Ik heb het bij mn vorige baan gehad. Nooit een klacht, 2 dagen voor t eind van mn contract, ondanks hevig aandringen van mij al wekenlang te horen gekregen dat ik op kon kuieren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 18:37 schreef PietBel het volgende:
Ik heb ook duidelijk aangegeven dat ik idd liever geen dag te veel voor het bedrijf werk. Dat omdat mijn motivatie compleet weg is. Wat 2 uurtjes voor mijn zomervakantie nog niet zo was. Afijn.
Heb nu zelf een gevoel van ze willen mij niet dus waarom zou iki nog mn best dan gaan doen.
Ik zal morgen wel gewoon op tijd naar mn werk en overleg plegen dat ik totaal niet meer lekker aan t werk ben.
Bedrijf (leidinggevende) heeft me een dag voor mn vakantie te kennen gegeven mij geen vast contract te geven terwijl ik ruim 2 weken voor mn vakantie al aan had gegeven een gesprek hierover te willen.
Tevens gingen de werkzaamheden 4 jaar goed en heb nooit het idee gekregen dat ik niet op de juiste plek zat. Erg demotiverend maar dat is offtopic.
Maar dat is het dus niet.....quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 18:55 schreef Deacon_Tigra het volgende:
Puur omdat ik het zelf ook kut zou vinden om het 1 dag van te voren te horen![]()
Ook al is dat gewoon gerechtvaardigt vanwege rechtswege
Helemaal niet, je weet wanneer je contract eindigtquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 18:58 schreef Croga het volgende:
[..]
Maar dat is het dus niet.....
Zelfs bij een contract voor bepaalde tijd heeft de werknemer er recht op op redelijke termijn te horen of het vernieuwd/verlengd wordt of niet. En 1 dag van te voren is geen redelijke termijn....
Niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 18:58 schreef Croga het volgende:
[..]
Zelfs bij een contract voor bepaalde tijd heeft de werknemer er recht op op redelijke termijn te horen of het vernieuwd/verlengd wordt of niet. En 1 dag van te voren is geen redelijke termijn....
Hoezo? Het is toch voor bepaalde tijd.... Dan weet je al wanneer je contract eindigt wanneer je het ondertekendquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 18:58 schreef Croga het volgende:
Is dit nu een typfout? In de OP zeg je dat je 3 keer een jaarcontract hebt gehad, hier heb je het over een periode van 4 jaar.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 18:37 schreef PietBel het volgende:
Tevens gingen de werkzaamheden 4 jaar goed en heb nooit het idee gekregen dat ik niet op de juiste plek zat. Erg demotiverend maar dat is offtopic.
Als de werkgever er niet mee akkoord gaat en jij komt alsnog niet opdagen onder het mom van 'gebruik mijn verlofuren maar' kan je er donder op zeggen dat hij je salaris bevriest wegens werkweigering. Het is dus absoluut niet slim om niet meer op te komen dagen. Vaak is het gewoon een kwestie van overleggen en dan wordt het meestal wel netjes opgelost.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 18:51 schreef Eg_Wel het volgende:
Je werkgever kan niet veel meer doen dan "ja maar da mag nie!" roepen lijkt me. En mocht die al gelijk hebben, wat kan hij praktisch gezien nog doen dan? Je ontslaan? Een rechtzaak beginnen? Lijkt me vrij zinloos vanuit zijn standpunt. Jij moet even slikken dat je geen contract krijgt, hij moet even slikken dat je dus ook per direct weg bent.
Helaas pindakaas, het is niet anders, even goeie vrienden lijkt me.
Het is wettelijk vastgelegd dat de werkgever duidelijkheid moet geven. Indien die duidelijkheid niet gegeven wordt is wettelijk vastgelegd dat het contract automatisch overgaat in een contract van dezelfde termijn of, indien de termijn een bepaalde periode overschrijd of het het 4e tijdelijk contract zou zijn, onbepaalde tijd.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 19:04 schreef Dein_Gesicht het volgende:
Niet.
Het is niet wettelijk vastgesteld dat een werkgever een bepaalde periode vantevoren moet aangeven of hij een contract verlengt of niet.
Ik houd me dan graag aanbevolen voor een nadere uitleg als je er wel tijd voor hebt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 21:28 schreef Croga het volgende:
Ik heb op dit moment geen tijd om de exacte paragrafen van het burgerlijk wetboek er bij te zoeken maar in het verleden heb ik dit al eens uitgezocht. Dat deze regels nogsteeds niet duidelijk zijn voor het gros van de mensen én door werkgevers met voeten getreden worden, wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn...
Dan zou ik toch maar eens gaan zoeken naar die paragrafen, want dit is namelijk klink klare onzin. Je hebt een contract die een bepaalde duur heeft en daarna is het gewoon afgelopen. De redelijke opzegtermijn wordt aan het begin van het contract gegeven.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 21:28 schreef Croga het volgende:
[..]
Het is wettelijk vastgelegd dat de werkgever duidelijkheid moet geven. Indien die duidelijkheid niet gegeven wordt is wettelijk vastgelegd dat het contract automatisch overgaat in een contract van dezelfde termijn of, indien de termijn een bepaalde periode overschrijd of het het 4e tijdelijk contract zou zijn, onbepaalde tijd.
Als de werknemer op tijd vragen gaat stellen over het einde van het contract dan is de werkgever wettelijk verplicht binnen een bepaalde tijd duidelijkheid te geven; over het algemeen een periode vergelijkbaar met de opzegtermijn die standaard zou zijn in een contract voor onbepaalde tijd. Gebeurt dit niet op tijd dan zie boven.
Ik heb op dit moment geen tijd om de exacte paragrafen van het burgerlijk wetboek er bij te zoeken maar in het verleden heb ik dit al eens uitgezocht. Dat deze regels nogsteeds niet duidelijk zijn voor het gros van de mensen én door werkgevers met voeten getreden worden, wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn...
Wat een enorme onzin zeg. Dat is nergens vastgelegd, omdat je op het moment van tekenen al meer duidelijkheid hebt dan je ooit zult hebben: in je contract staat exact op welke datum het dienstverband afloopt. De werkgever hoeft helemaal niks te zeggen; op die datum is er gewoon geen contract meer en dat was dat. Precies zoals je het op dag 1 hebt afgesproken.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 21:28 schreef Croga het volgende:
Het is wettelijk vastgelegd dat de werkgever duidelijkheid moet geven. Indien die duidelijkheid niet gegeven wordt is wettelijk vastgelegd dat het contract automatisch overgaat in een contract van dezelfde termijn of, indien de termijn een bepaalde periode overschrijd of het het 4e tijdelijk contract zou zijn, onbepaalde tijd.
Maar hoe kan je ergens met 3 jaarcontracten 4 jaar hebben gewerkt?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 08:43 schreef PietBel het volgende:Daarom had ik t na 4 jaar nog steeds naar mn zin.
Als je er al vier jaar werkt, heb je volgens mij al een vast contract. Alhoewel dat waarschijnlijk niet zo zwart/wit is, maar er nog wel wat voorbehouden aan vast zitten.quote:Als tijdens het tweede of volgende contract de duur van 36 maanden wordt overschreden, verandert dit contract automatisch in een vast contract. De periode tussen contracten mag maximaal drie maanden zijn. [link]
Nietquote:Op woensdag 26 augustus 2009 08:58 schreef Tinkepink het volgende:
Maar hoe kan je ergens met 3 jaarcontracten 4 jaar hebben gewerkt?
Nog maar een keer dan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 19:28 schreef M.I.B. het volgende:
[..]
Is dit nu een typfout? In de OP zeg je dat je 3 keer een jaarcontract hebt gehad, hier heb je het over een periode van 4 jaar.
Kijk eens even hier.quote:Op zondag 30 augustus 2009 11:09 schreef PietBel het volgende:
Heb voor die tijd 11 maanden op uitzendbasis bij ze gewerkt. Dit werd na enige vertraging omgezet in een jaar contract. Dus vandaar die 4 jaar.
Anyway. Heb gelukkig mn verlof allemaal gekregen! Ook langs de manager gelopen en daar een gelukkig een goed gesprek mee gehad. Zelfs excuses gekregen voor de fout die de coach heeft gemaakt. Deze is hier ook op aangesproken wat heeft geleid tot een systeem waarbij coaches 3 maand voor einde 3ejaarcontract een reminder krijgen.
Ik heb hier helaas niks meer aan maar toch fijn dat ik het nu kan voorkomen voor mensen na mij. Tevens heb ik een uiterst goede referentie volgens manager. Zelfs direct nr van hem gekregen wat ik mag doorgeven.
Eind goed al goed. Ga er nu gelukkig met een goed gevoel bij weg.
Bedankt voor jullie informatie.
De bedrijven waar ik gewerkt heb, werken ook met 2 soorten tijdelijke contractenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 09:23 schreef Fe2O3 het volgende:
Geneuzel over wanneer de werkgever het moet melden wanneer het niet verlengd wordt.
Zodra je je contract tekent voor bepaalde tijd staat er in dat het wegens rechtswege eindigdt op datum x.
Hoeveel eerder wil je het hebben?
Wat jullie bedoelen is dat het netjes is, want dat is zeker niet verplicht, dat je tijdig te horen krijgt dat de werkgever hier vanaf ziet en het contract wilt verlengen.
ik heb het even doorgelezen maar snap niet echt waar je precies op doelt in die linkt..quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:12 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Kijk eens even hier.
http://www.mkbservicedesk(...)-arbeidscontract.htm
Zoals jij het schetst heb jij dus nu al een onbepaalde tijd contract en kunnen ze niet van je af zonder je een vergoeding te geven.
2. Dat is per CAO afhankelijk. In de Horeca CAO mogen het er bijvoorbeeld 5 zijn voordat het een vaste wordt.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:55 schreef Qinn het volgende:
Even voor de duidelijkheid:
1. tijdelijke contracten bijmekaar kunnen maximaal 36 maanden duren
36 maanden en 1 uur = vaste dienst , stilzwijgend of niet.
2. tijdelijke contracten mag je er maximaal 3 hebben, vierde is vaste dienst.
derde contract afgelopen, nog geen vierde, en je bent nog aan het werk, ben je automatisch vast.
3. uitzendwerk bij de zelfde werkgever, telt als eerste contract.
tenzij in CAO wat anders staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |