Zo makkelijk gaat dat dus.quote:Londen wilde Lockerbie-dader ruilen voor olie
Uitgegeven: 30 augustus 2009 07:44
Laatst gewijzigd: 30 augustus 2009 07:46
LONDEN - Londen heeft in het ''overweldigende'' belang van Groot-Brittannië de zogenoemde Lockerbie-dader terug willen sturen naar Libië.
© ANP
Kort nadat de Britse regering dit besluit had genomen, werden problemen tussen de Britse oliemaatschappij BP en Libië over de exploratie naar olie en gas in het Noord-Afrikaanse land opgelost.
Dat meldde de Britse krant The Sunday Times zondag. Het blad baseert zich op gelekte brieven tussen de Britse minister van Justitie, Jack Straw, en zijn collega in Schotland, Kenny MacAskill.
De correspondentie over een ruil tussen Britse en Libische gevangenen vond twee jaar geleden plaats.
Aanvankelijk had Straw de Lockerbie-dader willen uitsluiten van een eventuele transfer, maar hij kwam daar op terug toen Libië bleef weigeren een miljardendeal met BP te sluiten.
Vrijlating
Eerder deze maand kondigde MacAskill de vrijlating aan van de Lockerbie-dader uit humanitaire overwegingen. De Libiër Abdel Basset al-Megrahi heeft prostaatkanker.
Tijdens een debat in het Schotse parlement verdedigde MacAskill het fel omstreden besluit. Van een geheime handelsdeal met Libië zou absoluut geen sprake zijn.
Megrahi was in 2001 tot levenslang veroordeeld wegens zijn betrokkenheid bij de aanslag op een Amerikaanse Boeing 747 in 1988 boven het Schotse Lockerbie, waarbij 270 doden vielen.
© ANP
Tja, maar als overheid dan ook niet altijd moralistisch lopen babbelen als het op criminaliteit aankomt.quote:
Ja want olie garanderen voor heel Groot Brittannië is heel nadelig voor het Britse volk, net als criminaliteit. Wat een vergelijking zeg, de overheid garandeert met deze maatregel een (tijdige) continue stroom van olie waardoor het land kan blijven draaien, en jij gooit het op een hoop met criminaliteit?quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:01 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Tja, maar als overheid dan ook niet altijd moralistisch lopen babbelen als het op criminaliteit aankomt.
Zo werkt dat.
Die veroordeling en dat hele schijnproces hier was natuurlijk ook handjeklap. En dan nu gaan mekkeren hoe onrechtvaardig de internationale politiek is....quote:Op zondag 30 augustus 2009 11:42 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zo makkelijk gaat dat dus.Als de belangen maar groot genoeg zijn, gaat elk principe overboord. Niks nieuws onder de zon, maar toch. Ik neem aan dat dit handjeklap om bloed en olie nog een staartje krijgt.
Alleen gebaseerd op zogenaamd gelekte brieven, gerapporteerd door The Sunday Times. Betrouwbaarheid: 0.quote:Dat meldde de Britse krant The Sunday Times zondag. Het blad baseert zich op gelekte brieven tussen de Britse minister van Justitie, Jack Straw, en zijn collega in Schotland, Kenny MacAskill.
Geloofwaardige bronnen? Denk je nou werkelijk dat (je zegt het zelf al) het kabinet van Groot Brittannië, zei het the House of Commons of House of Lords dit officieel naar buiten brengt met alle gevolgen van dien?quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:29 schreef Monidique het volgende:
[..]
Alleen gebaseerd op zogenaamd gelekte brieven, gerapporteerd door The Sunday Times. Betrouwbaarheid: 0.
Ik geloof onmiddellijk dat zoiets heeft plaatsgevonden, maar laat ze dan tenminste met geloofwaardige bronnen komen.
Als dit waar is, dan verwacht ik dat Gordon Brown, die al geen kans maakte, sowieso weg is.
Daar zal Brown niet zo mee zitten.quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:29 schreef Monidique het volgende:
Als dit waar is, dan verwacht ik dat Gordon Brown, die al geen kans maakte, sowieso weg is.
O, leuk.quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:33 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Geloofwaardige bronnen? Denk je nou werkelijk dat (je zegt het zelf al) het kabinet van Groot Brittannië, zei het the House of Commons of House of Lords dit officieel naar buiten brengt met alle gevolgen van dien?
Of de wapenhandel natuurlijk.quote:
quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Spionnen en geheim agenten worden al eeuwen uitgeruild, tegen andere agenten of tegen wapen of olie deals. Wat hebben mensen weer een Disney versie van wereldpolitiek op hun netvlies.
De Neutrale Toeschouwer observeert en gunt ons zijn wijsheden.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:09 schreef Ringo het volgende:
De één zegt dat de Libiër er sowieso is ingeluisd
De ander vertrouwt de bron niet en wil Brown zien hangen als het verhaal klopt
Weer een ander vindt het een heel gewone move en snapt de ophef niet
En wat weten we er allemaal veel vanaf.
Achja boeien, als het inleveren van Mladic of een ander ons het recht geeft op goedkopere en meer olie dan stuur 'm ook maar terug op 't eerste vliegtuig naar de Balkan. Scheelt mij weer aan de pomp..quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:09 schreef Ringo het volgende:
De één zegt dat de Libiër er sowieso is ingeluisd
De ander vertrouwt de bron niet en wil Brown zien hangen als het verhaal klopt
Weer een ander vindt het een heel gewone move en snapt de ophef niet
En wat weten we er allemaal veel vanaf.
Ik meen dat Ghadaffi in die tijd nog gebombardeerd is , de daders hebben een behoorlijk lange straf gehad en ook Libië is geboycot , nietwaar ?quote:Op zondag 30 augustus 2009 11:42 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zo makkelijk gaat dat dus.Als de belangen maar groot genoeg zijn, gaat elk principe overboord. Niks nieuws onder de zon, maar toch. Ik neem aan dat dit handjeklap om bloed en olie nog een staartje krijgt.
In '86, voor de aanslag op een disco in Berlijn. Bij het Amerikaanse terreurbombardement is toen onder andere een klein meisje, het dochtertje van Kaddafi, vermood.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:51 schreef kitao het volgende:
[..]
Ik meen dat Ghadaffi in die tijd nog gebombardeerd is
VS vliegtuigen vanaf een Britse basis toch ?quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:52 schreef Monidique het volgende:
[..]
In '86, voor de aanslag op een disco in Berlijn. Bij het Amerikaanse terreurbombardement is toen onder andere een klein meisje, het dochtertje van Kaddafi, vermood.
Was het ze ook te doen om het dochtertje van Kaddafi?quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:59 schreef kitao het volgende:
[..]
VS vliegtuigen vanaf een Britse basis toch ?
Groot-Brittanië dat een terminaal zieke veroordeelde terrorist z'n laatste maanden in zijn geboorteland laat vertoeven om zo mogelijk een goed oliecontract te kunnen krijgen, laat het idee dat er een decennia-oude samenzwering tussen Europa en Arabische landen is om Europa te koloniseren in ruil voor olie realistischer klinken? Neuh.quote:Op zondag 30 augustus 2009 14:18 schreef huhggh het volgende:
Dat laat Eurabie wel meteen een stuk realistischer klinken.
Verschrikkelijk. Je kraamt iets onzinnigs uit, en ja hoor, daar heb je meteen alweer de "usual suspects" die lopen te zeggen dat je onzin uitkraamt. Stuitend.quote:Op zondag 30 augustus 2009 14:42 schreef huhggh het volgende:
...en daar reageert de eerste "usual suspect" al.
Klopt.quote:Hoe dan ook: Dit laat goed zien dat een regering zoals die van Groot-Brittanië voor olie wel bereidt is dealtjes te sluiten over zaken die helemaal niks met olie an sich te maken heeft.
Uhm... Nee? Hier zit geen logica in.quote:Datzelfde gaat ook op voor Eurabie.
Volgens de Britse regering kan dat dus wijken voor olie.quote:Op zondag 30 augustus 2009 14:57 schreef slashdotter3 het volgende:
Moraal van de dag, als je een massamoordenaar (270 doden) gelijk dood maakt ipv hem levenslang op te sluiten kan hij niet meer de inzet zijn van een grote internationale chantage.
Kan het niet rechtstreeks, zorg er dan voor dat hij een 'ongeluk' in de gevangenis krijgt.
Die heldenwelkom in Lbie is een klap in het gezicht van alle Lockerbie doden
Bullquote:Op zondag 30 augustus 2009 13:05 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het BNW-argument: "Waarom zien jullie niet hoe de wereld echt in elkaar steekt?! Naïeve schapen!!"
Dit inderdaad.quote:Op zondag 30 augustus 2009 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bull
Lees je eens in de geschiedenis van inlichtingendiensten.
Jij weet echt wel beter dan dat ik een BNW of andere complottheorieaanhanger ben. Regeringen bedrijven nu eenmaal meestal "realpolitik".
Dat is toch juist dat Europa gedwongen wordt om oneindig veel moslims toe te laten als immigrant? Nu gaat er juist één weg, lijkt mij het tegenovergestelde.quote:Op zondag 30 augustus 2009 14:18 schreef huhggh het volgende:
Dat laat Eurabie wel meteen een stuk realistischer klinken.
quote:
Pot, Ketel, doe de wiskundequote:
Soit, laten we zeggen dat Lybie sowieso die deal wilde maken en dat hij slechts het suikerklontje was, of zoals je wilt, het druppeltje oliequote:Op zondag 30 augustus 2009 16:08 schreef Knip het volgende:
[..]
Dat is toch juist dat Europa gedwongen wordt om oneindig veel moslims toe te laten als immigrant? Nu gaat er juist één weg, lijkt mij het tegenovergestelde.
BTW, zijn huid is wel duur verkocht. Een miljardendeal voor slechts één simpele boerenlul, zulke prijzen zie bij de voetballerij nog niet eens.
Dat je in m'n history gaat lopen graven om op een grapje te reageren levert mij een hoop Schadenfreude op.quote:
Er hat es nicht gewusst, kein problem eh?quote:Op zondag 30 augustus 2009 16:19 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dat je in m'n history gaat lopen graven om op een grapje te reageren levert mij een hoop Schadenfreude op.
Onschuldig? Ik weet niet waar jij dat in leest.quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:51 schreef SeLang het volgende:
Ofwel er wordt een stuk vuil dat over enkele maanden toch dood is geruild tegen olie.
Ofwel die vent was eigenlijk onschuldig en krijgen we die oliedeal in feite gratis.
Laten we hopen dat het waar is
Misschien dat jij dat wel normaal vind.quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is heel normaal dat je terminale personen uit de strafvervolging zet, Honecker lieten ze ook gaan met zijn leverkanker.
1. Ik zei dat het normaal is, niet wat ik vind, het is normaal, het is de norm, het gebeurt in vele EU landen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:26 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Misschien dat jij dat wel normaal vind.
Dus ziek worden is een excuus?
Ze hebben willens en wetens het uitgevreten,
Dus straf ondergaan en geen gelul van ziek zijn.
Excuses zoeken om ze maar verder niet te straffen zijn je niet vreemd.
1, Als het normaal is hoef je het niet te vermelden op een discussieforum. (Maar geef jouw mening daar eens over)quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
1. Ik zei dat het normaal is, niet wat ik vind, het is normaal, het is de norm, het gebeurt in vele EU landen.
2. Ik zei terminaal, dat is wat anders dan ziek
Ik ben blij je mee te kunnen delen dat de meeste ziekten niet eindigen in de dood.quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:33 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
1, Als het normaal is hoef je het niet te vermelden op een discussieforum. (Maar geef jouw mening daar eens over)
2. Terminaal is de eindhalte van ZIEK zijn.
Oftewel.
Gelul dat ze om die reden vrij gelaten worden.
Lul eens niet zo.quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben blij je mee te kunnen delen dat de meeste ziekten niet eindigen in de dood.
En de reden dat ze vrijgelaten zijn kan best zijn dat het als sweetner voor de oliedeal is, dat is ook normaal in de realpolitik, oeps, moet ik dit nu ook niet melden? Politiek is nu eenmaal een smerig ambacht waar je wel eens de handen vuil maakt.
Wat wil je dan? Moralistische politiek, dat is nog erger.
Eerst minimaal 20 jaar laten zitten , aub.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:11 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Achja boeien, als het inleveren van Mladic of een ander ons het recht geeft op goedkopere en meer olie dan stuur 'm ook maar terug op 't eerste vliegtuig naar de Balkan. Scheelt mij weer aan de pomp..
Maar helaas, dat soort aanboden krijgen wij niet, laat staan dat we belangrijke gevangenen hebben uit olie-rijke landen
quote:Brown in het nauw door vrijlating Libiër
Gepubliceerd: 2 september 2009 14:02 | Gewijzigd: 2 september 2009 14:06
Londen, 2 sept. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat de Britse regering meehielp aan de omstreden vrijlating van een Libische terrorist uit Schotse gevangenschap.
Door onze correspondent Floris van Straaten
Nieuws - ‘Rol Londen bij vrijlating van Libiër’
Archief - Gadaffi ontvangt Lockerbie-dader
Archief - Woede om warm welkom vrijgelaten Lockerbie-dader
Terwijl de Libische leider Gaddafi zich dezer dagen laat fêteren wegens de veertigste verjaardag van zijn bewind, raakt de Britse premier Brown in steeds grotere problemen door de omstreden vrijlating van de veroordeelde Libische terrorist Abdel Basset Al-Megrahi.
Met een dikke stapel documenten hoopten de Britse en de Schotse autoriteiten gisteren de zuiverheid van hun motieven rond Megrahi’s vrijlating aan te tonen. Maar een ogenschijnlijk onbeduidende tussenzin bracht Brown onverwacht in moeilijkheden.
Steeds heeft de premier de schijn proberen op te houden dat zijn regering geen rol heeft gespeeld bij het besluit de doodzieke Megrahi op humanitaire gronden vervroegd vrij te laten. Het was de Schotse regionale regering die het gevoelige besluit had genomen de man vrij te laten die schuldig is bevonden aan de dood van 270 mensen bij de aanslag op een Amerikaans vliegtuig boven het Schotse Lockerbie in 1988. Kom dus niet bij ons aan met kritiek, was de boodschap van Brown.
Uit de gisteren vrijgegeven notulen van een vergadering over de kwestie tussen Schotse en Libische functionarissen uit maart van dit jaar blijkt echter dat de Britse onderminister van Buitenlandse Zaken, Bill Rammell, de Libiërs bij een bezoek aan Tripoli in februari had verzekerd „dat noch de premier, noch de minister van Buitenlandse Zaken zou willen dat de heer Megrahi in de gevangenis overlijdt”. Minister van Buitenlandse Zaken David Miliband bevestigde deze lezing vandaag.
Ook werd uit de documenten duidelijk dat Londen wel degelijk het pad heeft helpen effenen voor de vrijlating van Megrahi. Zo liet minister van Justitie Jack Straw al in december 2007 zijn verzet varen om Megrahi uit te sluiten van een lijst van Libische gedetineerden in Britse cellen die naar Libische gevangenissen zouden kunnen worden overgebracht op grond van een nieuw verdrag. Straw motiveerde zijn ommezwaai met „de overweldigende belangen voor het Verenigd Koninkrijk” die op het spel stonden. Dit alles speelde zich af voordat er bij Megrahi prostaatkanker werd geconstateerd.
Waren Brown, Straw en de Schotse autoriteiten – ondanks al hun ontkenningen – dan toch door de knieën gegaan uit angst voor economische schade? Libië voorziet in 2 procent van de Britse oliebehoeften en Britse oliemaatschappijen, vooral BP, hebben juist de afgelopen maanden potentieel lucratieve contracten van de Libiërs in de wacht gesleept.
Oppositieleider David Cameron beschuldigde Brown gisteren prompt van oplichterij. Tegenover de buitenwereld – vooral de Amerikanen – doet hij het voorkomen alsof hij neutraal is in de kwestie, terwijl hij de Libiërs achter de schermen liet weten dat hij niet wenste dat Megrahi in een Britse cel aan zijn einde zou komen.
De Amerikanen, die toch al zeer verbolgen waren over Megrahi’s vervroegde vrijlating, hebben gisteren opheldering van de Britse regering geëist. Hun ‘special relationship’, die de laatste jaren toch al veel aan glans had verloren, heeft er nieuwe averij door opgelopen, aldus veel commentatoren.
Brown zelf hult zich intussen in stilzwijgen, een strategie waarvan hij zich vaker bedient in tijden van moeilijkheden, maar die hem weinig bewonderaars oplevert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |