abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72284901
Hoi daar,

Ik huur momenteel een klein appartementje, maar nou is mij gisteren een nieuw huisje aangeboden waar ik helemaal verliefd op ben. En ik kan er 1 oktober in!!
Formeel moet ik 1 kalendermaand vantevoren opzeggen - dat kan dus morgen mooi ten laatste. Alleen, formeel moet dat ook aangetekend.

Uiteraard stuur ik vandaag of morgen al een e-mailtje naar de huisbaas, maar als ik morgen een aangetekend stuk stuur, komt deze dinsdag pas aan, op 1 september dus, en formeel komt deze dan 1 dag te laat aan.
Is dit iets waar mijn huisbaas -formeel- moeilijk over kan doen? Of geldt hier de dag van versturing, de 31e dus?

Bedankt!!! (en ja ik weet het, als ik dit vriendelijk probeer te regelen met de huisbaas is er niks aan de hand, en dat zou sowieso wel lukken, maar voor mijn piece of mind wil ik weten of het juridisch dan ook nog klopt...)
  zondag 30 augustus 2009 @ 17:26:00 #2
210577 GauloisesB.
The best a man can get
pi_72284973
Ik heb ook een maand opzegtermijn, maar dan wanneer ik wil.

Ik kan bv. de 23e opzeggen, dan is de 23e de volgende maand de dag dat ik eruit moet. Maar zo werkt dat bij jou niet toch, voor de volledigheid?
Op woensdag 16 juli 2008 @ 22:17 schreef okidokie het volgende:
Deze GauloisesB. moet heel erg snel op Fok! geweerd worden met zijn uiterst treurige berichten.
pi_72284980
Ik heb geen zeker antwoord op je vraag, dus dat laat ik even in het midden, maar...

Weet je wel zeker dat je 30 september uit je oude woning wilt terwijl je pas op 1 oktober in je nieuwe terecht kunt? Moeten er geen dingen opgeknapt worden ofzo in dat nieuwe huisje? Dat zou 'n stuk makkelijker zijn als je nog eventjes in je oude huis woont
pi_72285116
Contract zegt dit:
Beëindiging van de overeenkomst na 30 september 2008 dient te geschieden overeenkomstig 19 van de algemene bepalingen met in acht neming van een opzegtermijn van minimaal 1 kalendermaand.
_____
En artikel 19 is dan:
_____
19. Beëindiging van de huurovereenkomst door opzegging dient te geschieden:
-per deurwaardersexploot of aangetekende brief en
-met ingang van de dag waarop een nieuwe betaalperiode aanvangt en
-met inachtneming van een opzegtermijn.

De opzegtermijn is gelijk aan de duur van een betaalperiode, maar is voor een opzegging door huurder niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden en voor een opzegging door verhuurder niet korter dan drie maanden.
____
Met ingang van een betalingsperiode; dat zou 1 september zijn dus dan lijkt het safe. Toch?

(oh en ik heb een week of 2 nodig om dat nieuwe spul daar op te knappen, maar ik heb echt geen zin in dubbele lasten )
  zondag 30 augustus 2009 @ 17:31:39 #5
210577 GauloisesB.
The best a man can get
pi_72285156
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 17:30 schreef Pariajaja het volgende:
(oh en ik heb een week of 2 nodig om dat nieuwe spul daar op te knappen, maar ik heb echt geen zin in dubbele lasten )
Geloof me: twee weken in een bouwval leven (en dus ook slapen) is geen pretje.
Op woensdag 16 juli 2008 @ 22:17 schreef okidokie het volgende:
Deze GauloisesB. moet heel erg snel op Fok! geweerd worden met zijn uiterst treurige berichten.
pi_72285251
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 17:31 schreef GauloisesB. het volgende:

[..]

Geloof me: twee weken in een bouwval leven (en dus ook slapen) is geen pretje.
Komt wel goed maar dank voor je bezorgdheid
pi_72285695
Anders ga je toch even langs maandag. Geef je die brief persoonlijk af.
pi_72286055
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 17:46 schreef Rapaille het volgende:
Anders ga je toch even langs maandag. Geef je die brief persoonlijk af.
Dan kan ook, maar dat is dan nog geen 'juridisch bewijs' dat ze het ontvangen hebben; bovendien is het niet wat het contract specificeert. Ik ben gewoon benieuwd of het goed is als de aangetekende brief op 31 aug verstuurd is, of dat deze zaterdag verstuurd had moeten worden, zodat deze ten laatste op de 31e aangeboden had kunnen worden.
  zondag 30 augustus 2009 @ 18:09:38 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_72286526
Bel je huurbaas gewoon op en vraag of je de brief langs kunt brengen? Als hij daarmee akkoord gaat heb je alsnog op tijd opgezegd.
pi_72286678
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 17:56 schreef Pariajaja het volgende:

[..]

Dan kan ook, maar dat is dan nog geen 'juridisch bewijs' dat ze het ontvangen hebben; bovendien is het niet wat het contract specificeert. Ik ben gewoon benieuwd of het goed is als de aangetekende brief op 31 aug verstuurd is, of dat deze zaterdag verstuurd had moeten worden, zodat deze ten laatste op de 31e aangeboden had kunnen worden.
Je zou eventueel kunnen vragen of de huisbaas wil tekenen voor ontvangst. Dan heb je hem zelf aangetekend verstuurd, ipv via TNT.

Officieel zou je te laat zijn als je het morgen aangetekend zou laten versturen, vanwege dat dit binnen 1 dag geregeld wordt, maar je zou nog kunnen informeren of TNT post geen service heeft waarin het sneller kan dan 1 dag later. Ik geloof dat ze iets van documentenpost ofzo hebben.
pi_72286693
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 18:09 schreef TR08 het volgende:
Bel je huurbaas gewoon op en vraag of je de brief langs kunt brengen? Als hij daarmee akkoord gaat heb je alsnog op tijd opgezegd.
Jawel doe ik ook wel.
Maar -stel- nu dat hij moeilijk gaat doen, wil ik weten of ik nou in mijn recht sta als ik dus op de 31ste pas die aangetekende brief verstuur..
  zondag 30 augustus 2009 @ 18:14:42 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72286717
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 17:56 schreef Pariajaja het volgende:

[..]

Je kunt toch vragen om een ontvangstbevestiging als je het langs brengt?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_72286905
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 18:14 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je kunt toch vragen om een ontvangstbevestiging als je het langs brengt?
Ook dat kan wel, maar -stel- dat hij er niet is etc. En bovendien is dat niet volgens de procedure die het contract voorschrijft...
  zondag 30 augustus 2009 @ 18:23:41 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72287049
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 18:19 schreef Pariajaja het volgende:

[..]

Ook dat kan wel, maar -stel- dat hij er niet is etc. En bovendien is dat niet volgens de procedure die het contract voorschrijft...
OK, huisbaas heeft dus geen kantoor met medewerkers?

Of een postbode een brief met ontvangstbevestiging aflevert of jij doet dat, dat is toch hetzelfde? Dus voldoet het m.i. wel aan de procedure die in het contract staat. Er staat nergens op welke wijze het aangetekend schrijven aangeleverd moet worden.

Het enige verschil met de postbode is dat hij bij afwezigheid een briefje achter laat dat er een PMO op hem ligt te wachten.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_72287098
Stel dat, stel dat, stel dat.

Zo kan je wel bezig blijven.
deal with it
pi_72287603
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 17:23 schreef Pariajaja het volgende:
Uiteraard stuur ik vandaag of morgen al een e-mailtje naar de huisbaas, maar als ik morgen een aangetekend stuk stuur, komt deze dinsdag pas aan, op 1 september dus, en formeel komt deze dan 1 dag te laat aan.
Is dit iets waar mijn huisbaas -formeel- moeilijk over kan doen? Of geldt hier de dag van versturing, de 31e dus?
Bij zoiets telt het moment waarop de huisbaas het had kunnen weten, en dat is pas het moment dat de brief wordt aangenomen, Als je op de 31ste verstuurd weet je dus zeker dat hij hem niet tijdig kan lezen. Hij kan je niet verplichten om de brief aangetekend te versturen, maar als je dat niet doet kan hij zeggen dat hij hem niet (of later) heeft gekregen.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_72289682
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 17:30 schreef Pariajaja het volgende:
Je laat al je spullen een nacht ergens in een schuur of zo?
pi_72291029
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 18:41 schreef 700MB het volgende:
Bij zoiets telt het moment waarop de huisbaas het had kunnen weten, en dat is pas het moment dat de brief wordt aangenomen, Als je op de 31ste verstuurd weet je dus zeker dat hij hem niet tijdig kan lezen. Hij kan je niet verplichten om de brief aangetekend te versturen, maar als je dat niet doet kan hij zeggen dat hij hem niet (of later) heeft gekregen.
Volgens mij geldt gewoon de Algemene termijnenwet en dan is de 31e versturen op tijd (mits de huisbaas 'm binnen een week ook ontvangt).

Edit: De Atw voorziet hier niet in.

[ Bericht 2% gewijzigd door r_one op 30-08-2009 20:28:39 ]
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_72291245
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 19:45 schreef k_man het volgende:

[..]

Je laat al je spullen een nacht ergens in een schuur of zo?
Yep, de schuur van mijn ouders. Daar kan alles een tijdje staan totdat ik het stukje bij beetje allemaal heb overgebracht en ingericht.
pi_72291744
Hoe moet ik trouwens het volgende lezen? In het contract staat:
met ingang van de dag waarop een nieuwe betaalperiode aanvangt

Met ingang van 1 september, staat hier dus? Dan kan die aangetekende brief dinsdag aankomen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')