abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72328029
Dag allemaal

We hebben net een mondelinge overeenkomst bereikt voor de koop van een woning in Amsterdam.
Is het zo dat de voorlopige koopacte bij een notaris moet worden ondertekend?
Wij wonen in Denemarken, zodat wij het Nederlands systeem niet erg goed kennen. Is het aangeraden om zelf de notaris te kiezen? Zijn de verschillen tussen de verschillende notarissen zo groot?

Alvast bedankt voor de hulp!
Jochen
pi_72328309
Daar hoef je niet voor naar de notaris (haal ergens een voorbeeldakte te voorschijn, zorg dat daar de ontbindende voorwaarden in komen)

Het mag overigens wel, maar is eigenlijk weggegooid geld.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 31 augustus 2009 @ 23:53:15 #3
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_72328404
google op koopovereenkomst
Lang leve mij! *O*
pi_72328405
Een voorlopig koopcontract hoeft niet bij de notaris ondertekend te worden. Je ziet de notaris alleen bij het definitief passeren van de koopakte (en mogelijk bij het eerste vrijblijvende gesprek bij de notaris). Wel moet je aan de verkopende partij doorgeven bij welke notaris je de koopakte laat passeren.

Om een notaris uit te zoeken zou ik beginnen bij deze website: http://www.degoedkoopstenotaris.nl/.
Vraag daarna bij een aantal notarissen een offerte op om te zien wie echt de goedkoopste is. Doe dit wel op een all in basis zodat ze later niet nog eens extra kosten kunnen gaan berekenen.
pi_72328423
Een koopovereenkomst hoef je niet bij de notaris te ondertekenen. De keuze voor de notaris is wel van belang voor jou als koper (er vanuitgaande dat jij ook de kosten betaald), de tarieven kunnen nogal verschillen.
Heb je misschien vrienden of familie die goede ervaringen hebben met een notaris? Anders even een paar adressen opzoeken en bellen of mailen met je vragen + prijsopgave vragen en daar jekeuze uit maken.
klerkje
pi_72328435
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:53 schreef somemat het volgende:
Een voorlopig koopcontract ......
.....bestaat niet.
pi_72328486
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

.....bestaat niet.
maar zo wordt het wel genoemd.......helaas
klerkje
pi_72328640
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:55 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

maar zo wordt het wel genoemd.......helaas
pi_72328854
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:00 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het "voorlopige" duidt meer op het feit dat de koper nog geen eigenaar is, daarvoor moet toch echt de akte van levering worden getekend (er moet dus worden geleverd en worden afgenomen).
"Voorlopig" betekent niet dat het vrijblijvend is (alhoewel onder bepaalde voorwaarden is het tekenen van de koopovereenkomst en dan ervanafzien tijdens de bedenktijd wel min op meer vrijblijvend voor koper, maar dat terzijde), maar zo wordt het helaas wel eens opgevat.
klerkje
pi_72329017
Je hoeft het mij niet uit te leggen.... ik loop al iets langer mee
  dinsdag 1 september 2009 @ 00:17:56 #11
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_72329089
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:15 schreef Five_Horizons het volgende:
Je hoeft het mij niet uit te leggen.... ik loop al iets langer mee
klerkje
pi_72329137
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:53 schreef somemat het volgende:
Een voorlopig koopcontract hoeft niet bij de notaris ondertekend te worden. Je ziet de notaris alleen bij het definitief passeren van de koopakte (en mogelijk bij het eerste vrijblijvende gesprek bij de notaris). Wel moet je aan de verkopende partij doorgeven bij welke notaris je de koopakte laat passeren.

Om een notaris uit te zoeken zou ik beginnen bij deze website: http://www.degoedkoopstenotaris.nl/.
Vraag daarna bij een aantal notarissen een offerte op om te zien wie echt de goedkoopste is. Doe dit wel op een all in basis zodat ze later niet nog eens extra kosten kunnen gaan berekenen.
Bedankt voor de info! Ik had op een groot aantal websites gevonden dat in Amsterdam een voorlopig koopcontract bij de notaris wordt ondertekend, in tegenstelling tot de andere Nederlandse regios. Daarom mijn vraag.
  dinsdag 1 september 2009 @ 11:29:39 #13
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_72335633
Overigens kán je een koopovereenkomst ook prima op laten stellen d.m.v. een notariele akte ipv een onderhandse.
Lang leve mij! *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')