Moeilijk he?quote:Kan ik huurtoeslag krijgen?
Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan ¤ 647,53 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op ¤ 357,37 per maand. Deze bedragen gelden vanaf 1 juli 2009. Tot 1 juli geldt dat uw huur lager moet zijn dan ¤ 631,73 (als u jonger dan 23 bent: ¤ 348,99).
Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan ¤ 20.975 per jaar als u alleen bent, of ¤ 28.475 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen ¤ 19.800 als u alleen bent, of ¤ 27.075 als u samenwoont.
Is wat voor te zeggen natuurlijk, dan heb je teveel vaste lasten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:27 schreef karr-1 het volgende:
Als je van de huurtoeslag afhankelijk bent zit je te duur. Het is een leuk extraatje, maar meer ook niet.
[grap]Ik eigenlijk ook, maar ik krijg te weinig.[/1998]quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:35 schreef karr-1 het volgende:
Ik kreeg het voor het laatst toen ik nog student was, daarna nooit meer. Ik verdien te veel.
Waarom zit je volgens jou dan te duur?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:27 schreef karr-1 het volgende:
Als je van de huurtoeslag afhankelijk bent zit je te duur. Het is een leuk extraatje, maar meer ook niet.
Grappig dat je dit zegt. Sinds wanneer is het een recht om zelfstandig een dak boven je hooft te hebben. Als je een huis niet kan betalen dan ga je lekker op een kamer zitten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:29 schreef Goofy15 het volgende:
[..]
Waarom zit je volgens jou dan te duur?
Zonder huurtoeslag kunnen meer dan genoeg mensen hun woning niet eens betalen. Wat moeten die mensen doen dan, op straat gaan wonen?
Goedkoper gaan wonen natuurlijk. Als jij een huis maar net kunt betalen dankzij de subsidie, dan doe je iets niet goed. Het is bijna net zo erg als mensen die de zorgtoeslag gebruiken om boodschappen te doen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:29 schreef Goofy15 het volgende:
[..]
Waarom zit je volgens jou dan te duur?
Zonder huurtoeslag kunnen meer dan genoeg mensen hun woning niet eens betalen. Wat moeten die mensen doen dan, op straat gaan wonen?
Yup, met terugwerkende krachtquote:Op woensdag 9 september 2009 16:26 schreef tomtomkortom het volgende:
Vraagje. Ik heb net bevestiging gekregen dat ik recht heb op huurtoeslag etc. Nu kwam er redelijk laat achter dat ik daar recht op had. In de brief staat het bedrag waar ik recht op heb over heel 2009. Althans, v.a. april t/m 31 december 2009. Klopt het dat je het bedrag waar je voor datum aanvraag recht op had met terugwerkende kracht ook overgemaakt?
Het zou enkel mooi meegenomen zijn natuurlijk. Als het niet zo is, dan is dat zo.
Zou wel leuk zijn na een slecht eerste halfjaar voor mijn bedrijf. Ik heb het gered (gelukkig!) en nu wakkert de opdrachtenstroom weer enorm aan. Het zou een mooi 'cadeautje' zijn.quote:
Het gaat gewoon mis als je niet in je woonvoorziening kan voorzien zonder subsidie.quote:Op woensdag 9 september 2009 16:30 schreef heaven7 het volgende:
Als je zonder de huurtoeslag niet kunt wonen moet je er niet gaan wonen? Soms is die toeslag erg hoog en is het wel degelijk onmisbaar. Daar bestaat het toch juist ook voor.
*Schaamt zich een beetje met een woning van 120m2 waar ik in mijn eentje woon* - maar ook werk! Moet er wel bij zeggen dat dit geen normale woning is. Het is in feite één grote zolder. Een loft.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:02 schreef Lastpost het volgende:
De hoogte zorgt er natuurlijk wel voor dat veel mensen in een grotere/betere woning gaan zitten omdat ze dat extra bedrag 'toch krijgen', dat lijkt me niet geheel de bedoeling al heb ik precies zo geredeneerd.
Wij hebben met z'n twee-tjes echt geen woning nodig van een kleine 120m2 natuurlijk, als je ziet dat veel gezinnen met meerdere kids op dit soort woningen azen zegt dat genoeg (ook over het tekort waarschijnlijk) maar met de subsidie die je er voor krijgt ga ik echt geen slaapkamer opofferen en in een kleiner hok zitten.
quote:Op woensdag 9 september 2009 17:56 schreef lighted het volgende:
Achterlijke mongool. Je bent 22 en je kent fuckin google.nl nog niet?
Daarbij gaan huurprijzen ook zakken als er geen huurtoeslag meer is. Zoals namelijk bij elke subsidie drijft het prijzen omhoog.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 17:43 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Grappig dat je dit zegt. Sinds wanneer is het een recht om zelfstandig een dak boven je hooft te hebben. Als je een huis niet kan betalen dan ga je lekker op een kamer zitten.
De overheid zou voor dit soort mensen grote opvanghuizen moeten maken met gezamelijke keukens en eigen kamers. Weg met die subsidies. Het is de taak van de overheid om als het nodig is in de primaire levensbehoefte te voor zien niet in luxe zoals, zelfstandig wonen, tv, internet en vakantie.
Denk daarbij dat als alle subsuidies worden afgeschaft de belastingdruk fors omlaag kan en mensen dus ook meer te besteden krijgen.
Nee, dit heet verwend zijn.quote:Op woensdag 9 september 2009 22:02 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Dat heet beschaving. Iedereen in NL moet gewoon zelfstandig kunnen wonen. Als een kleine groep dat niet kan, dan moet de andere 90% daar maar voor zorgen.
Particulier huren: (in my case)quote:Op woensdag 9 september 2009 22:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarbij gaan huurprijzen ook zakken als er geen huurtoeslag meer is. Zoals namelijk bij elke subsidie drijft het prijzen omhoog.
De belasting kan verlaagd worden en huurprijzen zakken, dubbele winst voor iedereen dus.
Zowieso vraag ik me altijd af waarom mensen particulier huren. Die huren zijn vaak te hoog om huurtoeslag re krijgen en de huurder krijgt dus geen enkele woonlastvergoeding van de overheid terwijl praktisch iedereen in NL dat wel krijgt (HRA of huurtoeslag, of lagere huren ivm sociale huurwoning). Jij betaalt dus evenveel belasting als iedereen maar krijgt een heel stuk minder inkomen erbij.
Ja doe mij ook zo'n goedkoop huurhuisje met toeslagquote:Op woensdag 9 september 2009 22:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zowieso vraag ik me altijd af waarom mensen particulier huren. Die huren zijn vaak te hoog om huurtoeslag re krijgen en de huurder krijgt dus geen enkele woonlastvergoeding van de overheid terwijl praktisch iedereen in NL dat wel krijgt (HRA of huurtoeslag, of lagere huren ivm sociale huurwoning). Jij betaalt dus evenveel belasting als iedereen maar krijgt een heel stuk minder inkomen erbij.
Die toeslag bestaat dus juist omdat bleek dat een onevenredig groot deel van de bevolking geen fatsoenlijke woonruimte meer kon betalen. De regering bepaalt dan wat zij fatsoenlijk vinden (dus geen gezin op een kamer) en welk percentage van het inkomen maximaal aan woonruimte besteed zou moeten worden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 17:43 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Grappig dat je dit zegt. Sinds wanneer is het een recht om zelfstandig een dak boven je hooft te hebben. Als je een huis niet kan betalen dan ga je lekker op een kamer zitten.
De overheid zou voor dit soort mensen grote opvanghuizen moeten maken met gezamelijke keukens en eigen kamers. Weg met die subsidies. Het is de taak van de overheid om als het nodig is in de primaire levensbehoefte te voor zien niet in luxe zoals, zelfstandig wonen, tv, internet en vakantie.
Denk daarbij dat als alle subsuidies worden afgeschaft de belastingdruk fors omlaag kan en mensen dus ook meer te besteden krijgen.
Als je mijn vraag goed gelezen had, had je wel geweten dat ik dat al gedaan heb en dat mijn vraag daar niet beantwoord wordt...quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:30 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Doe dan een proefberekening op de website, jij lui varken.
Je moet altijd ZELF wijzigingen doorvoeren. De toeslagen worden dus niet automatisch stopgezet zodra je teveel gaat verdienen. Het kan dus voorkomen dat je moet terugbetalen als je definitieve toeslag berekend wordt (aan het eind van het jaar).quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:28 schreef KellyPelly het volgende:
Vraagje, heb ik recht op huurtoeslag?
Mijn vriend is weer gaan studeren sinds deze maand. ZIjn inkomen is dus weggevallen. Voor dit jaar komen we niet meer in aanmerking, omdat we dik over het toetsingsinkomen heen komen doordat hij het eerste half jaar gewoon gewerkt heeft.
Voor volgend jaar ligt het anders. Ik zit zelf net onder het toetsingsinkomen van 28.000 nog wat en zou dus recht hebben op zo'n 75 euro in de maand (toch leuk, keertje extra uit eten). Maar zijn studie is in juli 2010 al weer klaar en we hopen toch dat ie vrij snel aan de bak komt. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker. Hebben we het eerste half jaar recht op huurtoeslag en wordt het gewoon stopgezet als hij gaat werken, of moet je het alsnog weer terugbetalen als hij snel een baan vindt en we dus dik over het toetsingsinkomen heen gaan?
(jaja ik kan natuurlijk gewoon de belastingdienst bellen, maar ik NU nieuwsgierig)
Met een hoog inkomen is het makkelijk pratenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:27 schreef karr-1 het volgende:
Deze tekst stond ook in de eerste post van dit topic, maar zijn die bedragen die genoemd worden kale huur, of huur inclusief g/w/l?quote:Kan ik huurtoeslag krijgen?
Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan ¤ 647,53 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op ¤ 357,37 per maand. Deze bedragen gelden vanaf 1 juli 2009. Tot 1 juli geldt dat uw huur lager moet zijn dan ¤ 631,73 (als u jonger dan 23 bent: ¤ 348,99).
Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan ¤ 20.975 per jaar als u alleen bent, of ¤ 28.475 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen ¤ 19.800 als u alleen bent, of ¤ 27.075 als u samenwoont
Zeg dat ook even tegen alle koophuisbezitters die Hypotheekrenteaftrek genieten. Ken je lachequote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:27 schreef karr-1 het volgende:
En servicekosten is iets anders dan g/w/l/, of niet? Sorry als dit een stomme vraag is, maar ik heb tot nu toe alleen nog maar in studentenkamers gehuurd waarbij ik met die kosten verder niets te maken had.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:08 schreef heaven7 het volgende:
Kale huur met servicekosten geloof ik.
Ja. De servicekosten die je mee mag tellen voor de rekenhuur zijn, voor zover ik weet, huismeesterschap, schoonmaakkosten van de algemene ruimtes en elektra voor de algemene ruimtes. Je komt dus vaak op zo'n 10-15 euro uit de je bovenop de kale huur mag meerekenen voor huurtoeslag. (In mijn geval tenminste: mijn kale huur is 324 uur, mijn rekenhuur is 335)quote:Op woensdag 16 september 2009 15:10 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
En servicekosten is iets anders dan g/w/l/, of niet? Sorry als dit een stomme vraag is, maar ik heb tot nu toe alleen nog maar in studentenkamers gehuurd waarbij ik met die kosten verder niets te maken had.
Dat laatste. Huurtoeslag gaat per jaar - er wordt naar aanleiding van je toetsingsinkomen een bedrag vastgesteld per jaar, wat je dan in 12 termijnen krijgt uitbetaald. Als je toetsingsinkomen uiteindelijk hoger uitkomt dan wat je schatting was, moet je terug betalen. Het maakt niet uit wannéér je over dit toetsingsinkomen heen gaat. Voor zover ik weet, tenminstequote:Op dinsdag 15 september 2009 21:28 schreef KellyPelly het volgende:
Hebben we het eerste half jaar recht op huurtoeslag en wordt het gewoon stopgezet als hij gaat werken, of moet je het alsnog weer terugbetalen als hij snel een baan vindt en we dus dik over het toetsingsinkomen heen gaan?
Maar je kunt je huurtoeslag altijd stopzetten tijdens het jaar dat je 'm ontvangt. Toen ik ging samenwonen in sept 2008 heb ik alle toeslagen stopgezet.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:20 schreef Charli het volgende:
Dat laatste. Huurtoeslag gaat per jaar - er wordt naar aanleiding van je toetsingsinkomen een bedrag vastgesteld per jaar, wat je dan in 12 termijnen krijgt uitbetaald. Als je toetsingsinkomen uiteindelijk hoger uitkomt dan wat je schatting was, moet je terug betalen. Het maakt niet uit wannéér je over dit toetsingsinkomen heen gaat.
quote:Op woensdag 9 september 2009 22:02 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Dat heet beschaving. Iedereen in NL moet gewoon zelfstandig kunnen wonen. Als een kleine groep dat niet kan, dan moet de andere 90% daar maar voor zorgen.
Die 75 euro is omdat je anders de huur niet kunt betalen, niet om een keertje (extra ook nog?quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:28 schreef KellyPelly het volgende:
(toch leuk, keertje extra uit eten).
Als jullie verwachten dat jullie inkomsten bij elkaar genomen over HEEL 2010 hoger zijn dan het maximum inkomen voor huurtoeslag (voor 2009 is dat 28.474euro bij samenwonen), dan kan je beter ook geen huurtoeslag voor het eerste half jaar aanvragen. Je huurtoeslag wordt gebaseerd op wat je verwacht dat je inkomen voor het hele jaar zal zijn. Je zal dus moeten schatten hoeveel hij & je vriend gaan verdienen in 2010 en dat aangeven bij het aanvragen van huurtoeslag.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:26 schreef heaven7 het volgende:
Hm ja mijn vriend studeert in juni 2010 af en gaat dan, als het goed is, 'teveel' verdienen.. betekent dat dat we dan ook voor het eerste half jaar geen huurtoeslag kunnen krijgen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |