Je kunt het gewoon vergelijking met de taalontwikkeling van een horend kind. Een kind moet als eerste door krijgen dat hij met taal (gesproken woord/klanken of een gebaar) iets aan een ander mens duidelijk kan maken (lees: iets van een ander gedaan kan krijgen). En dan is 9 maanden inderdaad wel erg vroeg. Het allereerste begin zou je dan misschien al kunnen vaststellen, maar kinderen tussen de 1 en 2 beginnen ook met klanken en woordjes en veel herhaling voordat er korte zinnetjes worden gemaakt, dus met gebarentaal is het begin ook heel eenvoudig.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 18:11 schreef ReWout het volgende:
Ja dat ze 't kunnen leren snap ik wel maar ik kan met niet voorstellen dat 't bijvoorbeeld al na 9 maanden is? Ik dacht zelf dat 't veel langer duurde? 2a3 jaar?
Als een ouder praat, moet de horende baby ook leren de link te gaan leggen tussen wat hij hoort en wat het betekent of kan betekenen. Het woord 'tafel' verwijst natuurlijk niet automatisch naar alles met vier poten en een blad erop. Dat is in principe niet anders bij gebarentaal: daar moet het kind de link gaan leggen tussen wat hij ziet (het gebaar) en wat het betekent of kan betekenen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 18:32 schreef Tamashii het volgende:
Denk het niet. Woorden horen ze, want hun gehoor is al vroeg goed ontwikkeld. Dus wanneer je als ouder praat, dan begrijpt het kind het na een tijdje. Natuurlijk kunnen ze ook goed zien, maar ik denk niet dat ze dan automatisch begrijpen waarover die gebarentaal gaat.
Ja die gaat hard huilen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 18:12 schreef Mirjam het volgende:
tuurlijk kunnen ze dat, je ziet tegenwoordig veel ouders die de woordjes ondersteunen met gebaren.
een kind dat nog niet kan spreken, geeft dan wel prima aan of het bijv. wat te drinken wil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |