Grappig en triest topic tegelijk. Ik ben zelf een allochtoon (geboren en getogen in NL) en snap ergens wel hoe TS zich voelt, zo voelde ik me nl. enkele jaren geleden ook omdat je als allochtoon gewoon harder moet werken om jezelf te bewijzen. Nu vind ik dat NL het niet verdiend om zo te worden afgezeken. Ik woon in Dubai, 1van de volgens TS meest geweldige steden ter wereld, waar als je woont je nooit meer terug wilt naar NL. Een beetje naief gedacht. Sinds ik in het buitenland woon, waardeer ik NL juist des te meer.
- Als je talent hebt, dan kom je er in principe wel. Ja je moet harder werken dan andere mensen die een baan van papa krijgen. Maar je krijgt kansen. In andere delen vd wereld (Azie, Midden-Oosten, waar dan ook) is het trouwens OOK doodnormaal om je netwerk te gebruiken om hogerop te komen. Soms krijg je niet eens een kans (laat staan om te studeren) als je geen geld/contacten hebt.
- OVERAL ter wereld hebben luie Westerse mensen met een grote bek een streepje voor omdat ze uit Amerika/West-Europa komen. Zo ook in Dubai. Onze Martijntjes en schreeuwapen zijn vooral Engelsen, heeft nix met NL te maken. Meer de arrogantie van Westerlingen. En ook hier (zoals in de rest vd wereld...) heb je volop discriminatie, nog erder dan in NL. Wij hebben vacatures gericht op rassen bijv. "GEVRAAGD: Afwasser, moet uit Bangladesh komen, Bediening, moet uit de Filipijnen komen, Manager: liefst Europees." In het Midden-Oosten moet ik ontzettend vaak benadrukken dat ik uit NL kom zodat ik met een btje respect word behandeld (hoewel ik het wel ontzettend naar mn zin heb in het M-O). En je weet vast wel hoe Chinezen praten over mensen met een donkere huidskleur?
- In ieder ander land heb je ook P&O trutten. Als je een beetje slim bent dan leer je vanzelf hoe je met dat soort types moet omgaan. Daarna krijg je vaak een 2e gesprek met een afdelingshoofd, die doorgaans wel wat slimmer is en uiteindelijk de beslissing maakt.
- Je bouwt pensioen op, krijgt bijstand/uitkering als t nodig is, er is een WAO, gesubsidieerd onderwijs, AWBZ, minimunloon, CAO, VAKBONDEN, ga zo maar door. Er zijn inburgeringscursussen (je moet wel willen..) waar je vrienden kun maken.
- In NL word ik niet elke dag genaaid van alle kanten. Er zijn REGELS. Als ik iemand van een bedrijf (bank ofzo) vraag over een service dan krijg ik gewoon een antwoord ipv. standaard ja-geknik en dat je er na een tijd achter komt dat je auto toch NIET 100% is verzekerd nadat je hem in de prak hebt gereden (spreek uit ervaring). Je kunt klagen. De taxi wordt niet onder je neus vandaan gepikt. Iemand komt opdagen als je een afspraak maakt (en meestal op tijd). Je kunt internetbankieren en hoeft niet voor elk dingetje een 'processing fee' ofzo te betalen. Ja je hebt shit zoals huisjesmelkers..... maar hier zijn ze nog veel veel erger en er is niet eens een instantie waar je kunt klagen. Op elke vraag krijg ik het antwoord 'reverting back shortly...' ROT TOCH OP.
- Ik heb geen last van corpsballen maar ik word doodziek van alle domme, verwende, arrogante mensen die ik tegenkom. Doe maar normaal. Ja ik heb alles wat mijn hartje begeert en krijg gratis allemaal shit (door mn werk) zoals overnachtingen in 5* hotels of diners bereid door een Michelin*-chef. NEE ik kan nooit een fatsoenlijk gesprek hebben over politiek, maatschappij, wat dan ook, alleen shoppen, jaloers gezeik en hoe ver-schrik-ke-lijk heet het toch niet is. Ik mis de gezellige terrasjes aan de gracht. De gesprekken met mensen (taxichauffeur, dametje op straat) zonder dat ze geld, contacten of sex willen.
- Ik krijg verdomme niet van elke maaltijd voedselvergiftiging dankzij de hoge voedselkwaliteitseisen voor horecagelegenheden.
- Ik verwacht niet voor iets debiels in de gevangenis te worden gegooid.
ETC ETC
Ja ik was in NL ook ontzettend gefrustreerd met alle Martijntjes en schreeuwerige leeghoofden om mij heen tijdens de studie maar so what....... Nu is iedereen jaloers op me. Boeiend dus? Dankzij NL heb ik de kans om mezelf in het buitenland te bewijzen. Waar zou jij zijn zonder je geweldige MBA van een NLse uni? En als je niet het IBG had voor je stufi en lening en OV. Wat ik wil zeggen is dat het gras niet altijd groener is aan de andere kant. Als je niet gelukkig bent in NL, jammer, ik zie dat je van plan bent weg te gaan. Maar ik hoop dat je je in de tussentijd realiseert dat geen enkele plek 'perfect' is en dat er OVERAL dingen zijn die gewoon kut zijn. That's life.
[ Bericht 2% gewijzigd door Oishinbo op 16-09-2009 09:26:21 ]