Of ze nou man of vrouw is, de IAAF heeft hier wel ontzettend geblunderd, zo'n test had natuurlijk al veel eerder moeten plaatsvinden En de manier waarop ze nu door de IAAF wordt behandeld is ook schandalig, meer dan terecht dat ze de medailleceremonie aan haar voorbij liet gaan.
Qua uiterlijk zou ik zeggen dat is een mannetje. De spiermassa valt wel mee, iig wel vaker te zien bij vrouwen op de 800m en niks wat niet trainbaar is. Stem is ook niet bijster bepalend, Maar het komt wel allemaal bij elkaar en ze maakt het zichzelf ook moeilijk. Met langer haar en een korter broekje zou er nooit zoveel aandacht zijn geweest, dan was het gewoon een Afrikaans talent met een wat mannelijke kenmerken zoals Mutola.
Maargoed, de discussie man/vrouw is wel intressant. Ze heeft sowieso een genetische voorsprong op alle andere vrouwen, maar dat heeft Usain Bolt ook op alle mannen. Mantyranta had een aandoening die tegenwoordig gelijk staat aan Epo-gebruik. Topsporters zijn juist de genetische freaks, zie Bolt en Phelps.
Feit is alleen wel dat er ooit een klasse is ingesteld voor zo ongeveer 50% van de wereldbevolking, omdat zij genetisch een grote achterstand hebben. Dan is het niet eerlijk als er iemand die voorsprong wel heeft, maar toch bij de mindere klasse mee mag doen. Transseksuelen zitten ook vast aan een hormonenkuur als ze na de puberteit van geslacht zijn gewisseld. Is het dan eerlijk als zij als enige vrouw een enorme voorsprong heeft op de rest? Nee, natuurlijk niet. Wat is dan nog het nut van de vrouwenklasse? Ik hoop het niet, maar ik denk dat zij haar wereldtitel zal moeten inleveren mocht blijken dat ze teveel afwijkt.
Het blijft vooral opmerkelijk dat dit niet normaal kan worden opgelost, maar er een schandaal aan te pas moet komen, net als bij Walsh en Dillema. Ze zal best een apart genetisch mozaiek hebben, maar zo hoeft niemand behandeld te worden.
De opkomst en ondergang van Jelimo vind ik trouwens ook erg verwonderlijk, het ene jaar van 2.01 naar 1.54 en dan weer terug naar 1.59. Sterk geworden door doping of heeft ze het afgelopen jaar genoten van haar miljoen gewonnen in de Golden League ?