abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72215986
Geen klacht (nou ja..), maar een serieuze vraag.

Mijn vriendin heeft een NS Jaartrajectkaart. Ze heeft daarop ook 2 zones in Amsterdam met het overige OV.
Nu wilde ze vandaag inchecken in de metro (en het in- en uitchecken zou dus binnen de zones gebeuren die op haar NS-kaart staan), maar het poortje bleef dicht.
Reden: ze had niet genoeg geld op haar kaart.

Theorie:
Ze checkt in -> 4 euro wordt van de kaart gehaald
Ze checkt uit -> de 4 euro worden weer bijgeschreven (het is immers in haar 'gratis' zones, dus krijgt ze alles terug)

Met die 4 euro kan ze dus niks doen: niet uitgeven in een winkel en ze krijgt er ook geen rente over.
En dat terwijl haar reis al betaald is bij de aanschaf van de NS Jaartrajectkaart.

Nu is mijn vraag: mag de GVB van haar eisen dat ze die 4 euro op haar kaart zet?

PS: dit is GEEN bash topic.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_72216027
Er geldt een basistarief van 75 cent?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_72216049
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:37 schreef PietjePuk007 het volgende:
Er geldt een basistarief van 75 cent?
Haar reis is al betaald bij de aanschaf van de Jaartrajectkaart.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_72216102
Ah, alles is dus al betaald maar je klaagt over de 'borg' van 4 euro per keer. Tsja , je hebt theoretisch wel een punt maar ik denk niet dat men 't praktisch ook maar iets boeit.
pi_72216115
Ik begrijp dat die NS kaart ook als OV-kaart werkt, en dat je die op kunt laden?
pi_72216142
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:40 schreef Xcalibur het volgende:
Ik begrijp dat die NS kaart ook als OV-kaart werkt, en dat je die op kunt laden?
Jep, zelfs een kortingskaart van de NS is automatisch een OVchipkaart.
pi_72216241
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:40 schreef Xcalibur het volgende:
Klopt, er zit een chip op die als ov chipkaart gebruikt wordt.
pi_72216271
Maar sinds wanneer geldt een NS-trajectkaart bij het GVB?

En o ja, zolang je niet rood staat kun je inchecken. Als je dus ¤ 0,00 erop hebt staan, dan kom je na het inchecken gewoon 4 euro rood te staan.

(Maar dan kun je niet nóg een keer inchecken)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 22:46:57 (Ik lees niet goed.) ]
pi_72216272
Aha
Ik ben nog van de papieren kaartjes generatie vrees ik...

En om met het OV te mogen reizen betaal je dus 4 euro borg, en dat wordt verrekend met het daadwerkelijk afgelegde traject als je weer uitstapt? En dat blijkt gratis te zijn vanwege de jaarkaart, dus er gebeurt niks. Maar je hebt toch die 4 euro nodig.

Ik snap waarom het zo werkt, maar het is inderdaad wel wat zinloos
Ik denk niet dat je er in de praktijk wat aan kunt doen...
pi_72216315
Oh, sorry, ik lees niet goed.
pi_72216363
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:44 schreef Igen het volgende:
Maar sinds wanneer geldt een NS-trajectkaart bij het GVB?
Sinds je op een NS kaart ook zones van het overige OV erop kunt laten zetten (sinds mensenheugenis dus)
quote:
En o ja, zolang je niet rood staat kun je inchecken. Als je dus ¤ 0,00 erop hebt staan, dan kom je na het inchecken gewoon 4 euro rood te staan.
Nope. Ze heeft haar ov chipkaart nooit opgeladen; er staat dus 0,00 euro op, maar ze kan niet inchecken.
pi_72216378
Kan je met die kaart niet gewoon rood staan? Als ik 0,0 op mijn chipkaart heb staan kan ik ook gewoon inchecken en uitchecken.
pi_72216395
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:45 schreef Xcalibur het volgende:
Aha

En om met het OV te mogen reizen betaal je dus 4 euro borg, en dat wordt verrekend met het daadwerkelijk afgelegde traject als je weer uitstapt? En dat blijkt gratis te zijn vanwege de jaarkaart, dus er gebeurt niks.
Klopt
quote:
Maar je hebt toch die 4 euro nodig.
Nee, die heb je niet nodig.

Alleen als je rood staat, dus echt in de min, kun je niet inchecken. Met precies ¤ 0,00 op je kaart zou je gewoon op het abonnement gratis moeten kunnen reizen.
pi_72216467
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:47 schreef Igen het volgende:
Alleen als je rood staat, dus echt in de min, kun je niet inchecken. Met precies ¤ 0,00 op je kaart zou je gewoon op het abonnement gratis moeten kunnen reizen.
Nope, zie 2 posts boven die van jou.
pi_72216513
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:50 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dat is wel heel apart, heb je de NS of het GVB al hierop aangesproken? Anders zou je er 1 euro of iets dergelijks op moeten zetten, dan zou die zeker open moeten gaan.
pi_72216596
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:51 schreef Dennis101 het volgende:
Dat is wel heel apart, heb je de NS of het GVB al hierop aangesproken? Anders zou je er 1 euro of iets dergelijks op moeten zetten, dan zou die zeker open moeten gaan.
Heb zojuist een klacht bij de GVB neergelegd, dus met een beetje geluk hoor ik daar in 2011 iets van.

En met die ene euro erop zetten: dan komen we bij de kwestie: mag de GVB eisen dat je er geld op moet zetten terwijl je een abonnement hebt?
pi_72216696
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:50 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Heb je al eens gekeken hoe veel saldo er precies op staat, of dat inderdaad netjes ¤ 0,00 is?
pi_72216728
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Heb je al eens gekeken hoe veel saldo er precies op staat, of dat inderdaad netjes ¤ 0,00 is?
Dan nog, ik kan ook met een negatief saldo doordeweeks de metro in (heb een studenten OV). In het weekend blijven de poortjes dan inderdaad dicht.
pi_72217107
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:57 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dan nog, ik kan ook met een negatief saldo doordeweeks de metro in (heb een studenten OV). In het weekend blijven de poortjes dan inderdaad dicht.
Ja maar je studenten-OV is overal geldig, daar wordt ook geen borg afgeboekt als je vrij reist.

Maar met zo'n 2-zone-abonnement of iets dergelijks bestaat de mogelijkheid dat de klant buiten het gebied van vrij-reizen komt en alsnog moet betalen, dus daarom wordt in die gevallen wél 4 euro borg afgeboekt, ook als je binnen het vrij-reizen-gebied incheckt.
pi_72217159
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 23:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja maar je studenten-OV is overal geldig, daar wordt ook geen borg afgeboekt als je vrij reist.

Maar met zo'n 2-zone-abonnement of iets dergelijks bestaat de mogelijkheid dat de klant buiten het gebied van vrij-reizen komt en alsnog moet betalen, dus daarom wordt in die gevallen wél 4 euro borg afgeboekt, ook als je binnen het vrij-reizen-gebied incheckt.
Dat is op zich wel een goed punt inderdaad. Blijft het vreemd dat je ook met een 0 saldo niet naar binnen komt.
pi_72217306
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 23:09 schreef Igen het volgende:
Ik weet het saldo niet, zal morgen even kijken.
Maar het is toch onzin dat de GVB er al vanuit gaat dat men buiten de zones gaat reizen en zodoende 4 euro borg inneemt. Met zo'n abonnement hebben ze je data al, dus is het gemakkelijk geld innen, achteraf, indien nodig.
pi_72223815
Daar gaan ze niet van uit hoor.. het enige wat ze blijkbaar doen is de mogelijkheid om "gratis" buiten je gebied te reizen uit te sluiten.. maar ik denk zelf dat de kaart toch een negatief saldo heeft.. toevallig niet een keer per ongeluk in de bus of tram tegen zo'n poortje gaan staan zodat er 4 euro is afgeschreven?
pi_72225374
Goed, naar nu blijkt heeft ze er toch ooit eens geld op gezet.
Het saldo is -2,34 euro, dus wat er al eerder gezegd is (met negatief saldo kan niet gereisd worden) is mogelijk.

Ik heb de laatste reizen opgevraagd op zo'n zuil, en hij gaf 4 aan:
3 van 0,84 euro en 1 van 0,82 euro.
Hoe kan er dan in godsnaam -2,34 op staan??
Ik reken me suf, maar kom nooit op -2,34 uit.

Anyway, vriendin print de zooi wel uit en gaat vanmiddag langs om eens uit te laten zoeken waar het probleem ligt.
pi_72225474
3*0,84 + 0,82= 3,34

Dan lijkt het mij persoonlijk nogal logisch dat je vriendin er dus ooit 1 euro op heeft gezet. (-2,34 + 3,34= 1).
pi_72225620
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 11:52 schreef Dennis101 het volgende:
3*0,84 + 0,82= 3,34

Dan lijkt het mij persoonlijk nogal logisch dat je vriendin er dus ooit 1 euro op heeft gezet. (-2,34 + 3,34= 1).
Maar eigenlijk had ze die laatste 2 reizen dan toch helemaal niet mogen kunnen maken?
pi_72225665
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 11:58 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar eigenlijk had ze die laatste 2 reizen dan toch helemaal niet mogen kunnen maken?
Dat snap ik ook niet helemaal.
pi_72225754
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 11:58 schreef Igen het volgende:

[..]

Misschien mag je tot -2,50 nog wel reizen? (tis maar een gokje hoor)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_72225775
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 12:02 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Met een negatief saldo zou je helemaal niet mogen reizen.
pi_72225818
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 12:03 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Met een negatief saldo zou je helemaal niet mogen reizen.
ik dacht misschien zetten ze er een kleine marge op..
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_72225853
quote:

[..]

Nu je het zegt - zoiets staat mij ook vaag bij. Misschien omdat het een persoonlijke chipkaart is?

Is i.i.g. wel interessant om eens goed uit te zoeken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2009 12:06:29 ]
pi_72228101
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:45 schreef Xcalibur het volgende:
Aha

En om met het OV te mogen reizen betaal je dus 4 euro borg, en dat wordt verrekend met het daadwerkelijk afgelegde traject als je weer uitstapt? En dat blijkt gratis te zijn vanwege de jaarkaart, dus er gebeurt niks. Maar je hebt toch die 4 euro nodig.

Ik snap waarom het zo werkt, maar het is inderdaad wel wat zinloos
Ik denk niet dat je er in de praktijk wat aan kunt doen...
0 euro of meer, zolang je niet rood staat mag je een reis beginnen.
La derecha oprime, la izquierda libera
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:31:46 #32
13973 ranja
image means nothing
pi_72228603
Misschien een keer vergeten uit te checken en daardoor in de min terecht gekomen?
Ook als er 0,00 op staat en je checkt in maar vergeet uit te checken sta je daarna ineens op -4 en dan doet-ie het dus niet meer.
pi_72228736
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 13:31 schreef ranja het volgende:
Misschien een keer vergeten uit te checken en daardoor in de min terecht gekomen?
Ook als er 0,00 op staat en je checkt in maar vergeet uit te checken sta je daarna ineens op -4 en dan doet-ie het dus niet meer.
Kortom, ze gaan met dit systeem een hoop verdienen, er zal vast heel vaak iets mis gaan met uitchecken.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_72228816
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 13:34 schreef longinus het volgende:

[..]

Kortom, ze gaan met dit systeem een hoop verdienen, er zal vast heel vaak iets mis gaan met uitchecken.
Nu de poortjes in werking zijn gesteld in zowel de Rotterdamse als Amsterdamse metro kun je niet vergeten uit te checken. Dat zal in bussen en trams nog wel kunnen.
pi_72233671
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 13:34 schreef longinus het volgende:
Kortom, ze gaan met dit systeem een hoop verdienen
Dat sowieso.

Zie ook het probleem 'vertraging'.
Als je overstapt binnen 35 minuten, hoef je het starttarief niet nog eens te betalen. Als er vertraging is van de bus/tram/metro/trein die meer dan 35 minuten bedraagt, dan moet je daarna dus nog een keer het starttarief betalen.
Dat zal in een stad als A'dam niet zo vaak voorkomen, maar in het streekvervoer zou dat zomaar kunnen, als de ov chipkaart overal geïntroduceerd is.
Hoe weet zo'n automaat dat hij vertraging heeft? En ALS hij dat al weet, hoe weet ie dat iemand zou willen overstappen? Het lijkt me dat iedereen dan het starttarief nog eens moet betalen; de mensen die het vervoersmiddel als eerste vervoersmiddel gebruiken, maar ook de mensen die zouden willen overstappen, maar dat dus niet kunnen omdat de bus/tram/whatever vertraging heeft.
En weinig mensen die gaan zeuren om 0,75 euro.
Om even the devil's advocate te spelen: het is zelfs een reden om méér vertragingen te creeren, want dan verdienen ze meer...
pi_72233707
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 13:36 schreef Dennis101 het volgende:
Nu de poortjes in werking zijn gesteld in zowel de Rotterdamse als Amsterdamse metro kun je niet vergeten uit te checken.
Op veel metrohaltes zijn geen poortjes, vooral op lijn 51 richting Westwijk.
pi_72233857
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 16:02 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Op veel metrohaltes zijn geen poortjes, vooral op lijn 51 richting Westwijk.
Ah, dat wist ik dan weer niet. Reis zelf alleen in Rotterdam waar op nagenoeg alle stations poortjes staan.
pi_72235589
quote:

[..]

Van de OV-chipkaart site, binnen 20 sec gevonden:

Wat is het minimale saldo?
Antwoord
Het saldo op uw OV-chipkaart moet positief zijn om te kunnen reizen. Dit omdat bij het inchecken ¤4 wordt afgeboekt, en u tijdelijk in de min mag staan (tot ¤ 4) Als u uitcheckt wordt dit bedrag verrekend met wat u werkelijk aan reiskosten heeft gemaakt, en het restbedrag onmiddellijk weer op uw kaart teruggeboekt. Meer informatie over het minimale saldo op uw OV-chipkaart vindt u in de tarievenlijst.

Dus, logisch dat ie het niet doet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')