http://nl.farnell.com/nit(...)-d-c-cell/dp/1285089quote:Op dinsdag 1 september 2009 08:52 schreef Kaneel het volgende:
Daarbij: wat gaat er na 2012 in m'n maglite?
LED lampen gaan veel langer mee, waarschijnlijk langer dan jijzelf.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:02 schreef Tahiti het volgende:
Gewoon lekker 35 euro voor een vervangende LED lamp betalen, die gloeilampen waren ook veel te goedkoop.
Krijgen we lekker velle led-lampjes erbij in de auto.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:03 schreef De_Vink het volgende:
De techniek is er al lang om (goedkoop) zuinige lampen te maken. Zouden ze ook in de autoindustrie moeten doen, gewoon zeggen:"over 10 jaar mogen er geen auto's meer gemaakt worden die op benzine rijden" Moet jij eens kijken dat het opeens wel snel kan
Da's waar, maar het gaat mij om fietsen, auto's, bouwlampen, speciale fittingen etc.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:04 schreef Bafnek het volgende:
[..]
LED lampen gaan veel langer mee, waarschijnlijk langer dan jijzelf.
Het is felle. Met een f dus. Een vel is iets anders. Daarop lag ik gisteravond jouw vriendin te batsen.quote:
Alle info.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:03 schreef Kaneel het volgende:
Nog een vraag: zijn vandaag alle matte ook verboden?Of bedoelen ze 100 watt helder én mat?
Bedankt voor de tip! Maar een bouwlamp is handig omdat je die ook op een standaard kan monteren. Een must in de bouw.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:02 schreef RaymondK het volgende:
[..]
http://nl.farnell.com/nit(...)-d-c-cell/dp/1285089
Werkt perfect!
En voor de bouw:
http://www.megaman.nl/megaman/index.php?page=12&serie=43&type=2
Voor 18 euro bij Conrad te koop. Ik zou zeggen probeer het eens?
Great, dus nu moeten er heldere lampen in m'n kroonluchter. We hebben juist mat omdat je anders verblind wordt.quote:
Ik heb ook kroonluchters hangen en het ziet er niet uit met spaarlampen. Gelukkig zijn dat lampen met 1 lichtpunt, anders ben je helemaal de lul.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:09 schreef Kaneel het volgende:
[..]
Great, dus nu moeten er heldere lampen in m'n kroonluchter. We hebben juist mat omdat je anders verblind wordt.
Ja, daarom heeft deze spaarlamp een fitting die in een bouwlamp past... En een lichtopbrengst vergelijkbaar met een 150watt gloeilamp.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:06 schreef Kaneel het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip! Maar een bouwlamp is handig omdat je die ook op een standaard kan monteren. Een must in de bouw.
LED lampjes worden allang gebruikt in auto's.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:04 schreef Kaneel het volgende:
[..]
Krijgen we lekker velle led-lampjes erbij in de auto.
Laat mij die berekening eens zien!quote:Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal rekende uit dat huishoudens minimaal 75 euro per jaar kunnen verdienen.
quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:11 schreef H1F5 het volgende:
[..]
Ik heb ook kroonluchters hangen en het ziet er niet uit met spaarlampen. Gelukkig zijn dat lampen met 1 lichtpunt, anders ben je helemaal de lul.
Oorspronkelijk waren kroonluchters uitgerust met kaarsjes.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:11 schreef H1F5 het volgende:
[..]
Ik heb ook kroonluchters hangen en het ziet er niet uit met spaarlampen. Gelukkig zijn dat lampen met 1 lichtpunt, anders ben je helemaal de lul.
19% van het totale energieverbruik wereldwijd gaat op aan verlichting huizen, kantoren, straten, etc.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Laat mij die berekening eens zien!
En bedenk daarbij dat 0.8% van het elektriciteitsverbruik (wat nog geen kwart is van het totale energieverbruik...) naar gloeilampen gaat. Fijn populair doen met getallen, maar echt geloofwaardig is het niet.
Dat is een "speciale toepassing" dus die valt niet onder deze regeling.quote:
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad om een vervangende lamp te vinden.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:29 schreef Dragorius het volgende:
Joh, er is inderdaad een uitgebreide keuze aan lampen.
Daar kom je wel achter als je een lamp gaat uitzoeken voor bijvoorbeeld boven je eettafel...succes met zoeken
Wel jammer dat ze de basis van die lampen wit houden. Zou mooi zijn als die er ook in koper-, goud- en zilverkleur kwamen voor de diverse kroonluchters.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:27 schreef Athmozz het volgende:
Waarom altijd klagen over spaarlampen & lelijk zijn in kroonluchters, maar nooit degelijke alternatieven opzoeken?
Als je eentje wil in de vorm van de vroegere gloeilampen;
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Philips MasterClassic, of anders kan je een Philips Novallure kopen als je matte lampen wil
[ afbeelding ]
maw; de lampen zijn er wel, je zoekt ze alleen niet. Philips alleen heeft al 11 vormen spaarlamp, met daaronder nog eens verschillende wattages / lichtintensiteiten.
Hey, dat is nuttige informatie. Dank je!quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:02 schreef RaymondK het volgende:
[..]
http://nl.farnell.com/nit(...)-d-c-cell/dp/1285089
Werkt perfect!
En voor de bouw:
http://www.megaman.nl/megaman/index.php?page=12&serie=43&type=2
Voor 18 euro bij Conrad te koop. Ik zou zeggen probeer het eens?
als je dat zou irriteren, dan neem je gewoon een spuitbus & spuit je de basis in een kleurtje. Niet te lastig doen héquote:Op dinsdag 1 september 2009 09:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wel jammer dat ze de basis van die lampen wit houden. Zou mooi zijn als die er ook in koper-, goud- en zilverkleur kwamen voor de diverse kroonluchters.
Aan de andere kant is een kaars ook wit onder de vlam.
Het gaat bij lampen niet om het verbruik maar om het rendement.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:40 schreef Kaneel het volgende:
Ff postbus 51 gebeld, alle matte zijn dus ook verboden. Die verbruiken evenveel
En wat stop ik dan in mijn 500 watt bouwlampen ???quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:11 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ja, daarom heeft deze spaarlamp een fitting die in een bouwlamp past... En een lichtopbrengst vergelijkbaar met een 150watt gloeilamp.
Let er wel op dat je armatuur geen voorschakelapparaat heeft ingebouwd, anders werkt het niet.
Die lelijke krengen komen er echt niet in.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:27 schreef Athmozz het volgende:
Waarom altijd klagen over spaarlampen & lelijk zijn in kroonluchters, maar nooit degelijke alternatieven opzoeken?
Als je eentje wil in de vorm van de vroegere gloeilampen;
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Philips MasterClassic, of anders kan je een Philips Novallure kopen als je matte lampen wil
[ afbeelding ]
maw; de lampen zijn er wel, je zoekt ze alleen niet. Philips alleen heeft al 11 vormen spaarlamp, met daaronder nog eens verschillende wattages / lichtintensiteiten.
Feit is dat je 's winters (wanneer de meeste lampen branden) vrijwel niets bespaard met spaarlampen in je huis. De warmte die nu niet meer geleverd ( 'verspild' ) wordt door je gloeilampen, wordt aangevuld door je CV ketel. Je verbruikt dus een pietsje minder elektriciteit, maar een pietsje meer gasquote:Op dinsdag 1 september 2009 09:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Laat mij die berekening eens zien!
En bedenk daarbij dat 0.8% van het elektriciteitsverbruik (wat nog geen kwart is van het totale energieverbruik...) naar gloeilampen gaat. Fijn populair doen met getallen, maar echt geloofwaardig is het niet.
quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:42 schreef 49R het volgende:
[..]
En wat stop ik dan in mijn 500 watt bouwlampen ???
Postbus 51 zei dat ze daar rekening mee gingen houden, met halogeenspotjes en staafjes.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:42 schreef 49R het volgende:
[..]
Je weet dat op bijna alle festivals met moderne uitrusting de lampen in de PAR's al vervangen zijn door leds? Dat waren normaal ook 500 tot 1000 watters. Het gaat perfect met leds hoor... (daarbij, halogeen mag nog steeds verkocht worden, enkel gloeilampen gaan eruit. Zet een halogeentje van 500w en dan heb je pas licht.)quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:42 schreef 49R het volgende:
[..]
Nee ik bedoel dat het aanbod zo groot en gevarieerd is.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad om een vervangende lamp te vinden.
Wat voor lamp heb je er nu hangen en wat voor gloeilampen zitten er in?
Bouwlampen blijven gewoon te koop.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:42 schreef 49R het volgende:
[..]
Oh, okequote:Op dinsdag 1 september 2009 09:46 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Nee ik bedoel dat het aanbod zo groot en gevarieerd is.
We hebben net deze lamp besteld
Na zeker 2 weken zoeken...wat een keuze overal zeg..op het internet, in lampenwinkels...En die krengen zijn duur, deze lamp eigenlijk ook maarja, de vrouw wil het he...
geen spam maar dat mag duidelijk zijn
Ik zou wel eens willen weten wat zo'n LED PAR vel niet kostquote:Op dinsdag 1 september 2009 09:46 schreef Athmozz het volgende:
Je weet dat op bijna alle festivals met moderne uitrusting de lampen in de PAR's al vervangen zijn door leds? Dat waren normaal ook 500 tot 1000 watters. Het gaat perfect met leds hoor... (daarbij, halogeen mag nog steeds verkocht worden, enkel gloeilampen gaan eruit. Zet een halogeentje van 500w en dan heb je pas licht.)
Ok, mooi!quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:46 schreef MaGNeT het volgende:
Bouwlampen blijven gewoon te koop.
Deze vallen onder "speciale toepassing" en zolang daar geen alternatief voor is, zal dit niet verboden worden.
Leuk. Je kan niet direct naar een niet-matte gloeilamp kijken, dus moet er een matte kap omheen ...quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het gaat bij lampen niet om het verbruik maar om het rendement.
Een gloeilamp heeft een laag rendement (5%).
Op het moment dat je "mat" toepast, wordt de lichtopbrengst en het rendement dus nog lager.
Daarom zijn deze lampen verboden en de heldere nog niet direct.
Ligt er natuurlijk aan hoe je de lamp inzet.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Leuk. Je kan niet direct naar een niet-matte gloeilamp kijken, dus moet er een matte kap omheen ...
500 watt is waarschijnlijk een HQI lamp, en blijft gewoon te koop.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:42 schreef 49R het volgende:
[..]
Ongeveer een 500¤ voor een tricolor DMX-gestuurde PAR. Dit lijkt veel, maar valt op zich best mee hoor. Een goede par betaal je normaal al rond de 150¤ (incl lamp) voor, maar daarvan heb je er wel 3 nodig (je hebt maar 1 kleur beschikbaar). 450 vs 500¤ dus, met het voordeel dat je minder DMX kanalen nodig hebt om de boel aan te sturen, je lampen langer leven, je minder trussruimte (en gewicht) nodig hebt...quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:53 schreef 49R het volgende:
[..]
Ik zou wel eens willen weten wat zo'n LED PAR vel niet kost
Nog een voordeel is dat ze behoorlijk minder warmte produceren.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:58 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Ongeveer een 500¤ voor een tricolor DMX-gestuurde PAR. Dit lijkt veel, maar valt op zich best mee hoor. Een goede par betaal je normaal al rond de 150¤ (incl lamp) voor, maar daarvan heb je er wel 3 nodig (je hebt maar 1 kleur beschikbaar). 450 vs 500¤ dus, met het voordeel dat je minder DMX kanalen nodig hebt om de boel aan te sturen, je lampen langer leven, je minder trussruimte (en gewicht) nodig hebt...
LED PAR's zijn goedkoper dan gewone PAR's gebruiken.
Juist om die reden wordt het hoog tijd dat fabrikanten van spaarlampen meer gaan letten hierop.quote:Op dinsdag 1 september 2009 10:00 schreef RemcoDelft het volgende:
In landen als Luxembourg heb ik (in vakantiehuisjes tenminste) elektrische verwarming gezien. Dat wordt vast ook op meer plaatsen gebruikt, en maakt het gebruik van zuinige lampen 's winters volkomen zinloos...
Komt nog bij dat er op tijden dat consumenten lampen aandoen juist een overschot aan elektriciteit is, en dat spaarlampen qua blindvermogen erg ongeschikt zijn. Ik sprak pas een Tennet-medewerker (Tennet is de netbeheerder) die om die reden al z'n spaarlampen weer had verwijderd. Het compenseren van blindvermogen vraagt om nieuwe investeringen die het netto-rendement weer verlagen.
compensatie van blindvermogen verlaagt je rendement niet hoor, enkel je rendabiliteit. En als het eentje was die daarmee in zat & ook maar iets van elektronica afkent, dan compenseert hij gewoon het blindvermogen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 10:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Het compenseren van blindvermogen vraagt om nieuwe investeringen die het netto-rendement weer verlagen.
Vandaar mijn vraagquote:Op dinsdag 1 september 2009 09:57 schreef RaymondK het volgende:
[..]
500 watt is waarschijnlijk een HQI lamp, en blijft gewoon te koop.
Kijken naar alternatieven i.p.v. er recht tegenover gaan staan is wel gezond lijkt me...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |