abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:51:53 #26
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72339916
De Nederlandse regering steunt de Sabaanse separatisten:
quote:
Nederland steunt besluit Saba

(Novum) - Nederland steunt Saba bij het besluit om sneller uit de Nederlandse Antillen te stappen en een Nederlandse gemeente te worden. Het eiland met ongeveer veertienhonderd inwoners besloot maandagnacht zich alvast van de Antillen los te maken. Een brief met dat besluit is nog onderweg naar commissaris voor Bonaire, Sint-Eustatius en Saba Henk Kamp.

Het voormalig VVD-Kamerlid ziet daar toe op de transformatie van deze BES-eilanden tot Nederlandse gemeenten. Het ministerie heeft de brief nog niet ingezien, maar de strekking wel vernomen, meldt een woordvoerder. Hij spreekt van een duidelijk signaal. "Saba ziet zijn toekomst in Nederland."

De bedoeling was dat de Nederlandse Antillen uiterlijk eind oktober 2010 worden opgeheven. Curaçao en Sint-Maarten zijn dan zelfstandige landen binnen het koninkrijk. De BES-eilanden hadden dan zelfstandige gemeenten moeten worden. Voor die datum staan echter nieuwe verkiezingen gepland en Saba vreest dat de opheffing van de Antillen hierdoor vertraging oploopt. Daarom stapt het nu alvast uit de Antillen.

Bron: Trouw
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:59:15 #27
262650 kitao
prikplaatje
pi_72340170
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:49 schreef knnth het volgende:

[..]

Dat is staatkundig best goed vergelijkbaar en heeft niet te maken met of men weet waar het ligt en of ze wel of geen jenever maken.
Staatkundig op grond van regeltjes natuurlijk wel , maar welk belang heeft de gemiddelde nederlander erbij of saba wel of niet zelfstandig de kokosnoot boven water houdt ?

Netjes gezegd : welk nut hebben de antillen eigenlijk voor nederland ?

Nederland heeft een verantwoording gekweekt naar de bewoners , maar als die onafhankelijkheid willen waarom zou nederland daar dan een probleem van maken en met welke motieven ?
megalomaniac
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:08:38 #28
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_72340449
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:51 schreef freako het volgende:
De Nederlandse regering steunt de Sabaanse separatisten:
Da's onverwacht. Ik was er van uitgegaan dat ze het liever zouden pappen en nathouden.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:10:56 #29
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72340511
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:59 schreef kitao het volgende:

Nederland heeft een verantwoording gekweekt naar de bewoners , maar als die onafhankelijkheid willen waarom zou nederland daar dan een probleem van maken en met welke motieven ?
Saba wil geen onafhankelijkheid, Saba wil een Nederlandse gemeente worden. Het plan was dat dat volgend jaar zou gebeuren, maar het eiland is bang dat dit uitgesteld gaat worden omdat nu nieuwe verkiezingen voor het Antilliaanse parlement gehouden gaan worden.
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:14:41 #30
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72340639
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 14:08 schreef eleusis het volgende:

[..]

Da's onverwacht. Ik was er van uitgegaan dat ze het liever zouden pappen en nathouden.
Nederland stond ook niet te juichen toen de Antilliaanse regering besloot het advies van de Raad van State te negeren denk ik. Dit is een leuk pressiemiddel om misschien toch maar geen verkiezingen te houden. Met een beetje geluk sluiten Bonaire en Sint Eustatius zich aan bij Saba.
pi_72341188
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:41 schreef Reintji het volgende:

[..]

Ze roepen geen zelfbestuur af, ze stappen alleen uit de nederlandse antillen.
... waarmee ze een zelfbesturende eenheid worden, aangezien ze het bestuur door de Antillen niet erkennen en nog geen deel uitmaken van Nederland.
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:46 schreef kitao het volgende:

[..]

Hoe kun je een eilandje met kokosbomen waar niemand van weet waar het ligt nu vergelijken met een provincie als groningen met de jenever en de gasbel?
Laat ze rustig vertrekken met de saab op saba. Ik kan er niet wakker van liggen.
Sinds wanneer is jouw nachtrust een criterium voor de vergelijkbaarheid van zaken?

De reactie van de Nederlandse regering verbaast me. Men zou verwachten dat ze vast zou willen houden aan haar oorspronkelijke plan.
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:39:02 #32
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72341375
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 14:32 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

De reactie van de Nederlandse regering verbaast me. Men zou verwachten dat ze vast zou willen houden aan haar oorspronkelijke plan.
Het lijkt mij dat dat ook het doel is. Door nu de kant van Saba te kiezen wordt een signaal afgegeven dat de Antillen haast moeten blijven maken met de ontmanteling.
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:47:21 #33
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_72341613
quote:

[..]

... waarmee ze een zelfbesturende eenheid worden, aangezien ze het bestuur door de Antillen niet erkennen en nog geen deel uitmaken van Nederland.
Maar vloeien hier nog praktische bezwaren uit voort, anders dan dat het niet aan jouw persoonlijke hang naar 'formalismen' voldoet?
quote:
Waarom? Omdat 'regels regels zijn'?
&lt;signature here&gt;.
pi_72341615
Verstandige zet van Saba. En wat heeft Henk Kamp daar een droombaan verworven.
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:50:01 #35
262650 kitao
prikplaatje
pi_72341695
quote:
[..]

Sinds wanneer is jouw nachtrust een criterium voor de vergelijkbaarheid van zaken?

Ik zei al , ik lig er niet wakker van , maar ik vroeg me gewoon af waarom al die heisa om een paar kokoseilandjes.
Aangezien jij daar niet kort op wil reageren , zoek ik het zelf maar niet op in google.
Ik ben niet degeen die de interesse in de door jouw geopende topic in stand dient te houden.
megalomaniac
pi_72342221
quote:

[..]

Ze maken wel deel uit van Nederland.

Denk je echt dat NL Saba in een bestuurloos zwart gat laat vallen? Op gemeentelijk niveau komt er zelfbestuur, alles hoger lekker door de commissaris en Den Haag.
pi_72342428
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 14:50 schreef kitao het volgende:

[..]

Ik zei al , ik lig er niet wakker van , maar ik vroeg me gewoon af waarom al die heisa om een paar kokoseilandjes.
En toch moest je het topic aanklikken
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:08 schreef Reintji het volgende:

[..]

In welke zin dan?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 1 september 2009 @ 15:17:01 #38
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72342503
Ik wil op Saba wonen.
  dinsdag 1 september 2009 @ 15:23:53 #39
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72342744
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:08 schreef Reintji het volgende:

[..]

Er zit een verschil tussen "Nederland" en "Koninkrijk der Nederlanden".
pi_72343059
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:23 schreef freako het volgende:

[..]

Er zit een verschil tussen "Nederland" en "Koninkrijk der Nederlanden".
Ok, dat klopt idd. Maar goed, zou het heel veel uitmaken voor het dagelijksleven? Trekt saba hiermee een lange vinger naar het steeds verder vertragende proces, ja. Hopelijk worden Statia en Bonaire nu ook wakker.
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik wil op Saba wonen.
Is wel heerlijk stil daar!
  dinsdag 1 september 2009 @ 16:57:10 #41
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72345627
quote:
DEN HAAG -
Staatssecretaris Ank Bijleveld van Koninkrijksrelaties beschouwt de aankondiging van Saba om nu al uit de Nederlandse Antillen te stappen als een helder signaal.

Het eiland geeft er volgens haar mee aan dat de Antillen vaart moeten maken met de staatkundige vernieuwing, omdat Saba zo snel mogelijk onderdeel van Nederland wil worden.

Bijleveld meent dat het signaal vooral gericht is aan de regering van de Nederlandse Antillen. ‘Saba wil snelheid maken’, zei de bewindsvrouw dinsdag in de Tweede Kamer. De ChristenUnie liet haar naar het wekelijkse vragenuurtje komen, nadat Saba maandagavond had aangekondigd per direct uit de Nederlandse Antillen te stappen en niet te willen wachten tot eind oktober volgend jaar, zoals was afgesproken.
Vrees

Saba is erop tegen dat er begin 2010 toch nog verkiezingen voor het Antilliaanse parlement worden gehouden. Het eiland vreest dat de vernieuwingen daardoor vertraging oplopen. Een voortijdig vertrek van Saba kan volgens Bijleveld juridisch niet, omdat het land Nederlandse Antillen eerst moet worden opgeheven. Wel kan Nederland alvast taken overnemen van het eiland.

De staatssecretaris zei zich niet zoveel zorgen te maken over de voortgang van het staatkundig proces. ‘Want wij gaan gewoon door’, zei ze. Het signaal van Saba is volgens Bijleveld ook een ‘bevestiging dat we op de goede weg zijn’. De streefdatum van oktober 2010 is volgens haar nog steeds haalbaar. Dan moeten Curacao en Sint Maarten de status van land binnen het Koninkrijk hebben. De eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba zijn vanaf dat moment een bijzondere gemeente van Nederland.
Tijdsverschil

Bijleveld gaat eind september opnieuw naar de Antillen om er met de regering te spreken over deze drie eilanden. Ze had de schriftelijke aankondiging van Saba overigens vanwege het tijdsverschil nog niet officieel ontvangen en zal daarom later verder op de kwestie ingaan. Saba wil na het vertrek uit de Antillen geen belasting meer aan de Antillen afdragen en alle Antillaanse vlaggen van overheidsgebouwen halen.

Bron: De Volkskrant
  dinsdag 1 september 2009 @ 17:23:42 #42
262650 kitao
prikplaatje
pi_72346441
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:14 schreef knnth het volgende:

[..]

En toch moest je het topic aanklikken
[..]
Ik ben al weg.
megalomaniac