bronquote:De rechter in Arnhem heeft deze week twee emmertjes yoghurt gehaald. Een emmertje van De Zuivelhoeve en een emmertje bij Lidl. Na de emmertjes goed tegen het licht te hebben gehouden, heeft de rechter Lidl opgedragen onmiddellijk op te houden met het na-apen van de doorzichtige emmertjes van De Zuivelhoeve. Oma’s yoghurt van Lidl hoeft niet uit het schap, het toetje van de discounter moet in een andere verpakking. Deze rechterlijke uitspraak kan wel eens verstrekkende gevolgen hebben.
Het zwakke punt van succes is dat anderen daar een graantje van mee willen pikken. De Zuivelhoeve heeft succes met Boer’n yoghurt, die vooral bekendheid geniet omdat die in een transparante emmertje met hengsel zit. Van de buitenkant is heel goed te zien wat je voor je geld krijgt. De gekleurde, fruitige bodem die onder de witte yoghurt zit, vraagt erom te worden omgeroerd. Het is de eenvoud van het emmertje dat het succes van de yoghurt bepaalt.
Antwoord
Lidl, dat het succes van De Zuivelhoeve yoghurt niet kan zijn ontgaan, is met Oma’s yoghurt als antwoord gekomen. Daar zit het fruit ook onderin, en het roept er ook om te worden omgeroerd. Dat effect is alleen te bereiken als het in een doorzichtige verpakking zit. Daarom zit Oma’s yoghurt in een transparant emmertje met hengsel. De look and feel van het geheel is dezelfde als die van de Boer’n yoghurt van De Zuivelhoeve.
Misleiden
De uitspraak van de rechter dat Lidl moet ophouden met het kopiëren van de verpakking van De Zuivelhoeve, komt er in wezen op neer dat Lidl moet stoppen met stoppen met het misleiden van de klant, door de look and feel van een succesvol product na te apen. Een doorzichtig emmertje met hengsel, met daarin yoghurt op een laagje fruit is de yoghurt van De zuivelhoeve.
Toelaatbaar
Lidl heeft de grens van het toelaatbare opgezocht en daarbij aan het kortste eind getrokken. Het is goed dat de rechter een stokje steekt voor het platte gekopiëer van succesvolle A-merken. Als die rechter nu in de supermarkten ook eens twee potten pindakaas gaat kopen, of soep, of rookworst, dan zal hij nog meer look and feel-producten ontdekken waarbij de grens van het toelaatbare is overschreden.
Er is zoveel yoghurt die je eerst moet roeren.quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:25 schreef Netsplitter het volgende:
Het is een trademark van de Zuivelhoeve, dus terecht dat die er achter aan gegaan zijn vind ik....
En buiten de fabriek heerst geen zwaartekrachtveld?quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:26 schreef Sapstengel het volgende:
Ik vind dat altijd zo kut, dat je het zelf door moet roeren. Omdat het leuk is ofzo, maar roer het gewoon in de fabriek door elkaar.
Maar niet in een plastic emmertje.quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:27 schreef Mylene het volgende:
[..]
Er is zoveel yoghurt die je eerst moet roeren.
Eh?quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:28 schreef zjroentje het volgende:
[..]
En buiten de fabriek heerst geen zwaartekrachtveld?
Ik dacht dat er iets grotere vruchten in die yoghurt zaten die sowieso naar beneden zakken, ongeacht of je die nou vantevoren roert of niet.quote:
Je snapt er niks van he?quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:50 schreef El_Psycho het volgende:
Ik weet niet hoe lang Zuivelhoeve die yoghurt al maakt, maar bestaan er niet al eeuwen van die semi-transparante kleine bakjes fruit-yoghurt( of kwark) met het fruit op de bodem? Ik kan me moeilijk voorstellen dat Zuivelhoeve eerder was dan die bakjes. Zij hebben dat idee dus opgeschaald naar een emmer (ook weinig origineel) en gaan dan iemand anders aanklagen omdat zij ook een transparant emmertje hebben.
Gaan ze hierna alle haring fabrikanten aanklagen omdat zij hun zure haring in een transparant plastic emmertje stoppen (wat naar ik aanneem ook exact op het emmertje van ZuivelHoeve lijkt)?
Precies. Er zijn ook genoeg Mona neppers te vinden op de markt met bijbehorende verpakking. Hoor je ook niks over.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:17 schreef Banjerkanjer het volgende:
Welk bedrijf deed het eerst zijn groenten in een conservenblik?
Of in glazen potten?
Welk waspoeder zat er het eerst in een pak?
En welke zak suiker was de eerste?
Wie maakte als eerste dat vierkante pakje boter van 250 gr met een papiertje eromheen?
Welke firma maakte als eerste gebruik van de petfles?
Of het blikje?
enz.
Belachelijk dus, dat een verpakkingsvorm ineens verboden zou mogen zijn voor anderen.
Wowquote:Op maandag 31 augustus 2009 22:37 schreef El_Matador het volgende:
een overwinning voor de mensheid.
Vertel daar eens wat meer over?quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:37 schreef El_Matador het volgende:
Elke actie om de Lidl en/of Aldi te naaien, is een overwinning voor de mensheid. Dat zijn onmenselijke bedrijven met belachelijke werknemersregels.
Personeel dat uitgebuit wordt. Het schijnt bij de Aldi zo te zijn dat vrouwen moeten aangeven wanneer ze ongesteld zijn, dan mogen ze vaker naar de WC, anders dus niet.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:40 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Vertel daar eens wat meer over?
Boeie, daarom zijn ze lekker goedkoop. Je hoeft er niet te werkenquote:Op maandag 31 augustus 2009 22:37 schreef El_Matador het volgende:
Dat zijn onmenselijke bedrijven met belachelijke werknemersregels.
Daar help jij dus wel aan mee door daar te kopen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:47 schreef Pek het volgende:
[..]
Boeie, daarom zijn ze lekker goedkoop. Je hoeft er niet te werken
En waar zijn de harde feiten?quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Personeel dat uitgebuit wordt. Het schijnt bij de Aldi zo te zijn dat vrouwen moeten aangeven wanneer ze ongesteld zijn, dan mogen ze vaker naar de WC, anders dus niet.
Echt gruwelijke slavendrijvers. Vreselijk.
Ik kom er nooit.
Dat klopt, AH verkoopt soep (verse ingrediënten ter bereiding van) in exact hetzelfde emmertje.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:55 schreef ivetje het volgende:
[..]
En waar zijn de harde feiten?
Ontopic : Belachelijk natuurlijk. Alsof zuivelland de enige is met zo'n emmertje. Er zijn vast meer dingen die in zo'n ding verpakt zitten, dus boeie. Stelletje zeikerds.
Soep is geen yoghurt toch?quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:57 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Dat klopt, AH verkoopt soep (verse ingrediënten ter bereiding van) in exact hetzelfde emmertje.
Jij koopt liever bij een bedrijf waar je geen extra plaspauze krijgt als je ongesteld bent?quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Daar help jij dus wel aan mee door daar te kopen.
Ik vind dat onnodig.
quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:27 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Jij koopt liever bij een bedrijf waar je geen extra plaspauze krijgt als je ongesteld bent?
Hengsel, vorm van het emmertje, soort en vorm van deksel, doorzichtigheid, fruit op de bodem dat je zelf nog moet roeren. Dat criterium van verwarringsgevaar moet je erg ruim opvatten; je ziet zo op de foto al wel dat Lidl heeft willen meeliften op het ontwerp van de ander. Natuurlijk blijven deze zaken altijd wat arbitrair, maar ik snap wel dat hier teveel gelijkenis wordt geconstateerd.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:47 schreef Igen het volgende:
Waarop is die uitspraak eigenlijk gebaseerd?
Ik dacht altijd dat het ging om dusdanige gelijkenissen dat verwisselingsgevaar etc. bestond. Daarvan lijkt mij hier absoluut geen sprake te zijn: Behalve dat beide emmertjes doorzichtig zijn is er weinig overeenkomst.
Over dat marktonderzoek:quote:4.17. Gelet op de overeenstemmende totaalindruk, alsmede op de soortgelijkheid van de waren - het zijn identieke producten -, is met betrekking tot de verpakking van ‘Oma’s Yoghurt’ van Lidl naar het oordeel van de voorzieningenrechter sprake van een zodanige gelijkenis met het vormmerk van De Zuivelhoeve, dat bij het in aanmerking komende publiek, in dit geval de consument die wel eens yoghurt of vla koopt en/of eet, verwarring kan ontstaan. Daardoor kan er ook dusdanige verwarring bestaan over de herkomst van ‘Oma’s Yoghurt’ van Lidl, dat de gemiddelde consument kan menen dat dit product afkomstig is van De Zuivelhoeve. Hieraan doet niet af dat, zoals Lidl heeft gesteld, ‘Oma’s Yoghurt’ van Lidl uitsluitend in filialen van Lidl verkrijgbaar is, terwijl de onderlegde yoghurt van De Zuivelhoeve nooit in filialen van Lidl wordt verkocht. Voorshands geoordeeld is niet aannemelijk dat sprake is van ‘gescheiden publieken’ of totaal verschillende verkoopkanalen.
4.18. Voorts acht de voorzieningenrechter in het kader van de vraag of Lidl inbreuk maakt op het aan De Zuivelhoeve toekomende vormmerk, van belang dat, zoals hiervoor reeds is overwogen, het vormmerk van De Zuivelhoeve als gevolg van inburgering (voldoende) onderscheidend vermogen heeft verkregen, waarbij het vormmerk met name wordt bepaald door het beeld van (de vorm van) een driedimensionale, transparante emmer, en, als gevolg van die transparantie, de duidelijk zichtbare gescheiden lagen (donkergekleurd) fruit en (lichtgekleurde) yoghurt in een bepaalde verhouding. Dat deze elementen afzonderlijk geen of weinig onderscheidend vermogen bezitten, zoals Lidl verschillende malen heeft betoogd, maakt dit niet anders. Het gaat immers om de combinatie van elementen.
4.19. Ten slotte kan uit het eerder geciteerde marktonderzoek worden afgeleid dat het vormmerk van De Zuivelhoeve een zekere mate van bekendheid heeft verworven.
quote:4.5. Het hof acht bij de beoordeling van deze vraag het deel van het marktonderzoek dat is uitgevoerd volgens methode 3 beslissend, omdat daarbij na selectie van het relevante publiek aan deze consumenten de met yoghurt en vruchten gevulde onbedrukte verpakking van Levola c.s. is getoond.
Het rapport vermeldt daarover onder meer het volgende. Op de vraag aan deze respondenten of zij het product dat in deze verpakking wordt verkocht, wel eens hebben gebruikt of gezien, heeft 78,6% van de consumenten positief geantwoord. Aan deze groep is vervolgens de vraag gesteld: “weet u misschien wat normaal op deze verpakking staat?” 66,7% van deze ondervraagden (51,7% van het totaal aantal respondenten) identificeerde aan de hand van deze vraag het product van de Zuivelhoeve. Deze 66,7% deed dit door het noemen van één van de voor de producten gebruikte en (normaliter) op de verpakking aangebrachte woordmerken en beeldmerken (De Zuivelhoeve / Boer’n yoghurt / Boerenyoghurt / boerderij logo met strepen / opdruk deksel).
Ofwel de design protection law.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:55 schreef Pool het volgende:
[..]
Hengsel, vorm van het emmertje, soort en vorm van deksel, doorzichtigheid, fruit op de bodem dat je zelf nog moet roeren. Dat criterium van verwarringsgevaar moet je erg ruim opvatten; je ziet zo op de foto al wel dat Lidl heeft willen meeliften op het ontwerp van de ander. Natuurlijk blijven deze zaken altijd wat arbitrair, maar ik snap wel dat hier teveel gelijkenis wordt geconstateerd.
Dus geen andere yoghurt, wel een andere verpakking, dat lijkt me redelijk terecht.
Ik ben het er niet mee eens.quote:Op dinsdag 1 september 2009 00:02 schreef Pool het volgende:
En de uitspraak.
[..]
Over dat marktonderzoek:
[..]
Nee maar het ging om de verpakking. Verwarring tussen beide emmertjes yoghurt zal er sowieso nooit bestaan, de Lidl emmertjes zullen nl nooit naast de Zuivelland emmertjes in welk schap dan ook belanden.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Soep is geen yoghurt toch?
Ik koop altijd die zuivelland yoghurt en wil niet ineens goedkoop Lidl gif in zo'n emmertje.
Niet ! Straks mag je niks meer omdat het een beetje op iets anders lijkt.quote:Wat vinden jullie? Terechte uitspraak of niet?
Ja precies. Met de nep-Legoblokjes heb je ook in ieder land andere uitspraken trouwens.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:53 schreef Basp1 het volgende:
Om met een voorbeeld te komen van nog een leuke vorm die beschermd is, het chocolade zeepaardje van guylian met de staart naar voren krullend, andere chocolade producenten mogen dat in europa niet maken, in australie is het juist weer nietig verklaard.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |