abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72206432
...ik kon gewoon niet wachten...

Wat wil het meisje

Laura Dekker wil de jongste wereldomzeiler ooit worden. Geboren op een boot in Nieuw-Zeeland, droomt ze van jongs af aan van zeilen. Laura is alleen meer een doener dan een dromer, dus die dromen duren niet lang. Op haar zesde zeilt ze dan ook al alleen in haar optimist over het meer waaraan ze woont. Dan is het meer nog groot genoeg, zo groot als de zee lijkt het, maar op haar tiende allang niet meer.

Met haar boot Guppy zeilt ze naar Friesland, waar ze zes weken vakantie viert. Niet iedereen is het daar mee eens, ze heeft meer last van onwillige sluiswachters dan van slecht weer. Zoals alle vakanties smaakt ook deze, vooral deze, naar meer. De volgende zomer gaat ze dan ook snel weer op pad. Ze belandt weer in Friesland en beleeft avonturen op het Wad.

Achter het Wad ligt de zee en daar wachten haar echte dromen. Een wereldreis, als jongste ooit. “Ho”, zegt haar vader, “nu ga je wel erg ver.” Dat begrijpt Laura best, maar niet van harte. Samen besluiten ze dat ze eerst maar eens naar Engeland moet varen. Laura staat al bijna aan boord als haar vader haar terugroept. Eerst wat lesjes volgen.

In de tijd daarna buigt ze zich over getijden en het weer, berekent ze koersen en leert ze alles over de regels en veiligheid. Op haar dertiende is ze er klaar voor. Guppy verlaat de haven van Maurik en zet koers naar Engeland. Een week later is ze terug. “Zo lang alleen op zee, met wind, regen en golven, die zal wel genezen zijn”, hoopt haar vader stiekempjes. “Dat smaakt naar meer”, zegt Laura hardop.

Zo begint haar nieuwe avontuur, dat volop in voorbereiding is. Er zijn er meer die op het record jagen, dus snelheid is geboden. Guppy en Laura willen zo snel mogelijk weg. Net als eerder in Friesland en later in Engeland is niet iedereen het daar mee eens. Laura trekt zich daar niets van aan: “Mensen zijn ook niets meer gewend tegenwoordig.”

Waar gaat de rechtzaak over?

UTRECHT - De 13-jarige Laura Dekker is maandagmiddag bij de rechtbank in Utrecht waar de kinderrechter zich buigt over de vraag of haar ouders moeten worden beperkt in het ouderlijk gezag.

Het meisje wil in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen het plan voor de twee jaar durende reis.

Laura ging samen met haar vader en advocaat naar binnen in de zittingszaal, waar de zaak achter gesloten deuren plaatsvindt.

De zaak is aangespannen door de Raad voor de Kinderbescherming. De kinderrechter spreekt maandag met Laura, haar ouders, medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming en mensen van Bureau Jeugdzorg.

Lessen

De zaak kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding van de zaak maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.

Laura wil de reis juist nu maken omdat ze dan de jongste zeiler ooit is die rond de wereld reist. De zeiltocht zal twee jaar duren en Laura wil op 1 september vertrekken. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en e-mail.

Gezinsvoogd
De kinderrechter moet bepalen of het ouderlijk gezag van de ouders van de 13-jarige zeilster wordt beperkt. In dat geval mogen de ouders van Laura niet langer alleen beslissingen nemen over het welzijn van hun kind, maar moeten zij dat doen in overleg met een gezinsvoogd.

Volgens een woordvoerder van de Raad voor de Kinderbescherming is het een unieke zaak. ''Het is een heel heftige maatregel waar nu over wordt beslist.''

De kinderrechter doet vrijdag om 10.00 in het openbaar uitspraak.

[ Bericht 93% gewijzigd door Matteüs op 27-08-2009 18:54:16 ]
pi_72206968

kthxbai
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
  donderdag 27 augustus 2009 @ 17:59:05 #3
27699 Ravage
thinking about you
pi_72207061
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:36 schreef Matteüs het volgende:
Anders open je deel 12 ook alvast
i'm not living, i'm just killing time
pi_72207509
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:36 schreef Matteüs het volgende:

Komt er ook nog een OP?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:13:50 #5
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72207520
Oh, ik zou net op invoeren klikken. Mij om het even. Als er een fatsoenlijke OP komt.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:14:54 #6
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72207555
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:06 schreef Colplay het volgende:

[..]

Twee jaar, met tussenstops ja.
Dat maakt de 2 jaar niet minder lang.
quote:
Natuurlijk zal het emotioneel zwaar voor haar zijn, maar ze zal in haar leven wel meer zwaar voor haar worden.
Eh, ja, maar om een 13-jarige nou dingen te gaan laten doen wat ze emotioneel-sociaal nog niet aankan lijkt me wat vooruit lopen op de zaken.
quote:
Ze heeft natuurlijk altijd de mogelijkheid om te stoppen op het moment dat ze het echt niet volhoudt. Dat is ook prima, maar dan heeft ze het in ieder geval geprobeerd. Wie weet wat het emotioneel met haar doet als ze tegengehouden wordt en later blijkt dat ze haar droom nooit uit heeft kunnen voeren.
Hoor ik daar Moussie praten? Kom er maar weer in Swets met je vioolmuziek. Ook dat hoort erbij, bijna alle pubers hebben wel een onrealistische droom.
pi_72207589
Nu is die andere wel dicht. Nog steeds de zelfde stomme discussie.
Kind kan zich gewoon uitschrijven in Nederland. Ze heeft 3 paspoorten. Krijgen we daar weer gezeik over.
Maar gewoon uitschrijven kon opeens niet. Dit gaat helemaal niet meer over Laura. Dit is een vies spel dat gaat over het gelijk van instanties die falen waar ze echt nodig zijn.
En wie zijn wij nou met z'n allen om te gaan bepalen hoe rijp dit meisje wel of niet is en op welke vlakken?
Aan de hand van haar hyves kun je dat niet bepalen, en aan de hand van het feit dat ze havo doet ipv vwo al helemaal niet.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_72207649
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:14 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dat maakt de 2 jaar niet minder lang.
[..]

Eh, ja, maar om een 13-jarige nou dingen te gaan laten doen wat ze emotioneel-sociaal nog niet aankan lijkt me wat vooruit lopen op de zaken.
[..]

Hoor ik daar Moussie praten? Kom er maar weer in Swets met je vioolmuziek. Ook dat hoort erbij, bijna alle pubers hebben wel een onrealistische droom.
Voor die twee jaar scheelt het wel als je tussendoor van je boot af kan gewoon aanspraak hebt en maar een gedeelte alleen op het water zit.

Waar staat dat ze het nog niet aankan. Het zal niet makkelijk worden, maar daarom is het ook een uitzonderlijke prestatie. De toekomst moet uitwijzen of het te zwaar was of niet. Niet dat ik denk dat ze mag gaan, want de VOC-mentaliteit hebben we al lang niet meer in dit land.

En waar blijkt uit dat het onrealistisch is?
"En dan hebben ze nou de regel dat je handjes mot schudden voor het gevecht. Ik wil helemaal geen handjes schuden met m'n tegenstander. Ik wil de kop van z'n romp afslaan."
pi_72207664
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:07 schreef Shitney het volgende:

[..]

Ja sorry, je zou het bijna gaan denken inderdaad. Maar nee hoor, ik wil gewoon echt weten wat er nou zo bijzonder is aan dit kind. En dan niet van haar vader, maar van juffen of meesters, zeilers, buren, wedstrijdorganisaties, haar wiskundeleraar. Als ze zo bijzonder is dan moet er toch wel iets over haar te vinden zijn van voor deze mediastorm? Dan had ze al tientallen keren in kranten geroemd moeten worden. Jantje Smit was ook al bekend voordat hij zijn liedje voor oma zong.
Er zijn dan ook aardig wat meer mensen die naar de radio luisteren dan naar zeilwedstrijden kijken

btw .. ik las en hoorde dat zij een prijzenkast vol heeft, dus zij is wel wedstrijdzeilster .. maar dat staat los van deze poging, geeft eerder aan dat zij ook onder druk haar vrouwtje staat
pleased to meet you
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:18:56 #10
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72207686
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:16 schreef nokwanda het volgende:
Kind kan zich gewoon uitschrijven in Nederland. Ze heeft 3 paspoorten.
Waarvan er één in elk geval is verlopen, die van NZ.
quote:
Krijgen we daar weer gezeik over.
Maar gewoon uitschrijven kon opeens niet.
Nee, me dunkt. Ze zit midden in een rechtszaak.
quote:
Dit gaat helemaal niet meer over Laura. Dit is een vies spel dat gaat over het gelijk van instanties die falen waar ze echt nodig zijn.
Dat ze elders falen wil toch niet zeggen dat ze nu niet kunnen helpen?
quote:
En wie zijn wij nou met z'n allen om te gaan bepalen hoe rijp dit meisje wel of niet is en op welke vlakken?
Heb je het filmpje in de OP van het vorige topic bekeken? Mensen met verstand van zaken hebben bepaald dat geen enkel meisje van 13 in staat kan zijn om zo'n reis van 2 jaar van te kunnen.
quote:
Aan de hand van haar hyves kun je dat niet bepalen, en aan de hand van het feit dat ze havo doet ipv vwo al helemaal niet.
pi_72207688
quote:
AMSTERDAM - De 13-jarige Laura Dekker die vanaf september solo rond de wereld wil zeilen, is dit voorjaar in Engeland door de politie tegengehouden. Omdat haar vader vervolgens niet wilde komen, is ze tijdelijk in een kindertehuis geplaatst. Later zijn hierdoor ook de Nederlandse politie en Bureau Jeugdzorg ingeschakeld. Dat stellen meerdere bronnen rond Laura Dekker. Haar advocaat Peter de Lange bevestigt het verhaal
http://www.volkskrant.nl/(...)der_al_tegengehouden
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:20:03 #12
67205 Colplay
How you doin??
pi_72207728
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:16 schreef nokwanda het volgende:
Kind kan zich gewoon uitschrijven in Nederland. Ze heeft 3 paspoorten. Krijgen we daar weer gezeik over.
Maar gewoon uitschrijven kon opeens niet. Dit gaat helemaal niet meer over Laura. Dit is een vies spel dat gaat over het gelijk van instanties die falen waar ze echt nodig zijn.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Moet je kijken hoe lang het duurt voor de Kinderbescherming in actie komt als er een kind mishandeld wordt. Maar ja dat komt niet in de media. Nu wel, dus nu willen ze ineens scoren
"En dan hebben ze nou de regel dat je handjes mot schudden voor het gevecht. Ik wil helemaal geen handjes schuden met m'n tegenstander. Ik wil de kop van z'n romp afslaan."
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:20:26 #13
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72207741
tvp
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_72207752
Er zouden er meer een voorbeeld aan kunnen nemen om met meerdere paspoorten zich uit te schrijven...vrijwillig of gedwongen...

OT: Wat een gezever van een 13 jarige.
Ouders moesten zich schamen, en idd goed dat er ingegrepen word.
Waar is anders het einde?
Eentje van 3 die geen zin meer heeft in de peuterspeelzaal en Swiebertje als grote voorbeeld heeft, om de wijde wereld in te trekken?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:20:51 #15
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72207753
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:18 schreef Colplay het volgende:

[..]

Voor die twee jaar scheelt het wel als je tussendoor van je boot af kan gewoon aanspraak hebt en maar een gedeelte alleen op het water zit.
Dat scheelt, maar dan nog. Die 'gewone aanspraak' zal ze hebben met onbekenden. Daar kan ze niet op terugvallen, om maar wat te noemen.
quote:
Waar staat dat ze het nog niet aankan. Het zal niet makkelijk worden, maar daarom is het ook een uitzonderlijke prestatie. De toekomst moet uitwijzen of het te zwaar was of niet. Niet dat ik denk dat ze mag gaan, want de VOC-mentaliteit hebben we al lang niet meer in dit land.

En waar blijkt uit dat het onrealistisch is?
Heb je het filmpje uit de OP van het vorige topic bekeken?
pi_72207773
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, maar nu even niet. Komt niet van pas op dit punt van de discussie
Iemand die liever weken alleen op haar bootje op het water zit is geen kuddedier, nee, neemt niet weg dat je je wel bij een groepje aansluit als je in een groep zit, al was het alleen maar om niet zo zeer gepest te worden als die 'rare die liever alleen op het water zit'
pleased to meet you
pi_72207774
Topic deel 11
pi_72207808
Wanneer ga jij een solo wereldreis maken muis?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:26:32 #19
67205 Colplay
How you doin??
pi_72207908
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:20 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dat scheelt, maar dan nog. Die 'gewone aanspraak' zal ze hebben met onbekenden. Daar kan ze niet op terugvallen, om maar wat te noemen.
[..]

Heb je het filmpje uit de OP van het vorige topic bekeken?
Begreep uit knevel dat bekenden en familie mee reizen naar de tussenstops.

En dacht dat filmpje vooal over non-stop ging
pi_72207928
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:22 schreef Bommenlegger het volgende:
Wanneer ga jij een solo wereldreis maken muis?
Kom je me weer stalken met je persoonlijke toespelingen?
pleased to meet you
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:28:31 #21
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72207958
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:26 schreef Colplay het volgende:

[..]

Het filmpje gaat over de reis die zij wil maken.
pi_72207966
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:18 schreef Marrije het volgende:

[..]

Waarvan er één in elk geval is verlopen, die van NZ.
[..]

Nee, me dunkt. Ze zit midden in een rechtszaak.
[..]

Dat ze elders falen wil toch niet zeggen dat ze nu niet kunnen helpen?
[..]

Heb je het filmpje in de OP van het vorige topic bekeken? Mensen met verstand van zaken hebben bepaald dat geen enkel meisje van 13 in staat kan zijn om zo'n reis van 2 jaar van te kunnen.
[..]

Het gaat mij om het bepalen door veel mensen van de rijpheid van een 13-jarige. A) De ene is de andere niet. B) Er zijn verschillende vormen van rijpheid. Aan de hand van dit verhaal denk ik dat ze de cognitieve rijpheid wel heeft. over haar emotionele rijpheid kan ik niets zeggen. Dat weet ik niet want ik ken haar niet, maar ik neem aan dat haar ouders haar goed kennen. Als Jeugdzorg daar echt uitspraken over wil doen, dan zullen ze dat onafhankelijk moeten laten onderzoeken. Ik weet uit ervaring dat zij daarvoor zeer slecht zijn ingericht.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_72208013
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:27 schreef moussie het volgende:

[..]

Kom je me weer stalken met je persoonlijke toespelingen?
Ik stalk niemand.
Maar je uitspraken nodigen uit voor een reactie.
Dus niet huilen muisje...
pi_72208074
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:26 schreef Colplay het volgende:

[..]

precies, haar trip is niet non stop, with assistance en langs de Passaat-route in kindgerechte etappes, het langste dat zij op het water zit is de oversteek van de Canarische Eilanden naar Panama en dat is 3 weken .. korter dus dan haar trip alleen op de wadden (die was 6 weken) ..
pleased to meet you
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:33:44 #25
67205 Colplay
How you doin??
pi_72208138
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:28 schreef Marrije het volgende:

[..]

Het filmpje gaat over de reis die zij wil maken.
Je bedoelt dat filmpje met de man die opgevoerd wordt als deskundige, maar wiens naam en functie we niet horen en niet in beeld zien? En in die quote van 15 sec moeten we alles halen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')