abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72336447
quote:
TROS Radar zet farma én media briljant voor aap

Een mediahype rond de ongemakken van overmatige winderigheid blijkt volledig verzonnen door het consumentenprogramma TROS Radar. De redactie wilde hiermee aantonen hoe gemakkelijk het is om rijk te worden met overbodige geneesmiddelen tegen schimmelnagels en andere onschuldige kwaaltjes, zo bleek maandagavond tijdens de eerste uitzending van het nieuwe seizoen.

De winderigheidscampagne werd begin vorige week gelanceerd. Hij vertoonde alle kenmerken van wat TROS Radar wenst aan te duiden als ‘symptoomreclame’, zoals een officieel onderzoeksrapport van TNS Nipo, een professioneel ogende website met interactieve zelftest, en foldertjes die door huisartsen konden worden uitgedeeld.

Tijdens de uitzending bleek overigens dat het onderzoek echt was, en dat TNS Nipo er ook in is getuind. Het bureau heeft het sportief opgevat. Maar zijn reputatie heeft toch wel enige schade opgelopen omdat de TROS aannemelijk heeft weten te maken dat dit soort onderzoekjes gewoon routineklussen zijn waarbij gaane wordt meegedacht over de commerciële belangen.

Volgens presentatrice Antoinette Hertsenberg was het vervolgens "verbazend te zien hoe simpel en kritiekloos de media inhaakten op het nieuws over onze nepkwaal.” Met name het onderzoeksrapport werd door veel redacties, waaronder die van Trouw en De Telegraaf, voor zoete koek geslikt. Kennelijk nam niemand de moeite om de herkomst even na te trekken, tot het te laat was.

GTST was zelfs bereid om een nauwelijks verhulde verwijzing naar winderigheid in het script van een komende aflevering te verwerken, tegen betaling van een bedrag met vier nullen (op voorwaarde dat de ruft niet uit een van de hoofdrolspelers kwam).

Uiteindelijk trok de nep-website 4000 bezoekers, waarvan de helft de zelftest deed. Onbekend is hoeveel mensen daarna daadwerkelijk naar hun huisarts zijn gegaan om een receptje te vragen vor een middel tegen winderigheid, maar het zullen er ongetwijfeld heel wat zijn geweest.

De achterliggende reden voor dit soort campagnes is overigens het verbod om openlijk reclame te maken voor medicijnen die alleen op recept verkrijgbaar zijn. Wil je middelen tegen erectiestoornissen, plasproblemen of schimmelnagels aan de mens brengen, dan moet je die mens zover zien te krijgen dat hij zelf met zijn problemen naar de huisarts gaat. Dat kan door de kwaal tot een ernstig probleem te verheffen en in bedekte termen te suggereren ‘dat er medicijnen bestaan'. Tegelijk bewerk je de huisartsen, zodat die bereid zijn om daadwerkelijk een receptje uit te schrijven als iemand er naar vraagt.

In een uitermate pissige reactie laat branchevereniging Nefarma weten dat ze de actie afkeurt. "De programmaredactie heeft de Nederlandse consument bewust misleid en bovendien de regels op niet mis te verstane wijze overtreden", aldus Nefarma, dat claimt dat het juist het nut van goede, verantwoorde informatie over ziektebeelden bewijst.

De reactie is echter een dag voor de uitzending opgesteld, zonder dat Nefarma de exacte inhoud van het programma kende. De bewering " dat reclame maken voor niet-bestaande medicatie vanzelfsprekend ten strengste verboden is" snijdt dan ook geen hout: TROS Radar had wel een geneesmiddel genaamd Deflexine verzonnen, maar tijdens de fake-reclamecampagne schijnt die merknaam nergens te zijn gevallen.

Zie ook: Frontpage
Ongelofelijk zeg En dat GTST ook nog ff langskomt ruften met een verzoek voor een bedrag van vier nullen

groetjes, Ruftsel

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 01-09-2009 12:00:54 ]
pi_72336641
De snoepreisjes moeten ergens van betaald worden hé.
  dinsdag 1 september 2009 @ 12:03:57 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_72336692
"Tijdens de uitzending bleek overigens dat het onderzoek echt was, en dat TNS Nipo er ook in is getuind."

Die gast die met de verborgen camera werd gefilmd wist precies wat hij aan het doen was. Ze zijn wel erg mild over het Nipo, die gasten liepen ze boel net zo goed te belazeren.
pi_72336763
Jemig .
Cool story, Hansel.
  dinsdag 1 september 2009 @ 12:06:51 #5
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_72336771
Mjah, ongetwijfeld tal van lutsers die in dit soort sites trappen
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  dinsdag 1 september 2009 @ 12:13:42 #6
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_72336975
Briljante actie!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_72337212
Maar duidelijk is dus wel dat soaps lang niet zo onschuldig zijn, maar een propaganda middel voor bijv. de farmaceutische industrie, zeker als het script wel wat aangepast wordt om bepaalde problemen aan de kaak te kunnen stellen. Maar goed, je wordt toch wel aan alle kanten beinvloed en bedondert.
  dinsdag 1 september 2009 @ 12:23:42 #8
247008 ValseNoot
zingen kan je leren
pi_72337252
Geweldige actie. En met zoveel humor gebracht.
  dinsdag 1 september 2009 @ 12:29:02 #9
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_72337391
Erg leuk Maakt de man in de straat hopelijk een beetje bewuster van hoe dit allemaal in zijn werk gaat.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  † In Memoriam † dinsdag 1 september 2009 @ 12:35:22 #10
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_72337557
quote:
GTST was zelfs bereid om een nauwelijks verhulde verwijzing naar winderigheid in het script van een komende aflevering te verwerken, tegen betaling van een bedrag met vier nullen (op voorwaarde dat de ruft niet uit een van de hoofdrolspelers kwam).
  dinsdag 1 september 2009 @ 12:40:30 #11
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_72337679
Gisteren gezien, was echt een prima item. Goed en bondig gemaakt, en vooral heel duidelijk over hoe dit soort 'ziektes' in de markt gezet worden.
pi_72337920
Is nog niks vergeleken met die (medicijn-)reclames in de VS, waar een hele lap tekst onderin beeld gezet wordt die je onmogelijk kan lezen.

Maar wel triest natuurlijk. Hoe minder pillen, hoe beter.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')