CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Het was een kwestie van opwinding en 'onbedwingbare lustopwelling', aldus de 39-jarige elektricien Edwin B. gisteren in de rechtszaal, waar hij zich moest verantwoorden voor de verkrachting van een vrouw uit Capelle aan den IJssel.
B. was in januari bij de 23-jarige bewoonster thuis voor werkzaamheden, toen hij seks met haar wilde en besloot haar desnoods daartoe te dwingen.
Berekenend haalde hij uit de auto eerst tie-raps om haar vast te binden en tape om de mond af te plakken tegen eventueel gegil. Vervolgens trok hij haar op de zolder, waar hij werkte, achterover en bond haar vast.
"Ik heb wel eerst gevraagd of ze seks wilde,'' zei de verdachte. De rechter: "Ja, maar toen lag ze al vastgebonden. Na afloop dronk u keurig een kopje thee met haar en liet haar 180 euro betalen voor de werkzaamheden.'' Verdachte: "Ja. Dat bedrag hadden we afgesproken.''
Voordat de Moordrechter huiswaarts ging naar vrouw en kinderen bedreigde hij het slachtoffer nog om niet naar de politie te gaan. "Ik zit in de wapenhandel en knal je zo af,'' had hij gezegd.Stomverbaasd was de elektricien dat hij 's avonds toch door de politie werd opgehaald. "Ik had gedacht dat ze haar woord zou houden. Ze had het wel beloofd,'' vertelde hij.
Gedragsdeskundigen vinden de man enigszins verminderd toerekeningsvatbaar. Volgens de psycholoog heeft hij nauwelijks inlevingsgevoel en is hij bij heftige lustgevoelens door niets te stoppen. Hij bekommert zich geen moment om eventuele slachtoffers of de gevolgen voor zijn gezin.
De elektricien, tegen wie vier jaar celstraf werd geëist, verzet zich tegen opname in het Pieter Baan Centrum en onderzoek door een psychiater. Het slachtoffer krijgt een voorlopige schadevergoeding van 3500 euro. Uitspraak 1 september.
http://www.ad.nl/rotterda(...)verkracht_klant.html4 jaar klinkt wel aan de lage kant.