quote:
OOSTERHOUT – Eigenaar Jaap Bastmeijer van Nettorama haalt uit naar de Euroweken van C1000. Volgens de ondernemer is de actie een ‘wanhopig, emotioneel en onverstandig offensief om wraak te nemen op Albert Heijn’.
Bastmeijer doet zijn opmerkelijke uitspraak in een interview met het Algemeen Dagblad. Volgens Bastmeijer is het geen toeval dat veel van de recent aangetreden directieleden van C1000-moeder Schuitema een verleden bij Albert Heijn hebben. ‘Ze doen alles om hun oude baas een poepie te laten ruiken’, aldus Bastmeijer.
Hoofd op hol
De eigenaar van Nettorama vindt dat C1000 zich het hoofd op hol laat brengen. ‘Artikelen worden onder kostprijs verkocht om maar marktaandeel terug te winnen. Ik denk dat veel lokale C1000-ondernemers niet blij zijn. Ze leggen er geld op toe, dat moet pijn doen’, zegt hij in de krant. De acties leveren C1000 geen extra klanten op denkt Bastmeijer. ‘Zodra die stunts voorbij zijn, is het effect weg.’
Tik uitdelen
Marcel van Aalst van EFMI Business School vindt het te vroeg om te oordelen dat Schuitema zichzelf in zijn voet schiet met het actieknallen. ‘Ik durf niet te zeggen dat er voor C1000 onder de streep niets overblijft. Met de Euroweken heeft C1000 in elk geval een tik uitgedeeld.’
bronIk denk dat deze concurrent wel een punt heeft. Als ik voor mezelf spreek. Ik ben naar de C1000 geweest enkel voor wat producten van die Euroweken. Normaal kom ik er vrijwel nooit. Geldt denk ik wel voor iedere supermarkt om te proberen om de klanten die speciaal voor de koopjes komen weten vast te houden.
Ondertussen maakte C1000 het volgende bekend:
quote:
C1000-weekomzet ¤ 10.000 omhoog
AMERSFOORT - Supermarktconcern Schuitema (C1000) heeft de omzet in zijn winkels in de eerste helft van het jaar zien toenemen met 10.000 euro per winkel. De diepe prijsacties hebben effect gesorteerd.
Dit maakte het bedrijf maandag bekend. Het was de laatste keer dat Schuitema de cijfers openbaart. Over twee weken wordt het aandeel van de beurs gehaald en hoeft het bedrijf zijn cijfers niet meer te produceren.
Weekomzet
De gemiddelde weekomzet van de C1000-supermarkten steeg van 186.000 euro in 2008 naar 196.000 euro dit jaar. De detailhandelsomzet, de omzet van alle winkels samen, daalde met ruim 10 procent tot 2,01 miljard euro. Dit was te wijten aan de reductie van het aantal winkels van 432 naar 371.
CVC Capital
Schuitema is bijna volledig in handen van investeringsmaatschappij CVC Capital. CVC en de resterende minderheidsaandeelhouders liggen met elkaar overhoop over een uitkoopbod. Onlangs stelde de ondernemingskamer een minimumprijs vast. Als de partijen het eens worden, kan de beursnotering van Schuitema worden beëindigd.
bron