Waar gaat de Rechtzaak over?quote:Laura Dekker wil de jongste wereldomzeiler ooit worden. Geboren op een boot in Nieuw-Zeeland, droomt ze van jongs af aan van zeilen. Laura is alleen meer een doener dan een dromer, dus die dromen duren niet lang. Op haar zesde zeilt ze dan ook al alleen in haar optimist over het meer waaraan ze woont. Dan is het meer nog groot genoeg, zo groot als de zee lijkt het, maar op haar tiende allang niet meer.
Met haar boot Guppy zeilt ze naar Friesland, waar ze zes weken vakantie viert. Niet iedereen is het daar mee eens, ze heeft meer last van onwillige sluiswachters dan van slecht weer. Zoals alle vakanties smaakt ook deze, vooral deze, naar meer. De volgende zomer gaat ze dan ook snel weer op pad. Ze belandt weer in Friesland en beleeft avonturen op het Wad.
Achter het Wad ligt de zee en daar wachten haar echte dromen. Een wereldreis, als jongste ooit. “Ho”, zegt haar vader, “nu ga je wel erg ver.” Dat begrijpt Laura best, maar niet van harte. Samen besluiten ze dat ze eerst maar eens naar Engeland moet varen. Laura staat al bijna aan boord als haar vader haar terugroept. Eerst wat lesjes volgen.
In de tijd daarna buigt ze zich over getijden en het weer, berekent ze koersen en leert ze alles over de regels en veiligheid. Op haar dertiende is ze er klaar voor. Guppy verlaat de haven van Maurik en zet koers naar Engeland. Een week later is ze terug. “Zo lang alleen op zee, met wind, regen en golven, die zal wel genezen zijn”, hoopt haar vader stiekempjes. “Dat smaakt naar meer”, zegt Laura hardop.
Zo begint haar nieuwe avontuur, dat volop in voorbereiding is. Er zijn er meer die op het record jagen, dus snelheid is geboden. Guppy en Laura willen zo snel mogelijk weg. Net als eerder in Friesland en later in Engeland is niet iedereen het daar mee eens. Laura trekt zich daar niets van aan: “Mensen zijn ook niets meer gewend tegenwoordig.”
Wat vinden ervaren zeilers van de gevaren?quote:UTRECHT - De 13-jarige Laura Dekker is maandagmiddag bij de rechtbank in Utrecht waar de kinderrechter zich buigt over de vraag of haar ouders moeten worden beperkt in het ouderlijk gezag.
Het meisje wil in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen het plan voor de twee jaar durende reis.
Laura ging samen met haar vader en advocaat naar binnen in de zittingszaal, waar de zaak achter gesloten deuren plaatsvindt.
De zaak is aangespannen door de Raad voor de Kinderbescherming. De kinderrechter spreekt maandag met Laura, haar ouders, medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming en mensen van Bureau Jeugdzorg.
Lessen
De zaak kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding van de zaak maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.
Laura wil de reis juist nu maken omdat ze dan de jongste zeiler ooit is die rond de wereld reist. De zeiltocht zal twee jaar duren en Laura wil op 1 september vertrekken. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en e-mail.
Gezinsvoogd
De kinderrechter moet bepalen of het ouderlijk gezag van de ouders van de 13-jarige zeilster wordt beperkt. In dat geval mogen de ouders van Laura niet langer alleen beslissingen nemen over het welzijn van hun kind, maar moeten zij dat doen in overleg met een gezinsvoogd.
Volgens een woordvoerder van de Raad voor de Kinderbescherming is het een unieke zaak. ''Het is een heel heftige maatregel waar nu over wordt beslist.''
De kinderrechter doet vrijdag om 10.00 in het openbaar uitspraak.
quote:Bezemer wil maar zeggen: de grootste gevaren voor de 13-jarige Laura Dekker die binnenkort solo de wereld over wil zeilen, zijn níet de stormen. ‘Je kunt nog zo ervaren zijn, als je drie dagen geen wind hebt gehad, zit je wel te janken. Ik ook. Ik ken een geval van een jongen die zo lang bleef dobberen voor een eiland, dat hij op het laatst zijn boot in brand stak – om gered te worden. Uiteindelijk kwam hij tot bezinning en heeft hij het vuur zelf weer gedoofd.’
quote:Ervaren solozeilers, zoals Bezemer, twijfelen dan ook niet aan haar technische vaardigheden. ‘Ik denk dat ze het technisch kan. Laura is een nuchter kind. Bovendien neemt ze de passaatroute; daar staat meestal wind. Techniek zal niet het grootste probleem zijn. Maar het gebeurt regelmatig dat solozeilers niet terugkeren. Daar hoor je niet veel over, maar er wordt niet veel over gepraat. Een boot komt gewoon niet meer aan.
quote:Niettemin krijgen vrijwel alle zeilers te maken met zeeziekte – ervaring of niet. ‘Ik ken weinig mensen die nooit ziek zijn geweest tijdens een storm’, zegt solo- en wedstrijdzeiler Hans Bouscholte.
‘En het wordt verergerd door stress. Het kan zo erg zijn dat je jezelf dood wenst. Dat heb ik ook wel gehad. Er zijn voorbeelden van solozeilers die dat niet aan hebben gekund en overboord zijn gestapt. Als je het kunt delen met een ander, is het minder erg. Maar in je eentje voel je je op zo’n moment diep en diep ellendig.’
quote:En als het water niet voor problemen zorgt, kan het land dat alsnog doen. ‘Ik vind de havens in derdewereldlanden gevaarlijker dan de zee’, zegt Bezemer. ‘Ze moet bijvoorbeeld langs Colón, in Panama. Dat is een stad waar je ’s avonds de schoten van de bendes hoort. En Indonesië en Singapore vallen ook niet mee. Als ze in de commerciële havens, de marina’s komt, dan valt het mee. Maar daar heeft ze waarschijnlijk geen geld voor.’
Hebben de mijne mij ook geleerd, maar ook hebben ze mij geleerd om niet blind te zijn voor anderen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:39 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben me geleerd om mijn eigen keuzes te maken.
Hey, er is niks mis met 'zou je dat nou wel doen' roepen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:59 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Hebben de mijne mij ook geleerd, maar ook hebben ze mij geleerd om niet blind te zijn voor anderen.
Soms heb je geen keuze, want leven is op zich al een hele toestand.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:38 schreef moussie het volgende:
[..]
zal ik dan maar weer met mijn fiets komen en al die kinderen die in het verkeer komen te overlijden .. hoe durf je als ouder je kind alleen naar school laten fietsen, je weet toch wat er kan gebeuren?
Zeker niet, dat heb ik bijvoorbeeld ook gehoord toen ik vond dat ik wel kon gaan roken.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:03 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hey, er is niks mis met 'zou je dat nou wel doen' roepen.
Precies, straks sterft ze nog als maagd, dat zou toch eeuwig zonde zijn.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:06 schreef EipNiC het volgende:
Waarom wacht dat kind gewoon niet 4-5 jaar, kan ze eerst d'r school fmaken, ervaren wat het is om puber te worden (ontmaagd worden, etc.) en dan daarna lekker zinloos op het water dobberen
Rly?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:49 schreef Jarno het volgende:
Tvp, hopelijk gaat ze gewoon en komt ze heelhuids terug.
Nee, totaal niet. Op uitzending gemist kanje een item vinden van haar in het Jeugdjournaal, en het is een meisje wat op mij nogal dommig overkwam, mijn zoon van 11 heeft een grotere woordenschat en kan beter argumenteren in ieder geval. Dit meisje komt niet verder dan "mja, gewoon, ik vinnut leuk".quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik vind de OP wel erg bevooroordeeld. En de topictitel ook.
Net Nova gezien, en over de Engelse jongen die de wereld is rondgezeild. Z'n vader zei dat ie het zelf wilde en alles ook zelf heeft geregeld. Hij is niet gesponsoord. Laura wel.
Verder is het balngrijk fysiek sterk te zijn, wat ik Laura er niet uit vind zien, en dat je in staat bent in noodsituaties de boot snel te kunnen repareren. Terwijl ik ergens anders las dat de vader van Laura bezig is de boot helemaal tiptop in orde te maken.
Ik heb Laura nog niet horen spreken, maar die Engelse jongen klonk ontzettend volwassen en serieus voor z'n leeftijd. Echt of je een 30-jarige hoort praten. Is zij ook zo?
Hey, van mij zou ze ook niet mogen hoor. Maar zolang de ouders geen complete klapjosti's zijn (en zo te zien zijn het niet echt randfiguren) zijn zij de enige verantwoordelijken.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:08 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Rly?
Ik hoop dat die ouders uit de ouderlijke macht gezet worden en er nooit meer in komen.
Tja zo lust ik er nog wel een paar. Dus als de ouders intelligent zijn, zijn hun kinderen vogelvrij.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:12 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hey, van mij zou ze ook niet mogen hoor. Maar zolang de ouders geen complete klapjosti's zijn (en zo te zien zijn het niet echt randfiguren) zijn zij de enige verantwoordelijken.
Waar baseer je dat op? Die ouders lijken me juist helemaal niet het toonbeeld van normale en weldenkende ouders, juist eerder wel klapjosti's. Kennelijk zijn het een soort hippies die eerst jaren op een boot hebben gezworven, daarna zijn ze gescheiden, pa heeft allerlei aanvaringen met instanties omdat ie op een boot wil wonen wat niet mag, moeder heeft geen of nauwelijks contact met haar dochter, pa pusht dochter om een stupide record te verbreken en schrijft haar zelfs uit bij de gemeente om dat voor elkaar te krijgen en moeder is het er niet mee eens maar laat het maar gaan om niet helemaal uit het leven van haar kind verbannen te worden.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:12 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hey, van mij zou ze ook niet mogen hoor. Maar zolang de ouders geen complete klapjosti's zijn (en zo te zien zijn het niet echt randfiguren) zijn zij de enige verantwoordelijken.
En dat is dus niet zo, we hebben hiervoor in dit land ook een raad voor de kinderbescherming om verantwoordelijkheid te nemen als de ouders dat niet kunnen of doen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:12 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nouja, dan moet je ook niet zeggen dat ouders gezaghebbend zijn over hun kinderen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja zo lust ik er nog wel een paar. Dus als de ouders intelligent zijn, zijn hun kinderen vogelvrij.
Nee, dit is geen gekleurde kijk op de realiteit.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:17 schreef Shitney het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Die ouders lijken me juist helemaal niet het toonbeeld van normale en weldenkende ouders, juist eerder wel klapjosti's. Kennelijk zijn het een soort hippies die eerst jaren op een boot hebben gezworven, daarna zijn ze gescheiden, pa heeft allerlei aanvaringen met instanties omdat ie op een boot wil wonen wat niet mag, moeder heeft geen of nauwelijks contact met haar dochter, pa pusht dochter om een stupide record te verbreken en schrijft haar zelfs uit bij de gemeente om dat voor elkaar te krijgen en moeder is het er niet mee eens maar laat het maar gaan om niet helemaal uit het leven van haar kind verbannen te worden.
Ouders zijn wettelijk verplicht om financieel, praktisch, emotioneel en sociaal voor hun nageslacht te zorgen. Doen ze dat niet of kunnen ze dat niet, dan neemt de staat die verantwoordelijkheid van ze over.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nouja, dan moet je ook niet zeggen dat ouders gezaghebbend zijn over hun kinderen.
Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vraag? Waar baseer je de vermeende intelligentie en stabiliteit van die ouders op?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nee, dit is geen gekleurde kijk op de realiteit..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |