abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72156895
kan een verandering van woonplaats, tijd, ruimte etc zorgen voor verfrissende nieuwe inzichten en een kritische kijk ten opzichte van je oude leven?

Is dat dan een teken om je oude leventje te reorganiseren? Of zijn dit soort inzichten slechts tijdelijk.

[ Bericht 48% gewijzigd door Leonidas82 op 25-08-2009 23:12:18 ]
pi_72157404
Ja, absoluut. Met als resultaat dat ik vrienden heb die net zo ondernemend zijn als ik. Minder verplichtingen. (al creëer je die eigenlijk zelf)

Maar goed, ik had dan voor mijn gevoel wat minder vrijheid in mijn vorige situatie.
Wat ben je van plan? Ga je ergens werken/studeren?
pi_72157732
Studeer een semester in Finland en onbewust neem je dan toch je oude leventje onder de loep. Nu heb ik eerder iets dergelijks ervaren, maar ik weet ook dat, zodra je weer terug bent in je oude leventje dat je alsware weer geabsordeerd wordt door bestaande oude patronen. Het valt vaak moeilijk te doorbreken ondanks de inzichten dat je zaken kunt veranderen.
pi_72158035
Misschien is het nu anders. Je bent weer wat ouder, legt je contacten anders enz. Sowieso is de kans om in je oude patroon terug te vallen groot als je weer in dezelfde plaats gaat wonen waar je nu woont.
pi_72158585
Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat, als je in een andere cultuur terecht komt je in eerste instantie veelal positief bent. Na enige tijd val je terug in het negatieve en als genoeg tijd verstreken is kun je uitkomen op 3 opties:
- Voornamelijk positief
- Neutraal (niet beter / slechter dan wat nu je 'situatie' is)
- Voornamelijk negatief.

Ze zeggen wel eens dat mensen niet veranderen. Gedragsverandering is een moeilijk iets, zelfs als mensen het echt (denken te) willen. Vaak gaat het namelijk niet alleen om je eigen gedrag, maar ook om je omgeving en natuurlijk je mogelijkheden en de obstructies (je mogelijkheden) die je tegen komt.

Ik ben benieuwd naar de zaken die je wilt veranderen en waarom je deze wilt veranderen en/of welke inzichten je hebt gekregen
pi_72160228
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 22:50 schreef Leonidas82 het volgende:
kan een verandering van woonplaats, tijd, ruimte etc zorgen voor verfrissende nieuwe inzichten en een kritische kijk ten opzichte van je oude leven?

Is dat dan een teken om je oude leventje te reorganiseren? Of zijn dit soort inzichten slechts tijdelijk.
Een mens is een soort biologische machine die op een bepaalde manier die afhangt van hoe die machine in elkaar zit reageert op zijn omgeving.
Uiteraard kan die biologische machine zodanig van samenstelling veranderen waardoor die machine anders gaat reageren op zijn omgeving.
Om je vraag te beantwoorden: hangt er dus vanaf in hoeverre de biologische machine die jij bent veranderd is ten opzichte van je oude zelf. Ik weet niet of je openbaringen bent tegengekomen of een hersenaantastende ziekte ofzo?
waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen.
pi_72190813
de voornaamst voorspeller van gedrag is context. Persoonlijkheid is zelfs een heel erg slechte voorspeller van gedrag. Verander dus je context en je zult zelf ook veranderen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_72190821
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 00:53 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Een mens is een soort biologische machine die op een bepaalde manier die afhangt van hoe die machine in elkaar zit reageert op zijn omgeving.
Uiteraard kan die biologische machine zodanig van samenstelling veranderen waardoor die machine anders gaat reageren op zijn omgeving.
Om je vraag te beantwoorden: hangt er dus vanaf in hoeverre de biologische machine die jij bent veranderd is ten opzichte van je oude zelf. Ik weet niet of je openbaringen bent tegengekomen of een hersenaantastende ziekte ofzo?
dit is dus een, doch vaak aangenomen, foute visie. Nou ja fout, natuurlijk speelt het een rol alleen een heel erg kleine.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_72196810
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 02:19 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

dit is dus een, doch vaak aangenomen, foute visie. Nou ja fout, natuurlijk speelt het een rol alleen een heel erg kleine.
Volgens mij begrijp je me verkeerd. Of leg ik het niet goed uit. Wat hetzelfde is. Hier nog een poging.

Je biologische samenstelling op een moment is de enige factor die bepaald hoe een mens reageert. Dat dat niet of nauwelijks te voorspellen is is irrelevant.
Uiteraard veranderd die biologische samenstelling door de context/omgeving. 'Persoonlijkheid' is dus constant in verandering. En soms kan het drastisch veranderd worden door dingen die de biologische samenstelling drastisch veranderen zoals een hersenaantastende ziekte of een of andere revelatie of weetikveelwat.

Als je 3 jaar op vakantie gaat, dan weer terugkomt en in oude patronen vervalt, dan heb je dus niet veel meegemaakt wat je oude persoonlijkheid drastisch heeft veranderd.

Context en persoonlijkheid zijn inherent aan elkaar.
waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 12:31:50 #10
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_72196863
Ik ben door gebeurtenissen en veranderingen in mijn leven ook wel degelijk anders gaan kijken naar dingen in het leven.
Andere opvattingen, andere kijk, andere invulling van vrije uren, andere manier om om te gaan met tegenslagen en ga zo maar door.
Wat groots was is nu een kleinigheidje geworden en andere dingen die ik altijd liet versloffen hebben nu prioriteit.
pi_72197881
Ik heb gehoord dat je door marijuana en paddestoelen ook anders tegen het leven aan gaat kijken.
^^
pi_72203140
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:29 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Of leg ik het niet goed uit. Wat hetzelfde is. Hier nog een poging.

Je biologische samenstelling op een moment is de enige factor die bepaald hoe een mens reageert. Dat dat niet of nauwelijks te voorspellen is is irrelevant.
Uiteraard veranderd die biologische samenstelling door de context/omgeving. 'Persoonlijkheid' is dus constant in verandering. En soms kan het drastisch veranderd worden door dingen die de biologische samenstelling drastisch veranderen zoals een hersenaantastende ziekte of een of andere revelatie of weetikveelwat.

Als je 3 jaar op vakantie gaat, dan weer terugkomt en in oude patronen vervalt, dan heb je dus niet veel meegemaakt wat je oude persoonlijkheid drastisch heeft veranderd.

Context en persoonlijkheid zijn inherent aan elkaar.
Ik denk dan dat we idd misschien elkaar niet goed begrijpen. Het is niet alleen je biologische samenstelling die gedrag bepaalt. Het is juist de interactie biologisc + context + aangeleerd gedrag. Biologisch & aangeleerd gedrag worden vaak onder het begrip persoonlijkheid geschaard omdat persoonlijkheid gedefinieerd is als een redelijk stabiel gedragspatroon. Wat alleen blijkt is dat persoonlijkheid weinig invloed heeft op gedrag en dat het bepaald wordt door de context, dus juist niet iets biologisch.

Je kunt het misschien vergelijken met een rekenmachine. De rekenmachine is dan metafoor voor hersenen & persoonlijkheid, de getallen die je invoert de context. Je uitkomst hangt voor 99.9% af van wat je invoert in jerekenmachine, maar als je rekenmachine (hersenen) beschadigd raken krijg je andere uitkomsten.

In kort, jij zegt volgens mij context -> andere biologische samenstelling -> andere persoonlijkheid -> ander gedrag.

Ik zeg context -> gedrag, de rest kun je, over het algemeen, negeren omdat het bijna geen effect heeft.
pi_72301671
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:45 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik denk dan dat we idd misschien elkaar niet goed begrijpen. Het is niet alleen je biologische samenstelling die gedrag bepaalt. Het is juist de interactie biologisc + context + aangeleerd gedrag. Biologisch & aangeleerd gedrag worden vaak onder het begrip persoonlijkheid geschaard omdat persoonlijkheid gedefinieerd is als een redelijk stabiel gedragspatroon. Wat alleen blijkt is dat persoonlijkheid weinig invloed heeft op gedrag en dat het bepaald wordt door de context, dus juist niet iets biologisch.

Je kunt het misschien vergelijken met een rekenmachine. De rekenmachine is dan metafoor voor hersenen & persoonlijkheid, de getallen die je invoert de context. Je uitkomst hangt voor 99.9% af van wat je invoert in jerekenmachine, maar als je rekenmachine (hersenen) beschadigd raken krijg je andere uitkomsten.

In kort, jij zegt volgens mij context -> andere biologische samenstelling -> andere persoonlijkheid -> ander gedrag.

Ik zeg context -> gedrag, de rest kun je, over het algemeen, negeren omdat het bijna geen effect heeft.
lijkt me onzin. Dan zouden immers verschillende individuen zich in dezelfde context ook gelijk gedragen, hetgeen overduidelijk niet waar is.
Mu!
pi_72301857
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 08:25 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

lijkt me onzin. Dan zouden immers verschillende individuen zich in dezelfde context ook gelijk gedragen, hetgeen overduidelijk niet waar is.
Dat klopt. Persoonlijkheid verklaart ongeveer 9% van de variantie in gedrag. Dat betekent inderdaad dat in precies dezelfde situatie mensen och anders gedragen, maar als je die groep mensen in 100 verschillende situaties plaatst, zal over de gehele linie hun gedrag voornamelijk door de context voorspeld worden, niet door persoonlijkheid.

een extreem bvoorbeeld:
Op een feestje zal en introverte persoon misschien iets minder aanwezig zijn dan een extraverte, maar in een bibliotheek zijn ze allebei stil en rustig en tijdens carnaval allebei harstikke uitgelaten.
Nog extremer is nazi-duitsland. Allemaal hele lieve mensen die opeens door de omgeving facisten werden en de meest gruwelijke misdaden pleegden.

Implicaties hiervan zijn dat als je een persoonlijkheidstrek hebt die je als negatief beschouwt, bijvoorbeeld ik ben heel druk en makkelijk afgeleid en kan daaromk niet goed studeren, je de optie hebt om dat te veranderen wat heel erg veel moeite kost omdat persoonlijkheid nogal stabiel is, of je zoekt ruimtes op waarin je weet dat je dit gedrag niet kunt vertonen. Ik ga dus bijvoorbeeld naar een rustige plaats waar ik moeilijk afgeleid kan worden om te leren.
pi_72301994
wat je bedoelt met "9% van de variantie in het gedrag" begrijp ik niet. Ik zit op dit moment met een stuk of 60 andere mensen in een treinstel en er zijn er geen twee die precies hetzelfde doen
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')