abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72127493
Goede avond allemaal,

Ik heb de volgende vraag, en ik hoop dat iemand mij kan adviseren. We hebben een eerste koophuis op het oog:

Vraagprijs van 199.500. k.k. excl. erfpachtkanon van ca. 22000
Bouwjaar 1984
Te koop sinds +- 11 maanden
Eigenaars zijn verhuisd, dus huis staat leeg

De eigenaren hebben er ca. 12 jaar in gewoond en hebben er weinig eraan verbouwd. alles zit er nog origineel op.

Te verwachte verbouwingskosten:
nieuwe dakkapel
kozijnen
badkamer
schutting in tuin hoognodig aan vervanging toe
betere isolatie

Wij willen starten met een bod van 145.000 tot max. 160.000. Is dit reël? Dan heb je een huis voor 160.000 + 10% k.k = 176.000 + 20.000 erfpacht + verbouwing voor minimaal 15.000 = 211.500

Volgens hypotheek checker, hebben de verkopers het huis voor ca. 112.000 gekocht in 1997.

Moeten wij tevens wachten met het bod, totdat we een bouwkundig/taxatie rapport hebben (dit moeten we nog laten uitvoeren)

Volgens Jaap.nl ligt de gemiddelde waarde van de huizen in directe omgeving op de: 145.000 terwijl er in dezelfde straat nog 2 andere tussenwoningen te koop staan in de prijsklasse: 190.000 en 212.000. Ook hierbij excl.erfpacht en vrij standaart huis. Deze huizen staan gemiddeld 12 maanden en 7 maanden te koop.

Graag hoor ik jullie reacties!!

Alvast bedankt.

Mvg.

Jennifer
pi_72127862
quote:
Moeten wij tevens wachten met het bod, totdat we een bouwkundig/taxatie rapport
Als je wilt niet. Je kunt gewoon als voorwaarde noemen dat er na een bouwkundig rapport niet meer dan bv 10000 euro aan verbouwingskosting naar voren komen (en anders wordt de deal desnoods ongedaan gemaakt). Uiteraard kan de verkoper je bod weigeren maar dat is het spel. Ik heb net een huis gekocht en de taxatie werd pas gedaan nadat het koopcontract getekend was.

Ik heb zelf een aankoopmakelaar gebruikt. Kost wat geld maar in mijn geval was ik bereid geweest meer neer te leggen dan ik hij bij elkaar onderhandeld heeft en heeft hij zich zelfs flink terugverdiend ^^
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
  maandag 24 augustus 2009 @ 23:54:52 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_72128385
Sorry erfpachtkanon???

Welk deel wordt nooit van jou? En voor hoe lang heb je de pacht dan betaald?
pi_72128409
je kan als ontbindende factor het bouwkundige rapport in laten voegen.
pi_72131179
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 23:54 schreef Daniel1976 het volgende:
Sorry erfpachtkanon???

Welk deel wordt nooit van jou? En voor hoe lang heb je de pacht dan betaald?
Dat zijn inderdaad relevante vragen
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_72131257
Ik denk dat met een vraagprijs van 199.500 een initieel bod van 145.000 met veel gelach zal worden ontvangen en er geen tegenbod zal gaan komen.

Vervolgens zul jij met een veel hoger bod moeten gaan komen om serieus genomen te worden, waardoor de huidige eigenaren weten dat je het heel graag wilt hebben en ze maar een klein stapje naar beneden zullen gaan doen.

Ik zou me dus nog maar eens gaan beraden over mijn eerste bod en op het eindbedrag waar je op uit wil komen. Iemand die zijn huis te koop zet voor 200k, neemt echt geen genoegen met een eindbedrag van 160k

Desalniettemin wens ik je veel succes en plezier de komende periode.
De mate van kinderachtigheid van dit soort posts is te sneu voor woorden.
pi_72131383
Ik heb mijn woning gekregen voor een bedrag die ¤29.000 lager lag dan de vraagprijs. Bij mij moest ook nog heel veel gebeuren. Dus je weet het maar nooit
pi_72131439
Reeel... de vraag is wat jij er voor wilt betalen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_72131483
Ik heb mijn huis met 60.000 van de vraagprijs eraf gekregen
pi_72131953
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 23:22 schreef JSteph het volgende:
Wij willen starten met een bod van 145.000 tot max. 160.000. Is dit reël? Dan heb je een huis voor 160.000 + 10% k.k = 176.000 + 20.000 erfpacht + verbouwing voor minimaal 15.000 = 211.500
Is de huidige vraagprijs voor de volledige 11 maanden ongewijzigd of zijn ze al eens omlaag gegaan? Als de vraagprijs ongewijzigd is, maak je misschien een kans met je 160k (de prijzen zijn tenslotte het afgelopen jaar gedaald)
quote:
Moeten wij tevens wachten met het bod, totdat we een bouwkundig/taxatie rapport hebben (dit moeten we nog laten uitvoeren)
Bouwkundig rapport en taxatierapport zijn twee totaal verschillende dingen. Een bouwkundige keuring geeft je een detailoverzicht van de staat van het huis inclusief een indicatie wat je op korte en iets langere termijn aan kosten kunt verwachten. Een taxatierapport beschrijft de waarde van het huis, de geldverstrekker zal dit vereisen voordat ze je een hypotheek geven. Zoals hierboven al gezegd, bouwkundige keuring kun je het beste als ontbindende voorwaarde opnemen. Het is niet zo zinvol om een keuring uit te laten voeren (kost geld!) terwijl je nog niet eens weet of je ueberhaupt wel tot overeenstemming kunt komen met de verkopers.
quote:
Volgens Jaap.nl ligt de gemiddelde waarde van de huizen in directe omgeving op de: 145.000 terwijl er in dezelfde straat nog 2 andere tussenwoningen te koop staan in de prijsklasse: 190.000 en 212.000. Ook hierbij excl.erfpacht en vrij standaart huis. Deze huizen staan gemiddeld 12 maanden en 7 maanden te koop.
Die gemiddelde waarde op jaap.nl zegt (blijkbaar) niet zoveel, als er drie verkopers op 30% boven die gemiddelde waarde zitten dan zit er waarschijnlijk gewoon heel veel variatie in het soort woningen.
pi_72132004
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 08:13 schreef Keiichi het volgende:
Ik heb mijn huis met 60.000 van de vraagprijs eraf gekregen
Zet er dan ook even de koopprijs bij om die 60 mille in het juiste perspectief te plaatsen.

O.T.: met zo'n openingsbod zou ik doorligplekken krijgen van het lachen.

Zoek de woning eens op www.miljoenhuizen.nl
Daar kun je terugvinden of ze al eens eerder in prijs gedaald zijn. Kan een indicatie zijn voor wat haalbaar is.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
pi_72132072
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 09:03 schreef mazeind het volgende:

[..]

Zet er dan ook even de koopprijs bij om die 60 mille in het juiste perspectief te plaatsen.

O.T.: met zo'n openingsbod zou ik doorligplekken krijgen van het lachen.

Zoek de woning eens op www.miljoenhuizen.nl
Daar kun je terugvinden of ze al eens eerder in prijs gedaald zijn. Kan een indicatie zijn voor wat haalbaar is.
240.000 -> 180.000
pi_72132264
Bedankt, zeer nuttige site. Ik zie nu dat het huis niet 8 maanden te koop staat maar sinds:
17-03-08: Te koop voor 217500. 21-11-08: Veranderd van 217500 naar 209500. 24-04-09: Veranderd van 209500 naar 199500.

Kansen????
pi_72132297
8 maanden moet zijn: 11 maanden wat op andere sites staan..op funda staat het sinds 3 maanden te koop..
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:39:27 #15
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_72132491
Sorry dat ik het zeg, maar ikpersoonlijk vind dit altijd van die kansloze topics.

Hoe kan een ander nu op afstand zonder de locatie en het huis te hebben gezien wat het waard is. Als je hier zelf geen inschatting van kunt maken moet je je bij een aankoopmakelaar melden Evenetueel jezelf eens flink gaan verdiepen in de omgeving, de verkoophistorie en verbouwingskosten etc.

Simpelweg de stelling maar hanteren : " het is crisis DUS er moet zowieso tig % van de vraagprijs afkunnen" is echt je reinste kolder. Logischer zou zijn dat je eerstff je afvraagt. KAN ik het betalen, WIL ik het betalen, Hoeveel wil ik maximaal betalen en WAT is dit huis waard. Die vragen moet je in lijn zien te krijgen en dat gaat je op deze manier niet lukken.

Als ik de eigenaar zou zijn van dit pand kon je gelijk de boom in met eenbod dat meer dan 25% lager ligt. Sterker nog, dan ga ik totaal niet meer met je in onderhandeling. Realeer je eens dat je iemand ook tegen de schenen kunt schoppen en zwaar beledigd met een absurd bod.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_72132543
Aangezien ze al een paar keer gezakt zijn zou ik niet te hoog inzetten. Dus rond de 150K lijkt me een goed bod.

Persoonlijk zou ik een aankoopmakelaar nemen, hij kan het beste beslissen of het bod acceptabel is en kan deze goed verdedigen met argumenten. Ook heeft hij verder geen gevoel bij het huis en zal dus harder zijn bij de aankoop dan dat jij kan zijn.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks!
pi_72132821
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 09:39 schreef klusfoobje het volgende:
Als ik de eigenaar zou zijn van dit pand kon je gelijk de boom in met een bod dat meer dan 25% lager ligt. Sterker nog, dan ga ik totaal niet meer met je in onderhandeling. Realeer je eens dat je iemand ook tegen de schenen kunt schoppen en zwaar beledigd met een absurd bod.
Jij beschuldigd mensen die zeggen "het is crisis, dus zoveel-% eraf" van kolder en vervolgens kom je met zo'n uitspraak. Wat getuigd van je reinste arrogantie.

De waarde van een pand wordt namelijk ook niet bepaald door de verkoper. Waarschijnlijk dacht deze hetzelfde als jij en dat is dan meteen de reden waarom het pand al 11 maanden te koop staat.

Iemand die een realistische prijs vraagt voor zijn woning, zal deze snel verkopen. Arrogante huizeneigenaren blijven een hele tijd zitten met hun asociaal hoge vraagprijzen. En terecht.

@TS: een reëel bod is het bedrag dat jullie willen betalen. Niet meer, niet minder. Of de verkoper akkoord gaat, is deel 2 natuurlijk. Maar goed, als het een type "klusfoobje" is, kun je over een half jaar nog eens terugkomen met hetzelfde bod, of lager.
pi_72142343
RvLaak, mijn grote dank voor het reageren!

Ik ben zeer benieuwd hoe de komende tijd zal verlopen. Wij hebben geen haast met het kopen van een huis en het lijkt me niet prettig om als verkoper zijnde met dubbele lasten te zitten al geruimere tijd.
Het ligt aan de verkopers of zij met ons bod van max. 160k in zee willen gaan ja of nee en of ze nog rustig een jaar extra, dubbele maandlasten willen betalen. De lasten die ze nu betalen kunnen ze beter de vraagprijs naar beneden schroeven en het huis verkopen.

200k voor een huis waaraan je nog veel moet verbouwen en vervangen vindt ik niet realistisch. Hierbij komt nog het erfpacht van 20k..tevens loopt de erfpacht tot 8-9-2055? Wat houdt dat precies in? Ik dacht, als je gelijk bij de koop, de grond koopt, dat bovenstaande komt te vervallen. Het risico als wij dit niet zullen doen, is dat de grond alleen maar duurder wordt en straks het dubbele kost. En het lijkt mij aantrekkelijker voor kopers, als de grond al in de vraagprijs berekend is.
pi_72143776
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:24 schreef JSteph het volgende:
Het ligt aan de verkopers of zij met ons bod van max. 160k in zee willen gaan ja of nee en of ze nog rustig een jaar extra, dubbele maandlasten willen betalen. De lasten die ze nu betalen kunnen ze beter de vraagprijs naar beneden schroeven en het huis verkopen.
Die dubbele lasten zijn netto waarschijnlijk 'n 3000-4000 per jaar (uitgaande van 120k hypotheek, misschien iets hoger als ze nog iets van overbruggingskrediet hebben). Dat is dus echt niet zo spectaculair dat ze daardoor ineens een bod van tienduizenden euro's lager zullen accepteren. Ze hebben nog tot eind 2010 recht op HRA, dus misschien dat ze in september volgend jaar wat toeschietelijker zullen worden.

Maarja, je kunt natuurlijk altijd proberen op die 160k uit te komen (maar houd er wel rekening mee dat een veel te laag bod gevolgd door een flink hoger bod je onderhandelingspositie kan verslechteren)
quote:
200k voor een huis waaraan je nog veel moet verbouwen en vervangen vindt ik niet realistisch. Hierbij komt nog het erfpacht van 20k..tevens loopt de erfpacht tot 8-9-2055? Wat houdt dat precies in? Ik dacht, als je gelijk bij de koop, de grond koopt, dat bovenstaande komt te vervallen. Het risico als wij dit niet zullen doen, is dat de grond alleen maar duurder wordt en straks het dubbele kost. En het lijkt mij aantrekkelijker voor kopers, als de grond al in de vraagprijs berekend is.
Zoals ik het begrijp (hier wat info) betekent dat dat in 2055 een nieuwe canon (prijs) wordt vastgesteld die eventueel weer langdurig afgekocht kan worden. Overigens zijn veel gemeenten (volgens die wiki pagina in ieder geval) bezig erfpacht af te schaffen en de grond te verkopen.
pi_72145773
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 16:09 schreef anboni het volgende:

[..]

Die dubbele lasten zijn netto waarschijnlijk 'n 3000-4000 per jaar (uitgaande van 120k hypotheek, misschien iets hoger als ze nog iets van overbruggingskrediet hebben). Dat is dus echt niet zo spectaculair dat ze daardoor ineens een bod van tienduizenden euro's lager zullen accepteren. Ze hebben nog tot eind 2010 recht op HRA, dus misschien dat ze in september volgend jaar wat toeschietelijker zullen worden.

Maarja, je kunt natuurlijk altijd proberen op die 160k uit te komen (maar houd er wel rekening mee dat een veel te laag bod gevolgd door een flink hoger bod je onderhandelingspositie kan verslechteren)
Jij gaat er van uit dat die mensen eenzelfde hoogte hypotheek hebben afgesloten op hun nieuwe huis. Gezien het feit dat de toko al 11 maanden te koop staat, is de kans groot dat de nieuwe woning met een top hypotheek is gefinancierd (DSB was toen nog volop actief en de andere banken ook). Dat zijn situaties die je nooit lang vol kan houden.
pi_72147179
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 16:09 schreef anboni het volgende:

[..]

Zoals ik het begrijp (hier wat info) betekent dat dat in 2055 een nieuwe canon (prijs) wordt vastgesteld die eventueel weer langdurig afgekocht kan worden. Overigens zijn veel gemeenten (volgens die wiki pagina in ieder geval) bezig erfpacht af te schaffen en de grond te verkopen.
Ligt aan de gemeente. Amsterdam is het bijvoorbeeld niet van plan. Het lijkt me trouwens voor de potentiele koopster handig om zich eerst even wat meer in erfpacht te verdiepen.
pi_72147291
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 17:08 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Jij gaat er van uit dat die mensen eenzelfde hoogte hypotheek hebben afgesloten op hun nieuwe huis. Gezien het feit dat de toko al 11 maanden te koop staat, is de kans groot dat de nieuwe woning met een top hypotheek is gefinancierd (DSB was toen nog volop actief en de andere banken ook). Dat zijn situaties die je nooit lang vol kan houden.
Ook dit is maar een aanname. Net als de mijne: die mensen hebben vier jaar geleden een leuke erfenis gehad en 50% van de hypotheeksom tussentijds afgelost. En hebben daarmee alle geduld van de wereld.

Mijn punt: je kan er lang en breed over praten, maar niemand kan in het geldpotje van die verkoper kijken.
Ik heb zelf ook wel eens een achterlijk laag bod gekregen op een huis dat ik verkocht en heb inderdaad meteen via mijn makelaar laten weten dat verdere onderhandelingen niet aan de orde zouden zijn met deze potentiële koper. Drie weken later verkocht ik de woning voor slechts ¤ 8.000 onder de vraagprijs van ¤ 279.000.

Dan nog even over de realiteitszin van die vraagprijs. Zonder meer gedetailleerde informatie (perceel, inhoud, nauwkeurige locatiegegevens etc.) kunnen we allemaal wel een gokje wagen, maar hebben we eigenlijk geen enkel idee wat realistisch is voor dit pand. En ik neem direct aan dat TS er nog vanalles aan wil/moet doen, maar wij kunnen hier niet beoordelen wat bouwtechnisch noodzakelijk is en wat er valt onder 'gewenste verbeteringen'.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
pi_72147875
Ik zou in jouw geval een aankoopmakelaar nemen. Dat zal wel wat kosten, maar waarschijnlijk veel lager uitkomen dan wat je besparen kan. De makelaar kan de onderhandelingen overnemen en heeft daar meer ervaring mee waardoor hij een betere deal kan maken. Daarnaast kan hij/zij je ook adviseren over erfpacht ed.

Ook zou ik dat bouwkundige rapport afwachten of als een ontbindende voorwaarde opnemen. Je gaf aan dat de dakkapel en kozijnen vervangen moeten worden. Dit zijn gebreken die ook kunnen wijzen op structurele problemen met het dak of de vloeren. Dan wordt het heel erg duur. Die 15k die je hebt ingeschat kan wel eens veel te laag zijn....

Succes ermee.
pi_72148355
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 17:08 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Nee hoor, ik doe helemaal geen aannames over de nieuwe hypotheek. De enige aannames die ik doe zijn dat ze 12 jaar geleden de k.k. grotendeels hebben meegefinancierd en nu over die oude hypotheek 5% rente betalen. Inderdaad, als ze op het nieuwe huis een dikke tophypotheek hebben en de bodem van hun spaarpot snel in beeld zien komen, kunnen ze misschien best wel toehappen op een bod van 160k. Maar als ze in die 12 jaar lekker hebben kunnen sparen (of op een andere manier aan een aardige financiele buffer zijn gekomen) dan wachten ze misschien wel gewoon af tot de markt weer wat herstelt.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 03:28:05 #25
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_72161806
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 09:58 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Jij beschuldigd mensen die zeggen "het is crisis, dus zoveel-% eraf" van kolder en vervolgens kom je met zo'n uitspraak. Wat getuigd van je reinste arrogantie.

De waarde van een pand wordt namelijk ook niet bepaald door de verkoper. Waarschijnlijk dacht deze hetzelfde als jij en dat is dan meteen de reden waarom het pand al 11 maanden te koop staat.

Iemand die een realistische prijs vraagt voor zijn woning, zal deze snel verkopen. Arrogante huizeneigenaren blijven een hele tijd zitten met hun asociaal hoge vraagprijzen. En terecht.

@TS: een reëel bod is het bedrag dat jullie willen betalen. Niet meer, niet minder. Of de verkoper akkoord gaat, is deel 2 natuurlijk. Maar goed, als het een type "klusfoobje" is, kun je over een half jaar nog eens terugkomen met hetzelfde bod, of lager.
Ik denk dat je het niet begrepen hebt. Waar ik op doel is de gedachte gang dat van een vraag prijs volgens sommige potentiele kopers PER DEFINITIE al een stevig percentage af moet worden gehaald. Puur omdat het " crisis" is.

Je wilt toch niet zeggen dat het reeel is om van een huis met een vraagprijs van 200 een halve ton af te halen ? Het huis kan in zijn prijsklasse wellicht te duur zijn, prima, maar met ene halve ton lager zit je dan echt in een heel andere categorie van huizen.

Dat er zoiets als een vraagprijs is en dat je daar over gaat praten is normaal, zo werkt het ook. Waar ik op reageer is de gedachten gang van ... er moet een stevig bedrag af want ze staan al even te koop en op dit moment dalen de prijzen...

En ja, je kunt iemand stevig beledigen met een bod dat veel te laag ligt. Kijk eens in de spiegel. Als jij je huis op orde hebt een een reele waarde hebt bepaald, dan wil ik jou gezicht nog wel eens zien als er iemand verwacht dat je serieus blijft bij -25%.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_72162175
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 03:28 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Ik denk dat je het niet begrepen hebt. Waar ik op doel is de gedachte gang dat van een vraag prijs volgens sommige potentiele kopers PER DEFINITIE al een stevig percentage af moet worden gehaald. Puur omdat het " crisis" is.
Niet per definitie, maar dat was ook niet de vraag. De vraag van TS was of het bod reëel is. En imo kan niemand dat voor hem bepalen. De koper bepaald namelijk wat een reëel bod is. Dit namelijk een puur subjectief begrip.
quote:
Je wilt toch niet zeggen dat het reeel is om van een huis met een vraagprijs van 200 een halve ton af te halen ? Het huis kan in zijn prijsklasse wellicht te duur zijn, prima, maar met ene halve ton lager zit je dan echt in een heel andere categorie van huizen.
Ja en? Als jij zo gek bent om 200k te betalen voor een rijtjehuis uit 1970 waar nog nooit iets aan is gedaan, is dat jouw probleem. Ik daarentegen zou daar echt niet meer dan 150k voor betalen. De vraagprijzen van vele woningen zijn domweg veel te hoog. 50k eraf is in veel gevallen ernstig realistisch.
quote:
Dat er zoiets als een vraagprijs is en dat je daar over gaat praten is normaal, zo werkt het ook. Waar ik op reageer is de gedachten gang van ... er moet een stevig bedrag af want ze staan al even te koop en op dit moment dalen de prijzen...
Dat was niet wat je schreef. Je schreef dat een bod wat een x-% lager ligt per definitie niet klopt. Die gedachte klopt per definitie niet.
quote:
En ja, je kunt iemand stevig beledigen met een bod dat veel te laag ligt. Kijk eens in de spiegel. Als jij je huis op orde hebt een een reele waarde hebt bepaald, dan wil ik jou gezicht nog wel eens zien als er iemand verwacht dat je serieus blijft bij -25%.
Klopt, maar dat is aan de verkoper. Ik heb een aantal dingen op marktplaats verkocht voor de prijs die ik er voor wilde hebben, door een hogere prijs er voor te vragen. Kwestie van onderhandelingstactiek.
pi_72162198
Als een (te) laag bod een belediging is voor de verkoper dan mogen we een (te) hoge vraagprijs ook wel zien als een belediging richting de koper.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_72162229
Interessante topic
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_72163433
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 07:31 schreef Prutzenberg het volgende:
Als een (te) laag bod een belediging is voor de verkoper dan mogen we een (te) hoge vraagprijs ook wel zien als een belediging richting de koper.
pi_72196805
Nou even een reactie op wat wij vandaag hebben aangetroffen tijdens de bezichtiging:

We hebben alles nagelopen en stuitten op de volgende problemen:

- Alle raamkozijnen incl. schuifpui dienen vervangen te worden, schuifpui wordt 'opslot'gemaakt door een balk op de vloer te plaatsen
- 24 jaar oude keuken, kookplaat door en door verrot,
- 24 jaar oude badkamer
- 24 jaar oude toilet
- 15 jaar oude plavuizen (is niet noodzakelijk om direct te veranderen) maar op langer termijn wel
- spaanplaten vervangen
- tuin is verzakt incl. schutting
- schutting verrot
- dakkapel moet vervangen worden
- laminaat dat er al min. 13 jaar inzit, waarvan 1 slaap kamer nieuw ligt, 1 slaap kamer oud, andere slaapkamer driekwart nieuw en een kwart oud !?!?!? NIET afgemaakt, volgens makelaar lekkage of er heeft een kast gestaan!??!!?
- muren dienen geverft te worden
- plafonds gewit

Bovenstaande punten is wat ons is opgevallen, dus bouwkundige keuring zou nog plaats moeten vinden. Maar we twijfelen of we er goed aan doen. Volgens makelaar, hebben ze een bod van 172.000 afgeslagen. Maar is dit een slim spelletje of niet!?

kortom, de mensen hebben daar +- 10 jaar gewoond, zonder kosten erin te hebben gestoken!!! Alles wat er in zat, is door de eigenaar voor hun erin gezet, waar zij toentertijd voor het huis 110k voor hebben betaald en nu dik een 100.000 erboven op willen vragen!!!!!! ze zijn gezakt van 219k naar 200k
pi_72197071
Iemand die al 10% gezakt is zal waarschijnlijk niet nog een keer 25% zakken op de al aangepaste prijs. Crisis of niet. De prijsdaling is momenteel rond de 5% en niet 35%.

Je moet voor jezelf afvragen wat het huis je waard is. Dat maximaal bieden en hopen op het beste. Geen succes? Op naar de volgende.
pi_72197076
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:29 schreef JSteph het volgende:
Nou even een reactie op wat wij vandaag hebben aangetroffen tijdens de bezichtiging:

We hebben alles nagelopen en stuitten op de volgende problemen:

[shitload aan crap]

Bovenstaande punten is wat ons is opgevallen, dus bouwkundige keuring zou nog plaats moeten vinden. Maar we twijfelen of we er goed aan doen. Volgens makelaar, hebben ze een bod van 172.000 afgeslagen. Maar is dit een slim spelletje of niet!?

kortom, de mensen hebben daar +- 10 jaar gewoond, zonder kosten erin te hebben gestoken!!! Alles wat er in zat, is door de eigenaar voor hun erin gezet, waar zij toentertijd voor het huis 110k voor hebben betaald en nu dik een 100.000 erboven op willen vragen!!!!!! ze zijn gezakt van 219k naar 200k
Oh, my fucking god... Wat een lef hebben sommige mensen.

Nu ik dit zo gelezen heb, ben ik nog standvastiger in mijn eerdere advies. Gewoon je laagste bod doen. Accepteren ze dit niet, over een half jaar hetzelfde bod nog eens doen.

Net zo lang volhouden tot ze tot inkeer komen.

Wat een inhalige aso's...
pi_72197103
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:40 schreef RvLaak het volgende:

Wat een inhalige aso's...
Wat een bullshit. Prijzen gaan met de tijd mee. Of denk jij dat ze nu een gelijkwaardige woning hebben gekocht voor ¤ 100.000,00?
pi_72197309
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:41 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Wat een bullshit. Prijzen gaan met de tijd mee. Of denk jij dat ze nu een gelijkwaardige woning hebben gekocht voor ¤ 100.000,00?
als ze daadwerkelijk onderhoud hadden gedaan aan het huis, had je een punt.

Iets wat je gebruikt, slijt. Iets wat slijt, wordt minder waard. Niet meer. Onderhoud vangt de slijtage op en daarmee (wat) waardevermindering.

Je betaald toch ook meer voor een goed onderhouden auto tov een slecht onderhouden auto? Of ben jij zo gek om hetzelfde bedrag neer te leggen?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:23:51 #35
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_72198296
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 09:39 schreef klusfoobje het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar ikpersoonlijk vind dit altijd van die kansloze topics.

Hoe kan een ander nu op afstand zonder de locatie en het huis te hebben gezien wat het waard is. Als je hier zelf geen inschatting van kunt maken moet je je bij een aankoopmakelaar melden Evenetueel jezelf eens flink gaan verdiepen in de omgeving, de verkoophistorie en verbouwingskosten etc.

Simpelweg de stelling maar hanteren : " het is crisis DUS er moet zowieso tig % van de vraagprijs afkunnen" is echt je reinste kolder. Logischer zou zijn dat je eerstff je afvraagt. KAN ik het betalen, WIL ik het betalen, Hoeveel wil ik maximaal betalen en WAT is dit huis waard. Die vragen moet je in lijn zien te krijgen en dat gaat je op deze manier niet lukken.

Als ik de eigenaar zou zijn van dit pand kon je gelijk de boom in met eenbod dat meer dan 25% lager ligt. Sterker nog, dan ga ik totaal niet meer met je in onderhandeling. Realeer je eens dat je iemand ook tegen de schenen kunt schoppen en zwaar beledigd met een absurd bod.
Nou sorrie hoor, dan heb je een psychisch probleem als je niet om kunt gaan met een bod.
Dat ligt niet aan de wederpartij.

Ik heb op mijn huis ook meer dan 25% onder de vraagprijs geboden.
Verkoper wilde niet onderhandelen, zonder er een trauma aan over te houden overigens.
Even goede vrienden. Ik had geen haast en wilde dat huis, maar wel tegen de prijs die ik als aankoper redelijk vond. Paar maanden later zakte de vraagprijs van het huis op Funda.
Toen heb ik duizend euro meer geboden ofzo, echt een schijntje, toen wilden ze wel onderhandelen en zijn we op de prijs in mijn gedachten uitgekomen.

Je denkt toch niet dat de verkoper in zijn eentje de waarde van een huis bepaalt?
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_72198470
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Iets wat je gebruikt, slijt. Iets wat slijt, wordt minder waard. Niet meer. Onderhoud vangt de slijtage op en daarmee (wat) waardevermindering.

Je betaald toch ook meer voor een goed onderhouden auto tov een slecht onderhouden auto? Of ben jij zo gek om hetzelfde bedrag neer te leggen?
Jij wil zeggen dat achterstallig onderhoud de prijs meer in elkaar laat donderen dan de meerwaarde die het krijgt door de normale prijsstijgingen?
Vergelijking met auto's is natuurlijk behoorlijk achterlijk aangezien die niet stijgen in waarde naar mate ze ouder worden.
pi_72198529
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:29 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Jij wil zeggen dat achterstallig onderhoud de prijs meer in elkaar laat donderen dan de meerwaarde die het krijgt door de normale prijsstijgingen?
Ja, wel als er 10 jaar niets aan onderhoud gedaan is.
quote:
Vergelijking met auto's is natuurlijk behoorlijk achterlijk aangezien die niet stijgen in waarde naar mate ze ouder worden.
Vandaar dat ik de vergelijking door trok naar het aanschaffen van 2 auto's. En dan gaat die wel op.

Dat jij zo gek bent om veel te veel te betalen voor een product, betekent niet dat iedereen zo idioot met zijn geld/schulden om gaat.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:34:42 #38
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_72198631
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Een blikje cola kost in euro's ook hetzelfde als tien jaar geleden in guldens. Oftewel twee keer zo duur, zoals veel artikelen.

De vergelijking met een auto gaat ook niet erg op. Je nieuwe auto is al minder waard als je er de garage mee uit rijdt. Een huis is op het moment van oplevering met hetzelfde gemak al meer waard dan je koopprijs, op het moment dat je bij oplevering de deur inloopt.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_72198874
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:31 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Vandaar dat ik de vergelijking door trok naar het aanschaffen van 2 auto's. En dan gaat die wel op.

Dat jij zo gek bent om veel te veel te betalen voor een product, betekent niet dat iedereen zo idioot met zijn geld/schulden om gaat.
Waar lees je dat ik bij een vergelijk tussen twee gelijkwaardige producten voor de duurste ga?
Als we prijsvergelijk zouden moeten doen in deze situatie slaat eigenlijk je hele relaas als een lul op een drumstel, handige lul.
pi_72199041
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:41 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Waar lees je dat ik bij een vergelijk tussen twee gelijkwaardige producten voor de duurste ga?
Als we prijsvergelijk zouden moeten doen in deze situatie slaat eigenlijk je hele relaas als een lul op een drumstel, handige lul.
Mijn genitaliën zijn nou eenmaal muzikaal, kan er niets aan doen .

Het punt is meer dat een niet-onderhouden huis niet 2 keer zo veel waard wordt in 10 jaar. Hooguit waardevast. In de OP staat een bedrag dat flink boven de originele koopprijs is. Dat houdt dus in dat TS rekening heeft gehouden met waardevermeerdering. Alleen, en volledig terecht imo, niet met een vermeerdering van 100%.
pi_72199253
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:45 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Mijn genitaliën zijn nou eenmaal muzikaal, kan er niets aan doen .

Het punt is meer dat een niet-onderhouden huis niet 2 keer zo veel waard wordt in 10 jaar. Hooguit waardevast. In de OP staat een bedrag dat flink boven de originele koopprijs is. Dat houdt dus in dat TS rekening heeft gehouden met waardevermeerdering. Alleen, en volledig terecht imo, niet met een vermeerdering van 100%.
Vermeerdering van 100% lijkt me ook wat ruig in deze. Dat zijn we dus wel met elkaar eens. Maar 35% onder met een makelaar (mag je toch hopen) tot stand gekomen prijs is imo erg ruig.
pi_72201648
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:51 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Vermeerdering van 100% lijkt me ook wat ruig in deze. Dat zijn we dus wel met elkaar eens. Maar 35% onder met een makelaar (mag je toch hopen) tot stand gekomen prijs is imo erg ruig.
Tja, ik ben het gewoon niet met je eens. Daarbij twijfel ik zwaar aan de integriteit van de makelaars in NL. Krijgen zij niet betaald uit de verkoopprijs?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 15:23:27 #43
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_72202492
Ik denk dat RvLaak een geestelijk probleempje heeft.... zeker als je het betoog leest.

Overigens is lezen niet zijn sterkste kant....

Hij hoort het wel, maar luistert niet...
pi_72202975
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:29 schreef JSteph het volgende:

Dus? Al willen ze er 4 ton winst op maken, dat moeten ze toch zelf weten? Er is niemand die je verplicht om het te kopen. Je onderhandelingspositie is sowieso al bij voorbaat naar de klote omdat je teveel emotioneel betrokken bent, anders had je allang gezegd "ik wil het niet meer, want ik vind het het geld niet waard".

De waarde van een huis komt helemaal tot stand door de markt. Worden soortgelijke huizen bij bosjes verkocht voor een miljoen, dan is dat huis een miljoen waard. Of de verkopers er een ton of 2 miljoen voor hebben betaald heeft geen enkele invloed op de waarde.
pi_72203026
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:39 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Dus? Al willen ze er 4 ton winst op maken, dat moeten ze toch zelf weten? Er is niemand die je verplicht om het te kopen. Je onderhandelingspositie is sowieso al bij voorbaat naar de klote omdat je teveel emotioneel betrokken bent, anders had je allang gezegd "ik wil het niet meer, want ik vind het het geld niet waard".
Wat de verkoper vraagt is aan hem natuurlijk. Wat de koper biedt, is echter niet aan hem. Dat is helemaal aan de koper.

Ik vind een veel te hoge vraagprijs getuigen van een absolute minachting voor de kopers.
pi_72203186
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:41 schreef RvLaak het volgende:

Wat de verkoper vraagt is aan hem natuurlijk. Wat de koper biedt, is echter niet aan hem. Dat is helemaal aan de koper.

Ik vind een veel te hoge vraagprijs getuigen van een absolute minachting voor de kopers.
Ik vind een veel te lage prijs bieden getuigen van een absolute minachting voor de verkopers.

Maar goed, het staat TS vrij om een bod te doen Maar laten we niet net doen alsof het onredelijk is om welke prijs dan ook te vragen. Het ging mij om het punt "ze vragen 2 ton en hebben er zelf maar een ton voor betaald". So what? Nike produceert een paar schoenen ook voor ± 1 euro, de winkelier betaalt er 75 euro voor en ze gaan voor 150 euro over de toonbank. Vind je de prijs onredelijk, lekker verder kijken naar het volgende huis/paar schoenen.
pi_72204406
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:47 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Ik vind een veel te lage prijs bieden getuigen van een absolute minachting voor de verkopers.

Maar goed, het staat TS vrij om een bod te doen Maar laten we niet net doen alsof het onredelijk is om welke prijs dan ook te vragen. Het ging mij om het punt "ze vragen 2 ton en hebben er zelf maar een ton voor betaald". So what? Nike produceert een paar schoenen ook voor ± 1 euro, de winkelier betaalt er 75 euro voor en ze gaan voor 150 euro over de toonbank. Vind je de prijs onredelijk, lekker verder kijken naar het volgende huis/paar schoenen.
Het gaat mij niet eens enkel om de vraagprijs. Het is vooral de combinatie vraagprijs & staat van onderhoud (zie omschrijving van TS).

In die situatie vind ik de vraagprijs ernstig veel te hoog.

Aan de andere kant heb ik bij mij in de buurt ook huizen op Funda zien staan die ooit gekocht zijn voor een prijs die nooit in de buurt kan komen van de vraagprijs. Echter waren die huizen in perfecte staat van onderhoud (gebaseerd op de foto's) en heel mooi verbouwd. Dus de prijs waard.

Zijn ook "snel" verkocht. Paar maanden, dacht ik.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:49:54 #48
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_72205099
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:47 schreef Roy_T het volgende:

[..]

dat dus...

Als je echt van mening bent dat de prijs zwaar over de top is, doorlopen. Verkopers gaan in een onderhandeling bij een vraagprijs van 200k echt geen 50k zakken. Tuurlijk is er die ene uitzondering die weet dat hij anders morgen op de veiling staat...

Als iemand geen onderhoud heeft gedaan aan zijn huis is dat of zichtbaar in de vorm van rot hout bijv. of.. noemmaar op.
Een keuken of een behang van 40 jaar oud is geen argument. Misschien vinden zij die dingen niet belangrijk. Het is iig geen reden om dus de prijs omlaag te knikkeren. Koper zou toch ws wel een nieuw behang kiezen...

Zelf ben ik ook wel eens tegen een huis aangelopen dat ik erg leuk vond. Bleek dat de verkopers het een jaar of 2 eerder gekocht hadden en nu er een goede 20k meer voor wilde hebben. Daar ben ik dus niet eens gaan bieden toen duidelijk werd dat er niks bijzonders was gebeurt in het huis.

Dat is wat ik bedoel, walk on in zo'n geval tenzij je heel graag een statement wilt maken....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')