Bronquote:Meerderheid heeft geen benul van eigen financiële situatie
Gepubliceerd: 18 augustus 2009 15:06 | Gewijzigd: 18 augustus 2009 15:12
Rotterdam, 18 aug. De meeste mensen hebben geen flauw benul van hun eigen financiële situatie. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek van het platform CentiQ, Wijzer in geldzaken dat vandaag werd gepubliceerd.
Het platform, een initiatief van het ministerie van Financiën waarin onder andere banken en de Consumentenbond zijn vertegenwoordigd, ondervroeg 1.400 mensen over hun financiële kennis en hun eigen financiële situatie.
Het beeld dat uit dit onderzoek naar voren komt, is er één van grote onwetendheid en naïviteit: zes op de tien ondervraagden heeft een veel te positieve kijk op hun financiële positie. Ze denken dat ze hun geldzaken goed op orde hebben, maar de praktijk valt tegen.
De meeste Nederlanders hebben bijvoorbeeld geen flauw idee welk percentage aan rente betaald moet worden bij rood staan op de betaalrekening. Ook weet meer dan de helft niet hoe hoog de rente is bij een persoonlijke lening. Slechts een klein gedeelte kijkt naar de kosten van financiële producten, om zo de maandlasten terug te brengen.
Onwetendheid
Volgens het onderzoek denkt de meerderheid van de ondervraagden dat de crisis hen de komende tijd niet in de portemonnee zal treffen. En dat terwijl een kwart van alle Nederlanders de eigen financiële situatie het afgelopen jaar als gevolg van de crisis zag verslechteren.
„Zorgelijk", vindt Henriëtte Raap-Scheele van het platform. „Mensen zijn onvoldoende voorbereid op het feit dat ze bijvoorbeeld hun baan kunnen verliezen. Maar met het oog op de huidige economische omstandigheden is dat wel iets om serieus rekening mee te houden. Mensen moeten zich realiseren dat ze risico lopen en zich voorbereiden op financieel mindere tijden."
Vooral vrouwen, lager opgeleiden en zestigplussers leven in onwetendheid, concludeert het platform. „Voor deze groepen doen we al veel aan voorlichting", zegt Raap-Scheele.
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:17 schreef marcel-o het volgende:
M'n eigen situatie is nooit zo goed geweest als nu. Ik snap heel die heissa niet![]()
Bangmakerij, net als de Swein Flu
Dit klinkt als een zinloos onderzoek, want: de meeste mensen staan nooit rood op de betaalrekening, en de meeste mensen hebben geen persoonlijke lening. Is het dan zo gek om ook niet te weten wat het kost?quote:De meeste Nederlanders hebben bijvoorbeeld geen flauw idee welk percentage aan rente betaald moet worden bij rood staan op de betaalrekening. Ook weet meer dan de helft niet hoe hoog de rente is bij een persoonlijke lening.
je wil niet weten hoeveel mensen een lening hebben voor iets onbenulligs als een fotocamera van 200 euroquote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit stond een paar dagen terug op al de FP.
[..]
Dit klinkt als een zinloos onderzoek, want: de meeste mensen staan nooit rood op de betaalrekening, en de meeste mensen hebben geen persoonlijke lening. Is het dan zo gek om ook niet te weten wat het kost?
"De meeste Nederlanders staan nooit rood. Ook hebben de meeste Nederlanders geen persoonlijke lening."quote:De meeste Nederlanders hebben bijvoorbeeld geen flauw idee welk percentage aan rente betaald moet worden bij rood staan op de betaalrekening. Ook weet meer dan de helft niet hoe hoog de rente is bij een persoonlijke lening
Dit onderzoek is gedaan om een website te promoten die hiervoor opgericht is, dus de conclusie van dit onderzoek moest dit wel zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit klinkt als een zinloos onderzoek, want: de meeste mensen staan nooit rood op de betaalrekening, en de meeste mensen hebben geen persoonlijke lening. Is het dan zo gek om ook niet te weten wat het kost?
Ik denk dat dat toch echt heel erg mee zal vallen. Maar over die domme mensen wordt natuurlijk wel meer gepraat dan over al die mensen die het niet doen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:38 schreef marcel-o het volgende:
[..]
je wil niet weten hoeveel mensen een lening hebben voor iets onbenulligs als een fotocamera van 200 euro
Dito hier.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:41 schreef zuchtje het volgende:
[..]
"De meeste Nederlanders staan nooit rood. Ook hebben de meeste Nederlanders geen persoonlijke lening."
Ik kan ook geen antwoord geven op deze vragen, maar dat betekend toch niet dat ik geen inzicht heb van mijn eigen financiële situatie? In mijn situatie komt dit gewoon niet aan de orde. Rood staan en persoonlijke leningen kosten geld, dat is toch alles wat de bevolking moet weten?
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:17 schreef marcel-o het volgende:
men is bang dat de crisis ophoudt.
Júist omdat men de hand op de knip houdt, zijn er financiële problemen.
Gewoon uitgeven zoals je altijd al deed.
M'n eigen situatie is nooit zo goed geweest als nu. Ik snap heel die heissa niet![]()
Bangmakerij, net als de Swein Flu
Precies. Wat maakt mij nou uit wat rood staan kost (zo'n 15% op jaarbasis???) of een persoonlijke lening als ik er nooit gebruik van maak? Juist dat ik er geen gebruik van maak en het daarom niet weet is toch wel een positief teken voor mijn financiële situatiequote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:41 schreef zuchtje het volgende:
[..]
"De meeste Nederlanders staan nooit rood. Ook hebben de meeste Nederlanders geen persoonlijke lening."
Ik kan ook geen antwoord geven op deze vragen, maar dat betekend toch niet dat ik geen inzicht heb van mijn eigen financiële situatie? In mijn situatie komt dit gewoon niet aan de orde. Rood staan en persoonlijke leningen kosten geld, dat is toch alles wat de bevolking moet weten?
Ik zag deze melding ook op het nieuws, waarbij ik mij meteen afvroeg; hadden de ondervraagden wel een dergelijk product? Als je mij nu vraagt wat de huidige hypotheekrente is weet ik dat ook niet (zal rond de 4,5% liggen?) omdat het product voorlopig niet hoef af te nemen. Rood staan, zal iets van 12% op jaarbasis zijn? Weet ik niet, want ik neem het product niet af. Zelfde voor een PL. Maakt dat dan dat ik geen benul heb van mijn financiele situatie? Nou nee, ik weet precies hou mijn huishouden er financieel voor staat.quote:De meeste Nederlanders hebben bijvoorbeeld geen flauw idee welk percentage aan rente betaald moet worden bij rood staan op de betaalrekening. Ook weet meer dan de helft niet hoe hoog de rente is bij een persoonlijke lening.
Inderdaad, er zijn genoeg mensen die een tv kopen met behulp van zo'n comfort-card. Ze hebben er nu het geld niet voor, maar toch is het wel een mooie aanbieding...........quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:29 schreef anboni het volgende:
maar gelukkig hoef je maar op 'n willekeurige dag in de mediamarkt mee te luisteren hoe iemand zich een comfortcard laat aansmeren om te begrijpen dat de uitkomsten toch wel kloppen
Bij een reguliere creditcard is mij dat nog niet overkomen. Heb tot nu toe CC's gehad van twee banken (eerst Postbank en nu ABN, beide dus mastercard) en daarbij werd iedere maand het hele bedrag geincasseerd (ik weet alleen niet meer of dat standaard was of dat ik dat specifiek heb moeten aanvragen, is alweer te lang geledenquote:Op woensdag 19 augustus 2009 18:55 schreef Toewan het volgende:
Bij het aanvragen van een creditcard gaat een bank er maar van uit dat je het verschuldigde bedrag in termijnen wil terug betalen met een bijbehorende rente.
Dat vrouwen en lager opgeleiden niet goed zijn met financiën was bekend. Zestigplussers: je wordt oud.quote:Vooral vrouwen, lager opgeleiden en zestigplussers leven in onwetendheid, concludeert het platform
Bij mijn ING studenten creditcard wordt gewoon het hele bedrag 1 keer per maand geincasseerd.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:58 schreef Cheiron het volgende:
Bij mijn POstbank Creditcard wordt elke maand een standaard bedrag afgeschreven als er nog saldo open staat. Iets van 45 Euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |