Bron: http://www.nu.nl/algemeen(...)v-chipreizigers.htmlquote:AMSTERDAM - De rechter blijkt Justitie te hebben verboden pasfoto's van ov-chipkaartreizigers te vorderen voor onderzoek. De gegevensbeheerder wilde de informatie niet verstrekken. Voor de zaak bleek de informatie niet nodig.
© ANP
Dat blijkt uit een vonnis van de rechtbank in Rotterdam. De uitspraak dateert al van juni, maar komt nu pas in de publiciteit. Inmiddels ligt de zaak bij de Hoge Raad, want het Openbaar Ministerie vindt dat ze dergelijke gegevens wel moeten mogen opvragen.
Onderzoek
Aanleiding voor de zaak is een onderzoek naar een aanranding in Rotterdam in 2007, waarbij er een vermoeden bestond dat de dader gebruik zou hebben gemaakt van de metro. Daarom vorderde het Openbaar Ministerie gegevens van klanten, die op 6 mei 2007 tussen 10 uur 's avonds en middernacht op de metrostations Maashaven en Heemraadlaan waren geweest.
Niet alleen werd gevraagd om naam, adres en woonplaats van de reizigers, maar ook om een pasfoto. Dat laatste weigerde gegevensverwerker Trans Link Systems met een beroep op de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Onder protest moest het bedrijf de informatie toch leveren, maar stapte direct naar de rechter om te voorkomen dat deze informatie zou worden gebruikt.
Rechtszaak
Kern in de discussie is dat een foto informatie geeft over het ras en soms de levensovertuiging van iemand en daarom niet zomaar gevorderd kan worden. Niet alleen wetgeving in Nederland verbiedt dat, maar ook de Europese richtlijn voor privacy. Voor het opvragen van dergelijke informatie zou dan ook toestemming van een rechter-commissaris nodig zijn.
De rechter is het met dat verweer eens. De afbeeldingen moesten aan Trans Link Systems worden teruggeven en mochten niet in het onderzoek worden gebruikt.
Beroep
In een reactie stelt het Openbaar Ministerie in Rotterdam het niet met de beslissing eens te zijn en in beroep te zijn gegaan. Omdat dit een bijzondere procedure is, komt de zaak nu direct bij de Hoge Raad uit.
Trans Link Systems zegt in een reactie blij met de uitspraak te zijn en de privacy van klanten belangrijk genoeg te vinden om naar de rechter te stappen. "Wij hebben in onze systemen en organisatie een veelheid aan maatregelen getroffen om de privacy van klantgegevens te waarborgen.
Zo ook hoe moet worden omgegaan met vorderingen van politie en jusitie.", zegt financieel directeur Gerben Nelemans tegenover NU.nl. "In het weigeren van dit vorderingsverzoek zijn we door de rechter terecht in het gelijk gesteld. We zien de procedure bij de Hoge Raad dan ook met vertrouwen tegemoet."
Niet noodzakelijk
Overigens bleek de informatie van de ov-chipkaart niet noodzakelijk voor het oplossen van het misdrijf. De verdachte kon met reguliere opsporingsmethoden worden aangehouden en veroordeeld.
Het ov-chipkaartsysteem registreert alle reizen, die bij persoonlijke kaarten te koppelen zijn aan een losse database met persoonsgegevens. Reisgegevens worden zeven jaar bewaard. Trans Link Systems zegt nog in overleg met de Belastingdienst te zijn om deze periode te verkorten.
Dit inderdaad.quote:
Ach welnee joh...Het OM kan je toch wel met dat soort informatie toevertrouwen, die gaan daar altijd zo netjes mee om.quote:Op maandag 31 augustus 2009 16:56 schreef McKillem het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/algemeen(...)v-chipreizigers.html
En het gedonder begint al.
quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:03 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou, inderdaad...
http://www.nd.nl/artikele(...)elwegen-fotograferen
Sta je lekker met je bakkes op de trajectcontrolequote:
Ze zijn ook wel goed in het goochelen met niet-beveiligde USB sticks.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:01 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ach welnee joh...Het OM kan je toch wel met dat soort informatie toevertrouwen, die gaan daar altijd zo netjes mee om.
[ afbeelding ]
Ja, zoals gezegd heb je al vaste traject controle's dus sta je wel op een andere manier bij die gasten op de lijst, en straks word het nog mooier met die GPS kilometer doosjes, en ik geloof dat jij dan met je auto net zo kut af bent als ik met het OV.quote:
scooters natuurlijk ... of die gasten trekken hun bontkraagjes héél hoog op zodat ze niet te makkelijk herkent worden...quote:
ik kan me veel overwegingen voorstellen voorzichting om te gaan, maar juist statistische gegevens over ras of godsdient is in deze strafzaak die over een aanranding gaat verder niet echt iets waarop verder beoordelt wordt of die een argumentatieve waarde heeft die gegevens _niet_ te mogen gebruiken.quote:Kern in de discussie is dat een foto informatie geeft over het ras en soms de levensovertuiging van iemand en daarom niet zomaar gevorderd kan worden
Wat is er mis met bewakingscamera's en daarop kijken wat er aan de hand is? Met het OV gaan en niet gefilmd worden is godsonmogelijk.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:20 schreef RM-rf het volgende:
[..]
scooters natuurlijk ... of die gasten trekken hun bontkraagjes héél hoog op zodat ze niet te makkelijk herkent worden...
overigens is het natuurlijk wél een interssante morele vraag...
stel je voor dat je het slachtoffer bent van een verkrachting of roofoverval... zou je in dat geval ook nog altijd van mening zijn dat de politie niet persoonsgegevens van geregsitreerde reizigers rond dat tijdstip mag inzien en eventueel gebruiken om getuigen te ondervragen?
waarom moeilijk doen als het veel makkelijker kan, bewakingsbeelden kunnen onduidelijk zijn en geven nu juist hoguit informatie over huidskleur en oppervlakkig 'uiterlijk' van potentiele daders...quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:21 schreef McKillem het volgende:
[..]
Wat is er mis met bewakingscamera's en daarop kijken wat er aan de hand is? Met het OV gaan en niet gefilmd worden is godsonmogelijk.
Dan heb je precies een tijdstip wanner een bepaald gezicht een kaart gebruikt en dat vraag je dan eventueel op.
Ik geloof er helemaal niets van dat die camera's niet in staat zijn vol autmatisch een evt dossier aan een gezicht te plakken dat voorbij loopt.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:26 schreef RM-rf het volgende:
[..]
waarom moeilijk doen als het veel makkelijker kan, bewakingsbeelden kunnen onduidelijk zijn en geven nu juist hoguit informatie over huidskleur en oppervlakkig 'uiterlijk' van potentiele daders...
met behulp van de pasfoto's die dus véél duidelijekr en herkenbaarder zijn en die gekoppeld zijn aan adresgegevens kan men mogelijk juist veel efficienter werken....
Wat de rechter heeft gezegd boeit mij niet zo veel, dat de rechter dit tegenhoud vind ik des te interessanter.quote:Wat is eigenlijk de meerwaarde van dit te weigeren en voroal de 'grond' die de rechter noemt, namelijk dat op basis van die pasfoto's "ras en godsdient vast te stellen zou zijn" is nogal en twijfelachtioge argumentatie kennelijk toepassing van die foto's te verbieden.
Dik gedrukte zin kan ik me goed in vinden. Gewoon niet opslaan.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:26 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Alles leuk en aardig, maar juist in het geval van een strafzaak als een aanranding, verkrachting of roofoverval en/of geweld vind ik het _niet_ gebruiken van informatie die wél opgeslagen is totale onzin...
Dan moet je die informatie nu juist helemaal niet meer registreren, want waarom zouden ze dan nog in godsnaam dat wél willen opslaan, als het in gevallen van zware misdaden kennelijk niet eens bewijsmateriaal kan zijn?
Het probleem is dat ze dat kutexcuus voor alles gebruiken. Intussen kan jij straks niet meer een potje schijten zonder dat eneco weet dat jij dermate dikke drollen schijt dat je 2x achter elkaar moet doorspoelen.quote:privacy-bescherming is heel goed en belangrijk ... maar niet waar het 'beschermen van gegevens uit privacy-oogpunt' gewoon effectief gebruikt wordt om misdadigers uit de wind te houden omdat 'we niet zouden mogenw eten wat hun ras en/of godsdienst wel eens zou kunen zijn ...'.
Maar zoals ik aangaf valt aan te werken. Als jij exact weet wanneer er waar een ov-chipkaart is gebruikt en hebt camera beelden om te ondersteunen dat het hier daadwerkelijk om de dader gaat heb ik er geen problemen mee dat ze die data opvragen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:39 schreef RM-rf het volgende:
En nu krijg je een mes in je ribben in de metro .....
en dan moet een politieagent je uitleggen dat ze wel wat vage bewakingscamera-beelden hebben waarop echter de dader niet zo goed herkenbaar is ... een zware verdachte is wél geregistreerd via de reizigersdatabank, maar bv gegevens als de pasfoto van die persoon mag niet toegepast worden bij een identificatie omdat 'daarop zn ras te herkennen zou zijn'....
is dat niet enorm de omgekeerde wereld ....?
Dat ben ik tot op zeker hoogte met je eens.quote:dat er in databanken veel gegevens moeten worden vastgelegd is een heikele zaak en terecht dat de privacy-waakhonden heel kritisch zijn op wat wel of niet wordt vastgelegd ...
Maar _als_ die gegevens toch vastgelegd worden, zou het gigantische onzin van de hoogste orde zijn die niet te mogen gebruiken in strafzaken die ernstige gewelds-delicten betreffen, vanwege wat regeltjes over 'religie' of 'ras' die schijnbaar verborgen zouen moeten blijven...
Zoals ik zei heb ik er geen probleem mee dat de politie er gebruik van maakt, maar wel gericht en niet een beetje sproeien met wat tijden waarin je hoopt dat hij zich bevind in de stapel mensen wiens data je hebt.quote:imho ben ik zeker voor een zeer restrictief beleid wat betreft gegevens die vastgelegd en geregistreerd 'mogen' worden en bv de duur die bedrijven zulke gegevens mogen bewaren zonder schijnbaar enige anonimisatie toe te passen:
maar _als_ dit gedaan wordt, moet de politie in geval van strafzaken en geweldsdelicten zéker hiervan óók gebruiken moeten kunnen maken ... juist dat zou ook en extra afwegingen moeten zijn bijde vraag of je het wil toestaan at er allemaal opgeslagen wordt, dàár moet je privacy beschermen... Het is Quatsch privacy te beschermen door wel allerhande gegevens in databanken terecht te laten komen, maar hooguit zeer valide toepassen via rechters te blokkeren (terwijl verder wat een bedrijf ermee doet schijnbaar geen rechterlijke controle kent)
Hoe weet men zonder in de reizigersdatabank te kijken al een daderprofiel op te stellen en te destileren dat het hier om een naamsgebonden kaart gaatm, zodat daar de vermoedelijke dader uit komt.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:39 schreef RM-rf het volgende:
En nu krijg je een mes in je ribben in de metro .....
en dan moet een politieagent je uitleggen dat ze wel wat vage bewakingscamera-beelden hebben waarop echter de dader niet zo goed herkenbaar is ... een zware verdachte is wél geregistreerd via de reizigersdatabank, maar bv gegevens als de pasfoto van die persoon mag niet toegepast worden bij een identificatie omdat 'daarop zn ras te herkennen zou zijn'....
De 'normale manier van rechercheren' is gewoon zoveel mogelijk relevante informatie betreffende de personen die op dat moment ergens aanwezig waren zo snel mogelijk op te zoeken...quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe weet men zonder in de reizigersdatabank te kijken al een daderprofiel op te stellen en te destileren dat het hier om een naamsgebonden kaart gaatm, zodat daar de vermoedelijke dader uit komt.![]()
Laat de poltie gewoon hun normale manier van rechercheren gebruiken, jij komt met zoveel extreme voorbeelden dat er wel eens door iemand met ja geantwoord gaat worden.
dat je het voorbeeld zelf kennelijk gelijk doortrekt naar een onrealistische situatie waarvan nu geen enkele sprake is spreekt niet erg ten voordele van je geloofwaardigheid...quote:Waar gaan we dan de grens leggen onze politie en justitie kennende zouden we 1 vinger geven maar hun nemen meteen een hand en dus meteen een directe toegang willen hebben en waardoor ook de gegevens live te gaan gebruiken om mensen met een openstaande boetes bij de meest waarschijnlijke uitgang te gaan op wachten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |