abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72314086
Ik heb voor mn bijbaan een vast contract voor 32 uur per maand, 1 dag per week dus. Ondanks dat moet ik wel altijd mn gewerkte uren opschrijven. Werk ik meer, dan krijg ik meer betaald, maar werk ik minder omdat ik snel klaar ben of omdat er geen werk meer te doen is, dan wordt dit verrekend met mn overwerk.
Kan dit zomaar?

Als ik bv gedurende een maand per dag een uur overwerk, maar daarna de komende 2 maanden steeds een half uurtje eerder wegga krijg ik dus helemaal niks extra's...
Ik zou denken dat het overwerk gewoon uitbetaald moet worden en dat minder gewerkte uren gewoon voor de baas zn kosten zijn. Ik kan er toch ook niets aan doen dat ik op een gegeven moment gewoon klaar ben of dat er niks meer te doen is?

Weet iemand hoe dit werkt?
pi_72314233
ik heb deze maand meer dan 180 uur gewerkt en jij begint te blaten over 32 uur?

pi_72314258
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:19 schreef DesertCamel het volgende:

Stoer, leuk werk bij de sociale dienst of niet?
pi_72314276
wat dacht je van horeca? pauper
pi_72314298
quote:

Wel 180 uur?

Zeker 2 weken vakantie gehad
pi_72314309
En voor TS: natuurlijk gaat dat van je overuren af. Dat lijkt me logisch.
pi_72314316
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:21 schreef DesertCamel het volgende:
wat dacht je van horeca? pauper
Ach de horeca.

Ook leuk toch? Jammer dat met de invoering van de plastieke bekers uw baan als glazenophaler op de tocht staat.
pi_72314330
quote:

Leuk voor je loonslaaf. Maar ik heb een vraag over mn overwerk, geen klacht.
  Licht Ontvlambaar maandag 31 augustus 2009 @ 17:24:12 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_72314349
Zullen we het bij de vraag van TS houden...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_72314388
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:22 schreef Tha_Duck het volgende:
En voor TS: natuurlijk gaat dat van je overuren af. Dat lijkt me logisch.
Vind ik niet zo logisch eigenlijk. Ik stel het even heel extreem:

Stel dat ie een maand lang geen werk voor me heeft. Dan heb ik dus -32 uur staan (ondanks dat ik dit wel betaald krijg).
Dan kan ik daarna 8 maanden lang elke dag een uur meer werken zonder dat ik dit betaald krijg, terwijl ik er toch niks aan kan doen dat er die ene maand geen werk was?
pi_72314832
Overwerk is overwerk, buiten dat horen ze je gewoon werk volgens je contract aan te bieden. Is er minder werk, ga dan op een stoel zitten om je tijd uit te dienen, verrekenen mag niet volgens mij.
  maandag 31 augustus 2009 @ 17:43:43 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72314865
Wat voor contract heb je? Oproepcontract? Of een vastgesteld aantal uren? Of wat anders (nuluren contract)?

En staat er in je contract/CAO iets over tijd voor tijd (TVT)?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72315222
Het hangt er een beetje vanaf wat je aan het doen bent als er geen werk is. Als je zelf eerder naar huis gaat dan hoeven die uren natuurlijk niet uitbetaald te worden. Er is altijd wel iets te doen in een bedrijf desnoods ga je afstoffen o.i.d.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_72315232
Heb je een 0-8 uren contract, of een 8 uren contract?
  maandag 31 augustus 2009 @ 18:11:40 #15
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_72315657
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:14 schreef Repeat het volgende:
Ik heb voor mn bijbaan een vast contract voor 32 uur per maand, 1 dag per week dus. Ondanks dat moet ik wel altijd mn gewerkte uren opschrijven. Werk ik meer, dan krijg ik meer betaald, maar werk ik minder omdat ik snel klaar ben of omdat er geen werk meer te doen is, dan wordt dit verrekend met mn overwerk.
Kan dit zomaar?
Waarom ben je hier eigenlijk ontevreden over
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:14 schreef Repeat het volgende:
Als ik bv gedurende een maand per dag een uur overwerk, maar daarna de komende 2 maanden steeds een half uurtje eerder wegga krijg ik dus helemaal niks extra's...
Dat lijkt mij helemaal prima zo. En wel zo eerlijk tegenover je werkgever
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
  maandag 31 augustus 2009 @ 18:52:34 #16
65960 sanger
pi_72316782
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:55 schreef Prutzenberg het volgende:
Het hangt er een beetje vanaf wat je aan het doen bent als er geen werk is. Als je zelf eerder naar huis gaat dan hoeven die uren natuurlijk niet uitbetaald te worden. Er is altijd wel iets te doen in een bedrijf desnoods ga je afstoffen o.i.d.
Dat hoeft niet per se hoor. Als TS een contract heeft voor 8 uur en er is geen werk en de werkgever laat hem naar huis gaan dan moet dat wel uitbetaald worden.

TS kan in principe nooit zelf naar huis gaan.
  maandag 31 augustus 2009 @ 18:53:05 #17
65960 sanger
pi_72316805
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 18:11 schreef Faat het volgende:

[..]

Waarom ben je hier eigenlijk ontevreden over
[..]

Dat lijkt mij helemaal prima zo. En wel zo eerlijk tegenover je werkgever
Omdat het hem geld scheelt misschien
pi_72317294
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 18:52 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat hoeft niet per se hoor. Als TS een contract heeft voor 8 uur en er is geen werk en de werkgever laat hem naar huis gaan dan moet dat wel uitbetaald worden.

Er zijn tegenwoordig contracten waarin een gemiddeld aantal uren wordt overeengekomen. Misschien heeft TS er een?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_72317525
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:43 schreef sanger het volgende:
Wat voor contract heb je? Oproepcontract? Of een vastgesteld aantal uren? Of wat anders (nuluren contract)?

En staat er in je contract/CAO iets over tijd voor tijd (TVT)?
contract voor 8 uur per week
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 18:52 schreef sanger het volgende:

[..]

Het gaat meestal zo: "het werk is wel klaar, er is niks meer te doen dus ga maar lekker naar huis toe"

Als dan later blijkt dat het van mn overwerk afgetrokken wordt blijf ik idd liever zoals Conflict al zei de resterende tijd op een stoel zitten. Krijg ik iig mn geld...
  dinsdag 1 september 2009 @ 07:30:18 #20
65960 sanger
pi_72331328
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 19:19 schreef Repeat het volgende:

[..]

contract voor 8 uur per week
[..]

Het gaat meestal zo: "het werk is wel klaar, er is niks meer te doen dus ga maar lekker naar huis toe"

Als dan later blijkt dat het van mn overwerk afgetrokken wordt blijf ik idd liever zoals Conflict al zei de resterende tijd op een stoel zitten. Krijg ik iig mn geld...
Als je een contract hebt voor 8 uur per week, en de werkgever stuurt je eerder naar huis dan mag dit niet verrekend worden met je overuren in andere weken.

Ik zou je baas daar eens op aanspreken. Kijken hoe hij reageert.
pi_72339823
Ben benieuwd wat hij zegt dan

Staat dit nog ergens omschreven, dan kan ik denk ik een beter een punt maken dan met "ergens op internet gelezen"
pi_72340977
Of niet mer overwerken aangezien dat je toch niets oplevert.

Of je werkt niet zo hard en maakt de 8 uur vol

Maar wel pauper dat ze je wegsturen en dat dan inhouden op je loon, lijkt mij niet echt de bedoeling.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:56:49 #23
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_72341885
Kort samengevat: als hij je naar huis stuurt mag het niet, ga je zelf, dan mag het wel.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_72343326
ik weet niet wat voor werk je precies doet en hoe je relatie met je baas is, maar als hij een uurtje compenseert vind ik dat niet zo gek. de ene keer iets korter, de volgende keer iets langer. Een hele dag of dagdeel zou niet kunnen, maar het is een beetje schappelijk zijn he.
Als je dit gaat vragen hoef je de volgende keer niet te verwachten dat je een keer een half uur eerder wegmag als dat een keer moet, want he, je werkt acht uur, he...
pi_72343431
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 14:25 schreef CaLeX het volgende:
Of niet mer overwerken aangezien dat je toch niets oplevert.

Of je werkt niet zo hard en maakt de 8 uur vol

Maar wel pauper dat ze je wegsturen en dat dan inhouden op je loon, lijkt mij niet echt de bedoeling.
Hij houdt het ook niet zozeer in op mn loon, dat krijg ik altijd omdat ik gewoon een vast contract voor een vast aantal uren heb.

Maar ze middelen het dus gewoon...
pi_72344265
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:47 schreef Repeat het volgende:

[..]

Hij houdt het ook niet zozeer in op mn loon, dat krijg ik altijd omdat ik gewoon een vast contract voor een vast aantal uren heb.

Maar ze middelen het dus gewoon...
nou ja. je hebt een afspraak voor 32 uur in de maand

Als je maand 1 40 uur maakt en in maand 2 24 uur wordt je dus voor 64 uur betaald.
Als je beide maanden normaal had gewerkt had je die uren ook betaald gekregen, dat klopt.

Maar als hij zich aan de afspraken/contracten hield dan had je volgens mij 40+32=72 uur betaald gekregen.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 1 september 2009 @ 22:59:21 #27
65960 sanger
pi_72357422
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:48 schreef Repeat het volgende:
Ben benieuwd wat hij zegt dan

Staat dit nog ergens omschreven, dan kan ik denk ik een beter een punt maken dan met "ergens op internet gelezen"
Jawel, in het Burgelijk Wetboek. Artikel weet ik zo niet.

Het gaat er om dat je een contract hebt voor 8 uur. Als hij de overuren compenseert in een week dat hij je eerder naar huis stuurt betaald hij die 8 uur dus niet uit, of hij betaalt niet al je overuren uit.
pi_72361843
Duidelijk bedankt.
pi_72371742
Wat me niet duidelijk is: Heb je een contract voor 8 uur per week, of 32 uur per maand. Want 32 uur per maand is NIET gelijk aan 8 uur per week (namelijk gemiddeld 7,38 uur per week).

Als je een contract hebt voor 32 uur per maand, dan mag je werkgever zowieso middelen tussen de weken binnen die maand. Zeker als het voor de branche gebruikelijk is dat er wisselende uren gemaakt worden, zal er wel iets over verplichte opname van tijd voor tijd in de CAO staan.

Zo werk ik zelf ook de ene week veel meer als de andere week. Zeker op papier i.v.m. nacht- en weekend toeslag. Ik zal deze week op zo'n 55 uur uitkomen met een 40-uren contract, dus dat zijn 15 overuren. Die worden opgeteld bij mijn tijd-voor-tijd saldo en krijg ik dus niet uitbetaald. Als het een week wat rustiger is, dan zal ik weer minder werken en worden die uren van mijn tijd-voor-tijd saldo afgehaald. Ook kan ik mijn TVT saldo voor extra vakantiedagen, met de beperking dat ik per 'vakantie' niet meer dan 2x8 uur uit mijn TVT tegoed mag opnemen.

Wat echter NIET mag bij mij, is dat mijn werkgever mij verplicht om thuis te blijven als ik geen positief TVT-saldo meer heb, dus als ik geen overuren meer heb staan. Het kan dus niet zo zijn dat mijn werkgever me een week thuis laat zitten en ik daardoor op -40 uur kom te staan, waardoor ik verplicht wordt om een paar weken achter elkaar elke dag over te werken. Als ik geen overuren meer heb staan moet ik dus gewoon doorbetaald worden. En dan is er altijd wel wat te doen, want er zijn altijd wel dingen waarvan je zegt 'dat komt wel een keer als we niets te doen hebben', zoals het grondig opruimen van je eigen werkplek, of preventief onderhoud aan materialen/gereedschappen e.d. die je gebruikt.
pi_72380331
quote:
Op woensdag 2 september 2009 16:04 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat me niet duidelijk is: Heb je een contract voor 8 uur per week, of 32 uur per maand. Want 32 uur per maand is NIET gelijk aan 8 uur per week (namelijk gemiddeld 7,38 uur per week).

Als je een contract hebt voor 32 uur per maand, dan mag je werkgever zowieso middelen tussen de weken binnen die maand. Zeker als het voor de branche gebruikelijk is dat er wisselende uren gemaakt worden, zal er wel iets over verplichte opname van tijd voor tijd in de CAO staan.

Zo werk ik zelf ook de ene week veel meer als de andere week. Zeker op papier i.v.m. nacht- en weekend toeslag. Ik zal deze week op zo'n 55 uur uitkomen met een 40-uren contract, dus dat zijn 15 overuren. Die worden opgeteld bij mijn tijd-voor-tijd saldo en krijg ik dus niet uitbetaald. Als het een week wat rustiger is, dan zal ik weer minder werken en worden die uren van mijn tijd-voor-tijd saldo afgehaald. Ook kan ik mijn TVT saldo voor extra vakantiedagen, met de beperking dat ik per 'vakantie' niet meer dan 2x8 uur uit mijn TVT tegoed mag opnemen.

Wat echter NIET mag bij mij, is dat mijn werkgever mij verplicht om thuis te blijven als ik geen positief TVT-saldo meer heb, dus als ik geen overuren meer heb staan. Het kan dus niet zo zijn dat mijn werkgever me een week thuis laat zitten en ik daardoor op -40 uur kom te staan, waardoor ik verplicht wordt om een paar weken achter elkaar elke dag over te werken. Als ik geen overuren meer heb staan moet ik dus gewoon doorbetaald worden. En dan is er altijd wel wat te doen, want er zijn altijd wel dingen waarvan je zegt 'dat komt wel een keer als we niets te doen hebben', zoals het grondig opruimen van je eigen werkplek, of preventief onderhoud aan materialen/gereedschappen e.d. die je gebruikt.
8 uur per week. Maar dat maakt voor het voorbeeld verder toch niet uit. Over- of "onder"werk blijft bestaan...

Jij hebt het trouwens over tijd opnemen, dat is natuurlijk iets anders. Ik vraag niet of ik naar huis mag terwijl er nog werk is. Het is dan gewoon klaar.
pi_72382621
1: Natuurlijk maakt het uit wat er in het contract staat, en wel om 2 redenen. Zie mijn vorige post. 8 uur per week is iets anders als 32 uur per maand. 8 uur per week is namelijk 34,67 uur per maand. En dan nog is contractueel gezien 8 uur per week niet gelijk aan 34,67 uur per maand, omdat de tijdsverdeling bij x-uur per maand heel anders zijn dan x-uur per week.

2: Ja, ik heb het over uren opnemen uit mijn tijd-voor-tijd tegoed. Dat kan ik vrijwillig doen MAAR als er geen werk is (of als mijn afdelingshoofd vind dat er voor mij geen werk is) dan kan hij me wel verplichten om eerst mijn tijd-voor-tijd thuis te gaan zitten opmaken.

Uitgaande van jouw 8 uur per week is dan het volgende mogelijk: In week 1 is het lekker druk en werk je 10 uur. Dat zijn dus 2 overuren. In week 2 en 3 is het veel rustiger, en is er maar 7 uur werk voor je. Als er met een tijd-voor-tijd stelsel gewerkt wordt, kan je baas je dan wel degelijk verplichten om die opgebouwde overuren te gebruiken om je gewerkte uren aan te vullen tot het aantal contracturen. Na week 3 sta je dan dus weer op 0 overuren.
Is het dan in week 4 nog steeds rustig, dan heeft je baas pech. Er zijn namelijk geen overuren meer die je kan opnemen, en hij kan je niet verplichten om je vakantieuren hiervoor op te maken. Hij zal je dus in week 4 gewoon moeten uitbetalen voor 8 uur en je krijgt hierdoor geen negatief aantal overuren.

Wat ook een mogelijkheid is: Week 1 werk je 10 uur, dus 2 overuren. Week 2 werk je gewoon 8 uur. Week 3 is oma jarig en nodigt de hele familie uit voor een etentje. Je wil hiervoor graag wat eerder naar huis en werkt daarom maar 6 uur. Je gebruikt je overuren uit week 1 als aanvulling hiervoor, zodat het geen vakantie uren kost. Week 4 heeft de baas dan ook pech, als er niet genoeg werk is.

Een tijd-voor-tijd regeling heeft voor- en nadelen. Nadeel is dat je door overwerken geen extra geld krijgt.
Groot voordeel is dat je door overwerken extra vrij kunt nemen wanneer het jou uit komt, door meer te werken op het moment dat je minder behoefte hebt aan vrije tijd. Je loopt alleen wel het risico dat je baas in een periode dat er weinig werk is je overuren laat 'opmaken', terwijl jij ze graag wou gebruiken voor een vrije dag 2 weken later.

Voor mij werkt het overigens voornamelijk positief: extra vrije dagen. Er is bij mij op m'n werk namelijk altijd wel wat te doen (en momenteel zelfs zeer druk).
pi_72383266
Ik ben niet bekend met zo'n tijd voor tijd regeling bij ons, dus het lijkt me niet dat dit voor mij van toepassing is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')