quote:Kinderrechter beslist over gezag ouders zeilster
Uitgegeven: 24 augustus 2009 16:32
Laatst gewijzigd: 24 augustus 2009 17:18
UTRECHT - De 13-jarige Laura Dekker is maandagmiddag bij de rechtbank in Utrecht waar de kinderrechter zich buigt over de vraag of haar ouders moeten worden beperkt in het ouderlijk gezag.
Het meisje wil in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen het plan voor de twee jaar durende reis.
Laura ging samen met haar vader en advocaat naar binnen in de zittingszaal, waar de zaak achter gesloten deuren plaatsvindt.
De zaak is aangespannen door de Raad voor de Kinderbescherming. De kinderrechter spreekt maandag met Laura, haar ouders, medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming en mensen van Bureau Jeugdzorg.
Lessen
De zaak kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding van de zaak maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.
Laura wil de reis juist nu maken omdat ze dan de jongste zeiler ooit is die rond de wereld reist. De zeiltocht zal twee jaar duren en Laura wil op 1 september vertrekken. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en e-mail.
Gezinsvoogd
De kinderrechter moet bepalen of het ouderlijk gezag van de ouders van de 13-jarige zeilster wordt beperkt. In dat geval mogen de ouders van Laura niet langer alleen beslissingen nemen over het welzijn van hun kind, maar moeten zij dat doen in overleg met een gezinsvoogd.
Volgens een woordvoerder van de Raad voor de Kinderbescherming is het een unieke zaak. ''Het is een heel heftige maatregel waar nu over wordt beslist.''
De kinderrechter doet vrijdag om 10.00 in het openbaar uitspraak.
quote:
Laura Dekker gaat de wereld al rond
RIJSWIJK - De 13-jarige Laura Dekker moet de wereld nog rond in haar zeilboot, maar in de kranten gaat ze al de hele wereld over. Veel internationale media meldden dinsdag dat het meisje uit Wijk bij Duurstede alles op alles zet om haar reis te kunnen maken.
De Britse BBC blikt vooruit op de rechtszaak die Dekker heeft aangespannen. Een foto van de scholiere prijkt op de website. Ook in Australië is Dekker nieuws: ABC meldde dat welzijnswerkers de wereldreis van het meisje proberen te dwarsbomen.
Ook de Duitse kranten staan vol van de jonge zeilster: Die Welt, Der Spiegel en Die Zeit schrijven over de zaak. Verder volgen onder meer Spaanse, Poolse, Deense en Franse media het verhaal op de voet. Zelfs een krant in Ecuador heeft over de komende wereldreis een artikel geplaatst.
Bron: Telegraaf.nl
quote:Uitschrijving Laura opgeschort
UTRECHT - De uitschrijving van Laura Dekker uit Wijk bij Duurstede zal zeker niet voor vrijdag plaatsvinden. Dat heeft een woordvoerster van de gemeente dinsdag bekendgemaakt.
,,Als we twijfelen over de correctheid van een uitschrijving, stellen we een onderzoek in'', aldus de zegsvrouw. In principe kan een uitschrijving ter plekke aan de balie bij de gemeente worden afgehandeld, maar dat is in het geval van Laura niet gebeurd. ,,Iedereen probeert haar met man en macht hier te houden; dus het lijkt ons verstandig de uitspraak van de kinderrechter af te wachten.''
Laura is 13 jaar en wil in haar eentje de wereld rondzeilen. De Raad voor de Kinderbescherming spande een zaak bij de kinderrechter aan. De Kinderbescherming vindt het niet verantwoord dat Laura solo de wereld rondzeilt en wil dit voorkomen door het gezag van de ouders van Laura te beperken.
Bron: Ad.nl
Volgens mij betrek je het op jezelf omdat je zelf ook in een coconnetje wordt gepropt door je arbeidsongeschiktheid of niet? Je komt nogal erg fel over als het gaat om burgerlijk denken i.c.m. conformiteit aan de samenleving.quote::
Op dinsdag 25 augustus 2009 12:42 schreef moussie het volgende:
[..]
En dat kan je allemaal sluiten uit dat ene interview met haar? Ze is geen gemiddeld kind, dat staat als een paal boven water, een gemiddeld kind zou nooit zo ver komen ..
maar ja, in Nederland mag je niet anders dan gemiddeld zijn, hup terug in het coconnetje
[..]
Een maand aan wal ja, leuk. Kan een 13/14/15 jarige zich een maand redden in een compleet vreemd land, mogelijk zelfs derde wereld landen waar criminaliteit en respect voor kleine blanke meisjes nou niet echt het summum van civilisatie representeert?quote:quote:
Hobby? Ik zou het eerder passie noemen ..
Voor de rest zit zij geen 2 jaar achter elkaar in haar eentje op zee, het zijn etappes van ongeveer 3 weken en dan een maand aan wal, zonder meer te vergelijken dus met wat zij al aan ervaring binnen heeft.
Het is wel drogredeneren en dat weet je zelf ook donders goed.quote:quote:
Niks drogredenatie.
Want als je 16 bent kan je inderdaad niet meer je opleiding vervolgen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:55 schreef dushigirly het volgende:
Ik snap heel graag dat ze dat wil maar wat moet er van zo'n kind terecht komen straks als ze geen opleiding heeft gevolgd en alleen kan zeilen?
Ja ook heel vergelijkbaar, je stuurt je kind liever naar de maan omdat 't statistisch gezien veiliger is dan een zebrapad in Amsterdam oversteken?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:55 schreef ethiraseth het volgende:
Niks drogredenatie. Vliegen is veiliger dan fietsen, toch laten weinig ouders hun kind alleen vliegen, maar alleen door Amsterdam fietsen dat is prima.
Ja, nou en? Ook Jan en Truus maken een site als ze drie weken naar Bodrum gaan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:54 schreef Dibble het volgende:
http://www.lauradekker.nl/
nog een keer dan
Als mijn 15 jarig kind naar de maan mocht zou ik dat zeker toestaan. Zo'n kans krijgt een mens normaal niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:56 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja ook heel vergelijkbaar, je stuurt je kind liever naar de maan omdat 't statistisch gezien veiliger is dan een zebrapad in Amsterdam oversteken?
Vliegen is veiliger dan fietsen als je het per gereden km bekijkt, echter niet als je het per verplaatsing berekend. Dus 1 keer met het vliegtuig is gevaarlijker dan 1 keer op de fiets.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:55 schreef ethiraseth het volgende:
Niks drogredenatie. Vliegen is veiliger dan fietsen, toch laten weinig ouders hun kind alleen vliegen, maar alleen door Amsterdam fietsen dat is prima.
Waar trek je de grens dan wel?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:57 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Als mijn 15 jarig kind naar de maan mocht zou ik dat zeker toestaan. Zo'n kans krijgt een mens normaal niet.
Geef de Kinderbescherming daar de schuld van, die moest dit zonodig in de publiciteit trekken.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:56 schreef ShadyLane het volgende:
En ook in deel 3 blijf ik me verbazen over wat voor "uitzonderlijke talenten", "unieke ondernemingszin", "verregaande volwassenheid" mensen allemaal zo dolgraag in dat meiske willen zien.
Laat haar lekker naar Nieuw-Zeeland gaan en laat haar lekker gaan zeilen, maar maak van dat kind geen nieuwe Messias.
Dus je pleit voor Amsterdam vol met privevliegtuigen om het gevaar van fietsen te verkleinen....quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:55 schreef ethiraseth het volgende:
Niks drogredenatie. Vliegen is veiliger dan fietsen, toch laten weinig ouders hun kind alleen vliegen, maar alleen door Amsterdam fietsen dat is prima.Ouders zijn niet realistisch als het op zulke dingen aankomt maar gaan puur op gevoel af, en fietsen voelt veiliger dan vliegen.
Dat hangt volledig af van de capaciteiten van het kind. Het is m.i. alleen niet mogelijk te zeggen dat geen een kind van 13/14 de wereld kan rondvaren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:58 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Waar trek je de grens dan wel?
Terecht.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:58 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Geef de Kinderbescherming daar de schuld van, die moest dit zonodig in de publiciteit trekken.
Aha... dus de opwinding van zon reisje neemt de overhand op je verstand.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:57 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Als mijn 15 jarig kind naar de maan mocht zou ik dat zeker toestaan. Zo'n kans krijgt een mens normaal niet.
Nee, daar pleit ik niet voor. Niet woorden in mijn mond leggen graag.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:59 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dus je pleit voor Amsterdam vol met privevliegtuigen om het gevaar van fietsen te verkleinen....
Juist.
En bij een kind van 10?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:00 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat hangt volledig af van de capaciteiten van het kind. Het is m.i. alleen niet mogelijk te zeggen dat geen een kind van 13/14 de wereld kan rondvaren.
Tja, ik gun mijn eventuele toekomstige kinderen graag dingen. ik hou ze niet thuis achter slot en grendel omdat ze misschien wat zal overkomen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:00 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Aha... dus de opwinding van zon reisje neemt de overhand op je verstand.
Zijn we eruit.
De capaciteiten van het kind? Welke capaciteiten moet je hebben om de wereld over te varen dan. Ik kan toch niet spreken van volwaardige training voor een wereldreis als ze over het Kanaal is gezeild en dagen alleen op het Sneekermeer heeft doorgebracht.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:00 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat hangt volledig af van de capaciteiten van het kind. Het is m.i. alleen niet mogelijk te zeggen dat geen een kind van 13/14 de wereld kan rondvaren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |