abonnement Unibet Coolblue
pi_72037900
Hoi!

Excuseer als 't hier al eens gepasseerd is maar ik ergerde mij net weer eens dat ze Pearl Jam en Nirvana altijd gelijkstellen aan het muziekgenre grunge.

Ik weet dat de essentie van Nirvana is dat ze op een paar jaar tijd het icoon geworden zijn van een groot gedeelte van de jongerenpopulatie. Nirvana gaat de geschiedenisboeken in, PJ zal veel sneller vergeten worden.
Qua muziek vind ik persoonlijk PJ echter (veel) beter dan Nirvana.


Nu, als die allebei hét van hét van de grunge zijn is mijn vraag what the hell die twee groepen eigenlijk gemeen hebben buiten dat ze uit Seattle komen?


Om te beginnen Eddie Vedder vs. Kurt Cobain -

Vedder heeft een totaal andere stijl dan Cobain.
Op album klinken de vocals van Nirvana min of meer beter dan die van PJ. Je zou kunnen zeggen dat Cobain de betere stem heeft van de twee.
Toch is PJ minder schreeuwerig/meer beheerst dan Nirvana. Dit komt denk ik vanwege de teksten - die van Nirvana zijn sarcastischer en meer gericht op 't suckleven van Cobain zelf (twintiger, gefrustreerd, onbegrepen,...), terwijl die van PJ scherper zijn en meer doordacht, en buiten een lastig leven ook op politiek enz focussen. Vedder kan dan misschien niet zo uithalen, hij doet 't zo dat hij 't ook niet nodig heeft.

Cobain heeft qua songschrijven de kans niet gehad om daarin te evolueren zoals Vedder, true.


Kijk je echter verder lijkt Cobain als muzikant maar matig - op Youtube vind je vaak fragmenten die live niet zo awesome klinken als op cd. PJ lijkt mij daarin consistenter.

Ook is de stijl van Cobain als gitarist totaal anders dan die van de gitaren van PJ.
Cobain deed heel eenvoudige dingen die geniaal klonken in hun eenvoud, Pearl Jam gebruikt 2 à 3 gitaren en veel ingewikkeldere akkoorden/solo's,...
Kort door de bocht; PJ klinkt als een band, Nirvana als de 3 gasten die rock spelen in hun garage. Dit is niet slecht of neerkijkend bedoelt, 't is gewoon een verschil.


Niet de bedoeling om een wie-is-beter-discussie te starten maar gewoon om een paar argumenten te horen waarom ze wél bij elkaar horen maw .
pi_72037998
quote:
Cobain heeft qua songschrijven de kans niet gehad om daarin te evolueren zoals Vedder, true.
En daar ga je voor het eerst de fout in.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  donderdag 20 augustus 2009 @ 13:26:09 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_72038007
Ik ben het geheel met je eens, Pearl Jam is m.i. een stuk muzikaler, terwijl Nirvana destijds 'de stem van een generatie' was. Maar goed, wat kunnen jou die labels schelen? Het zal mij een zorg zijn of muziek onder Grunge, Rock of Pop valt, zolang ik er maar van kan genieten.
pi_72038062
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 13:26 schreef TNA het volgende:
Het zal mij een zorg zijn of muziek onder Grunge, Rock of Pop valt, zolang ik er maar van kan genieten.
Idem hier. .
pi_72038138
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 13:25 schreef Quir het volgende:

[..]

En daar ga je voor het eerst de fout in.
Zijn er nog zo'n ?
pi_72038157
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 13:26 schreef TNA het volgende:
Ik ben het geheel met je eens, Pearl Jam is m.i. een stuk muzikaler, terwijl Nirvana destijds 'de stem van een generatie' was. Maar goed, wat kunnen jou die labels schelen? Het zal mij een zorg zijn of muziek onder Grunge, Rock of Pop valt, zolang ik er maar van kan genieten.
Tuurlijk hoor, maakt mij allemaal niet uit, maar gewoon... Wil eens weten wat mensen ze dan wel gemeenschappelijk hebben vinden, als ze 't dan toch altijd zeggen
pi_72038262
Alles wat uit Seattle of die buurt kwam, werd als grunge betiteld.
Naast Nirvana en Pearl Jam ook Soundgarden, Alice in Chains, Screaming Trees en Mudhoney.
Onderling enorm verschillend in muziekstijl, maar allemaal betiteld als grunge.
pi_72038335
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 13:35 schreef ruud.nl het volgende:
Alles wat uit Seattle of die buurt kwam, werd als grunge betiteld.
Naast Nirvana en Pearl Jam ook Soundgarden, Alice in Chains, Screaming Trees en Mudhoney.
Onderling enorm verschillend in muziekstijl, maar allemaal betiteld als grunge.
Yup idd, my point. Stone Temple Pilots, nog zoiets... Niet bijster goed, maar 't komt van Seattle en 't heeft snaren dus grunge!

Volgende keer dat ik Nathalie Imbruglia hoor passeren zeg ik ook dat ze uit dezelfde stal komt als AC/DC .
pi_72039298
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 13:38 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Yup idd, my point. Stone Temple Pilots, nog zoiets... Niet bijster goed, maar 't komt van Seattle en 't heeft snaren dus grunge!

Stone Temple Pilots komt niet uit Seattle, San Diego dacht ik .... LA i.i.g.
Maar idd niet bijster goed. In 1993 bij hun concert vroegtijdig naar huis gegaan. Wat een bagger live.

Maar het hokjes denken komt natuurlijk door de onlosmakelijke hokjesblousen
pi_72039360
Nirvana met Pearl Jam vergelijken is zo'n beetje als appels met peren. Ik vind het echt heel verschillende bands, dus eens met TS.

Tevens vind ik Pearl Jam leuker dan Nirvana. Pearl Jam heeft voor mij een geheel oeuvre aan goede nummers, en Nirvana heeft een aantal topnummers maar ook veel matige nummers die ik liever skip.
pi_72040093
Vergelijken zou je kunnen doen tot en met 1994.

Nirvana heeft gitaarrock bekend gemaakt bij het grote publiek zodat PJ hier een graan mee van kon pikken. PJ was tevens een band die het goed deed bij het vrouwelijke publiek.

PJ leunt meer naar de rock uit de jaren 60 en 70. Ongelofelijke goede en strakke gitarist. Bijvoorbeeld de Hendrix loopjes en stijl hoor je terug. De bassist is een freak op zijn instrument en op podium. En de drummer Matt Dillon ongelofelijk strak en altijd netjes blijven zitten drummen (ipv hoe Grohl drumt). Is Dillon niet later dan 1994 bij de band gaan spelen?

Nirvana is meer een punkstijl gitaar rock. Andere performance etc.

Zou eerder een CD opzetten van PJ (Ten reissue) dan van Nirvana. Dat politieke geneuzel van Vedder is voor mij al een reden om niet naar een concert te gaan. Check de dvd wel.

En wat er al is gezegd, grunge gitaarrock seattle en de dj moet het in een hokje gooien.

Just my 2 cents. En voor de rest appelen en peren idd. Ligt eraan wat je smaak is

Leuk om te weten:
Vedder is een groot fan van Nirvana en was tijdens de optredens regelmatig aanwezig als crowdsurfer.
Na Nirvana had Dave een demo tape gemaakt en deze aan Vedder gegeven . Vedder overtuigde Grohl om een band te beginnen. Ik meende gelezen te hebben dat in een solo optreden van Vedder stonden de Foo Fighters voor het eerst een performance gaven.

Er zijn ergens beelden hiervan
pi_72040459
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:33 schreef devl1nsect het volgende:
Vergelijken zou je kunnen doen tot en met 1994.

Nirvana heeft gitaarrock bekend gemaakt bij het grote publiek zodat PJ hier een graan mee van kon pikken. PJ was tevens een band die het goed deed bij het vrouwelijke publiek.

PJ leunt meer naar de rock uit de jaren 60 en 70. Ongelofelijke goede en strakke gitarist. Bijvoorbeeld de Hendrix loopjes en stijl hoor je terug. De bassist is een freak op zijn instrument en op podium. En de drummer Matt Dillon ongelofelijk strak en altijd netjes blijven zitten drummen (ipv hoe Grohl drumt). Is Dillon niet later dan 1994 bij de band gaan spelen?

Nirvana is meer een punkstijl gitaar rock. Andere performance etc.

Zou eerder een CD opzetten van PJ (Ten reissue) dan van Nirvana. Dat politieke geneuzel van Vedder is voor mij al een reden om niet naar een concert te gaan. Check de dvd wel.

En wat er al is gezegd, grunge gitaarrock seattle en de dj moet het in een hokje gooien.

Just my 2 cents. En voor de rest appelen en peren idd. Ligt eraan wat je smaak is

Leuk om te weten:
Vedder is een groot fan van Nirvana en was tijdens de optredens regelmatig aanwezig als crowdsurfer.
Na Nirvana had Dave een demo tape gemaakt en deze aan Vedder gegeven . Vedder overtuigde Grohl om een band te beginnen. Ik meende gelezen te hebben dat in een solo optreden van Vedder stonden de Foo Fighters voor het eerst een performance gaven.

Er zijn ergens beelden hiervan
Matt Dillon is een acteur.

De huidige drummer Matt Cameron is de vroegere drummer van Soundgarden.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 14:46:55 #13
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_72040618
quote:
PJ zal veel sneller vergeten worden.
Je bent niet goed man....

Weet je hoeveel fans deze band nog heeft, hoeveel (geweldige , Ahoy FTW!!) optredens deze band nog geeft... hoeveel meer briljante cd's deze band gemaakt heeft...

Beetje rare zin dus imho
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
  donderdag 20 augustus 2009 @ 14:49:38 #14
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_72040744
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:33 schreef devl1nsect het volgende:
En de drummer Matt Dillon

Dat politieke geneuzel van Vedder is voor mij al een reden om niet naar een concert te gaan. Check de dvd wel.
Goed zo ! Vooral niet gaan, tis elke keer al zo snel uitverkocht!!

Laatst in Ahoy geen geneuzel gehoord hoor!! bijna 2 en een half uur alleen maar stampen!!

Kijk das nog eens waar voor je duur betaalde concert kaartje
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_72040863
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:46 schreef mrSPLIFFY het volgende:

[..]

Je bent niet goed man....

Weet je hoeveel fans deze band nog heeft, hoeveel (geweldige , Ahoy FTW!!) optredens deze band nog geeft... hoeveel meer briljante cd's deze band gemaakt heeft...

Beetje rare zin dus imho
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_72041234
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:43 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Matt Dillon is een acteur.

De huidige drummer Matt Cameron is de vroegere drummer van Soundgarden.
Matt Dillon Bedoel hem ja. Is hij later dan 94 bij PJ gekomen? Goede drummer! (Josh Freese is wel beter )
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:49 schreef mrSPLIFFY het volgende:

[..]

Goed zo ! Vooral niet gaan, tis elke keer al zo snel uitverkocht!!

Laatst in Ahoy geen geneuzel gehoord hoor!! bijna 2 en een half uur alleen maar stampen!!

Kijk das nog eens waar voor je duur betaalde concert kaartje
Twee en half uur hetzelfde gitaar geluid in een echobak als Ahoy. En het klapvee en meezingen. Grote deel van de aanwezigen wachten op de hits van Ten. En Yellow Ledbetter. Nee dank je.

Nirvana had meer afwisseling in hun muziek. Uitgaande van de cd's tot 1994.

En PJ + briljante cd's Ben blij dat ze Ten luisterbaar hebben gemaakt. Die eerste mix was een draak. Versus is nog wel te pruimen en de rest is zo van: heb ik al eens eerder gehoord.

Politiek moet je aan politici overhouden. Tenzij je Bono heet. Dan mag het.
pi_72041380
Here we go .
pi_72041499
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:46 schreef mrSPLIFFY het volgende:

[..]

Je bent niet goed man....

Weet je hoeveel fans deze band nog heeft, hoeveel (geweldige , Ahoy FTW!!) optredens deze band nog geeft... hoeveel meer briljante cd's deze band gemaakt heeft...

Beetje rare zin dus imho
Hij brengt 't niet helemaal goed, maar ik snap wel wat hij bedoelt, als je over 20 jaar een gemiddelde top 1000 aller tijden aan zal zetten zal je vaker Nirvana tegenkomen dan PJ (eigenlijk is dat nu al zo). PJ heeft deze keuze overigens zelf gemaakt; met Ten kwam een grote status waar ze zich behoorlijk ongemakkelijk bij voelden. Na Ten heeft PJ bewust besloten weer underground te gaan.

Wat dat betreft is Nirvana een veel groter commercieel succes terwijl PJ zelf voor de luwte heeft gekozen. Eigenlijk best zuur aangezien Cobain (die een bloedhekel aan PJ had, maar later bekende dat hij Ed wel een geschikte kerel vond) PJ juist betichtte van het commercieel zijn.

Zoals hier ergens boven geplaatst kan je PJ beter vergelijken met 60's / 70's gitaarrock met punk en folkrock invloeden. Nirvana is beinvloed door o.a. The Pixies, Black Flag en REM, Pearl Jam door The Who, Neill Young en the Ramones. Wat dat betreft begint Vedder ook steeds meer op z'n grote held 'Uncle Neill' te lijken.

@TS: Cobain een betere stem? Mwoah, dit is puur een kwestie van smaak denk ik. Luister btw anders eens naar PJ's cover van The Who's Love Reign O'er Me.

@devl1nsect: het gaat niet altijd om 'beter', maar wie er het best in het team past. Matt Cameron is een zeer degelijke drummer die PJ sterker maakt vanwege z'n stabiliteit. PJ's beste drummer is en blijft Dave Abbruzzesi, jammer voor hem alleen dat het niet helemaal met de rest van de band klikte.
pi_72041889
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:09 schreef WesCAddle het volgende:

[..]
@devl1nsect: het gaat niet altijd om 'beter', maar wie er het best in het team past. Matt Cameron is een zeer degelijke drummer die PJ sterker maakt vanwege z'n stabiliteit. PJ's beste drummer is en blijft Dave Abbruzzesi, jammer voor hem alleen dat het niet helemaal met de rest van de band klikte.
Zelfs Dave Abbruzzesi krijgt schaamrood op zijn kaken van Josh Freese

pi_72042029
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:02 schreef devl1nsect het volgende:
Twee en half uur hetzelfde gitaar geluid in een echobak als Ahoy. En het klapvee en meezingen. Grote deel van de aanwezigen wachten op de hits van Ten. En Yellow Ledbetter. Nee dank je.

Nirvana had meer afwisseling in hun muziek. Uitgaande van de cd's tot 1994.
Hetzelfde gitaargeluid? Nirvana meer afwisseling? Nu moet ik je toch even corrigeren. Zeker na de Ten en VS periode is PJ zwaar gaan experimenteren richting o.a. folk rock en punk. Je kan bijv. nummers als 'Gone', 'Man of the Hour', 'Sleight of Hand', etc moeilijk vergelijken met een 'Alive' of 'Porch'. Persoonlijk vind ik PJ juist zeer afwisselen, mede ook door de komst van Boom Gaspar op de Hammond B3.

Wat je zegt van klapvee en wachten op de nummers van Ten klopt ook weer niet.
PJ staat juist bekend om z'n fanatieke fans die van verre komen om 't concert te mogen zien. Het is juist een kick als je een nummer hoort die ze nog maar een paar enkele keren hebben gespeeld. En zo denken de meeste PJ fans er over.
Geef ze een keuze tussen Jeremy en Blood en de overgrote meerderheid zal voor de laatste kiezen.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:02 schreef devl1nsect het volgende:
En PJ + briljante cd's Ben blij dat ze Ten luisterbaar hebben gemaakt. Die eerste mix was een draak. Versus is nog wel te pruimen en de rest is zo van: heb ik al eens eerder gehoord.
Tsja, het is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik idd dat Pearl Jam een aantal briljante platen heeft gemaakt. Ten is verreweg 't bekendst, maar naar mijn mening is bijv. VS zelfs nog beter. Alleen is deze plaat -met bijbehorende nummers- minder bekend omdat PJ geen zin had om de boel te promoten.

Maar goed, er zijn ook mensen die Britney leuk vinden... begrijp ik ook niets van.

[ Bericht 0% gewijzigd door WesCAddle op 20-08-2009 16:13:50 ]
pi_72042190
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:02 schreef devl1nsect het volgende:

[..]

Matt Dillon Bedoel hem ja. Is hij later dan 94 bij PJ gekomen? Goede drummer! (Josh Freese is wel beter )
Matt Cameron is in 1998 bij Pearl Jam gekomen, tussen 1994 en 1998 heeft oud-RHCP drummer Jack Irons er gezeten.
pi_72043088
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 13:22 schreef tony_clifton- het volgende:
Nu, als die allebei hét van hét van de grunge zijn is mijn vraag what the hell die twee groepen eigenlijk gemeen hebben buiten dat ze uit Seattle komen?
Zeitgeist, was je een (punk)rock band uit het noordwesten van de VS en droeg je voornamelijk houthakkerskelding dan was je Grunge. Je hebt gelijk, ze zijn inderdaad erg verschillend, maar vergeet niet het label pop dat iedereen argeloos overal opplakt. The Beatles zijn voor 90% pop, maar Madonna óók...Het is hoe je je als band profileert binnen een bepaalde kader. Dat deden Nirvana en PJ dus volkomen anders.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:09 schreef WesCAddle het volgende:
PJ heeft deze keuze overigens zelf gemaakt; met Ten kwam een grote status waar ze zich behoorlijk ongemakkelijk bij voelden. Na Ten heeft PJ bewust besloten weer underground te gaan.
Deze vlieger gaat niet op. Nirvana probeerde ook weer underground te gaan met Incesticide en In Utero, maar dat lukte niet vanwege het té grote succes van Nevermind die grotendeels een we-want-more publiek aantrok. Het zegt al genoeg dat velen de intros van rape me en smells like niet uit elkaar kunnen houden.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:09 schreef WesCAddle het volgende:
Wat dat betreft is Nirvana een veel groter commercieel succes terwijl PJ zelf voor de luwte heeft gekozen.
Ik vind slechts 3 mainstream albums uitbrengen waarvan één écht een commercieel succes was waarna de leadzanger zich een kogel door het hoofd jaagt ook wel een soort van kiezen voor luwte niet?
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:09 schreef WesCAddle het volgende:
@TS: Cobain een betere stem? Mwoah, dit is puur een kwestie van smaak denk ik. Luister btw anders eens naar PJ's cover van The Who's Love Reign O'er Me.
Dat betwijfel ik ook. Zijn geweldige stem komt ook goed naar voren op Indifference.

Hoe het ook zij, het beste album van de jaren '90 is Vs. van PJ, geen twijfel over mogelijk
I feel kinda Locrian today
pi_72043186
Je zou je kunnen afvragen of Pearl Jam dezelfde status als Nirvana zou hebben bereikt als destijds niet Kurt Cobain maar Eddie Vedder een kogel door z'n kop zou hebben geschoten.
pi_72043609
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:56 schreef starla het volgende:
Deze vlieger gaat niet op. Nirvana probeerde ook weer underground te gaan met Incesticide en In Utero, maar dat lukte niet vanwege het té grote succes van Nevermind die grotendeels een we-want-more publiek aantrok. Het zegt al genoeg dat velen de intros van rape me en smells like niet uit elkaar kunnen houden.
Ik zeg toch ook nergens dat Nirvana de commercie opzocht? Ze kregen 't juist tegen wil of dank (zoals je al zei). Moet alleen wel zeggen dat PJ rigoereuser besloot uit de mainstream te vertrekken. Nirvana deed bijv. nog wel promotiewerk voor In Utero en bracht ook meerdere singles uit met speciaal voor MTV gemaakte bijbehorende videoclips. PJ daarintegen weigerde zelfs videoclips te maken (tot Do The Evolution) en ging een oorlog aan met Ticketmaster.

Ik herinner me overigens nog een filpmje van een Nirvana optreden waar Teen Spirit -bewust- verkracht gespeeld werd, juist om een statement te maken.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:56 schreef starla het volgende:
Ik vind slechts 3 mainstream albums uitbrengen waarvan één écht een commercieel succes was waarna de leadzanger zich een kogel door het hoofd jaagt ook wel een soort van kiezen voor luwte niet?
Tsja, zo kan je ook de luwte opzoeken ja...
Wat dat betreft was Ed gelukkig een klein beetje stabieler dan Cobain. Ik vraag me wel eens af: Ed liep vroeger ook altijd depri rond en kon de fame totaal niet handelen. Met de jaren heeft hij z'n status geaccepteerd en lijkt hij nu zelfs met plezier op 't podium te staan. Ik vraag me af of Kurt met de juiste begeleiding (en zonder die junk Love) ook zo'n change had kunnen maken...
  donderdag 20 augustus 2009 @ 16:14:10 #25
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_72043684
klapvee? Lol wat ik al zei blijf vooral lekker thuis.. meer plek voor mij en andere mensen die wel van een vet concert houden ! Waar komt al die negativieteit vandaan trouwens? Kon je geen kaartje krijgen? En verder als je t zo kut vind zet je toch wat anders op?
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')