quote:Oud RJC'er Danny Hoekman haalt na 20 jaar zijn gelijk
Danny Hoekman vocht 20 jaar om zijn recht te halen. Zijn veelbelovende voetballoopbaan werd door een doodschop geknakt. Hij kreeg zijn gelijk.
Het is 15 april 1987. Roda JC maakt gehakt van FC Utrecht. Een van de grote sterren van Roda is Danny Hoekman. Net twee weken eerder heeft hij de voorlopige selectie van Oranje gehaald. Hij is de gedoodverfde opvolger van die andere linksbuiten, Robbie deWit.
Het zal anders lopen. Voor Hoekman geen EK 1988, ook geen topclub meer. JanWillem van Ede breekt met een buitenproportionele charge de opkomst van een jonge voetbalster. Kruisbanden kapot, meniscus kapot, alles kapot. Anderhalf jaar revalideert Hoekman. Hij zet zijn loopbaan voort -onder meer bij VVV-, maar niet meer op het hoogste niveau. Hij is lang niet zo goed meer als voor zijn blessure. Hij vertelt wel eens dat hij door de blessure op hooguit 70 procent van zijn oude niveau presteert. Hoekman gaat procederen. „Die overtreding was niet normaal, die hoort niet op het veld thuis”, is zijn overtuiging en dus begint hij een rechtsgang die een martelgang lijkt.
Na ruim twintig jaar haalt Hoekman zijn gelijk. De rechtbank stelt hem in het gelijk. Er is hem onrecht aangedaan. Dus volgt een schadevergoeding. Hoekman is er blij mee – hij en zijn gezin zijn nu financieel onafhankelijk – desondanks zoekt hij de publiciteit met een boek Buitenspel, de prijs van een doodschop. Hoekman wil een punt maken. „Dit soort overtredingen moet uitgebannen worden. Ik voel nog steeds de vreselijke pijn.”
De zaak Hoekman kan eenzelfde uitwerking krijgen als de zaak-Bosman. Die Belg vocht met succes het transfersysteem aan. Nu ligt er keiharde keiharde jurisprudentie over buitensporig zware overtredingen. Niet alles wat op het voetbalveld gebeurt kan meer worden afgedaan als ‘bedrijfsongevalletje’.
Probleem is dat voetballers tegenwoordig astronomische salarissen verdienen. Zeven miljoen per jaar is geen uitzondering. Indien een dergelijke speler zijn loopbaan naar de knoppen ziet gaan, dan zijn de rapen gaar. Inkomstenderving van 50 tot 100 miljoen; geen club in Europa is financieel bestand tegen dergelijke claims. En je er tegen verzekeren is vrijwel onmogelijk, zeker voor Nederlandse clubs. De premies zouden de begroting te boven gaan. Dat is een groot risico, zo erkent ook Jan Gerrits, letstelschadejurist en commissaris bij NEC, een voormalige club van Hoekman. „Sommige zaken zijn nu eenmaal niet te verzekeren. Ook iedere automobilist is verzekerd voor schades van hooguit een paar miljoen.Wat nu als je Robin van Persie aanrijdt?”
Danny Hoekman verdient geen cent aan Buitenspel. De gehele opbrengstvan het door Jan Brouwer de Koning geschreven boek gaat naar de Johan Cruyff-foundation.
Het moment van de overtreding...
Buitenspel ligt nu in de winkel en is online o.a. hier te bestellen.
Bron: Limburgs Dagblad
Er staat ook ruim 20 jaar.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:33 schreef Tja..1986 het volgende:
Is dit niet erg oud nieuws? Als het in 87 gebeurde, en hij kreeg na 20 jaar gelijk, dan was dat dus in 2007.
Ik heb trouwens niet het idee dat er meer smerige overtredingen zijn. Er staan gewoon vaker en meer camera's bij het voetbal, en er is meer aandacht voor.
Men zou eens wat consequenter kunnen fluiten in geval van harde slidings die niet op de bal zijn, wat mij betreft zou de regel moeten zijn dat geen slidings mag maken onder een hoek kleiner als 45 graden, ook zou een sliding nooit mogen gemaakt worden met de onderkant van de voet, ik denk als je die 2 dingen handhaaft je al een helehoop gevaarlijke tacles er uit haalt.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:31 schreef Yi-Long het volgende:
Tja... misschien slidings maar helemaal verbannen, alhoewel ik daar ook niet echt een voorstander van ben.
Vroeger werden er, in NL tenminste, idd meer en hardere ovetredingen gemaakt. Nu is het wel wat 'softer', gelukkig maar. (En dat heeft trouwens ook te maken met de doorontwikkeling van het voetbal, oftewel minder spelers die lopen met de bal en dus ook minder kans hebben op een sliding)quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:33 schreef Tja..1986 het volgende:
Is dit niet erg oud nieuws? Als het in 87 gebeurde, en hij kreeg na 20 jaar gelijk, dan was dat dus in 2007.
Ik heb trouwens niet het idee dat er meer smerige overtredingen zijn. Er staan gewoon vaker en meer camera's bij het voetbal, en er is meer aandacht voor.
Dat van die hoek zal moeilijk blijken te zijn om daar consequent tegen op te treden.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Men zou eens wat consequenter kunnen fluiten in geval van harde slidings die niet op de bal zijn, wat mij betreft zou de regel moeten zijn dat geen slidings mag maken onder een hoek kleiner als 45 graden, ook zou een sliding nooit mogen gemaakt worden met de onderkant van de voet, ik denk als je die 2 dingen handhaaft je al een helehoop gevaarlijke tacles er uit haalt.
Wat ook een goede zou zijn is om echt zware tackles, ook echt zwaar te bestraffen, dus ipv 5 wedstrijden, gewoon een half jaar.
Roy Keane heeft ook een verrotte persoonlijkheid in het veld. Kon geweldig voetballen, maar was ook een ongeloflijke smeerlap in het veld.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:46 schreef planethugo het volgende:
belachelijk dat het zo lang moet duren natuurlijk. Hoewel sommige overtredingen echt bewust gepleegd worden denk ik niet dat er een voetballer, op Roy Keane na, is geweest die geen spijt had van zijn actie als blijkt dat een speler nooit meer kan voetballen
Dat is natuurlijk onzin. Op het huidige kunstgras kan je al prima slidings maken, in de toekomst zal het kunstgras zich alleen maar verder ontwikkelen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:31 schreef Yi-Long het volgende:
Het zal waarschijnlijk sowieso wel minder worden met de slidings naarmate meer teams op kunst-gras gaan spelen.
en bij hem was het ook écht met voorbedachte rade. Heeft hij die Haaland ooit moeten betalen trouwens?quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:58 schreef Fortitudo het volgende:
[..]
Roy Keane heeft ook een verrotte persoonlijkheid in het veld. Kon geweldig voetballen, maar was ook een ongeloflijke smeerlap in het veld.
En in die advies commissie zat Co A.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:43 schreef tong80 het volgende:
Mooie uitspraak. Ik heb niks tegen mannelijk voetbal. Maar dit was weer een voorbeeld van iemand moedwillig blesseren. Heb zelf ooit een jaar niet kunnen voetballen door een boer die m'n enkelbanden scheurde.
Jan Mulder was trouwens getuigendeskundige in de rechtbank bij het proces.
Is dat zo ? Ik kan me het verhaal herinneren dat Johan Neeskens met brandwonden van het veld kwam bij de Cosmos in Amerika omdat ie vergat dat het kunstgras was.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:10 schreef Blawh het volgende:
Dat is natuurlijk onzin. Op het huidige kunstgras kan je al prima slidings maken, in de toekomst zal het kunstgras zich alleen maar verder ontwikkelen.
Dan hebben de voetbalanalisten goed werk geleverdquote:Op dinsdag 1 september 2009 15:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
En in die advies commissie zat Co A.
Jouw avonturen uit D4 zijn echt spannend!quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:31 schreef Yi-Long het volgende:
Tja... misschien slidings maar helemaal verbannen, alhoewel ik daar ook niet echt een voorstander van ben.
Het zal waarschijnlijk sowieso wel minder worden met de slidings naarmate meer teams op kunst-gras gaan spelen.
Ik heb een keer meegemaakt dat de keeper van de tegenpartij zijn noppen even in mijn benen zette, maar gelukkig was dat aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Ik had die wedstrijd binnen 15 minuten 4x gescoord, en bij die overtreding van de keeper op mij was het nog een assist op iemand die de bal erin tikte, terwijl ik dus die keeper over me heen kreeg...
Nog een jaartje ofzo een mooi litteken aan overgehouden, maar nu zie je er niets meer van. Kon ook gewoon doorspelen (weliswaar licht bebloed...)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |