quote:'Blanke Europeaan ontstond pas 5500 jaar geleden'
Uitgegeven: 31 augustus 2009 06:07
Laatst gewijzigd: 31 augustus 2009 06:06
AMSTERDAM – Mensen in Europa kregen pas enkele duizenden jaren geleden een blanke huidskleur. Dat concluderen Noorse onderzoekers in een nieuwe studie.
© NU.nl/Styletoday
De wetenschappers van de universiteit van Oslo beweren dat mensen met een lichte huidskleur ongeveer 5500 jaar geleden de overhand kregen in Europa, doordat de eerste volken landbouw gingen bedrijven.
Het landbouwvoedsel bevatte veel minder vitamine D dan het eten dat de Europeanen binnen kregen toen ze nog als jager-verzamelaar leefden.
Het menselijk lichaam kan de belangrijke stof ook aanmaken als de huid in contact komt met de zon. Maar blanke mensen produceren vitamine D veel effectiever onder invloed van zonlicht dan mensen met een donkere huidskleur.
Evolutie
Volgens de onderzoekers hadden blanke personen daardoor opeens een evolutionair voordeel ten opzichte van hun donkere medemens. Dat meldt de Britse krant The Sunday Times.
“In Engeland hoorde vis 5500 tot 5200 jaar geleden opeens niet meer bij het voedselpatroon”, aldus hoofdonderzoeker Johan Moan. “Dat leidde tot een snelle ontwikkeling van een lichte huidskleur.”
Kwalen
Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat een gebrek aan vitamine D kan leiden tot veel medische kwalen, zoals diabetes, hartfalen en een slecht functionerend immuunsysteem.
Volgens de Noorse onderzoekers liepen mensen met een donkere huidskleur 5500 jaar geleden dan ook meer risico om vroeg te overlijden, vooral als ze in het noorden van Europa leefden.
Klimaat
“Koude klimaten en hoge breedtegraden zullen de ontwikkeling van een lichte huidskleur extra hebben gestimuleerd”, zo schrijven ze in hun studie. “Het landbouwvoedsel bevatte niet genoeg vitamine D en de straling van de zon was te laag om genoeg vitamine D te produceren in een donkere huid.”
© NU.nl/Dennis Rijnvis
http://www.nu.nl/algemeen(...)0-jaar-geleden-.html
Wat hij zegtquote:Op maandag 31 augustus 2009 08:23 schreef Ringo het volgende:
Wij zijn Übermenschen! Eindelijk heeft de wetenschap onze (aan zekerheid grenzende) vermoedens bevestigd!
Bronvermelding?quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:48 schreef Monolith het volgende:
Er zitten nogal wat haken en ogen aan de vitamine D hypothese. Een eventueel alternatief is seksuele selectie m.b.t. vrouwen met een lichtere huidskleur. Die selectiedruk zou lager zijn in samenlevingen met een hoge mate van polygynie.
Dit is wel een aardige blogpost over het onderwerp.quote:
Tja, 1 jaar oud dus het mist de inzichten uit de eerste post. Misschien als hij die kan becommentariëren dan is het wel de moeite waard denk ik.quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dit is wel een aardige blogpost over het onderwerp.
Die 'inzichten' zijn niet zo relevant in deze. Het gaat om de onderliggende hypothese dat vitamine D een significant effect op de selectiedruk gehad zou hebben. Daarnaast zijn er nogal wat inconstenties in de data m.b.t. huidskleur en vitamine d inname.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:06 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Tja, 1 jaar oud dus het mist de inzichten uit de eerste post. Misschien als hij die kan becommentariëren dan is het wel de moeite waard denk ik.
Op basis van het onderzoek kun je eerder zeggen dat Adam en Eva donker waren gekleurd.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:16 schreef waht het volgende:
Dus de bijbel klopt dan toch. God schiep gewoon alleen de blanke mens. Het is wel duidelijk dat hij niks om negers geeft.
Dat kan niet, ik ben veel slimmer dan menig bleekscheet.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:39 schreef MrX1982 het volgende:
Blanken zijn de geüpdate versie van negers.
Dan is mijn gebit in de update vergeten. Binnenkort maar weer eens laten patchen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:39 schreef MrX1982 het volgende:
Blanken zijn de geüpdate versie van negers.
De mens blijft een beta versie.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:49 schreef buachaille het volgende:
[..]
Dan is mijn gebit in de update vergeten. Binnenkort maar weer eens laten patchen.
Sommige blanken zijn in niet zo'n goede conditie (virussen, programmeerfouten) waarals jij duideiljk de laatste updates hebt gehad.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:47 schreef mividaloca het volgende:
[..]
Dat kan niet, ik ben veel slimmer dan menig bleekscheet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |