bronquote:ROTTERDAM – Kruidvat adverteert deze week met look-a-likes van de bekende AH-bedrijfsleider Harry en zijn assistent Rachid. De advertentie is een reactie op soortgelijke campagne van Albert Heijn.
In een van de advertenties kijken twee personen die veel weg hebben van Harry en Rachid vol verbazing naar de lage prijzen bij Kruidvat. Bij de filialen van de drogisterijketen hangen posters (zie foto) waarop Harry's dubbelganger samen met klanten heel tevreden een Kruidvat uitlopen met tassen vol aankopen.
Commercial
Kruidvat reageert met de advertentie op het tv-spotje waarin AH de prijzen bij Kruidvat op de hak neemt. In deze commercial wordt duidelijk gewezen naar de voordeeldrogisterij. Woordvoerder Douwe Wielinga van Kruidvat zegt in het tv-programma Hart van Nederland dat de discountformule wil bewijzen dat ze ‘serieus de goedkoopste zijn’.
Gebruikelijk
Vergelijkende reclame is steeds gebruikelijker onder Nederlandse retailers. Ook Jumbo maakt er gebruik van in haar communicatie. Afgelopen weken zette AH-zusje Etos zich in een abri-campagne af tegen Kruidvat. Op deze posters werd de concurrent ook bij naam genoemd.
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:50 schreef Batsies het volgende:
Is toch ook altijd tussen BMW en Audi in duitsland, wel leuk atlijd
Dit is wel briljant gedaan.quote:
Dat mag nog wel, alleen je mocht geen onwaarheden meer vertellen. Volgens mij was het zoiets, je mocht wel vergelijken maar dan moest het verhaaltje wel kloppen, anders kon je een rechtszaak verwachten.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 15:11 schreef Frutsel het volgende:
Op de radio hoor je ook die reclame van ETOS waarbij Kruidvat met naam genoemd wordt...
Ik dacht dat dat niet meer mocht...
Deze kende ik nog niet, sterk!quote:
Eh, aparte opvatting van het begrip 'lookalike' hebben ze bij Kruidvat.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:04 schreef fratsman het volgende:
Deden ze een paar jaar geleden ook al.
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:50 schreef Batsies het volgende:
Is toch ook altijd tussen BMW en Audi in duitsland, wel leuk atlijd
bronquote:Handen af van de McDonald’s clown
Burger King verliest rechtszaak
Op 13 januari 2005 heeft de Nederlandse rechter bepaald dat Burger King in zijn TV-commercial geen gebruik mag maken van Ronald McDonald, de bekende clown van McDonald’s. In de commercial van Burger King bestelt Ronald McDonald een hamburger bij Burger King. De boodschap is duidelijk: zelfs de mascotte van McDonald’s eet zijn burger liever bij Burger King.
In het vonnis stelt de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam vast dat Burger King de regels voor vergelijkende reclame heeft overtreden. Er volgt niet alleen een verbod op het gebruik van de clown in de commercial, maar Burger King wordt zelfs gedwongen op zijn Nederlandse website een rectificatie te plaatsen. Een zware straf voor een tamelijk onschuldig grapje. Maar wat zijn dan eigenlijk de regels voor vergelijkende reclame? In Nederland (en in heel Europa) worden die bepaald door de EU Richtlijn Vergelijkende Reclame, die in de wetgeving van alle lidstaten van de Europese Unie is geïncorporeerd. Volgens deze Richtlijn is vergelijkende reclame, zelfs met het noemen of tonen van andermans merk, geoorloofd als aan een aantal voorwaarden is voldaan. 1-de reclame mag niet misleiden 2-de reclame vergelijkt producten of diensten die in dezelfde behoefte voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd 3-de reclame vergelijkt op objectieve wijze een of meer wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken van de producten, waartoe ook de prijs kan behoren 4-de reclame is niet verwarrend 5-de reclame schaadt niet de goede naam van een concurrent en is niet kleinerend 6-als het om een product met een oorsprongsbenaming gaat moet de vergelijking betrekking hebben op producten met dezelfde oorsprong 7-de reclame levert geen oneerlijk voordeel op ten gevolge van de bekendheid van het merk, de handelsnaam of andere onderscheidingstekens van een concurrent In de rectificatie op de website van Burger King kunnen we lezen wat voor de rechter aanleiding is geweest deze vergelijkende reclame te verbieden. Volgens de Nederlandse rechter is ‘het gebruik van de clown in de gegeven context kleinerend jegens McDonald’s’. Deze uitspraak bevestigt nog eens dat vergelijkende reclame in theorie wel is toegestaan, maar in de praktijk toch vaak strandt op een van de regels uit de Europese Richtlijn. In Nederland is het afgelopen jaar heel veel vergelijkende reclame te zien geweest. Met name supermarkten, aanbieders van mobiele telecom-diensten, brillenwinkels en producenten van scheermesjes gingen elkaar stevig te lijf, waarbij het merk van de concurrent zonder enige terughoudendheid genoemd of getoond werd. Echter, in veel gevallen gaat het toch mis omdat de rechter meent dat de reclame in strijd is met een van de eisen van de Richtlijn. Vaak wordt geoordeeld dat de reclame een oneerlijke vergelijking maakt doordat belangrijke zaken worden weggelaten, waardoor de reclame misleidend wordt. Maar het argument dat de vergelijkende reclame in strijd is met de regels omdat hij ‘kleinerend’ is, zoals in deze McDonald’s zaak, hebben we in Nederland nog niet vaak gezien. Overigens schijnt het dat dezelfde Burger King reclame in Duitsland twee jaar geleden al verboden is.
quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Je had volgens mij in Amerika ofzo ook een spotje van een bmw die van een berg helling afrijdt en dat iedereen dan ongedeerd uitstapt. Vervolgens is er een reclame van mercedes die bij dezelfde bocht op dezelfde berg gewoon wel de bocht houdt
Omdat ze producten willen verkopen, niet de consument vermaken.quote:Op dinsdag 1 september 2009 00:49 schreef Kinz het volgende:
[..]
Kijk, dat soort dingen bedoel ik! Geniale reclames, lekker fucken onderling en de consument vermaken. Dat soort dingen slaat aan, waarom ziet geen enkel bedrijf (marketingbureau) dat?
quote:Op dinsdag 1 september 2009 01:19 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Omdat ze producten willen verkopen, niet de consument vermaken.
KLIK (filmpje)quote:Als consumenten een humoristisch reclamespotje hebben gezien, kiezen ze daarna in de winkel het product dat in dat filmpje voorkwam. Hoewel uit onderzoek blijkt dat mensen zich dat product niet bewust herinneren, koppelen ze onbewust toch de humor aan het getoonde merk.
Reclame
Dat is vastgesteld in het eerste wetenschappelijke onderzoek naar humor in reclame. Het onderzoek is gedaan door sociaalwetenschapper Madelijn Strick van de Radboud Universiteit in Nijmegen, die er volgende week op promoveert.
Humorparadox
Strick introduceert de 'humorparadox': mensen vergeten het merk, maar willen het product onbewust toch hebben, omdat ze in hun geheugen een verband leggen tussen het positieve gevoel van een lach en het product. Strick deed experimenten die de onbewuste voorkeuren van mensen aantonen. Zo ontdekte ze dat grappige reclames de aandacht langer vasthouden. Dat geldt ook voor gedrukte advertenties, die bijvoorbeeld naast een cartoon staan.
De onderzoekster denkt dat het opwekken van een positief gevoel belangrijker is dan merkherkenning.
NOVA duikt in de wereld van verleiden en vermaken.
bronquote:Jumbo geeft prijsgarantie op vers
VEGHEL - Jumbo Supermarkten gaat ook op vers de laagste prijsgarantie afgeven.
De Brabantse keten is daaartoe woensdag 2 september gestart met een advertentiecampagne die het vervolg is van de prijscampagne waarmee vòòr de zomer werd begonnen. Met een dubbele advertentiepagina wordt onder de aandacht gebracht dat de klant bij Jumbo ook op vers de laagste prijsgarantie krijgt. De keten baseert zich daarbij op recent onderzoek van de Consumentenbond waaruit blijkt dat de prijzen bij Jumbo fors lager zijn dan bij andere supermarktketens.
Vergelijking
In de nieuwe campagne vergelijkt supermarktketen Jumbo de prijzen van haar versproducten met die van de versafdelingen van Albert Heijn en C1000. Zo moet in één oogopslag duidelijk worden dat Jumbo veel goedkoper is dan de concurrenten. Klanten kunnen bij Jumbo kiezen uit diverse prijsalternatieven van een bepaald product. Het versassortiment is onder meer opgebouwd uit Budget-producten, de Jumbo producten en biologische producten. Voor ál deze producten garandeert Jumbo de laagste prijs binnen zijn eigen klasse, zoals in de 7 Dagelijkse Zekerheden is vastgelegd.
Aldi/Lidl
Jumbo zet zich niet alleeen af tegen AH en C1000, maar ook tegen Aldi en Lidl. Volgens Jumbo zijn de Budget-producten zeker zo goedkoop als de producten van de beide discounters. 'Dagelijks meten onze prijsmeters de prijzen bij alle andere supermarkten en ook elke dag verlagen we als gevolg daarvan bij Jumbo producten in prijs. Zo kan de klant erop vertrouwen dat Jumbo echt waarmaakt wat ze belooft,’’ aldus Colette Cloosterman - van Eerd in een toelichting op de nieuwe campagne.
bronquote:AH fileert versgarantie Jumbo
ZAANDAM – Albert Heijn start maandag een prijscampagne over versproducten. De marktleider laat het bij de aankondiging van de actie niet na om fijntjes uit te halen naar concurrent Jumbo.
Albert Heijn maakte de campagne vrijdagmiddag bekend. ‘Albert Heijn vergelijkt geen appels met peren maar biedt gewoon de scherpste prijs op populaire groente- en fruitsoorten’, aldus AH. Hiermee reageert de marktleider ondubbelzinnig op de meest recente campagne van Jumbo. Afgelopen woensdag kondigde Jumbo nog de laagste versprijsgarantie aan, maar waarschuwde klanten wel ‘geen appels met peren’ te vergelijken.
Half geld
Ondanks de verwijzing naar Jumbo beweert AH niet goedkoper te zijn met vers dan de Brabantse prijsvechter. Met de actie van AH is op de winkelvloer dan ook geen rechtstreeks gevecht tussen beide formules te verwachten. Klanten kunnen bij Albert Heijn vanaf maandag een hele zak met vijf soorten groenten of fruit kopen voor de helft van de prijs. Deze vijf soorten zijn te vinden in de Bonusfolder, die samen met een grote bruine papieren zak vanaf dit weekend wordt bezorgd. Elke week zijn vijf andere populaire groente- en fruitsoorten geselecteerd, zoals bloemkool, tomaten, prei, sperzieboontjes, kiwi’s en sinaasappelen. De actie duurt twee weken.
Belofte inlossen
Directievoorzitter Dick Boer stelt dat Albert Heijn met de ‘Hele zak, halve prijs’-actie zijn belofte nakomt dat het scherp op de prijs blijft letten. ‘Albert Heijn is volgens consumenten de beste versverkoper van Nederland. We hebben bovendien een belofte gedaan ten aanzien van prijs en die komen we ook na in ons versassortiment. Volgende week benadrukken we dat extra’, aldus Boer.
bronquote:Nettorama dreigt Jumbo met rechter
De rel tussen Jumbo en Nettorama gaat in alle hevigheid door. Jumbo wil het conflict over de Jumbo-Nettorama_klein Uitdaging achter de schermen oplossen, maar daar is Nettorama-eigenaar Jaap Bastmeijer niet van gediend. 'Jumbo gaat betalen. Al moet ik tot de Hoge Raad.'
Dat zegt Bastmeijer desgevraagd tegenover Elsevier Retail. Jumbo beschuldigt Nettorama er dinsdag in Het Financieele Dagblad en in het tv-programma Kassa! van de prijzen te manipuleren. 'Deze concurrent heeft eerst bij zichzelf de prijzen verlaagd en is tegelijkertijd bij ons binnengelopen om daar producten te kopen. Vervolgens is gelijk de pers gebeld en op zich vind ik dat redelijk flauw', zegt commercieel directeur Colette Cloosterman - Van Eerd van Jumbo in Kassa!.
Tegenover Elsevier Retail stelt Jumbo-woordvoerder Lily van den Berg dat het bedrijf de Nettorama-directie gaat benaderen om de zaak af te handelen. 'We zijn beide Superunie-leden en moeten dit op een nette manier oplossen.' Ze ontkent dat Jumbo de dertien bedrijfsleiders van Nettorama niet wil betalen. 'Dat zijn we nog aan het onderzoeken. Binnen tien werkdagen krijgen ze uitsluitsel.'
Bastmeijer neemt de kwestie hoog op. 'Ik neem dit uitermate serieus. Met de claim die Jumbo nu neerlegt bij de consument, maken ze rechtstreeks inbreuk op onze positionering als merkendiscounter. Jumbo biedt heel veel dat Nettorama niet kan en wil bieden, maar de laagste prijsgarantie die is van ons.' Bastmeijer zegt de kwestie zelfs aan juristen te hebben voorgelegd. 'Ik heb de spelregels en onze aanpak volledig laten toetsen door juristen. Wij staan klaar voor een tweede ronde.'
De Nettorama-eigenaar voelt er niets voor om het geschil in der minne te schikken. 'Dit irriteert mij. Jumbo zoekt voortdurend de publiciteit rond zijn zogenaamde laagste prijsgarantie, maar verkiest de luwte nu de campagne als een boomerang terugkomt. Ik heb Kika die 13.000 euro beloofd en dat gaan we dus ook waarmaken. Jumbo gaat mijn bedrijfsleiders dat geld overmaken en wij zorgen er vervolgens voor dat het geld bij het goede doel terecht komt. Jumbo gaat betalen en als ze slim zijn doen ze dat snel. Bij deze commotie is Van Eerd niet gebaat. Al moet ik tot de Hoge Raad.'
bronquote:Nettorama zet Jumbo een hak
Nettorama zet Jumbo een flinke hak. Dertien Nettorama-bedrijfsleiders hebben, vermomd als Jumbo-klant, deelgenomen aan de 'Jumbo-uitdaging'. Nettorama sommeert zijn concurrent nu om met dertien keer 1.000 euro over de brug te komen.
Nettoramajumbo Het Veghelse bedrijf beloofde klanten 1.000 euro te betalen als zij aan de hand van de kassabon vijftien producten weten te overhandigen die bij concurrenten goedkoper zijn dan bij Jumbo. 'Jumbo is niet de goedkoopste. Dat is de enige zekerheid die ze wel bieden. Laat Van Eerd roepen dat ze de mooiste winkels hebben. Ze hebben zes prachtige zekerheden, maar de zekerheid van de laagste prijs is van ons.'
Dertien Nettorama-bedrijfsleiders namen de 'Jumbo-uitdaging' aan en overhandigden donderdag bij diverse Jumbo-filialen in Noord-Brabant kassabonnen met vijftien producten die bij Nettorama goedkoper zijn dan bij Jumbo. Nettorama pakt vrijdag flink uit met de actie en hoopt de nodige publiciteit te scoren bij consumentenmedia. Behalve Distrifood is ook het RTL Nieuws en De Telegraaf door de Nettorama-directie benaderd. 'Het initiatief van deze actie is afkomstig van onze bedrijfsleiders, maar u kunt zich voorstellen dat wij deze actie natuurlijk van harte ondersteunen', aldus Bastmeijer.
bronquote:Jumbo zet streep door Nettorama
Jumbo stond vanochtend voor de zoveelste keer deze zomer met paginagrote advertenties in de dagbladen. De prijsvechter communiceerde dit keer zijn laagste prijsgarantie op versproducten. Opmerkelijk is dat de formule in de advertentie het bestaan van Nettorama probeert te verdoezelen.
Volgens Jumbo is de keten gegarandeerd de goedkoopste met versproducten. De klant die bij een andere supermarkt een voordeliger stokbrood, ontbijtkoek, appeltaartje, schnitzel of ander versproduct vindt, krijgt dat gratis mee naar huis. Nog afgezien of Jumbo die garantie waar kan maken – de kwaliteit van versproducten loopt sterk uiteen en daarmee ook de prijs – haalt de keten in de advertentie een wel erg opmerkelijke streek uit
Strijd met Nettorama
In de advertentie komt maar weer eens naar voren dat de van oorsprong Brabantse formules Jumbo en Nettorama weinig op hebben met elkaar. De ketens vliegen elkaar regelmatig in de haren. In de krantenadvertentie die Jumbo vandaag plaatst, probeert de Veghelse keten zijn concurrent uit Oosterhout zelfs uit te wissen. Jumbo beeldt in de advertentie een prijspeiling van de Consumentenbond af uit juli. Hierin komt Nettorama als goedkoopste uit de bus. Die uitkomst staat het bedrijf echter niet aan, maar daardoor laten ze zich in Veghel niet weerhouden.
Merknaam verdoezelen
Met het nodige streepwerk wordt Nettorama bijna volledig uit de vergelijking geretoucheerd. De actie doet denken aan de praktijken die Sovjet-leider Stalin vaak uithaalde. Hij liet op foto’s stelselmatig de oneffenheden in zijn gezicht verwijderen. Jumbo verwijdert Nettorama niet helemaal uit de afbeelding, maar probeert diens bestaan wel te verdoezelen door de naam vrijwel onleesbaar te maken.
bronquote:AH scherpt groenteprijzen aan
ZAANDAM - Albert Heijn heeft tien groenteproducten blijvend in prijs verlaagd.
Dat meldt het Agrarisch Dagblad. Daarmee reageert de marktleider in Nederland op de scherpere prijzen voor groente en fruit bij Nederlandse concurrenten. Een woordvoerder: 'We kijken altijd naar onze concurrenten en willen een middenpositie innemen. We volgen de markt.'
Reactie op concurrenten
De verlaging is geen directe reactie op de stap van Jumbo om een laagste prijsgarantie af te geven, zegt ze. De prijsverlaging staat los van de promotie met de halve prijs voor een zak groente. Deze actie loopt twee weken. De prijs voor de tien producten, waaronder prei, ijsbergsla, broccoli, bloemkool, komkommer en tomaat, blijft bij de blijvende aanscherping wel mee bewegen met de markt. 'Het zijn geen vaste lage prijzen, vaak zijn het dagprijzen. Het is wel een extra aanscherping van de prijs.'
Extra aanscherping
De keten stelde al eerder voor een aantal van deze producten dat ze blijvend scherp geprijsd waren, maar nu is daar een extra verscherping overheen gekomen. De woordvoerder kon niet zeggen of dit betekent dat de keten met lagere marges genoegen neemt of dat de prijsverlagingen overeenkomen met de lagere prijzen die aan de eigen telers wordt betaald. De keten koopt nauwelijks in op de dagmarkt. Overigens zijn de vermelde prijzen, zoals 59 cent voor een komkommer, dit seizoen al eerder gehanteerd. Deze schommelen mee met de ontwikkelingen op de markt, stelt de woordvoerder als verklaring.
dinsdag 8 september 2009 9:59, AGD.nl , door Patrick Bramer
quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:40 schreef Soempie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, dat snap ik dus niet hè Jarno? Wat is het nut van Etos dat ze garantie geven op de Kruidvat prijzen m.b.t. tot de A merken. Laat ze er dan 10% ofzo onder de A prijzen van de Kruidvat gaan zitten.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:24 schreef Jarno het volgende:
Op Etos zijn ze ook lekker aan het hakken idd.
Ze willen het imago verbeteren. Nu staan ze bekend als een duurdere drogist, de consument moet het gaan zien als een goedkope kwaliteitsdrogist. En Etos is Ahold, dus wat ik zei over de topman die nu bij Kruidvat zit, daar moet Etos ook 'wraak' voor nemen. Go figure.quote:Op dinsdag 8 september 2009 10:42 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik dus niet hè Jarno? Wat is het nut van Etos dat ze garantie geven op de Kruidvat prijzen m.b.t. tot de A merken. Laat ze er dan 10% ofzo onder de A prijzen van de Kruidvat gaan zitten.
quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:40 schreef Soempie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waar staat de Dirk?quote:Op dinsdag 8 september 2009 11:02 schreef Mylene het volgende:
Alle marktaandelen op een rijtje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
bron
He als ze daarmee ophouden hoeft er geen reclame meer gemaakt wordenquote:Op woensdag 9 september 2009 01:34 schreef Ofyles2 het volgende:
Is het een keer afgelopen met dat moddergooien?
Iedere supermarkt beweert de goedkoopste, de voordeligste of de compleetste te zijn.
Dirk is nu lid van de Superunie, maar is nog niet verwerkt, staat in de marktaandelen 2007 en 2008 nog onder discounters.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |