Hoi allemaal,
Ik wil jullie graag eens wat voorleggen en om jullie mening vragen. Misschien zijn er wel werkgevers in de zaal die ooit met hetzelfde bijltje gehakt hebben en kan ik er wat van opsteken

Situatie:
Ik ben de eigenaar van een (klein) transportbedrijf. Momenteel zijn er 7 personen in vaste dienst.
1 van de werknemers heeft een vervelende blessure opgelopen. Niet zodanig dat hij ziek thuis zit, maar het is wel een lastige en pijnlijke blessure waarmee hij 2 a 3 keer per week naar de fysiotherapeut moet. Uiteraard krijgt hij hier de ruimte voor en ik vind het vooral vervelend dat hij pijn heeft. In overleg hebben we besloten om de komende tijd alleen makkelijk/licht werk te geven. In de praktijk komt het er op neer dat er veel kilometers gemaakt worden met een volle auto. De vrachtauto wordt dan gelost met een heftruck zodat werknemer geen sjouwwerk hoeft te doen.
Nu ziet het er helaas naar uit dat deze blessure voorlopig nog niet verdwenen is. Vooral kl*te voor hem, maar ondertussen ook een beetje voor mij. Er is nl. een 'probeem' waar ik helaas geen oplossing voor weet. Werknemer wil nl. graag naar de fysiotherapeut in zijn woonplaats. Hij woont op een uur rijden van de zaak en meneer de fysio start pas om 08:30 uur met zijn werkzaamheden. Werkzaamheden van werknemer vangen nu aan om ca. 10:00 uur i.p.v. ca. 06:00 uur. Tot nog toe heb ik deze uren gewoon uitbetaald en eigenlijk wil ik dat ook blijven doen, hij kan er immers ook niks aan doen.
Wat wel een probleem is, is dat de werkzaamheden in het gedrang komen. Als je om 10:00 uur vertrekt dan heb je sowieso al weinig rij/lostijd, op de meeste plekken kun je maar tot een uur of 4 lossen. Het komt regelmatig voor dat een deel van de vracht niet gelost kan worden. Voor een multinational misschien niet zo'n probleem, maar voor mij als kleine ondernemer wel.
Naar mijn idee is het vooral het tijdstip van fysiobezoek dat roet in het eten gooit. Ik heb al een balletje opgegooid, nl. dat er hier in de buurt (= zijn standplaats) een goede fysio zit die 's ochtend om 08:00 uur begint. Dit scheelt sowieso al een half uur, plus een uur reistijd. Als dit mogelijk is, dan moet het lukken om de werkzaamheden zo te plannen dat het allemaal prima te behapstukken is.
Jammer genoeg werd mijn voorstel niet echt enthousiast ontvangen, werknemer heeft de voorkeur voor fysiobezoek in zijn woonplaats. Ik heb een poging gedaan om uit te leggen wat nu precies het probleem is, maar daar kwam weinig sjoege op.
Mijn vraag aan jullie: hoe zouden jullie dit aanpakken?
En ook nog een andere vraag: is het echt zo 'not done' om zo'n voorstel te doen? Ik probeer een goede werkgever te zijn, maar uiteraard wil ik ook graag de boel draaiende houden.....