abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72171069
Oke, een dilemma. Ik heb al vaker topics hierover geopend, ben nu wel iets verder in het proces van studiekeuze, maar nog steeds weet ik het niet goed. Het is nu 26 augustus, nog een paar dagen voor het nieuwe collega jaar van start gaat en ik heb nog geen studie gekozen. (ben ik niet al te laat? )
Waarom niet? Omdat er meerdere studies zijn die mij wel wat lijken(Bestuurskunde, Psychologie en Sociale Geografie en Planologie) maar ik weet niet echt wat nou de goede keuze is.
Vorig jaar ook al een jaar verkloot, verkeerde studie gedaan, aan het einde van de propedeuse gestopt, dus wil nu een goede keuze maken.

Bestuurskunde(BSK) is mooi breed, later kan je eigenlijk overal terecht, dat is heel positief, maar de inhoud lijkt me saai... vakken als staatsrecht, economie, statistiek, maatschappelijke organisatie en politieke processen... niet echt wat voor mij denk ik. Ik ben ook niet echt zo'n politiek persoontje, die van discussiëren houd en van het oplossen van maatschappelijke problemen

Psychologie vind ik wel interessant, maar het lijkt me wel een beetje vaag allemaal, zweverig... Daarnaast is het werkveld later niet zo breed. Dit wil ik wel graag, omdat ik nog geen idee heb wat ik later wil.

Dan is er nog Sociale Geografie en Planologie, die studie lijkt mij inhoudelijk veel interessanter dan BSK, de stof lijkt me veel minder droog en interessanter. Vond op de middelbare school AK en GS ook altijd een van de leukste vakken. Planologie lijkt me ook wel leuk, bepalen hoe het land ingericht word.... speelde ook altijd al vaak Sim City Maar goed, deze studie kan niet in mijn stad en alleen maar in steden die minimaal 2 uur hiervandaan liggen en om me dan nu aan te melden...moet ik elke dag op en neer....Ook is deze studie weer een stuk minder breed....

Wat moet ik nu doen? Een keuze maken, zonder er zeker van te zijn, of een jaar werken en beter oriënteren(had ik dat maar eerder gedaan ) Of ik daar gelukkig van zal worden weet ik ook niet, maar goed....
  woensdag 26 augustus 2009 @ 14:31:16 #2
265768 NBT
Bigger is better.
pi_72171133
ga een jaar werken.... dan wil je nooit meer anders...
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
pi_72171307
Als je het nu nog niet weet zou ik inderdaad volgend jaar pas gaan starten. Bij het lezen van je post lijkt het me wel zo voor de hand liggen dat je geen bestuurskunde of psychologie gaat doen, ze spreken je toch niet aan.

Als een studie alleen kan op 2 uur afstand dan ga je daar op kamers, opgelost.
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  woensdag 26 augustus 2009 @ 14:36:31 #4
250488 Teezie
niet(machine)
pi_72171308
Ik heb het het niet gelezen maar ik zou voor de 2e optie gaan.

Geen dank.

Teezie JWZ.
Chubun Tomata
pi_72173460
ga een jaartje werken en geef je op voor voorlichtings- en meeloopdagen bij de opleidingen die je hier boven noemt. Zo kun je een jaartje cashen (en IBG geld besparen) en orienteren en zul je hopelijk daarna de voor jou best ogende en voelende keus kunnen maken.

Tenminste, dat zou ik doen
Ja doei.
pi_72173903
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 15:47 schreef motorbloempje het volgende:
ga een jaartje werken en geef je op voor voorlichtings- en meeloopdagen bij de opleidingen die je hier boven noemt. Zo kun je een jaartje cashen (en IBG geld besparen) en orienteren en zul je hopelijk daarna de voor jou best ogende en voelende keus kunnen maken.

Tenminste, dat zou ik doen
Dat lijkt mij eigenlijk ook het beste... Ik kan toch geen goede keuze meer maken in zo'n korte tijd. Hopen dat ik een mooi baantje kan krijgen. Ik ga ook zeker niet stil zitten, goed orienteren en veel ondernemen.
Ik zit sinds ik gestopt ben tot heden al stil en heb het wel een beetje gehad.
Ben eigenlijk wel weer toe aan een nieuwe intellectuele uitdaging, beetje m'n hersens weer echt gebruiken, maar goed, ik denk dat ik toch maar voor een jaar er tussen uit ga, waarschijnlijk ben ik dan wel heel gemotiveerd als ik weer begin...
pi_72173955
wat ik gedaan heb: naar uitzendbureau gegaan en daar gewoon alles aangepakt wat ze voor me hadden. Nu ben ik er geen jaar, maar 3,5 jaar tussenuit geweest, dus wel wat meer crap gedaan, maar voor een jaartje is het volgens mij prima te doen en het geeft je wat rust in je kop..

nu halsoverkop beslissen zonder PRECIES te weten wat elke opleiding inhoudt, maakt de kans groter dat je blijft twijfelen over je beslissing met 'maar stel nou dat ik <...> had gekozen...'

Succes iig
Ja doei.
pi_72177882
Aan je post te zien kan je het beste Sociale Geografie en Planologie gaan studeren. #care dat het 2 uur verder is, ga je na een poosje toch gewoon op kamers?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_72180627
Als je 't allemaal echt zo belangrijk vond had je hier wel eerder aan gedacht .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_72190492
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:50 schreef PietjePuk007 het volgende:
Als je 't allemaal echt zo belangrijk vond had je hier wel eerder aan gedacht .
Tuurlijk vind ik het wel belangrijk en ben er al lang mee bezig. Het is gewoon zo dat ik toen ik stopte ik ook niet meeloopdagen meer kon doen en zo en ik dacht er ook wel uit te komen, maar eigenlijk begon ik steeds meer te twijfelen. Ik blijf dus passief omdat ik niet kan kiezen tussen een aantal studies en ik geen foute keuze wil maken, maar eigenlijk wil ik ook wel weer iets kiezen en niet een jaar er tussen uit, dus het is heel moeilijk allemaal Maar goed, elke dag 2/3 uur heen én terug zie ik ook niet zitten, daarnaast weet ik ook nog niet eens of SG&P dé studie is. Jaar er tussen uit wordt het dan, ja miss in februari instromen als dat kan, maar volgens mij niet.
pi_72193579
voorkom dat je weer een jaar verkloot aan de verkeerde studie en ga werken.
pi_72329151
Oke, ik heb er dus voor gekozen niet te gaan studeren. Ik kan me nou ook al niet meer inschrijven, maar goed. Nou moet ik dus een heel jaar gaan werken, maar toch wil ik wel een beetje m'n hersens actief en up to date houden Iemand tips?
pi_72329229
puik!

begin eerst 's bij een uitzendbureau pak wat korte klusjes aan enzo.
waar woon je?
Ja doei.
  dinsdag 1 september 2009 @ 09:24:37 #14
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_72332621
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:20 schreef Stefanovich het volgende:
Oke, ik heb er dus voor gekozen niet te gaan studeren. Ik kan me nou ook al niet meer inschrijven, maar goed. Nou moet ik dus een heel jaar gaan werken, maar toch wil ik wel een beetje m'n hersens actief en up to date houden Iemand tips?
Regel wat boekenlijsten en studiegidsen oid van de studies die je wel wat lijken. Koop het meest brede alles omvattende inleidende boek van al die studies en ga dit lezen en eventueel zelfs de werkgroepen voorbereiden alsof je er zelf bij zou zijn. Dan hou je niet alleen je hersenen een beetje actief maar kom je er misschien ook echt achter wat je volgend jaar wilt gaan doen.
pi_72332771
Tja. Je noemt studies, en vervolgens noem je daarvan waarom ze je toch niet zo interessant lijken.
Misschien is het een goed idee om je eerst eens in te lezen en te oriënteren. Kijk eens wat een studie nou echt inhoudt, in plaats van te gokken en je dikke duim te gebruiken. Dan weet je ook dat psychologie bijvoorbeeld helemaal niet zweverig is, of jij hanteert een compleet andere definitie van zweverig...
pi_72339248
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:33 schreef RRGJL het volgende:
Tja. Je noemt studies, en vervolgens noem je daarvan waarom ze je toch niet zo interessant lijken.
Misschien is het een goed idee om je eerst eens in te lezen en te oriënteren. Kijk eens wat een studie nou echt inhoudt, in plaats van te gokken en je dikke duim te gebruiken. Dan weet je ook dat psychologie bijvoorbeeld helemaal niet zweverig is, of jij hanteert een compleet andere definitie van zweverig...
Tja, ik weet gewoon niet wat ik later wil, de studies die ik noem zijn ook allemaal aardig verschillend dus het is lastig om zo een keuze te maken. Ik heb mij al behoorlijk ingelezen en zo(folders, studiegidsen, praten met mensen), maar ik kan toch nog niet echt zeggen van dát word em, en daarnaast ook bang om weer de foute keuze te maken. Daarom ga ik er nu een jaar tussen uit en moet ik maar eens goed gaan meelopen en nog actiever oriënteren, dan moet het wel goed komen. Maar goed, nu eerst maar eens een paar maandjes hard aan de bak(werken)

@ Aaipod, goed idee!
pi_72343253
Folders helpen ook nooit zoveel. Meeloopdagen zijn inderdaad al een stuk handiger omdat je dan daadwerkelijk colleges volgt, daarnaast geeft Aaipod inderdaad ook een goede tip.

De meeste universiteiten hebben volgens mij ook mailstudenten bij iedere opleiding, die je kunt mailen met vragen. Dan krijg je het objectieve oordeel van een student, en geen brochurepropaganda.
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  dinsdag 1 september 2009 @ 18:42:33 #18
188426 famousje
Nemo me impune lacessit
pi_72348769
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:20 schreef Stefanovich het volgende:
Dat is niet waar. Bij veel studies kan je je zelfs nog t/m eind september inschrijven. Vorig jaar begon ik een maand later met Bedrijfskunde, en had ik de eerste periode gewoon gehaald.

Dus je zou je bijvoorbeeld nog 2 weken kunnen oriënteren, en je dán pas inschrijven. Even ter informatie
pi_72371138
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 18:42 schreef famousje het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Bij veel studies kan je je zelfs nog t/m eind september inschrijven. Vorig jaar begon ik een maand later met Bedrijfskunde, en had ik de eerste periode gewoon gehaald.

Dus je zou je bijvoorbeeld nog 2 weken kunnen oriënteren, en je dán pas inschrijven. Even ter informatie
Thanks!
En bestaat er ook zoiets als een februari instroom op universiteiten? Maar goed, daar zal ik zelf maar even naar moeten informeren, volgens mij is dat per opleiding verschillend...
Ik heb al werk gevonden, fulltime werken @ C1000, ik word hoofd van een bepaalde afdeling Heb namelijk al 3 jaar ervaring in een andere supermarkt, daar nu nog eerst ontslag nemen
pi_72372812
verdient het ook een beetje? : D
  woensdag 2 september 2009 @ 18:58:30 #21
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_72375310
Ja, een beetje.
pi_72405243
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 14:29 schreef Stefanovich het volgende:

Psychologie vind ik wel interessant, maar het lijkt me wel een beetje vaag allemaal, zweverig... Daarnaast is het werkveld later niet zo breed. Dit wil ik wel graag, omdat ik nog geen idee heb wat ik later wil.
Pardon? Ga jij je nog maar eens goed orienteren.
pi_72414032
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:58 schreef aaipod het volgende:
Ja, een beetje.
Ja 6 euro ongeveer Niet geweldig, maar wel een chill baantje, maar blijf het zeker ook niet het hele jaar doen hoor Jaar er tussen uit komt wel goed uit eigenlijk, kan ik ook een keer m'n rijbewijs halen (moet het zelf betalen)

[ Bericht 0% gewijzigd door Stefanovich op 03-09-2009 21:59:03 ]
pi_72414627
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:05 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Pardon? Ga jij je nog maar eens goed orienteren.
Ja dat klopt ook eigenlijk niet, het is op zich wel breed, je kan zeker wel veel kanten op, dat weet ik ook wel, bijv. organisatie adviseur worden/HR Manager/eventueel psycholoog/ marketing/communicatie kant op..... Ik weet alleen niet of de studie wel wat voor mij is.... En psychologie lijkt mij wel een beetje vaag allemaal en er is nog zoveel onduidelijk over... Vage materie Maar goed, ik moet me zeker nog goed oriënteren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')