abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72207136
Ik zeg net dit filmpje op dumpert.

Zo rond de negen maanden beginnen kinderen woordjes en korte zinnetjes te begrijpen. Nu is 't gene wat ik mij afvraag of een baby ook gebaren taal zou kunnen leren als bijvoorbeeld de ouders alleen met gebarentaal met 't kind zouden spreken...

Is hier ooit onderzoek naar gedaan ofzo?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:04:10 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72207208
Hoe bedoel je 'is daar onderzoek naar gedaan'? Er worden toch gewoon kinderen doof geboren die dan de gebarentaal leren als hun eerste taal?
The love you take is equal to the love you make.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 27 augustus 2009 @ 18:08:43 #3
163650 Greys
pi_72207356
Tuurlijk kunnen ze dat leren
Maar misschien is je topic in OUD beter op zijn plaats dan in TTK?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_72207428
Ja dat ze 't kunnen leren snap ik wel maar ik kan met niet voorstellen dat 't bijvoorbeeld al na 9 maanden is? Ik dacht zelf dat 't veel langer duurde? 2a3 jaar?
pi_72207476
tuurlijk kunnen ze dat, je ziet tegenwoordig veel ouders die de woordjes ondersteunen met gebaren.
een kind dat nog niet kan spreken, geeft dan wel prima aan of het bijv. wat te drinken wil.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 27 augustus 2009 @ 18:13:09 #6
163650 Greys
pi_72207493
Dat over OUD bedoelde ik serieus hoor, niet als kat.
Daar zit vast wel een ervaringsdeskundige, daar gaat het tenslotte over babies!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_72208109
Denk het niet. Woorden horen ze, want hun gehoor is al vroeg goed ontwikkeld. Dus wanneer je als ouder praat, dan begrijpt het kind het na een tijdje. Natuurlijk kunnen ze ook goed zien, maar ik denk niet dat ze dan automatisch begrijpen waarover die gebarentaal gaat.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  donderdag 27 augustus 2009 @ 20:46:43 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72212326
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:11 schreef ReWout het volgende:
Ja dat ze 't kunnen leren snap ik wel maar ik kan met niet voorstellen dat 't bijvoorbeeld al na 9 maanden is? Ik dacht zelf dat 't veel langer duurde? 2a3 jaar?
Je kunt het gewoon vergelijking met de taalontwikkeling van een horend kind. Een kind moet als eerste door krijgen dat hij met taal (gesproken woord/klanken of een gebaar) iets aan een ander mens duidelijk kan maken (lees: iets van een ander gedaan kan krijgen). En dan is 9 maanden inderdaad wel erg vroeg. Het allereerste begin zou je dan misschien al kunnen vaststellen, maar kinderen tussen de 1 en 2 beginnen ook met klanken en woordjes en veel herhaling voordat er korte zinnetjes worden gemaakt, dus met gebarentaal is het begin ook heel eenvoudig.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 20:49:56 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72212418
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:32 schreef Tamashii het volgende:
Denk het niet. Woorden horen ze, want hun gehoor is al vroeg goed ontwikkeld. Dus wanneer je als ouder praat, dan begrijpt het kind het na een tijdje. Natuurlijk kunnen ze ook goed zien, maar ik denk niet dat ze dan automatisch begrijpen waarover die gebarentaal gaat.
Als een ouder praat, moet de horende baby ook leren de link te gaan leggen tussen wat hij hoort en wat het betekent of kan betekenen. Het woord 'tafel' verwijst natuurlijk niet automatisch naar alles met vier poten en een blad erop. Dat is in principe niet anders bij gebarentaal: daar moet het kind de link gaan leggen tussen wat hij ziet (het gebaar) en wat het betekent of kan betekenen.
pi_72214725
Ik heb ooit in het kader van taalkunde een documentaire gezien over groepen dove kinderen in Nicaragua. Naar hun gebarentaal werd onderzoek gedaan omdat de gebarentaal die zij aangeboden krijgen onvolledig is, maar de gebarentaal die ze onder elkaar gebruiken zoveel nuances kent dat het bijna te vergelijken is met een gesproken taal.

Dus om terug te komen op de vraag. Ik denk dat taalontwikkeling van zuigelingen bij gebarentaal te vergelijken is met die van de ontwikkeling bij gesproken taal.
  Trouwste user 2022 vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:35:23 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_72219117
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:12 schreef Mirjam het volgende:
tuurlijk kunnen ze dat, je ziet tegenwoordig veel ouders die de woordjes ondersteunen met gebaren.
een kind dat nog niet kan spreken, geeft dan wel prima aan of het bijv. wat te drinken wil.
Ja die gaat hard huilen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_72261100
"Vanaf zes maanden oud kunnen baby's betekenisvolle gebaren produceren en daarmee aan hun ouders hun behoeften duidelijk maken." (http://www.babygebaren.nl/babygebaren)

Baby's kun je dus wel degelijk leren gebaren. Ze kunnen al voor hun spraakapparaat klaar is om te spreken, communiceren. Dit kan inderdaad met gebaren. Het ziet er misschien allemaal niet heel vloeiend uit, maar het is een prima manier voor baby's om zich duidelijk te maken. Leuk filmpje van een kind dat gebaart:

A balanced diet is a cookie in each hand
pi_72264144
Er is wel een verschil tussen de gebaren die sommige ouders tegenwoordig hun kinderen aanleren om aan te geven dat ze honger / dorst / een vieze luier hebben en de gebarentaal waar Lienekien het over heeft (het zou kunnen dat het toevallig om dezelfde gebaren gaat, maar ik dacht het niet). Dat eerste kunnen ze inderdaad al heel jong, bij echte gebarentaal gaat het zoals gezegd net als met gesproken taal.
pi_72267221
Nee, babies hebben immers hun handjes en bewegingen nog niet onder controle.
pi_72273890
kunnen babes gebarentaal leren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')