abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72040190
Hoi allemaal,

Ik wil jullie graag eens wat voorleggen en om jullie mening vragen. Misschien zijn er wel werkgevers in de zaal die ooit met hetzelfde bijltje gehakt hebben en kan ik er wat van opsteken

Situatie:
Ik ben de eigenaar van een (klein) transportbedrijf. Momenteel zijn er 7 personen in vaste dienst.
1 van de werknemers heeft een vervelende blessure opgelopen. Niet zodanig dat hij ziek thuis zit, maar het is wel een lastige en pijnlijke blessure waarmee hij 2 a 3 keer per week naar de fysiotherapeut moet. Uiteraard krijgt hij hier de ruimte voor en ik vind het vooral vervelend dat hij pijn heeft. In overleg hebben we besloten om de komende tijd alleen makkelijk/licht werk te geven. In de praktijk komt het er op neer dat er veel kilometers gemaakt worden met een volle auto. De vrachtauto wordt dan gelost met een heftruck zodat werknemer geen sjouwwerk hoeft te doen.

Nu ziet het er helaas naar uit dat deze blessure voorlopig nog niet verdwenen is. Vooral kl*te voor hem, maar ondertussen ook een beetje voor mij. Er is nl. een 'probeem' waar ik helaas geen oplossing voor weet. Werknemer wil nl. graag naar de fysiotherapeut in zijn woonplaats. Hij woont op een uur rijden van de zaak en meneer de fysio start pas om 08:30 uur met zijn werkzaamheden. Werkzaamheden van werknemer vangen nu aan om ca. 10:00 uur i.p.v. ca. 06:00 uur. Tot nog toe heb ik deze uren gewoon uitbetaald en eigenlijk wil ik dat ook blijven doen, hij kan er immers ook niks aan doen.

Wat wel een probleem is, is dat de werkzaamheden in het gedrang komen. Als je om 10:00 uur vertrekt dan heb je sowieso al weinig rij/lostijd, op de meeste plekken kun je maar tot een uur of 4 lossen. Het komt regelmatig voor dat een deel van de vracht niet gelost kan worden. Voor een multinational misschien niet zo'n probleem, maar voor mij als kleine ondernemer wel.

Naar mijn idee is het vooral het tijdstip van fysiobezoek dat roet in het eten gooit. Ik heb al een balletje opgegooid, nl. dat er hier in de buurt (= zijn standplaats) een goede fysio zit die 's ochtend om 08:00 uur begint. Dit scheelt sowieso al een half uur, plus een uur reistijd. Als dit mogelijk is, dan moet het lukken om de werkzaamheden zo te plannen dat het allemaal prima te behapstukken is.

Jammer genoeg werd mijn voorstel niet echt enthousiast ontvangen, werknemer heeft de voorkeur voor fysiobezoek in zijn woonplaats. Ik heb een poging gedaan om uit te leggen wat nu precies het probleem is, maar daar kwam weinig sjoege op.

Mijn vraag aan jullie: hoe zouden jullie dit aanpakken?
En ook nog een andere vraag: is het echt zo 'not done' om zo'n voorstel te doen? Ik probeer een goede werkgever te zijn, maar uiteraard wil ik ook graag de boel draaiende houden.....
pi_72040275
Meestal heeft een werknemer recht op 2 uur voor doktersbezoek. Dat de werknemer in zijn woonplaats wil prima, maar dat kan dan voor zijn eigen rekening komen.

Ook zou je eens kunnen overleggen of hij niet een afspraak aan het eind van de dag kan maken. 06.00 beginnen dan zou hij rond een uur of 16.00 klaar moeten zijn en dan kan hij nog naar de fysio in zijn eigen woonplaats.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_72040290
Ik denk dat je werknemer best blij mag zijn met een baas die gewoon blijft doorbetalen voor die uren die eigen niet gewerkt worden. Verder heb ik totaal geen ervaring in zulke zaken, het enige wat ik je mee wil geven is dat je rationeel moet denken. Het is misschien wel heel klote voor die werknemer, alleen als jouw zaak daardoor slechter gaat lopen...
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  PR/Manusje van alles donderdag 20 augustus 2009 @ 14:39:16 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_72040298
lijkt mij een heel redelijk voorstel maarja ik heb er geen verstand van
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_72040301
Is het niet mogelijk om je werknemer te vragen de afspraken met de fysio aan het eind van de dag te plannen?
  Licht Ontvlambaar donderdag 20 augustus 2009 @ 14:41:22 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_72040389
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:38 schreef marcb1974 het volgende:
Meestal heeft een werknemer recht op 2 uur voor doktersbezoek. Dat de werknemer in zijn woonplaats wil prima, maar dat kan dan voor zijn eigen rekening komen.

Ook zou je eens kunnen overleggen of hij niet een afspraak aan het eind van de dag kan maken. 06.00 beginnen dan zou hij rond een uur of 16.00 klaar moeten zijn en dan kan hij nog naar de fysio in zijn eigen woonplaats.
Dat inderdaad

En de twee uur is niet twee uur per dag, maar in redelijkheid. Als een medewerker meer dan 6 uur per week mist vanwege fysio, dan mag dat best ook wat kosten voor de werknemer en niet alleen voor de werkgever...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_72040547
Ik weet verder niet echt een oplossing maar het ziet er eigenlijk naar uit dat jij veel meer inlevert dan dat je werknemer. Jij betaald hem zelfs door voor de 3x4 uur dat je hem mist in een week (wat heel netjes is maar absoluut niet noodzakelijk volgens mij). En hij is niet eens van plan om zelf ook iets op te brengen om je te helpen. Dus zoals al gezegd zou ik hem om 3/4 uur in de middag afspraken laten plannen inplaats van in de ochtend. En als zijn physio om 8:30 begint neem ik aan dat die tot 17:00 werkt ofzo. Dus moet dan makkelijk kunnen.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  donderdag 20 augustus 2009 @ 14:46:23 #8
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_72040595
Ik zou de werknemer wel per brief meedelen dat je dit hebt besproken en dat hij er niet op in wil gaan. En dat ook vastleggen in zijn personeelsdossier. Dat maakt het in de toekomst makkelijker om het contract te ontbinden.

Wat ik trouwens nog mis, is de werknemer geblesseerd geraakt door een arbeidsgerelateerd incident of heeft het zich in de privesfeer afgespeeld ?
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_72041291
Voor mijn gevoel houd je werknemer er een onredelijke houding op na. Er zullen zonder meer regels voor bestaan die omschrijven waar de werknemer recht op heeft. Vraag eens na bij je arbeidsongeschiktheids verzekeraar (als je die hebt)?
pi_72041373
Ik weet niet hoe waardevol deze werknemer is als hij helemaal fit is, want (no offence) het lijkt of je nu je organisatie rond je werknemer bouwt ipv dat je de werknemer voor je org. gebruikt. Jij betaalt door, jij zorgt ervoor dat hij lichter werk kan doen, jij laat hem 3 keer in de week naar de fysio gaan. Waarom moet hij perse naar die fysio in zijn woonplaats en waarom perse 's ochtends? Je mag gerust wat tijd gunnen voor fysio/dokter/tandartsbezoek maar het moet redelijk zijn. 2 uur per keer is m.i. redelijk, dat is nog altijd 2 uur minder dan dat hij nu gebruikt. Als hij nog geen sjoege geeft, gewoon 2 uur minder uitbetalen (nu weet ik niet of dat zo makkelijk kan in het bedrijfsleven) maar hij kost je nu onnodig geld en dat mag je hem ook wel mededelen ook.

En het is inderdaad nog interessant om te weten waar hij de blessure opliep en om aan dossiervorming te doen zoals pikkebaas al zegt.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_72041427
Jammer dat de redelijkheid niet van twee kanten komt.
pi_72042126
Fysiotherapeuten kunnen nogal verschillen in kwaliteit. Ik snap wel dat als hij ergens goed behandelt wordt hij liever niet naar een ander gaat. Het is in ieders voordeel als hij snel weer 'echt' aan het werkt kan.

Echter, gezien de tijden is dit niet echt een redelijke houding. Hij zou tenminste 1x bij de nieuwe kunnen proberen of het wat is, misschien is hij net zo goed of zelfs beter. Of anders een deel van de uren voor eigen rekening nemen.

Ik vraag me af of desbetreffende werknemer zijn eigen fysio misschien zwart betaald ofzo...
  donderdag 20 augustus 2009 @ 15:31:33 #13
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72042281
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:26 schreef kahlie het volgende:
Ik vraag me af of desbetreffende werknemer zijn eigen fysio misschien zwart betaald ofzo...
Waarom zou je dat in hemelsnaam doen? AFAIK wordt fysio in het geval van klachten tenminste gedeeltelijk vergoed. Ben een tijdje terug ook naar een fysio geweest voor een blessure (flink hard door m'n enkel gegaan) en heb dat vergoed gekregen.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_72042471
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:31 schreef Catbert het volgende:

Waarom zou je dat in hemelsnaam doen? AFAIK wordt fysio in het geval van klachten tenminste gedeeltelijk vergoed. Ben een tijdje terug ook naar een fysio geweest voor een blessure (flink hard door m'n enkel gegaan) en heb dat vergoed gekregen.
Bij de meeste mensen worden 9 behandelingen vergoed. Als je er dus 3 per week krijgt dan ben je er zo doorheen. Als jouw aandoening niet als chronisch te boek staat, dan betaal je de rest zelf. En aangezien het om een belessure gaat is het niet chronisch.

Over het algemeen is de verdeling:
Chronisch : eerste 9 betaal je zelf (tenzij aanvullend verzekerd), de rest betaald de verzekering
Niet-Chronisch: eerste 9 betaald de verzekering (tenzij aanvullend verzekerd, dan wordt het 12, of 15 ofzo), rest betaal je zelf.
  † In Memoriam † donderdag 20 augustus 2009 @ 15:43:04 #15
21636 Feestkabouter
pi_72042642
ik ben geen werkgever, maar wat je allemaal schrijft komt heel erg redelijk over.

mijn gedachte: als de werknemer om 6 uur begint, is ie waarschijnlijk vroeg zat klaar om bijv. om 16.30 naar zijn fysio te kunnen.
15.30 op zijn werk weg, alles ok....... toch? lijkt me ook erg redelijk.
als ie blijft volhouden dat ie 's morgens om 8.30 wil, zou ik ernstige twijfels krijgen of hij niet gewoon tot het uiterste probeert te gaan qua genieten van het 'voordeel' dat ie nu heeft.

edit: ik zie dat anderen het ook al hadden gepost, ik had dit scherm al een tijdje open staan voordat ik gesubmet heb

wat een andere fokker noemt is ook belangrijk ja: wat je voorgesteld hebt + feitelijke gang van zaken vastleggen in een brief en naar hem toesturen. dan ligt dat in elk geval vast, kan ie het later niet ontkennen.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 16:07:11 #16
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_72043448
Wil hij je laten boeten voor het feit dat jij in zijn ogen de veroorzaker van de klachten bent? Heeft hij bijvoorbeeld al eerder herhaaldelijk over een slechte chauffeursstoel oid geklaagd?
Vampire Romance O+
pi_72047272
Bedankt allemaal voor jullie reacties

De werknemer heeft last van een slijmbeursontsteking in zijn arm. Een vervelende blessure die vaak lang duurt (ik heb het zelf helaas ook gehad, vandaar dat ik het weet). De klachten zijn niet werkgerelateerd. Waarschijnlijk is het ontstaan tijdens het sporten aan het begin van zijn vakantie (eind juni), er is in elk geval geen direct verband met het werk. Over en weer zijn gelukkig ook geen verwijten.
De arbeidsrelatie is verder goed en ook altijd goed geweest. Ik heb zelf het idee dat hij echt het idee heeft dat er in het hele land maar 1 goede fysio zit, en die zit heel toevallig in zijn woonplaats

Ik heb er ook over gedacht om te vragen of hij zijn afspraken wil verzetten naar het einde van de middag. Probleem daarbij is wel dat het tegenwoordig (en vooral als de vakanties voorbij zijn) erg moeilijk in te schatten is wanneer iemand thuis kan zijn. Ons land ligt helaas op z'n gat vanwege de files. De route naar de 'lichte' klanten is ook behoorlijk filegevoelig en de route van werk naar zijn huis ook. Maar ik ga er zeker nog eens over nadenken
  donderdag 20 augustus 2009 @ 20:00:21 #18
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_72051335
De fysiotherapeut werkt niet 's avonds? De fysiotherapeuten in de maatschap hier om de hoek werken allemaal een paar avonden in de week. Vond ik ideaal toen ik nog naar de fysio moest .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_72054561
Toen ik nog een werkgever had was het : de werkgever biedt de gelegenheid als in vrijplannen en de werknemer gaat in zijn eigen tijd !
Er was dus een jonge dame die de hele middag vrij was/nam omdat ze in de woonplaats van haar ouders naar de ortodontist ging en zeer regelmatig zeker een jaar lang.
Dat liep eigenlijk de spuigaten uit - de collega's begonnen te mopperen - en toen besloot de hoofdzuster bij de volgende gegadigde de teugels aan te trekken als hierboven beschreven.
Hetzelfde geldt voor huisarts en tandartsbezoek oid.

Dan is TS nog niet van andere organisatieproblemen af.
De werknemer heeft dan wel zijn eigen verantwoordelijkheid en eigen tijd om te besteden.

Trouwens lof voor de TS werkgever om zover mee te gaan in...
pi_72055139
Geen idee MaLo, maar ik ga eens even zoeken. In elk geval bedankt voor je tip

Anne, ik probeer inderdaad om een goede werkgever te zijn. Ik ben ook niet perfect hoor (bij lange na niet ), maar ik doe m'n best Daar tegenover staat dat de werknemers over het algemeen ook heel correct en meedenkend zijn. Eigenlijk niets dan lof voor de mensen die hier werken
Alles kan en alles mag, zolang we allemaal tevreden zijn is het goed. Dat is misschien ook wel mijn probleem: ik ben werkgever maar geen 'baas'. Dat is in de loop der tijd zo gegroeid ("ons kent ons", je kent het wel.....) en eigenlijk wil ik ook helemaal geen 'baas' zijn.
Op sommige momenten moet ik wat anders denken en het bedrijfsbelang wat meer in de gaten houden, want dit soort akkefietjes kosten relatief belachelijk veel geld en het is ook nog eens erg onpraktisch. Ik ga nog eens even nadenken hoe ik dit tactvol kan brengen en kijken wat de alternatieven zijn
pi_72065542
Gelukkig worden werknemers in Nederland uitgebreid beschermd en maak ik zelf uit waar en wanneer ik naar de fysio ga....
"Echte rijkdom is niet het vermeerderen van vermogen, maar het verminderen van hebzucht".
pi_72065581
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 10:44 schreef JO3Y het volgende:
Gelukkig worden werknemers in Nederland uitgebreid beschermd en maak ik zelf uit waar en wanneer ik naar de fysio ga....
Uh, deels. Je wordt goed beschermt, en je moet tijd krijgen om naar de fysio te gaan. Maar hier zitten zeker wel beperkingen aan.
pi_72065963
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 10:46 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Uh, deels. Je wordt goed beschermt, en je moet tijd krijgen om naar de fysio te gaan. Maar hier zitten zeker wel beperkingen aan.
Dat er beperkingen (lees: grenzen) zijn ben ik mee eens, maar alles wat binnen de wetten valt (2 uur) is gewoon recht.
"Echte rijkdom is niet het vermeerderen van vermogen, maar het verminderen van hebzucht".
pi_72066114
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 11:03 schreef JO3Y het volgende:

[..]

Dat er beperkingen (lees: grenzen) zijn ben ik mee eens, maar alles wat binnen de wetten valt (2 uur) is gewoon recht.
Ja, maar er wordt wel van je verwacht dat je meewerkt met je werkgever en dus niet midden op de dag gaat als dat niet uitkomt en het ook anders kan. Dat zal vast nergens beschreven staan, maar het is wel zo netjes naar beide kanten toe.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:34:03 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_72066710
Het vervelendste lijkt me dat jij er soepel mee omgaat en hem netjes behandelt maar dat hij niet bereid is om zich ook soepel op te stellen. Ik vind dat je best aan hem kunt vragen om zijn fysio aan het einde van de dag te plannen. Dan spreekt hij maar zo laat mogelijk af, komt ie ook niet in het gedrang met eventuele file. En anders gaat ie inderdaad maar naar die therapeut vlakbij het werk. Voor wat hoort wat.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')