TS thnx, ik wist echt niet wat vetluis is, nu welquote:Ooit van gehoord? Vetluis in uw wasmachine? Het lijkt me heel erg vies. Gelukkig kunnen we er iets aan doen en dat kunt u lezen in onderstaand artikel.
Ik griezel al bij het idee
In een krantenartikel las ik dat er steeds vaker vetluis voorkomt in wasmachines. Dat schijnt te komen omdat we steeds meer vloeibare wasmiddelen gebruiken, te veel wasmiddelen en ook omdat we op te lage temperaturen wassen.
Zo zie je maar weer. Probeer ik energie zuinig mijn was te doen en als dank loop ik de kans vetluis te krijgen.
Het woord alleen al klikt mij zeer vies in de oren!
Stinkt uw wasgoed en heeft u bruine strepen en vlekjes op uw wasgoed, dan komt dat aldus het artikel door de vetluis.
De fabrikanten van huishoudelijke apparaten schijnen steeds meer klachten te krijgen over vieze was.
Het wordt ook wel wasluis genoemd en dat klinkt in ieder geval beter dan vetluis. Ik denk meteen aan een vies beestje, maar dat is niet waar. Vetluis is een bacterie, een zeepbacterie. Het kan in de slangen van de wasmachine terecht komen en zelfs de waterniveauregeling van slag brengen.
Hoe kunt u de zeepbacterie herkennen?
Merkt u het, nu spreek ik over zeepbacterie. Klinkt al weer beter dan wasluis of vetluis!
U kunt het herkennen aan de geur die uit de machine komt, maar ook aan de grijzige drab die langs de rand van de trommel komt. Ook merkt u dat uw was minder schoon wordt.
Wat kunt u er aan doen?
Dat is niet zo moeilijk. Als u veel op 30 of 40 graden wast, dan moet u de machine eens in de drie maanden reinigen door bijvoorbeeld de machine leeg op 90 of 95 graden te laten draaien. Als u een beetje azijn of soda in uw machine stopt, maakt u alles weer schoon.
Vindt u het zonde om de machine leeg te laten lopen, doe dan een witte was in de machine en was die op de hoogste temperatuur. De bacteriën worden dan verwijderd en komen echt niet in uw wasgoed.
Als u nu ook nog regelmatig uw zeeplade en zo mogelijk de afvoerpomp schoonmaakt dan hoeft u niet meer bang te zijn voor de vetluis,wasluis of zeepbacterie.
http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=vetluis+vlekken+verwijderen&meta=&aq=f&oq=quote:Op zondag 30 augustus 2009 11:01 schreef wimkerk het volgende:
Is er hier een ervaringsdeskundige die met succes vetluis uit kleding heeft gekregen?
Alvast bedankt!
quote:Jan de Bioman
Hallo,
ik zet ieder voorjaar zo veel mogelijk lieveheersbeestjes in de wasmachine. Die eten alle zeepluizen op en de wasmachine kan er weer een jaar tegen.
Geef ze wel een dag of twee de tijd, zeker als je er maar een paar in kan doen. Deze lieveheersbeestjes vind je buiten op rozenstruiken.
nb. de lieveheersbeestjes moet je na gebruik weer vrijlaten!
Groeten,
Jan de Bioman
en dan een keer vergeten dat je die beestjes er in gedaan hebt...dat geeft ook leuke effectenquote:Op zondag 30 augustus 2009 11:20 schreef Loedertje het volgende:
[..]
http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=vetluis+vlekken+verwijderen&meta=&aq=f&oq=
zeepluizen en
[..]
Die figuur is ernstig in de war met bladluizenquote:Op zondag 30 augustus 2009 11:33 schreef bas-beest het volgende:
[..]
en dan een keer vergeten dat je die beestjes er in gedaan hebt...dat geeft ook leuke effecten
Nee, je kunt ook (volgens mij) gewoon een lege was draaien, en dan kookwas. Of 2x achter elkaar.quote:Op zondag 30 augustus 2009 11:20 schreef Lkw het volgende:
Als ik alles zo lees, moet je de kleding gewoon op 95 graden wassen. Dat zou de vetluis moeten killen. Maar ja, of je overhemden daarna nog passen?
gewoon een lege trommel, fles schoonmaakazijn in het bakje, en gaan.quote:foto Op zondag 30 augustus 2009 13:10 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Nee, je kunt ook (volgens mij) gewoon een lege was draaien, en dan kookwas. Of 2x achter elkaar.
geen gare wasmachine, je voorkomt er een hoop viezigheid meequote:foto Op zondag 30 augustus 2009 13:21 schreef Harajuku. het volgende:
Ik heb ook echt nog nooit azijn oid gebruikt, wat hebben jullie voor gare wasmachines
Ik heb geen azijn en geen viezigheid.quote:foto Op zondag 30 augustus 2009 13:22 schreef Mirjam het volgende:
[..]
geen gare wasmachine, je voorkomt er een hoop viezigheid mee
quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:31 schreef Harajuku. het volgende:
'k Heb wel haar
Ik heb geen enkel stukje was zonder minimaal één honden of kattenhaar. Maar ik heb gelukkig geen luizen in mijn was.quote:foto Op zondag 30 augustus 2009 13:41 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Als in dat er haren verstopt raken ofzo? Of een kluitje haren aan je was blijft zitten?
Het zijn ook geen luizen, als je dit topic had gelezen was je daar al achterquote:Op zondag 30 augustus 2009 13:55 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ik heb geen enkel stukje was zonder minimaal één honden of kattenhaar. Maar ik heb gelukkig geen luizen in mijn was.
Je wilt een oplossing?quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:55 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ik heb geen enkel stukje was zonder minimaal één honden of kattenhaar. Maar ik heb gelukkig geen luizen in mijn was.
Ik doe het altijd in de drogerquote:foto Op zondag 30 augustus 2009 13:57 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Je wilt een oplossing?
Weg met die hond(en) en kat(ten), na een paar weken heb je geen haren meer in je was
Overigens, je kan je was ook eens in de droger doen en tussendoor het pluizenfilter even schoonmaken. (Dus, was in de droger, tijd instellen en halverwege de droogbeurt even de pluizen/haren verwijderen)
quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:10 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Nee, je kunt ook (volgens mij) gewoon een lege was draaien, en dan kookwas. Of 2x achter elkaar.
Kijk nou eens naar de vetgedrukte zin in de OP en probeer daar antwoord op te geven in plaats van op de vraag hoe je de bacterie uit de machine krijgt.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:10 schreef Mirjam het volgende:
[..]
gewoon een lege trommel, fles schoonmaakazijn in het bakje, en gaan.
daarna een 60 graden was met handdoeken
Ja, dat begrijp ik, maar als de wasmachine eenmaal schoon is zou het toch kunnen zijn dat je de vlekken er wel uit krijgt, omdat de bacterie ook weg isquote:Op zondag 30 augustus 2009 20:29 schreef Lkw het volgende:
[..]
[..]
Kijk nou eens naar de vetgedrukte zin in de OP en probeer daar antwoord op te geven in plaats van op de vraag hoe je de bacterie uit de machine krijgt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop