Ja, en als een pedo foto's maakt van je kind, dan maak je foto's van die pedo, dat zal hem leren!quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:26 schreef SharQueDo het volgende:
Ik zeg altijd maar zo: oog om oog, tand om tand.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:29 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ja, en als een pedo foto's maakt van je kind, dan maak je foto's van die pedo zijn kind, dat zal hem leren!
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:11 schreef Bowlingbal het volgende:
Een moordenaar niet vermoorden 'softe aanpak' noemen.
Wat zou je dan willen TS, sharia invoeren en mensen publiekelijk stenigen op de Dam, voor het stelen van 2 eieren en kijken naar een busposter van Coco Chanel?
De reden dat het nog steeds gebeurt is omdat we in die gevallen onze blik veranderen denk ik. In een oorlog worden er geen mensen vermoord door "ons" maar terroristen etc.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:10 schreef koffiegast het volgende:
[..]
uiteraard niet.
Dat hypocrisie kan ik goed begrijpen, maar in vele andere gebieden zijn we zo hypocriet als wat. Ik zou haast eerder zeggen dat ik eerder versteld sta van dat we geen oog om oog handelingen meer doen als je ziet hoe we soms tekeer gaan (ja ook in westerse landen).
Ik snap niet echt wat je hier bedoelt denk ik.quote:Verder is het maar hoe je kijkt hoe iets hypocriet doet: we kennen wel verschillende soorten moorden (doodslag, voorbedachte rade, etc.) maar vervolgens generaliseren we moorden als geheel met gevolg dat in naam van de wet uitvoeren het opeens hypcritisch is? Nou moet je niet denken dat ik het hier alleen voor moorden heb, zoals diefstal of vandalisme waarom kan men niet het voltallige bedrag betalen als men iets expres kapot maakt?
Het ligt aan de definitie van beschaafdheid, die opvallend moeilijk te googlen is, maar het lijkt me logisch dat gedrag dat je afkeurt onder de heersende moreel en normen niet daarna ze gedaan kan worden zonder een logische tegenspraak te veroorzaken.quote:Maar het belangrijkste in mijn oog is nog wel hoe dit ons beschaafder zou maken?
Ik zie elke moord (de dood van iemand veroorzaakt door een ander (of evt jezelf magoed)) anders:quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:19 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
De reden dat het nog steeds gebeurt is omdat we in die gevallen onze blik veranderen denk ik. In een oorlog worden er geen mensen vermoord door "ons" maar terroristen etc.
[..]
Ik snap niet echt wat je hier bedoelt denk ik.
I guess so, maar we hadden er ook hele andere termen aan kunnen hangen, zoals "nieuw", "anders", "beter", "verstandiger", "intelligenter", etc. Het zal ongetwijfeld gewoon net zo 'afgesproken'/'aangenomen' als elk ander woord.quote:Het ligt aan de definitie van beschaafdheid, die opvallend moeilijk te googlen is, maar het lijkt me logisch dat gedrag dat je afkeurt onder de heersende moreel en normen niet daarna ze gedaan kan worden zonder een logische tegenspraak te veroorzaken.
Vreemde definitie. Normaal gesproken noem je alleen het opzettelijk doden van een ander moord. Ongelukjes vallen daar dus niet onder.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:29 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Ik zie elke moord (de dood van iemand veroorzaakt door een ander (of evt jezelf magoed))
Er wordt in ons rechtssysteem daar al op gelet toch?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:29 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Ik zie elke moord (de dood van iemand veroorzaakt door een ander (of evt jezelf magoed)) anders:
Is het een ongeluk? Heeft de persoon de intentie ertoe gehad? Heeft de persoon zoveel gruwelen op zijn weet dat hij onmogelijk toe kan behoren aan de samenleving ? Heeft ie het in naam van een ander gedaan (zelfbeslist), of door een ander opgedragen kregen (baan: soldaat, onder dwang, psychisch gehersenspoeld, etc.)?
Allemaal komt het neer op moord, maar het is niet allemaal hetzelfde soort moord. Wat ik daarmee wil zeggen is dat er niet één soort moord is, maar heel veel verschillende. Als je dan juist focust op de verschillen i.p.v. de generalisatie 'moord', zou je voor mijn idee al niet kunnen spreken van hypocrisie.
[..]
Daarom zei ik al. Het antwoord op jouw vraag hangt af van jouw definitie van beschaafdheid.quote:I guess so, maar we hadden er ook hele andere termen aan kunnen hangen, zoals "nieuw", "anders", "beter", "verstandiger", "intelligenter", etc. Het zal ongetwijfeld gewoon net zo 'afgesproken'/'aangenomen' als elk ander woord.
beschaafder = beschaving vooruit brengend?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:09 schreef koffiegast het volgende:
Ik zou graag willen weten wat jullie van dit principe van "niet verlagen tot hun nivo" vinden en hoe gerechtvaardigd de gedachte is dat men hierdoor beschaafder is. En ook ben ik benieuwd naar de herkomst van deze principe.
Uiteraard graag serieuze reacties.
//update:
Moordenaar niet vermoorden een softe aanpak is niet waar ik op focus. Ik bedoel in het algemeen hoe precies we beschaafder zijn om het oog om oog principe niet te hanteren en waarom we het accepteren dat sommige aanpakken niet even goed werken (alhoewel een bijzaak).
Oog-om-oog / zwaardere straffen werkt iig niet tegen criminaliteit, als dat is waar OP het over heeft...quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 23:02 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
beschaafder = beschaving vooruit brengend?
Misschien leert ervaring dat de beschaafde aanpak tot een veiligere en gelukkigere samenleving leidt?
De vraag is of minder zwaardere straffen ook wel werken, als je immers iets loslaat dat weer misdaad zal plegen zal je het ongetwijfeld weer krijgen (we kunnen ook lullen over hoe momenteel aardig wat mensen de Nederlandse straffen vaak te laag vinden, maar misschien liever in een ander topicquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 23:10 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Oog-om-oog / zwaardere straffen werkt iig niet tegen criminaliteit, als dat is waar OP het over heeft...
Ik haalde het aan als een argument waarom het niet hypokritisch hoeft te zijn. Als in dat een moord uit naam van de wet nog niet hetzelfde is als een moord voor eigen bestwil en de wil daartoe.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:48 schreef oompaloompa het volgende:
Er wordt in ons rechtssysteem daar al op gelet toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |