http://www.telegraaf.nl/b(...)_redden__.html?p=8,2quote:Villabewoner hoeft aow niet te redden
door Jurry Brand en Jarco de Swart
AMSTERDAM, VRIJDAG - Het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek voor dure huizen is geen serieus onderdeel meer van de discussie over alternatieven voor verhoging van de aow-leeftijd van 65 naar 67 jaar. Bronnen rond het overleg hebben dat tegenover deze krant bevestigd.
Dit is een forse tegenvaller voor de vakcentrale FNV, die met de opbrengst van de maatregel voor een belangrijk deel de leeftijdsverhoging dacht te kunnen tegenhouden. Werkgevers, werknemers en kroonleden hebben deze week het overleg hervat in de Sociaal-Economische Raad (SER) om een reeks alternatieve maatregelen te bedenken voor de verhoging van de aow-leeftijd.
Alternatieven
Die moeten dan wel evenveel geld opbrengen en een bijdrage leveren aan de houdbaarheid van de overheidsfinanciën: 0,7 procent van het bruto binnenlands product (bbp) in 2040 en van de aanvullende pensioenen, een verhoging van het aantal werkenden en verlaging van de collectieve uitgaven. De SER heeft officieel tot 1 oktober om zijn alternatieven te presenteren.
Vooral vakcentrale FNV is mordicus tegen de verhoging van de aow-leeftijd en heeft met de werkgevers afgesproken naar alternatieven te zoeken. Een van de FNV-alternatieven die het meeste geld zou moeten opbrengen, volgens de vakcentrale, is de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek boven 1 miljoen euro. De FNV becijferde daarmee 0,5 procent bbp binnen te halen.
Het voorstel kan echter niet op steun rekenen bij de andere onderhandelingspartijen, zo melden bronnen rond het overleg. Zo was van de werkgevers al langer bekend dat zij niets zien in de maatregel, maar ook uit andere hoek is nu duidelijk gemaakt dat het plan geen steun heeft. Het zou te ingewikkeld zijn, te weinig voorspelbare effecten hebben en ruimte laten voor sluiproutes. Daardoor is een unaniem advies over dit onderwerp nagenoeg uitgesloten, en geldt het dus niet echt als alternatief. Een eensgezind advies maakt namelijk de meeste kans om overgenomen te worden door het kabinet. Een woordvoerster van de vakcentrale FNV zegt niet inhoudelijk te kunnen reageren op het gebrek aan steun voor hun hypotheekmaatregel. "Er valt geen zinnig woord over te zeggen. De gesprekken zijn net pas weer hervat."
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:34 schreef ouderejongere het volgende:
De PvdA is al jarenlang geen linkse arbeiderspartij meer, maar een rechtse werkgeverspartij.
Ik denk dat ook. Het is symboolpolitiek. Net als het aanvallen van bonussen. Dat is allemaal peanuts vergeleken met de miljarden die de overheid over de balk gooit aan allerlei projecten waar van het nut zeer twijfelachtig is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:23 schreef LXIV het volgende:
Overigens betwijfel ik of het afschaffen van de HRA boven het miljoen genoeg oplevert om de AOW-leeftijd op 65 te houden, maar goed.
de HRA moet gemaximeerd op 200.000 euroquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:23 schreef LXIV het volgende:
Overigens betwijfel ik of het afschaffen van de HRA boven het miljoen genoeg oplevert om de AOW-leeftijd op 65 te houden, maar goed.
daar koop je net een garage vanquote:Op zaterdag 22 augustus 2009 02:08 schreef henkway het volgende:
[..]
de HRA moet gemaximeerd op 200.000 euro
Vooral dat walgelijke CDA. Wolf in schaapskleren. De VVD struikelt goddank nog steeds over z'n eigen poten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 02:47 schreef isogram het volgende:
De discussie begint vermoeiend te worden. Zolang mensen blijven stemmen op partijen als het CDA en de VVD, stemmen ze op partijen die rijke mensen beschermen, die de HRA ongemoeid laten en niks willen weten van fiscalisering van de AOW. Gevolgen: de toekomstige generatie werkenden (zeg maar iedereen die nu jonger dan 45 is), mag straks de rekening betalen EN veel langer doorwerken. Lasten huidige ouderen: vrijwel nul, lasten toekomstige ouderen: enorm. Als dit is wat je graag wilt, blijf dan vooral CDA of VVD stemmen.
Lijkt mij ook niet maar het bekt wel lekker.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:23 schreef LXIV het volgende:
En dat blijkt uit je gedegen onderzoek?quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 03:08 schreef Zeven7 het volgende:
Er is geen land ter wereld behalve nederland dat HRA kent. En met reden.
Aangezien ze over het algemeen mensen boven de 50-55 al liever kwijt dan rijk zijn...quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 07:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Lijkt mij ook niet maar het bekt wel lekker.
Ik mis altijd een beetje de mening van de werkgevers in de discussie van het omhoog halen van de AOW leeftijd. Ik vraag me af of die zitten te wachten op personeel wat 3 jaar langer blijft zitten.
Als allebei wordt afgeschaft kunnen we naar een vlaktax van 22% toe. Dan heb je de vrijheid om te wonen hoe je wil en wordt iedereen rijker.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 09:04 schreef bijdehand het volgende:
Zolang mensen zonder baan geheel op kosten van de overheid een huis en eten krijgen, ze de ene na de andere mislukte integratieproject voor kutmarokkanen financiëren, en maar door blijven smijten met geld, dan moeten ze ook niet zeiken over de HRA.
Ik heb het hier ergens al uitgerekend: bij lange na niet. Moet miljarden opleveren en blijft in de miljoenen steken. Vakbonden kunnen niet rekenen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:23 schreef LXIV het volgende:
De integratieprojectquote:Op zaterdag 22 augustus 2009 09:04 schreef bijdehand het volgende:
Zolang mensen zonder baan geheel op kosten van de overheid een huis en eten krijgen, ze de ene na de andere mislukte integratieproject voor kutmarokkanen financiëren, en maar door blijven smijten met geld, dan moeten ze ook niet zeiken over de HRA.
O nee?quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 03:08 schreef Zeven7 het volgende:
Er is geen land ter wereld behalve nederland dat HRA kent.
Dat klopt. Maar er is geen land wat een dusdanig riante HRA heeft als Nederland. In principe onbeperkt en dankzij ons hoge belastingtarief dus ook heel hoog.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 09:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
O nee?
VS (tot 1 mio)
Zweden (maar slechts tegen tarief van 30% na ingrijpen, hetgeen een zware economische crisis ten gevolge had)
Denemarken (tegen tarief 39%)
enz.
Nederland staat dus zeker niet alleen. Alle landen hebben beperkingen, NL ook en de beperkingen zullen toenemen.
Groot probleem bij de aanpak van de + 1 mio is dat er al een nadelige regeling is voor de huizen van + 1mio, daar deze fiscaal als belegging worden gezien en dus een enorme draai om de oren krijgen. Dat icm met geen aftrekrecht maakt een zodanig onevenwichtig systeem dat het waarschijnlijk niet langs de RvS komt.
En langer doorwerken is zeker niet ingewikkeld?quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 21:25 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ja, nee dat is te ingewikkeld. Geen zin in gedoe, u werkt maar langer door.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |