Een mens is een soort biologische machine die op een bepaalde manier die afhangt van hoe die machine in elkaar zit reageert op zijn omgeving.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:50 schreef Leonidas82 het volgende:
kan een verandering van woonplaats, tijd, ruimte etc zorgen voor verfrissende nieuwe inzichten en een kritische kijk ten opzichte van je oude leven?
Is dat dan een teken om je oude leventje te reorganiseren? Of zijn dit soort inzichten slechts tijdelijk.
dit is dus een, doch vaak aangenomen, foute visie. Nou ja fout, natuurlijk speelt het een rol alleen een heel erg kleine.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 00:53 schreef Gubbe85 het volgende:
[..]
Een mens is een soort biologische machine die op een bepaalde manier die afhangt van hoe die machine in elkaar zit reageert op zijn omgeving.
Uiteraard kan die biologische machine zodanig van samenstelling veranderen waardoor die machine anders gaat reageren op zijn omgeving.
Om je vraag te beantwoorden: hangt er dus vanaf in hoeverre de biologische machine die jij bent veranderd is ten opzichte van je oude zelf. Ik weet niet of je openbaringen bent tegengekomen of een hersenaantastende ziekte ofzo?
Volgens mij begrijp je me verkeerd. Of leg ik het niet goed uit. Wat hetzelfde is. Hier nog een poging.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 02:19 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
dit is dus een, doch vaak aangenomen, foute visie. Nou ja fout, natuurlijk speelt het een rol alleen een heel erg kleine.
Ik denk dan dat we idd misschien elkaar niet goed begrijpen. Het is niet alleen je biologische samenstelling die gedrag bepaalt. Het is juist de interactie biologisc + context + aangeleerd gedrag. Biologisch & aangeleerd gedrag worden vaak onder het begrip persoonlijkheid geschaard omdat persoonlijkheid gedefinieerd is als een redelijk stabiel gedragspatroon. Wat alleen blijkt is dat persoonlijkheid weinig invloed heeft op gedrag en dat het bepaald wordt door de context, dus juist niet iets biologisch.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:29 schreef Gubbe85 het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je me verkeerd. Of leg ik het niet goed uit. Wat hetzelfde is. Hier nog een poging.
Je biologische samenstelling op een moment is de enige factor die bepaald hoe een mens reageert. Dat dat niet of nauwelijks te voorspellen is is irrelevant.
Uiteraard veranderd die biologische samenstelling door de context/omgeving. 'Persoonlijkheid' is dus constant in verandering. En soms kan het drastisch veranderd worden door dingen die de biologische samenstelling drastisch veranderen zoals een hersenaantastende ziekte of een of andere revelatie of weetikveelwat.
Als je 3 jaar op vakantie gaat, dan weer terugkomt en in oude patronen vervalt, dan heb je dus niet veel meegemaakt wat je oude persoonlijkheid drastisch heeft veranderd.
Context en persoonlijkheid zijn inherent aan elkaar.
lijkt me onzin. Dan zouden immers verschillende individuen zich in dezelfde context ook gelijk gedragen, hetgeen overduidelijk niet waar is.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 15:45 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik denk dan dat we idd misschien elkaar niet goed begrijpen. Het is niet alleen je biologische samenstelling die gedrag bepaalt. Het is juist de interactie biologisc + context + aangeleerd gedrag. Biologisch & aangeleerd gedrag worden vaak onder het begrip persoonlijkheid geschaard omdat persoonlijkheid gedefinieerd is als een redelijk stabiel gedragspatroon. Wat alleen blijkt is dat persoonlijkheid weinig invloed heeft op gedrag en dat het bepaald wordt door de context, dus juist niet iets biologisch.
Je kunt het misschien vergelijken met een rekenmachine. De rekenmachine is dan metafoor voor hersenen & persoonlijkheid, de getallen die je invoert de context. Je uitkomst hangt voor 99.9% af van wat je invoert in jerekenmachine, maar als je rekenmachine (hersenen) beschadigd raken krijg je andere uitkomsten.
In kort, jij zegt volgens mij context -> andere biologische samenstelling -> andere persoonlijkheid -> ander gedrag.
Ik zeg context -> gedrag, de rest kun je, over het algemeen, negeren omdat het bijna geen effect heeft.
Dat klopt. Persoonlijkheid verklaart ongeveer 9% van de variantie in gedrag. Dat betekent inderdaad dat in precies dezelfde situatie mensen och anders gedragen, maar als je die groep mensen in 100 verschillende situaties plaatst, zal over de gehele linie hun gedrag voornamelijk door de context voorspeld worden, niet door persoonlijkheid.quote:Op maandag 31 augustus 2009 08:25 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
lijkt me onzin. Dan zouden immers verschillende individuen zich in dezelfde context ook gelijk gedragen, hetgeen overduidelijk niet waar is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |