is dit een soort apple barbone ofzo? of gewoon een router waar je zooi kan opslaan?quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:29 schreef wimmertje het volgende:
Waarschijnlijk ben ik de zoveelste, maar ook mijn Lacie-NAS heeft het begeven.
Achteraf kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik ooit een Lacie heb gekocht en daar 20 gb aan foto's en muziek op heb gezet, maarja, daar is nu niets meer aan te doen.
Dit is 'm.
Als ik 'm aanzet, maakt ie elke seconde een zacht tikkend geluid.
Ben net met het slachtoffer naar Paradigit gegaan om te kijken of er nog wat te redden viel, maar helaas: zij konden niets voor mij betekenen.
Nou is er op internet een aantal bedrijven dat data-recovery-diensten aanbied.
Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft?
Wat mij opviel is dat data-recovery voor RAID-systemen bij de meeste al gauw een eurootje of 800 kost, en dat is natuurlijk wel heel veel geld voor muziek en foto's.
Zijn er volgens jullie andere opties om de data nog van deze schijf af te krijgen?
Hebben jullie goede ervaringen met bedrijven die mijn data (goedkoop) terug kunnen toveren?
Thanx alvast!
Weliswaar een aantal jaar geleden, maar die bedragen die je per GB neer moet tellen zijn absurd. Ruim buiten het bereik van particulieren.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:29 schreef wimmertje het volgende:
Nou is er op internet een aantal bedrijven dat data-recovery-diensten aanbied.
Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft?
Klinkt niet hoopgevend, maar toch bedankt voor je reactie!quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
Weliswaar een aantal jaar geleden, maar die bedragen die je per GB neer moet tellen zijn absurd. Ruim buiten het bereik van particulieren.
En als'ie tikt, is er iets kapot aan de interne bewegende componenten, dan moet'ie in een cleanroom uit elkaar en dan plaatsen ze de platter op een nieuw loopwerk oid.
En dat doen ze dus ook, maar ik heb het voor het bedrijfsleven gedaan, met laptops van exec's enzo, maar die rekeningen (5 cijfers geen uitzondering) ga jij niet neerleggen.
EDIT: is dus 5
Nee. Aan schijven met mechanische problemen moet je niet zelf gaan prutsen, want dan weet je zeker dat je je data nooit meer terug ziet. Ga gewoon een beetje speuren op internet om te zien of je recovery bedrijven kunt vinden die een prijs per GB aan geredde data kunnen geven. Aangezien het volgens jou maar om 20 GB gaat zou het nog betaalbaar kunnen zijn. Je doet er verstandig aan om je te beperken tot het redden van de foto's. Die muziek is minder interessant, want die kun je wel weer opnieuw downloaden of rippen van je CD's.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:38 schreef wimmertje het volgende:
[..]
Klinkt niet hoopgevend, maar toch bedankt voor je reactie!
Misschien iemand anders met beter nieuws of een goede tip?
Of een Synology 209+quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:43 schreef Silven het volgende:
Aan te raden is trouwens de NAS200 van Linksys, met een gigabit LAN poort en 2 sata slots die je in mirror kan zetten. Dan heb je altijd een backup.
Ja, plus dat er geen 'magisch' progje gaat zijn dat alles gaat fixen. Die hardeschijf praat niet meer met z'n host, want hij haalt z'n zelftest niet.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:48 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee. Aan schijven met mechanische problemen moet je niet zelf gaan prutsen, want dan weet je zeker dat je je data nooit meer terug ziet.
Klopt, niet aan gaan pielen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:48 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee. Aan schijven met mechanische problemen moet je niet zelf gaan prutsen, want dan weet je zeker dat je je data nooit meer terug ziet. Ga gewoon een beetje speuren op internet om te zien of je recovery bedrijven kunt vinden die een prijs per GB aan geredde data kunnen geven. Aangezien het volgens jou maar om 20 GB gaat zou het nog betaalbaar kunnen zijn. Je doet er verstandig aan om je te beperken tot het redden van de foto's. Die muziek is minder interessant, want die kun je wel weer opnieuw downloaden of rippen van je CD's.
2 schijven wel niet? Dat doet die van mij dan toch beterquote:Op maandag 31 augustus 2009 20:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Of een Synology 209+
Echt onvoorstelbaar goed die dingen
In deze kan je uiteraard ook 2 schijven plaatsen.
Ingebouwde software is zeer uitgebreid, veel extra software beschikbaar en je kan er handig op inloggen via SSH.
Nee, dan heb je redundantie maar geen back-up.quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:43 schreef Silven het volgende:
Aan te raden is trouwens de NAS200 van Linksys, met een gigabit LAN poort en 2 sata slots die je in mirror kan zetten. Dan heb je altijd een backup.
Goeie tip om de kosten te drukken! Thanks!quote:Op maandag 31 augustus 2009 20:48 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee. Aan schijven met mechanische problemen moet je niet zelf gaan prutsen, want dan weet je zeker dat je je data nooit meer terug ziet. Ga gewoon een beetje speuren op internet om te zien of je recovery bedrijven kunt vinden die een prijs per GB aan geredde data kunnen geven. Aangezien het volgens jou maar om 20 GB gaat zou het nog betaalbaar kunnen zijn. Je doet er verstandig aan om je te beperken tot het redden van de foto's. Die muziek is minder interessant, want die kun je wel weer opnieuw downloaden of rippen van je CD's.
Owja, jij was die kommaneukerquote:Op maandag 31 augustus 2009 21:00 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Nee, dan heb je redundantie maar geen back-up.
Nee, het beschermt b.v. niet tegen per ongeluk al je files deleten, of een virus dat je filesystem verziekt, om maar iets te noemen. Geen back-up dus.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:02 schreef ExTec het volgende:
(...)
Je hebt tuurlijk wel gelijk, maar voor de eindgebruiker is het wel degelijk een vorm van backup
Je moet het beiden gewoon hebben.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:05 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Nee, het beschermt b.v. niet tegen per ongeluk al je files deleten, of een virus dat je filesystem verziekt, om maar iets te noemen. Geen back-up dus.
RAID is voor high-availability of performance, niet voor het veiligstellen van je data.
Mee eens, na het lezen van je topic.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:10 schreef Farenji het volgende:
Je moet die schijf uit de behuizing halen en deze rechtstreeks in een computer hangen, dan wel aan een andere sata naar usb adapter. Zeer grote kans dat de schijf het gewoon doet en je al je data kan kopieren.
Zie ook USB schijven die er mee ophouden maar niet kapot zijn
Nu ben ik niet echt een expert op dit gebied (dan had ik mijn data wel op 2 locaties bewaard), maar daar had ik het dus ook over met die Paradigit-knul.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mee eens, na het lezen van je topic.
Stuk is'ie toch al. En als de externe voeding gaar is, en de HD underpowered is kan je ook dat gedrag krijgen. Hang em in je PC en je weet het.
Ik bedoelde dus ook niet domme-gebruiker-proof maar voor het geval 1 schijf stuk gaat zoals bij TS.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:05 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Nee, het beschermt b.v. niet tegen per ongeluk al je files deleten, of een virus dat je filesystem verziekt, om maar iets te noemen. Geen back-up dus.
RAID is voor high-availability of performance, niet voor het veiligstellen van je data.
Een nas heeft vaak een hdd gewoon geformatteerd op FAT32 (simpelweg omdat ELK os er dan mee overweg kan windows/mac/linux), de nas zal wel via een apart OSje de disk aanspreken alleen de disk zelf zal gewoon functioneren aan een PC mits er uiteraard niets mis is met de disk zelf.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:48 schreef Phyrexy het volgende:
Voordat je honderden euro's gaat uitgeven aan datarecovery:
We hebben hier vijf defecte Lacie externe schijven gehad. Bij vier van deze schijven was alleen de adapter stuk, misschien dus wel de moeite waard om dat nog even te proberen. (wat Farenji en ExTec ook al zeiden dus)
Schijven uit de behuizing halen en rechtstreeks aan de computer hangen is een goeie oplossing om te controleren of ze nog werken, maar een NAS gebruikt vaak een bestandssysteem dat niet ondersteund wordt door windows en dan zul je met tooltjes of linux aan de gang moeten gaan om de data er af te krijgen.
Vaak ben je ook nog je garantie kwijt als je de behuizing los haalt.
Nog succes verder.
Een NAS is vrijwel nooit geformatteerd op FAT32.quote:Op dinsdag 1 september 2009 10:11 schreef SpookY22 het volgende:
[..]
Een nas heeft vaak een hdd gewoon geformatteerd op FAT32, de nas zal wel via een apart OSje de disk aanspreken alleen de disk zelf zal gewoon functioneren aan een PC mits er uiteraard niets mis is met de disk zelf.
Externe USB schijven zie je soms nog wel in FAT32 maar aan NAS is meestal geformaterd met XFS of iets in die richting. Op de NAS draait dan vaak een samba servertje (er zijn ook vast schijven die eits anders gebruiken) die de schijf toegankelijk maakt voor windows/andere operating systems d.m.v. SMB/CIFS.quote:Op dinsdag 1 september 2009 10:11 schreef SpookY22 het volgende:
[..]
Een nas heeft vaak een hdd gewoon geformatteerd op FAT32 (simpelweg omdat ELK os er dan mee overweg kan windows/mac/linux), de nas zal wel via een apart OSje de disk aanspreken alleen de disk zelf zal gewoon functioneren aan een PC mits er uiteraard niets mis is met de disk zelf.
Dat noemen we een HD thermal shocken.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:15 schreef SpookY22 het volgende:
Nog een tipje van mij, verpak de disk (niet de externe unit dus) echt de disk fysiek in een bubbelenveloppe en tape hem goed dicht, mik hem 3 dagen in de vriezer en sluit hem daarna extern aan, dan is er een kans dat je nog even snel een backup kan draaien.
Maar je zegt het zelf hey vriend, er zit een apart OSje op die NAS die met de schijven babbelt. En aangezien alles via dat OSje babbelt, en nooit direct met de schijf, is er totaal geen noodzaak om FAT aan te houden omdat 'dan iedereen en alles ermee kan praten'. De vertaalslag gebeurt door het OS, die mef CIFS/SMB met je windows bak babbelt, of NFS in geval *nix.quote:Op dinsdag 1 september 2009 10:11 schreef SpookY22 het volgende:
[..]
Een nas heeft vaak een hdd gewoon geformatteerd op FAT32 (simpelweg omdat ELK os er dan mee overweg kan windows/mac/linux), de nas zal wel via een apart OSje de disk aanspreken alleen de disk zelf zal gewoon functioneren aan een PC mits er uiteraard niets mis is met de disk zelf.
Ik bedacht me nog dat dit het snelst kan door gewoon zo'n linux live CD te downloaden. HD's eruit, aansluiten op je PC, live CD, gaan. Gaat de voorkeur uit naar een live CD die van nature heel veel filesystems aankan. Geen idee welke dat kan zijnquote:Op dinsdag 1 september 2009 09:48 schreef Phyrexy het volgende:
Schijven uit de behuizing halen en rechtstreeks aan de computer hangen is een goeie oplossing om te controleren of ze nog werken, maar een NAS gebruikt vaak een bestandssysteem dat niet ondersteund wordt door windows en dan zul je met tooltjes of linux aan de gang moeten gaan om de data er af te krijgen.
Vaak ben je ook nog je garantie kwijt als je de behuizing los haalt.
Nog succes verder.
Ok, kom ik weer met mijn digibeten hooft (t.o.v. jullie dan).quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik bedacht me nog dat dit het snelst kan door gewoon zo'n linux live CD te downloaden. HD's eruit, aansluiten op je PC, live CD, gaan. Gaat de voorkeur uit naar een live CD die van nature heel veel filesystems aankan. Geen idee welke dat kan zijn
Is er een manier om er achter te komen of ik raid1 of raid0 heb?quote:Op woensdag 2 september 2009 14:26 schreef mr4hughz het volgende:
ligt eraan hoe je die lacie nas hebt ingesteld
raid 0 (stripe) = JAMMER v.d foto's tenzij het je een hele berg geld er tegenaan wilt leggen
raid 1 (mirror) = tip van Extec volgen en hd in een ander systeem mikken
het tikkend geluid neem ik aan dat gewoon een HD overleden is in jou geval zou ik een exteren docking station voor disks kopen
[ afbeelding ]
en daarme kijken of je pc een disk herkend (dood is geen disk te zien) enige vraag die je niet postief moet beantwoorden is als windows vraagt of hij het voor je moet formaterne (dan ben je namelijk alles zeker kwijt)
maar kijken en goed lezen voordat je iets doet is altijd slim !!
en tja van deze les moet je altijd leren dat alles stuk kan !! een nas als backup is gewoon DOM ! zeker zoiets waardevols als foto's .. altijd backup naar CD/DVD online backup en het liefst kopien bij familie of niet thuis in ieder geval .. ... brand/overstroming diefstal .. kan allemaal gebeuren ..
leuk een nas die ook last heeft van een spanings piek 470 volt, blikssem inslag enige wat je "beveiligt" is dat als je andere HD het begeeft je het OOK nog ergens anders hebt staan ..
erhm ja openschroeven en meestal staat op de HD aangegeven op de sticker hoe groot de schijf is, als je weet hoeveel ruimte je had en op je HD staat de helft dan is het RAID 0 en is de HD evengroot of groter dan de ruimte die je had dan is het RAID 1quote:Op woensdag 2 september 2009 20:27 schreef wimmertje het volgende:
[..]
Is er een manier om er achter te komen of ik raid1 of raid0 heb?
Of gewoon proberen en bidden voor het beste?
Als ik je link uit de OP volg, geen van beide. Het zal JBOD zijn; dan zitten er 2 500GB schijven in die samen 1TB aan ruimte vormen. NAS loopt dan wsl op een uitgeklede linux versie.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:27 schreef wimmertje het volgende:
[..]
Is er een manier om er achter te komen of ik raid1 of raid0 heb?
Of gewoon proberen en bidden voor het beste?
klinkt ingewikkeld en ik heb er echt te weinig verstand van.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:36 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Als ik je link uit de OP volg, geen van beide. Het zal JBOD zijn; dan zitten er 2 500GB schijven in die samen 1TB aan ruimte vormen. NAS loopt dan wsl op een uitgeklede linux versie.
Dat brengt met zich mee dat je de schijven ook niet afzonderlijk in je pc kunt hangen en benaderen, omdat ze bij iedere restart eerst gekoppeld moeten worden tot één JBOD-volume. Pas dan kan je bij je info.
Ik heb hetzelfde gehad met een Conceptronic CH3SNAS, waarin het 2TB JBOD-volume degraded raakte. Ik heb toen de schijven samen met een derde linux-opstartschijf in mijn pc gehangen en handmatig het volume 'herbouwd'. Wat op zich al drie dagen duurde (!).
Kan het je niet aanraden, ook omdat je de linux-versie moet weten, en welke file-management geinstalleerd is op de LaCie. Plus dat als je schijven kapot zijn, je ze niet zolang kan laten rebuilden.....
De spec van dat ding is JBOD. Geen keuze uit andere RAID's.quote:Op woensdag 2 september 2009 14:26 schreef mr4hughz het volgende:
ligt eraan hoe je die lacie nas hebt ingesteld
raid 0 (stripe) = JAMMER v.d foto's tenzij het je een hele berg geld er tegenaan wilt leggen
raid 1 (mirror) = tip van Extec volgen en hd in een ander systeem mikken
Als de TS nu een niet werkende situatie heeft, kan het weinig kwaad. Stuk is stuk. En we hebben het niet over smaakjes linux, elke linux is goed. Van mijn part pak je een BSD of zelfs Solaris. Als'ie maar de juiste filesystems kan lezen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:36 schreef DumDaDum het volgende:
Kan het je niet aanraden, ook omdat je de linux-versie moet weten, en welke file-management geinstalleerd is op de LaCie. Plus dat als je schijven kapot zijn, je ze niet zolang kan laten rebuilden.....
De laag onder die van het fs is die van het JBOD-volume. Partities, sectoren, e.d.... Voordat je ook maar aan een filesystem als ext3 oid toekomt moet je een volume inrichten net zoals onder de LaCie en daarna mounten.quote:Op vrijdag 4 september 2009 14:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als de TS nu een niet werkende situatie heeft, kan het weinig kwaad. Stuk is stuk. En we hebben het niet over smaakjes linux, elke linux is goed. Van mijn part pak je een BSD of zelfs Solaris. Als'ie maar de juiste filesystems kan lezen.
En er bestaan veel filesystems, zoiets als XFS is al genoemd (en die is het waarschijnlijk niet; daar zijn geen kernel mode drivers voor, alleen de FUSE editie), maar dikke kans dat het gewoon doodleuk ext3 is oid. Letterlijk het meest voorkomende type FS waar linux onder draait.
Dus: lacie openslopen, de 2 schijven samen aansluiten op je PC en een live CD (zo'n linux OS die boot van een CD, hoef je je comp niet om zeep te helpen). Wederom: live CD met veel FS drivers aan boord is een pre. Ff googlen, no pain no gain
Het volume zal natuurlijk al ingericht zijn, als JBOD. En ik snap wat je bedoeld, maar is daar al niet iets plug & playerigs voor? Afdalen naar textbestandjes om daar in cijfers de afmetingen van het volume op te geven, kan dat in this day and age niet automatisch?quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:05 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
De laag onder die van het fs is die van het volume. Partities, sectoren, e.d.... Voordat je ook maar aan ext3 oid toekomt moet je een volume in kunnen richten net zoals onder de LaCie en daarna mounten.
Dat is best mogelijkquote:Om dat te kunnen doen moest ik eerst een paar packages uitzoeken en installeren. Dat ging niet met de standaard Ubuntu linux-distro.
Mijn CH3SNAS was al totaal benaderbaar via de funplug hack. Zo kon ik de parameters achterhalen waarmee het volume werd gemount. Maar in de LaCie kan de indeling compleet anders zijn, en dat wordt wsl gokken, want niet gehackedquote:Op vrijdag 4 september 2009 15:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het volume zal natuurlijk al ingericht zijn, als JBOD. En ik snap wat je bedoeld, maar is daar al niet iets plug & playerigs voor? Afdalen naar textbestandjes om daar in cijfers de afmetingen van het volume op te geven, kan dat in this day and age niet automatisch?
[..]
Okquote:Op vrijdag 4 september 2009 15:35 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Mijn CH3SNAS was al totaal benaderbaar via de funplug hack. Zo kon ik de parameters achterhalen waarmee het volume werd gemount. Maar in de LaCie kan de indeling compleet anders zijn, en dat wordt wsl gokken, want niet gehacked
En dat gaat bij mijn weten niet automatisch. Gewoon good old command-line parameters invoeren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |