abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72072173
Hai,

Ik kom er niet helemaal uit, en hoop dat jullie me iets verder op weg kunnen helpen...

Ik (20) heb een zoontje van 9 maanden, vaste woning, vaste baan, en eigenlijk alles prima voor elkaar. Een maand na de geboorte heb ik mijn ex-vriend het huis uit gebonjourd, met als lastige bijkomstigheid dat ik min-of-meer alleen voor het ouderschap ben komen te staan, en veel meer moest gaan werken om alle vaste lasten te kunnen bekostigen.

Ik werk momenteel 32 uur op kantoor, en doe daarnaast vanuit huis nog regelmatig wat. Kleine zit 3 dagen in de week op de creche & 1 dag bij oma. De creche is echter teveel van het goede, en gaat in mijn ogen ten koste van hem als persoontje. HIj is doodop als hij thuiskomt, heeft het er niet naar zijn zin. Hij verdiend simpelweg veel beter, en daarom overweeg ik nu 3 dagen te gaan werken zodat hij in ieder geval meer rust krijgt. Het probleem; Het financiele aspect.

Ik heb mijn salaris + kinderbijslag + kindertoeslag + huurtoeslag + zorgtoeslag... Na aftrek van mijn vaste lasten (woning, eneco, water, verzekeringen) houdt ik zeer krap 200 euro over voor mijn boodschappen, luiers, flesvoedingen, kleding, leuke dingen enz. Geen vetpot, maar het lukt prima.

Bestaat er een mogelijkheid om mijn salaris tot bijstandsniveau aan te vullen als 20 jarige alleenstaande moeder? En zijn er verder eigenlijk nog dingen waar ik recht op heb m.b.t. belasting bijv?

Ik heb hier nooit aanspraak op willen maken, maar momenteel heb ik gewoon echt geen andere optie...

Jullie nog tips/ideeen?
pi_72072282
Een leuke vriend zoeken met een vaste baan en die van kinderen houdt.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:17:38 #3
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_72072291
Nee, maar ik ben wel benieuwd naar de antwoorden.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:17:41 #4
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72072293
Heb je de belastingdienst al eens gebeld?
pi_72072311
Zou het niet lonen om te kijken naar een andere creche?
Het zou ook gewoon kunnen zijn dat de creche in kwestie hem niet bevalt. Ipv het gehele creche principe.
pi_72072322
Checked fobo. = leeg.
pi_72072336
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:17 schreef Bohica666999 het volgende:
Een leuke vriend zoeken met een vaste baan en die van kinderen houdt.

Nee, dankje vriendelijk.
pi_72072368
Krijg je geen (kinder)alimentatie van de vader? Zo nee, waarom niet?
pi_72072426
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:18 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Zou het niet lonen om te kijken naar een andere creche?
Het zou ook gewoon kunnen zijn dat de creche in kwestie hem niet bevalt. Ipv het gehele creche principe.
Een kleinere creche (10 kindjes/3 leidsters) zal ik nergens vinden. Het is een vrij onzeker mannetje, dat gewoon erg veel behoefte kent aan veiligheid, persoonlijke aandacht & slecht tegen harde geluiden kan. Ik ontkom niet aan de creche, maar hoop wel de frequentie te kunnen minderen.

Met de belastingdienst heb ik contact gehad, maar daar kwam een weinig behulpzaam/concreet antwoord uit. Eerder een los, niet samenhangend verhaal over o.a. alleenstaande ouderkorting enz. But it didn't make any sense to me. Vandaar mijn vraag hier!
pi_72072447
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:20 schreef DonJames het volgende:
Krijg je geen (kinder)alimentatie van de vader? Zo nee, waarom niet?
Ja, binnenkort 60 euro in de maand
Meer heeft hij er namelijk niet voor over.
pi_72072496
Als je met je nettoloon + alimentatie onder de bijstandsnorm zit dan heb je zeker recht op aanvulling. Verdien je zelf al op de bijstandsgrens dan krijg je geen aanvulling maar kan je misschien wel in aanmerking komen voor bijzondere bijstand (bijv. als je wasmachine kapot gaat).

Bel de sociale dienst van je gemeente en vraag het! Zij kunnen je vertellen wat de voor jouw situatie geldende bijstandsnorm is en waar je allemaal recht op hebt qua belastingen.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:26:56 #12
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_72072525
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:24 schreef Brunoh het volgende:

[..]

Mijn God, vuile hond. Hoeveel % van zijn inkomen moet hij minimaal betalen ?
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
pi_72072645
quote:

[..]

Het gaat er toch niet om wat hij er voor over heeft? Het is toch gewoon wettelijk geregeld hoeveel hij moet bijdragen?
pi_72072703
http://www.alimentatiewij(...)ntatie-behoefte.html

De rechter bepaald hoeveel het is. Ik ken een geval dat iemand maar 500 euro netto overhield van zijn salaris en daar alles van moest betalen
pi_72072776
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:32 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Het gaat er toch niet om wat hij er voor over heeft? Het is toch gewoon wettelijk geregeld hoeveel hij moet bijdragen?
Ja, voorlopig betaald hij 120 euro, omdat hij akkoord is gegaan met betaling met terugwerkende kracht vanaf het moment dat hij bij ons weg ging. Daarna halveert hij het dus weer.

Hoogte van de alimentatie wordt gebaseerd op het totale gezinsinkomen ten tijden van het vertrek, een kind mag er namelijk nooit op achteruit gaan. Hij probeert echter alles te omzeilen door zich te beroepen op herinrichtingskosten, fictieve-leningen enz. Waardoor hij zelfs voor het gerecht veel minder hoeft te betalen.
pi_72072815
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:23 schreef Brunoh het volgende:

Het is een vrij onzeker mannetje, dat gewoon erg veel behoefte kent aan veiligheid, persoonlijke aandacht & slecht tegen harde geluiden kan. Ik ontkom niet aan de creche, maar hoop wel de frequentie te kunnen minderen.
Heb je het nou over je ex? Want ik kan me niet voorstellen dat een kind van negen maanden al zo duidelijk kenbaar kan maken dat 'ie al zo in de knoop zit. Ik kan me weliswaar weinig herinneren uit die periode, maar volgens mij was het: eten, poepen, brabbelen en een beetje spelen, afgemaakt met veel slapen...

Sorry als ik een beetje kort door de bocht ga, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je gewoon graag thuis wil zijn met je kleintje. Op zich een nobel streven, maar zou het dan niet aan jou en je omgeving zijn om daar de kosten van te dragen?

Heeft paps de spruit erkend? Zo ja, dan kun je hem via de rechter dwingen tot eenhogere betaling dan die zes tienen in de maand.

edit: ik lees je post over je ex; is dus een labbekak... neemt niet weg dat 'ie gewoon moet betalen.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:41:47 #17
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72072886
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:37 schreef Brunoh het volgende:

[..]

Ja, voorlopig betaald hij 120 euro, omdat hij akkoord is gegaan met betaling met terugwerkende kracht vanaf het moment dat hij bij ons weg ging. Daarna halveert hij het dus weer.

Hoogte van de alimentatie wordt gebaseerd op het totale gezinsinkomen ten tijden van het vertrek, een kind mag er namelijk nooit op achteruit gaan. Hij probeert echter alles te omzeilen door zich te beroepen op herinrichtingskosten, fictieve-leningen enz. Waardoor hij zelfs voor het gerecht veel minder hoeft te betalen.
HIj probeert dus, net als jij, op een legale manier zijn inkomen zo hoog mogelijk te houden. Wellicht heeft zijn weinig cooperatieve houding er ook wel mee te maken dat hij een maand na de geboorte van zijn kind het huis 'uitgebonjourd' is en effectief gezien zijn band met zijn kind direct volledig naar de klote geholpen is.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:43:07 #18
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_72072934
Is het geen optie om meer vanuit huis te gaan werken?
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:43:58 #19
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72072944
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:38 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Heb je het nou over je ex? Want ik kan me niet voorstellen dat een kind van negen maanden al zo duidelijk kenbaar kan maken dat 'ie al zo in de knoop zit. Ik kan me weliswaar weinig herinneren uit die periode, maar volgens mij was het: eten, poepen, brabbelen en een beetje spelen, afgemaakt met veel slapen...
Dat kan wel hoor, zeker een scheiding hakt er wel in bij die kleintjes, hoe klein ze ook zijn. Bovendien nemen ze ook heel makkelijk de gemoedstoestand van de moeder (ik bedoel degene die het meest voor ze zorgt, in dit geval de moeder) over. Hoe klein ze ook zijn, de één is flexibeler en weerbaarder dan de ander. De hechting is dan ook een belangrijk proces.
  † In Memoriam † vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:49:58 #20
43556 miss_dynastie
pi_72073125
quote:

[..]

Dat klinkt natuurlijk heerlijk, die nare ex die het huis uit gegooid moest worden en ook nog eens geen zak voor zijn zoontje over heeft, maar als hij meer zou hebben, kun je dat gewoon opeisen. Als de rechter in zijn 'praatjes' trapt, zit er wellicht tot echt een kern van waarheid in. Of de rechter denkt net als Swets en knijpt daarom een oogje toe. Wellicht ook wel logisch.

Is het geen optie kindlief een dag extra naar oma te doen?
pi_72073270
De optie meer vanuit huis werken is net geopperd kan je dat niet gaan doen?
Haters gonna hate.
pi_72073536
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:43 schreef Marrije het volgende:

Dat kan wel hoor, zeker een scheiding hakt er wel in bij die kleintjes, hoe klein ze ook zijn. Bovendien nemen ze ook heel makkelijk de gemoedstoestand van de moeder (ik bedoel degene die het meest voor ze zorgt, in dit geval de moeder) over. Hoe klein ze ook zijn, de één is flexibeler en weerbaarder dan de ander. De hechting is dan ook een belangrijk proces.
Toevallig ben ik ervaringsdeskundige op dit gebied. Mijn vader werd het huis uitgetrapt toen ik tien maanden oud was. Hij hoefde van de rechter ook bijna niets (en later helemaal niets meer) te betalen omdat hij , en dit is een quote "recht heeft op het opbouwen van een nieuw leven". Dat zijn zoontje dan maar mocht stikken was bijzaak.

Mijn moeder was 19 toen ik geboren werd. Zij is na mijn geboorte weer gaan werken en dook 's avonds de studieboeken in. Ik was overdag afwisselend op de creche en bij opa en oma. In de weekends en tijdens nachtdiensten bij opa en oma. Ik ben nooit aandacht of spullen tekort gekomen en ben opgegroeid met de instelling dat je (en je omgeving) je eigen broek ophoudt. Je hand ophouden is niet nodig en not done en daar ben ik beslist geen slechter mens van geworden. Ik ben inmiddels 34 jaar oud, in een jarenlange monogame relatie en met een uitgebreid sociaal netwerk. En nee, nog nooit een uitkering gehad.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:08:31 #23
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72073704
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 16:03 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Toevallig ben ik ervaringsdeskundige op dit gebied. Mijn vader werd het huis uitgetrapt toen ik tien maanden oud was. Hij hoefde van de rechter ook bijna niets (en later helemaal niets meer) te betalen omdat hij , en dit is een quote "recht heeft op het opbouwen van een nieuw leven". Dat zijn zoontje dan maar mocht stikken was bijzaak.

Mijn moeder was 19 toen ik geboren werd. Zij is na mijn geboorte weer gaan werken en dook 's avonds de studieboeken in. Ik was overdag afwisselend op de creche en bij opa en oma. In de weekends en tijdens nachtdiensten bij opa en oma. Ik ben nooit aandacht of spullen tekort gekomen en ben opgegroeid met de instelling dat je (en je omgeving) je eigen broek ophoudt. Je hand ophouden is niet nodig en not done en daar ben ik beslist geen slechter mens van geworden. Ik ben inmiddels 34 jaar oud, in een jarenlange monogame relatie en met een uitgebreid sociaal netwerk. En nee, nog nooit een uitkering gehad.
Een scheiding staat dan ook niet garant voor een slechte hechting, maar het kan wel (ook zonder scheiding trouwens, maar goed). Het ene kind heeft meer stabiliteit en geborgenheid nodig dan de ander en ook niet bij iedereen heeft het hetzelfde effect als daar een tekort aan is. Ik ben blij voor jou dat het allemaal goed uitgepakt heeft
pi_72073920
Kan papa niet gezellig één dag per week op dat kind passen?
Ja, die met de ballen in de bek.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:27:19 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72074242
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 16:15 schreef Biancavia het volgende:
Kan papa niet gezellig één dag per week op dat kind passen?
En dat zij daar dan 60,- voor betaald?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')