1. Ja, TS is belachelijk laat.
2. Het is een lang verhaal.
Het volgende: In een grijs verleden heb ik mijn VWO afgerond, ben aan TU Electrotechniek begonnen, na 9 maanden mee gestopt. Geen motivatie om verder te gaan. Electro in de praktijk vond/vind ik machtig interessant, maar die theorie boeide me niet. Sowieso had ik eigenlijk helemaal geen zin in studeren, op de middelbare school al niet. Waarom moet ik al die dingen leren? Wat heb ik er (straks) aan?
Jaar later Bestuurlijke InformatieKunde gaan doen in Tilburg. Heel interessante studie, maar daar kon ik bij Economie niet volgen (ik heb na 6 jaar VWO een jaartje Luzac gedaan, o.a. Economie 2. Op mijn VWO kon je alleen Economie 1 doen. Eco2 heb ik zonder meer gehaald, maar je hebt het maar een jaartje gedaan, dus je hebt wel de kennis maar niet de vaardigheid om het zo uit je mouw te schudden).
Deze studie heb ik welgeteld 5 maanden gedaan. Daarna ben ik gaan werken.
Intussen 9,5 jaar verder en heb deze jaren voor een detacheringsbureau gewerkt, eerst als programmeur, tegenwoordig als teamleider & business analist.
Heb dus geen papiertje, behalve een afgerond VWO. In mijn huidige baan is dat niet héél erg aangezien mijn baas me makkelijk kan plaatsen. Alleen bij nieuwe bedrijven binnenkomen is lastig omdat er toch regelmatig naar een papiertje gekeken wordt. Bij sommige functies wordt gewoon 'een' WO studie geëist, ongeacht welke (zelfs Theologie volstaat om bestuursvoorzitter van een bank te worden)
Nu heb ik de keuze om naast mijn werk een deeltijd studie te gaan doen.
Mijn interesses gaan uit naar Economie, Communicatie, Wiskunde en Informatica. Hiervoor was Bestuurlijke Informatiekunde een ideale studie, maar helaas niet in deeltijd.
Er zijn ook maar weinig studies waar communicatie ook een onderdeel van uit maakt terwijl me dat wel boeit (en op de meeste plaatsen waar ik nu rondloop ook een mega probleem is. De bedenkers kunnen niet met de uitvoerders communiceren en zijn net zo slecht in communicatie met de financiers/vragende partij)
Het meeste moeite heb ik met de keuze tussen HBO en WO. Veel van mijn vrienden hebben uni gedaan, sommige met HBO vooraf. Deze roepen allemaal dat ik een HBO studie met 2 vingers in de neus af zou ronden.
Ik ben nu nogal oplossingsgericht in mijn werk en daar hou ik van. Conceptueel denken is niet mijn sterkste kant (maar je gaat toch juist studeren om wijzer te worden/nieuwe dingen te leren?). Ik moet er niet aan denken om allerlei visie-documenten en dat soort grappen te schrijven de rest van mijn leven, maar juist oplossingen uitdenken voor een problemen doe ik graag.
Een serie studies die me na het lezen van de info op de sites trekt:
VU: Bedrijfswiskunde en Informatica
UvA: Kunstmatige Intelligentie
UvA: Informatiekunde
HU: Bedrijfskundige Informatica
HU: Technische Bedrijfskunde
??: Bestuurlijke InformatieKunde, gewoon omdat ie interessant is, maar ik ken geen alternatief
??: misschien een wat meer financiële wereld gerichte studie aangezien dat mijn werkomgeving is en dat mij trekt.
Om nog wat meer roet in het eten te gooien:
Bij 2 vorige studies ben ik er mee gestopt omdat ik geen motivatie meer had. Houd ik die nu wel op pijl doordat ik nu wél weet wat ik met die kennis kan in de praktijk?
Ik ben 29, bijna 30, heb een aardig sociaal leven in Utrecht en ik wil me niet 8 jaar lang afsluiten van dit leven om te gaan studeren. 3 jaar HBO is goed te overzien en dan heb ik iets. Als ik na 4 jaar uni stop heb ik heulegaar niets.
Wat wil je over 10 jaar aan het doen zijn Vigier? Dat weet ik al 10 jaar niet, er zijn namelijk TEveel leuke dingen om te doen. Kiezen is niet mijn sterkste kant. Daarom kom ik altijd met 3 oplossingen 
Ik ben nu bezig met prototyping van een rekenmodel. Collega's hebben het ontworpen, ik zorg dat het gebouwd wordt (DB proggers), ga bij alle stakeholders langs om te bepalen of dit is wat zij er van verwachten, of ze er hun doelen mee kunnen halen etc en waar nodig schrijf ik verbetervoorstellen voor het model adhv de wensen van de stakeholders. Dit vind ik écht leuk om te doen; hier komt communicatie bij kijken (totaal verschillende stakeholders, van analisten tot hoger management tot eindgebruikers), economie (gaat om rentabiliteit van producten) en informatica (om met programmeurs te schakelen en hun werk te beoordelen).
Ik woon in Utrecht en werk meestal in Utrecht, 1 tot 2 dgn/wk in Brabant. Een studie die alleen aan de RuG te volgen is is dus geen optie
Ik ga absoluut niet fulltime studeren (koophuis, auto, luxe, straks op je 34e op kamers)
Wat zijn de opties:
Aan een universitaire studie beginnen
Haalbaarheid: erg lastig te bepalen. Ik werk dik 40 uur voor mijn baas. Weet niet hoe ik nu tegenover het niveau sta. Ben wel 10 jaar verder, maar weet niet exact 'waar ik nu sta'
Resultaat: WO diploma waarmee je 'overal' binnenkomt (vaak wordt gewoon "WO" gevraagd, ongeacht de studie)
Aan een HBO studie beginnen, eventueel met verkorting (ivm 10 jaar werkervaring). Na 2,5 jaar of 3 jaar heb ik een HBO bachelor en als het bevallen is een master, heb dan in ieder geval iets op papier. Daarna door voor een WO master als het studeren me toch echt goed bevalt.
Haalbaarheid: waarschijnlijk goed te doen naast dik 40 uur werken + sociaal leven.
Resultaat: HBO diploma. Maar voegt dit veel toe t.o.v. 10 jaar werkervaring?
Geen officiële studie doen maar losse trainingen en cursussen
Haalbaarheid: Goed, je bepaalt immers altijd zelf wat je er uit pikt
Resultaat: wel wat papiertjes, maar geen afgerond geheel
Niets doen
Haalbaarheid: top!
Resultaat: ach, ik groei toch wel verder, maar er zullen dan continu glazen plafons blijven
Questione
Welke van de opties zouden jullie dan uit kiezen?
Hebben jullie ideeen/suggesties/adviezen/afraders voor een bepaalde studie? Is er een alternatief voor BIK?
Is een HBO diploma nog veel waard t.o.v. de 15 jaar ervaring die ik heb tegen de tijd dat ik er mee klaar zou zijn?
Als je helemaal tot hier gekomen bent met lezen: dank
Als je dan ook nog wat antwoorden geeft: