abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:10:29 #1
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_72063702
Elke keer als er een weeralarm wordt afgegeven dan is en blijft altijd maar weer de vraag, was het nou terecht of onterecht! Deze vraag moeten we maar eens in gaan verdiepen.

Er zijn al weet ik veel hoe veel weeralarmen afgegeven, ene keer door zware storm, ander keer door zware sneeuwval of onweer en ga zo maar door.

Als we even kijken naar gister dan vallen er paar dingen op. De buien beginnen in het westen, kustgebieden bleven hier zowat buiten op enkele buien met onweer na dan maar het heftigste gedeelte bleek toch wel ver verwijderd te zijn geweest van de stranden, kortom, mensen die plannen hadden om die dag naar het strand te gaan maar toch voor de veiligheid zijn thuis gebleven zullen behoorlijk frustrerend zijn geweest en misschien nu nog wel.
De zware onweersbui boven Noordholland had een behoorlijk activiteit in z'n mars, rooie bliksems en zware neerslag bleek het geval te zijn, toch heeft de radar het allemaal wat onderschat, bliksem was er zeker maar qua neerslag viel dat toch wel mee als je kijkt naar de aantal mm die daar zijn gevallen.
W/NW/N Friesland kreeg het meeste te verwerken, maar liefst 30mm in Hallum, Huins kwam aan met 26mm, ik zelf Holwerd met 23mm. Als we dan kijken naar de rest val NL dan steken we met de kop boven iedereen uit, dit kwam door de bui, daarachter waren namelijk vele nieuwe buien ontstaan wat de regenmeters behoorlijk opvulde.

Back to the point.
Weeralarm werd afgegeven voor zwaar onweer en (zeer) zware windstoten tot 110km/h.

Zwaar onweer, tja wat noem je zwaar, vele vonden het redelijk maar zeer frequent onweer, af en toe CG's maar vele waren hoogte onweer dus zwaar onweer zou plaatselijk zijn geweest.

De (zeer) zware windstoten zijn uitgebleven, de max stoten lagen tussen de 60km/h en 70km/h.
Oke best wel hard maar om nou te zeggen, wow!
Wat me erg opviel en ook erg opmerkelijk is: Dat de windstoten NIET tijdens de passage van de buien bleken op te treden. Ik zelf heb tijdens die zware neerslag maar tot 45km/h kunnen meten, maar voor die bui werd er al een stoot van 51km/h behaald toen de wind naar het westen draaide.

Samenvatting

1: Zwaar onweer bleef voor vele mensen uit, het was meer frequent hoogte onweer dan inslagen. Op enkele plaatsen ging het wel raak.

2: (Zeer) zware windstoten bleven uit, maximaal tot 70km/h was er haalbaar, deze bleek niet tijdens het onweer te zijn opgetreden maar juist tijdens de windsprong (wind naar west).

3: Zware neerslag was wel terecht, rainrate die opliepen tot boven de 200mm/h.

4: Hagel is wel voor gekomen, in Zwolle zijn hagelstenen van 4cm gevallen, deze vielen ook op andere plekken.

Weeralarm te vroeg uitgegeven

Ik en vele anderen zijn het er mee eens dat het weeralarm te vroegtijdig is uitgegeven. Een voorwaarschuwing of een waarschuwing was beter op z'n plaats geweest, media had dit rustig kunnen overnemen zonder dat het lijk dat NL van de aardbodem verdwijnt.

Beste optie was dus geweest:
Eerst beginnen met een (voor)waarschuwing, mocht het toch dreigend worden dan over gaan op weeralarm.
Qua timing was het ook niet helemaal juist, de verwachtingen waren juist dat rond 14:00 in het westen begon en daarna verder over het land, echter bleek dit 2 uren later te zijn geweest, daarom is de timing van het Weeralarm veel te vroegtijdig afgegeven, vele mensen zullen thuis zijn gebleven omdat ze het niet de moeite waard vonden om naar het strand te gaan. (Lees files), achteraf had dit nog makkelijk gekund
Naast dit zou iedereen op de hoogte moeten worden gehouden voor een weeralarm, daarom zou dus iedereen een weeralarm smsje moeten krijgen. Mocht de situatie gevaarlijk worden dan kunnen ze hiervoor op de hoogte worden gehouden.

Conclussie

Criteria voor zwaar onweer bleek juist te zijn, echter was dit meer hoogte onweer dan cg's.
Criteria voor zware neerslag bleek ook juist te zijn, verschillende plekken melde meer dan 200mm/h (4mm p/m)
Criteria voor zware windstoten bleken niet juist te zijn.
Weeralarm voor Zwaar onweer / windstoten / regen / hagel was te vroegtijdig uitgegeven, beter was dus: Situatie gevaarlijk? Weeralarm uitgeven. Vele mensen zouden hiervoor een smsje kunnen krijgen, misschien zelfs landelijk gaan invoeren.

Weeralarm terecht: Ik vind van niet, als iedereen duidelijk op de hoogte was gehouden met een waarschuwing hadden de mensen hierop kunnen voorbereiden, weeralarm pas uitgeven wanneer het echt gevaarlijk dreigt wordt en die situatie is maar op slechts 1% tot 3% van Nederland aanwezig geweest waardoor dit ruim binnen de criteria bleef.
pi_72063758
Ik vind weeralarm een beetje overrated worden tegenwoordig. Als er een keer écht wat is dan hebben mensen zo iets van oh een weer alarm stelt geen flikker voor ja.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_72063939
Ik vind 'm terecht.
het KNMI is uitgegaan van bepaalde criteria, de verwachtingen waren dat het weer aan deze citeria zou voldoen, reden voor een weeralarm.

Liever voorzichtig als onvoorzichtig natuurlijk, en we moeten niet vergeten dat er niets zo veranderlijk is als het weer. We mogen blij zijn dat het KNMI het weer voor ons in de gaten houdt, en hun best doen om ons te waarschuwen. En toch is er een dode gevallen gisternacht, blijkbaar was het op sommige plaatsen van het land wel extreem genoeg om een slachtoffer te maken.

Ondanks dat dit weeralarm het KNMI zal schaden, ik let de volgende keer gewoon weer op als het KNMI een weeralarm afgeeft!
pi_72063985
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:14 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik vind weeralarm een beetje overrated worden tegenwoordig. Als er een keer écht wat is dan hebben mensen zo iets van oh een weer alarm stelt geen flikker voor ja.
Ze zouden het beter een weerswaarschuwing kunnen noemen.
pi_72063990
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:14 schreef boem-dikkie het volgende:
Overrated of niet, je heb altijd te maken met een natuurkracht! En een natuurkracht is niet 100% in te schatten.

Het KNMI geeft een indicatie af dat het een stormachtige dag kan worden. Maar dit is natuurlijk nooit 100% te verifiëren.

Er werd gisteren op de radio gezegd dat het KNMI altijd de gebeten hond is.

Optie 1 : Er wordt een weeralarm afgegeven ( En er gebeurd niets) KNMI is de lul
Optie 2 : Er wordt geen weeralarm afgegeven ( En er gebeurd wel iets) KNMI is de lul

Iedereen heeft er een mening over! De beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen :-)

Ik blijf persoonlijk de weeralarmen volgen! Er zal altijd een kern van waarheid in zitten.
pi_72064040
Vroeger zag je gewoon in het weerbericht dat er rotweer aan zat te komen. En als dat dan kwam, dan keek je gewoon naar buiten en dan wist je wel hoe erg het wel of niet was.
pi_72064248
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:10 schreef SpeedyGJ het volgende:

4: Hagel is wel voor gekomen, in Zwolle zijn hagelstenen van 4cm gevallen, deze vielen ook op andere plekken.
10 km ervan af viel alleen wat regen. Weer geluk gehad
pi_72064315
Vooral: lachwekkend. Zeker als je gisteravond Nova hebt gezien. Ronduit hilarisch was dat. Wat moeten mensen zich toch ultiem vervelen als ze gaan denken dat zo'n weeralarm er toe doet. En 'toch wel goed was'.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_72064325
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:30 schreef blackie007 het volgende:

[..]

Overrated of niet, je heb altijd te maken met een natuurkracht! En een natuurkracht is niet 100% in te schatten.

Het KNMI geeft een indicatie af dat het een stormachtige dag kan worden. Maar dit is natuurlijk nooit 100% te verifiëren.

Optie 1 : Er wordt een weeralarm afgegeven ( En er gebeurd niets) KNMI is de lul
Optie 2 : Er wordt geen weeralarm afgegeven ( En er gebeurd wel iets) KNMI is de lul

Iedereen heeft er een mening over! De beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen :-)

Ik blijf persoonlijk de weeralarmen volgen! Er zal altijd een kern van waarheid in zitten.

Mee eens!
Woon zelf ook aan zee, en ondanks het weeralarm was het behoorlijk druk.
Er is inderdaad nauwelijks iets gevallen. Als mensen door een weeralarm thuisblijven is dat hun keuze en niet de schuld van het KNMI. Vind het wel een beetje triest als mensen gefrustreerd raken van iets dergelijks...
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:56:02 #10
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_72064446
Ik vind vooral het punt van zwaar onweer een beetje lastig in twijfel te trekken.

Voor Nederlandse begrippen is er in die buien behoorlijk wat activiteit geweest qua ontladingen. Dat is vooral natuurlijk nooit te voorspellen of dat hoogte ontladingen gaan worden of van wolk naar wolk.
Sterker nog, tijdens de buien is dat alleen maar van 'ooggetuigen' te horen. De tools zoals buienradar ze gebruikt geven bijvoorbeeld ook ontladingen van wolk naar wolk weer.

In dit geval waren ze voornamelijk te vroeg. En ik vind dat de zeer intelligente mensen van estofex.org er bijv. dit keer ook naast zaten dit keer. Volgens mij was een level 2 teveel.

Ik vind het zo erg niet allemaal. De omstandigheden waren echt heel gunstig voor zwaar weer.

Iemand trouwens al gehoord waarom het grotendeels tegen viel? Waarom koelde de atmosfeer al af vòòr de buienlijn? Dit timing was zo raar! DAT is nou waar ik pas echt benieuwd naar ben
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:56:26 #11
13250 Lod
Sapere aude!
pi_72064458
Heb nog nooit wat aangetrokken van weeralarmen, of zelfs maar weerberichten. Ik kijk naar buiten en maak zelf een inschatting wat voor weer het is. En meestal heb ik het goed.
GNU Terry Pratchett
pi_72064514
Ik heb het al op meerdere plaatsen neergezet nu, maar ze moeten een extra waarschuwing afgeven en niet met hoofdletters WEERALARM op de site zetten. Gewoon een extra waarschuwing en blijken zich dan idd uitzonderlijk zware buien te ontwikkelen, kan je altijd nog een alarm afgeven.
pi_72064546
Terecht! er waren immers meer dan 3 druppels regen gevallen
pi_72065244
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:30 schreef blackie007 het volgende:

[..]

Dat dus. Hier heb ik niks meer aan toe te voegen
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:54:13 #15
34586 kepler
No bounce, no play
pi_72065751
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:58 schreef Casos het volgende:
Ik heb het al op meerdere plaatsen neergezet nu, maar ze moeten een extra waarschuwing afgeven en niet met hoofdletters WEERALARM op de site zetten. Gewoon een extra waarschuwing en blijken zich dan idd uitzonderlijk zware buien te ontwikkelen, kan je altijd nog een alarm afgeven.
Yup, dat is een prima oplossing

Gewoon waarschuwing geven, en 2 uur vantevoren (als blijkt dat het echt los gaat) eventueel een weeralarm uitgeven
The line is a dot to you!
pi_72066198
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 10:54 schreef kepler het volgende:

[..]

Yup, dat is een prima oplossing

Gewoon waarschuwing geven, en 2 uur vantevoren (als blijkt dat het echt los gaat) eventueel een weeralarm uitgeven
2 uur van te voren is veel te kort. Dan kan je nooit de hele bevolking bereiken. Wel als ze het een dag van te voren doen.
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
pi_72066404
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 11:14 schreef Ploertendoder het volgende:

[..]

2 uur van te voren is veel te kort. Dan kan je nooit de hele bevolking bereiken. Wel als ze het een dag van te voren doen.
Je hoeft niet de gehele bevolking te bereiken en als je eerst een waarschuwing afgeeft met de mededeling de weerberichten in de gaten te houden, bereik je meer dan voldoende mensen. Degene die je dan niet bereikt, zullen zich ook niets aantrekken van een paniekerig WEERALARM. Het zijn vooral de watersporters die verrast kunnen worden door slecht weer, op het land zijn de schuilmogelijkheden gewoon veel beter. En laten watersporters doorgaans toch al wat beter op het weer letten........
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:26:49 #18
34586 kepler
No bounce, no play
pi_72066531
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 11:14 schreef Ploertendoder het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, gewoon via nu.nl, sms, teletekst, etc. En met die 2 uur vantevoren kan het KNMI veel beter voorspellen dat het echt heftig gaat worden. Een dag vantevoren gewoon een waarschuwing uitgeven en dat men idd de weerberichten in de gaten moet houden
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:26:23 #19
34586 kepler
No bounce, no play
pi_72072503
http://www.nu.nl/algemeen(...)-regionaliseren.html
quote:
DE BILT - Het KNMI gaat het weeralarm regionaliseren. Deze maatregel maakt deel uit van een pakket aanpassingen voor het weeralarm, dat staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) dit najaar aan de Tweede Kamer presenteert.

© NU.nl/Johan WestraDat heeft woordvoerder Cees Molenaars van het KNMI vrijdag gezegd. Hij beklemtoont dat het plan al op tafel lag vóór de discussie over het weeralarm van donderdag.

Kamerlid Joop Atsma (CDA) pleitte in een reactie op het weeralarm al voor regionalisering. ''Het CDA wordt dus op zijn wenken bediend'', aldus de zegsman van het KNMI. Ook de ANWB vindt dat het weeralarm nauwkeuriger en betrouwbaarder moet.

Politie

Het weerinstituut wil nog niet ingaan op andere aanpassingen die op stapel staan. Het overleg over de nieuwe criteria heeft plaats met andere betrokken partijen zoals de politie, de ANWB en het commerciële weerbureau Meteoconsult.
Of dit nu heel handig is? Mensen lezen weeralarm en lezen vervolgens niet verder
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:38:54 #20
46117 style
Voorheen Blueheeler
pi_72078864
Wat mij betreft mogen ze de weeralarmen afschaffen en van mij part de waarschuwingen ook.
Als het knmi afwacht tot ze zekerheid hebben loopt half Nederland te zeuren dat er te laat een weeralarm afgegeven is, als ze het te vroeg doen zeurt half Nederland dat er voor niets een weeralarm afgegeven wordt.

Laat iedereen het gewoon weer lekker zelf uitzoeken, dan hebben ze ook niets meer te klagen.
You can't scare me, I live with an Australian Cattledog!
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:25:11 #21
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_72080214
Gezien het feit dat het KNMI probeert ruim van tevoren te waarschuwen voor extreem weer vind ik het alarm volkomen terecht. Waarom:
Al dagen zaten wij met z'n allen te kijken naar de temperatuur en de CAPE voor donderdag. Die waardes werden voor Nederlandse begrippen extreem hoog! Op papier leken alle ingredienten aanwezig voor gigantisch takkeweer!
Als ik vervolgens donderdagochtend om 8 uur buiten ben, het al erg warm is, en er al allemaal rare wolkenstructuren ontstaan, dan is voor mij de conclusie: instabiel als de pest, gaat helemaal fout straks!
Dus dat even later dat alarm kwam vond en vind ik nog steeds terecht.

Wat er vervolgens gebeurde is dat het systeem niet zo trok als de modellen voorspeld hadden. Het ging veel langzamer volgens mij dan berekend was, waardoor de koelere lucht veel rustiger kon mengen met de extreme hitte landinwaarts.
Ik ben geen prof, maar ik denk dat als de treksnelheid west-oost pakweg twee keer zo snel was geweest er gigantisch onweer was ontstaan. De overgang ging nu gewoon te rustig waardoor er weinig geforceerd werd.

Wat met dit alarm te doen:
- Analyseren waar het nou fout ging in de berekeningen. Deze keer pakt een potentiele noodweersituatie niet zo uit als verwacht, een volgende keer kan een onschuldige 'kans op een onweersbui' uitdraaien op een ramp als het muntje de andere kant op valt. Herinneren wij ons de Hemelvaartsstorm nog? (damn, ik word echt een ouwe lul)
- Alarmering aanpassen. Stel het gevarenniveau naar beneden als blijkt dat het toch minder heftig wordt. Al is dat wel weer link, want met zo'n situatie als gisteren weet je nooit of er toch niet opeens wel iets ontstaat.

Tot zover mijn twee centen.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_72098615
GEEN weeralarm...
En als er dan gewonden/doden vallen... terwijl een weeralarm (bij wijze van spreken) levens zou kunnen redden

WEL weeralarm... maar er gebeurd niks.
Brandweer, Ambulances... en...en...en. Die allemaal klaarstaan voor jan lul.

Tja het blijft een twijfel geval
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  maandag 24 augustus 2009 @ 11:01:29 #23
34586 kepler
No bounce, no play
pi_72107018
Het gaat niet alleen in Nederland fout

Hier in Melbourne vandaag ook een weeralarm afgegeven voor zware windstoten. Het waaide wel flink door, maar de echte zware windstoten zijn (tot nu toe) uitgebleven.

Het blijft altijd moeilijk natuurlijk
pi_72145277
"weeralarm" is eigenlijk een ongelukkige vertaling van "weather alert"

Het woord alarm en het woord alert ontvang je net wat anders wat betreft ernst van de situatie.
Als hier in Nederland een weeralarm wordt afgegeven is het eigenlijk geen alarm maar een alert.
Een oproep om even wat op te passen, b.v. in het verkeer of om het water op te gaan.

Een weer-waarschuwing eigenlijk.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')