ook gewoon doorspelen (weliswaar licht bebloed...)
pi_72339328
Is dit niet erg oud nieuws? Als het in 87 gebeurde, en hij kreeg na 20 jaar gelijk, dan was dat dus in 2007.
Ik heb trouwens niet het idee dat er meer smerige overtredingen zijn. Er staan gewoon vaker en meer camera's bij het voetbal, en er is meer aandacht voor.
pi_72339514
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:33 schreef Tja..1986 het volgende:
Is dit niet erg oud nieuws? Als het in 87 gebeurde, en hij kreeg na 20 jaar gelijk, dan was dat dus in 2007.
Ik heb trouwens niet het idee dat er meer smerige overtredingen zijn. Er staan gewoon vaker en meer camera's bij het voetbal, en er is meer aandacht voor.
Er staat ook ruim 20 jaar.

Die actie van Lazovic afgelopen zondag had ook met rood bestraft moeten worden, nu denken spelers met dit soort gedrag weg te kunnen komen.

Wat mij betreft wordt er voor dit soort aanslagen strenger gestraft.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_72339524
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:31 schreef Yi-Long het volgende:
Tja... misschien slidings maar helemaal verbannen, alhoewel ik daar ook niet echt een voorstander van ben.
Men zou eens wat consequenter kunnen fluiten in geval van harde slidings die niet op de bal zijn, wat mij betreft zou de regel moeten zijn dat geen slidings mag maken onder een hoek kleiner als 45 graden, ook zou een sliding nooit mogen gemaakt worden met de onderkant van de voet, ik denk als je die 2 dingen handhaaft je al een helehoop gevaarlijke tacles er uit haalt.

Wat ook een goede zou zijn is om echt zware tackles, ook echt zwaar te bestraffen, dus ipv 5 wedstrijden, gewoon een half jaar.
pi_72339746
Wow, die foto.
Striving to be more than average.
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:49:02 #16
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_72339829
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:33 schreef Tja..1986 het volgende:
Vroeger werden er, in NL tenminste, idd meer en hardere ovetredingen gemaakt. Nu is het wel wat 'softer', gelukkig maar. (En dat heeft trouwens ook te maken met de doorontwikkeling van het voetbal, oftewel minder spelers die lopen met de bal en dus ook minder kans hebben op een sliding)
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:40 schreef raptorix het volgende:

[..]

Men zou eens wat consequenter kunnen fluiten in geval van harde slidings die niet op de bal zijn, wat mij betreft zou de regel moeten zijn dat geen slidings mag maken onder een hoek kleiner als 45 graden, ook zou een sliding nooit mogen gemaakt worden met de onderkant van de voet, ik denk als je die 2 dingen handhaaft je al een helehoop gevaarlijke tacles er uit haalt.

Wat ook een goede zou zijn is om echt zware tackles, ook echt zwaar te bestraffen, dus ipv 5 wedstrijden, gewoon een half jaar.
Dat van die hoek zal moeilijk blijken te zijn om daar consequent tegen op te treden.

De huidige regels wat betreft slidings enzo zijn op zich goed, maar er wordt idd gewoon niet consequent gefloten, dus de ene keer is een tackle van achter op de man direct rood, en de andere keer komt iemand weer weg met geel, of helemaal niets. Tja(!)

Belachelijke overtredingen mogen idd harder bestraft worden, maar soms ziet iets er ook heel anders uit dan wat de bedoeling was, dus ook dat is in de praktijk moeilijk te beoordelen.
pi_72341579
belachelijk dat het zo lang moet duren natuurlijk. Hoewel sommige overtredingen echt bewust gepleegd worden denk ik niet dat er een voetballer, op Roy Keane na, is geweest die geen spijt had van zijn actie als blijkt dat een speler nooit meer kan voetballen
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:58:51 #18
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_72341950
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 14:46 schreef planethugo het volgende:
belachelijk dat het zo lang moet duren natuurlijk. Hoewel sommige overtredingen echt bewust gepleegd worden denk ik niet dat er een voetballer, op Roy Keane na, is geweest die geen spijt had van zijn actie als blijkt dat een speler nooit meer kan voetballen
Roy Keane heeft ook een verrotte persoonlijkheid in het veld. Kon geweldig voetballen, maar was ook een ongeloflijke smeerlap in het veld.
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_72342291
Terecht natuurlijk, op de foto kun je al zien dat van Ede abnormaal het duel aangaat. Schande dat het 20 jaar heeft moeten duren.

quote:
Het zal waarschijnlijk sowieso wel minder worden met de slidings naarmate meer teams op kunst-gras gaan spelen.
Dat is natuurlijk onzin. Op het huidige kunstgras kan je al prima slidings maken, in de toekomst zal het kunstgras zich alleen maar verder ontwikkelen.
pi_72342362
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 14:58 schreef Fortitudo het volgende:

[..]

Roy Keane heeft ook een verrotte persoonlijkheid in het veld. Kon geweldig voetballen, maar was ook een ongeloflijke smeerlap in het veld.
en bij hem was het ook écht met voorbedachte rade. Heeft hij die Haaland ooit moeten betalen trouwens?
  Trouwste user 2022 dinsdag 1 september 2009 @ 15:43:08 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_72343319
Mooie uitspraak. Ik heb niks tegen mannelijk voetbal. Maar dit was weer een voorbeeld van iemand moedwillig blesseren. Heb zelf ooit een jaar niet kunnen voetballen door een boer die m'n enkelbanden scheurde.

Jan Mulder was trouwens getuigendeskundige in de rechtbank bij het proces.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_72343354
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:43 schreef tong80 het volgende:
Mooie uitspraak. Ik heb niks tegen mannelijk voetbal. Maar dit was weer een voorbeeld van iemand moedwillig blesseren. Heb zelf ooit een jaar niet kunnen voetballen door een boer die m'n enkelbanden scheurde.

Jan Mulder was trouwens getuigendeskundige in de rechtbank bij het proces.

En in die advies commissie zat Co A.
  Trouwste user 2022 dinsdag 1 september 2009 @ 15:45:00 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_72343371
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:10 schreef Blawh het volgende:

Dat is natuurlijk onzin. Op het huidige kunstgras kan je al prima slidings maken, in de toekomst zal het kunstgras zich alleen maar verder ontwikkelen.
Is dat zo ? Ik kan me het verhaal herinneren dat Johan Neeskens met brandwonden van het veld kwam bij de Cosmos in Amerika omdat ie vergat dat het kunstgras was.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 dinsdag 1 september 2009 @ 15:45:33 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_72343388
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

En in die advies commissie zat Co A.
Dan hebben de voetbalanalisten goed werk geleverd

pi_72367603
quote:

Ik heb een keer meegemaakt dat de keeper van de tegenpartij zijn noppen even in mijn benen zette, maar gelukkig was dat aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Ik had die wedstrijd binnen 15 minuten 4x gescoord, en bij die overtreding van de keeper op mij was het nog een assist op iemand die de bal erin tikte, terwijl ik dus die keeper over me heen kreeg...
Nog een jaartje ofzo een mooi litteken aan overgehouden, maar nu zie je er niets meer van. Kon ook gewoon doorspelen (weliswaar licht bebloed...)
Jouw avonturen uit D4 zijn echt spannend!

En slidings verbieden is gay.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')