abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71997356
Ik was net even op bezoek bij een buurvrouw van mij. Ze woont via een stichting. Zelf heeft ze ernstig hersenletsel ooit opgelopen waardoor ze niet meer normaal kan functioneren.
Nou hoorde ik net van haar dat ze te horen heeft gekregen van de stichting dat ze haar misschien uit de woning zetten en haar in een andere woonvorm willen plaatsen. De reden is dat ze geen structuur kan vinden in het dagelijks leven.
Morgen heeft ze een gesprek met het hoofd woonvoorzieningen. Mijn vraag is kan dit zomaar? Ik ken haar erg goed en vraag me ook af of ik bij het gesprek zou mogen zijn aangezien ze dit ook niet met haar familie kan bespreken.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 00:03:27 #2
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_71997509
Ik zie het probleem niet eigenlijk. Is toch alleen maar beter voor haar als ze een andere beter passende woonvorm zoeken?
pi_71997626
Ik mis de mening van de buurvrouw in dit verhaal of moet ik met het woord uitzetten eruit halen dat ze het er niet mee eens is?
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_71997742
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:03 schreef Armageddon het volgende:
Ik zie het probleem niet eigenlijk. Is toch alleen maar beter voor haar als ze een andere beter passende woonvorm zoeken?
Ze heeft het hier enorm naar de zin. Veel contact met mij en een buurman van mij. Mijn zoontje komt er vaak voor een kopje thee. Daar leeft ze erg van op aangezien ze zelf geen kinderen meer kan krijgen.
Waar ze niet tegen kan, en dat komt omdat ze de prikkels niet kan verdragen, zijn de begeleiders. Voor de rest is ze zo een beetje de enige uit de woonvorm die voor zichzelf kookt, zichzelf wast en zelfstandig naar de winkels gaat.
Ik heb het idee dat ze haar onder het kopje psychiatrie willen stoppen omdat ze nog wel eens in een dip zit.
Anyway hoor het verhaal natuurlijk van haar kant alleen. Maar zou het raar zijn als ik bij het gesprek zou zitten?
Ze vond het iig wel een fijn idee. En ik heb zelf ook voor de stichting gewerkt.
pi_71997757
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:06 schreef trovey het volgende:
Ik mis de mening van de buurvrouw in dit verhaal of moet ik met het woord uitzetten eruit halen dat ze het er niet mee eens is?
Ze wil het zelf niet.
pi_71997776
Ben jij wettelijk vertegenwoordiger of anderszins benoemde verantwoordelijke voor je buurvrouw? Zo nee, dna zul je er niet bij mogne zitten.

Je TT doet wat anders vermoeden dan je OP.
Waarschijnlijk kan je buurvrouw door haar handicap of door een beperkt ziekte-inzicht niet goed voor haarzelf zorgen. En dan kun je als zorgaanbieder afwachten tot ze het gas een keer te lang laat open staan of ze in de badkamer onderuit gaat of het huis laat vervuilen, of je doet wat een goed zorgverlener moet doen: de situatie beoordelen en kijken of deze woning voor haar de beste en veiligste oplossing is.

Ik kan me voorstellen dat buurvrouw het niet meteen eens is met het geboden alternatief. En daar zal ze door de aanbieder en door familie of vrienden in begeleid moeten worden.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_71997885
Staat ze onder toezicht van een familielid of iemand anders? Die moet dan haar belangen vertegenwoordigen. Ik ben bang dat je zelf er niet veel over te zeggen zal hebben. Hooguit kunnen jullie als buren aangeven hoe je over haar en haar woonsituatie denkt maar ik denk dat dat wel het maximum is wat er mogelijk is.
Optimist tot in de kist
pi_71997981
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:12 schreef Cat22 het volgende:
Ben jij wettelijk vertegenwoordiger of anderszins benoemde verantwoordelijke voor je buurvrouw? Zo nee, dna zul je er niet bij mogne zitten.

Waarschijnlijk kan je buurvrouw door haar handicap of door een beperkt ziekte-inzicht niet goed voor haarzelf zorgen. En dan kun je als zorgaanbieder afwachten tot ze het gas een keer te lang laat open staan of ze in de badkamer onderuit gaat of het huis laat vervuilen, of je doet wat een goed zorgverlener moet doen: de situatie beoordelen en kijken of deze woning voor haar de beste en veiligste oplossing is.

Ik kan me voorstellen dat buurvrouw het niet meteen eens is met het geboden alternatief. En daar zal ze door de aanbieder en door familie of vrienden in begeleid moeten worden.
Dus dan zou er niemand bij mogen zitten?

En ik begrijp wel dat ze het goed willen en moeten beoordelen maar aangezien ze verder geen familie en vrienden heeft en mij ziet als degene waarmee ze de meeste binding heeft zou ik haar natuurlijk wel op willen vangen en willen helpen.
pi_71998103
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:17 schreef trovey het volgende:
Staat ze onder toezicht van een familielid of iemand anders? Die moet dan haar belangen vertegenwoordigen. Ik ben bang dat je zelf er niet veel over te zeggen zal hebben. Hooguit kunnen jullie als buren aangeven hoe je over haar en haar woonsituatie denkt maar ik denk dat dat wel het maximum is wat er mogelijk is.
Nee ze staat niet onder toezicht. Ze woont "zelfstandig" binnen de woonvorm. Ze beheert haar eigen financieen en regelt verder alles voor zichzelf. De begeleiding komt in de ochtend langs om haar medicatie te brengen. En als ze omhoog zit kan ze contact opnemen met de begeleiding.
pi_71998123
Iemand die in een wooninstelling woont of iets van die strekking zal een wettelijke vertegenwoordiger hebben, zeg maar een voogd maar dan voor meerderjarigen. Kan eigenlijk iedereen zijn...familie, iemand die door een rechter is aangewezen. Ooit een collega gehad met een broer met hersenletsel. Eerst waren haar ouders zijn wettelijke vertegenwoordiger, na hun dood is zij het geworden. Je zou dus die wettelijke vertegenwoordiger te pakken moeten krijgen en daar samen met je buurvrouw mee moeten praten als je wat wilt.
Optimist tot in de kist
  woensdag 19 augustus 2009 @ 00:29:11 #11
56950 terror623
Arrrrrrr ☠
pi_71998209
als het gesprek in haar woning is, en zij wil dat je erbij bent, dan ga je er gewoon bij zitten (voor het gesprek), ze kunnen niet eisen dat jij daar weggaat, er is niets dat je kan verbieden aanwezig te zijn bij het gesprek (tenzij zij dat niet wilt), je hebt echter ook niet een "recht" erbij te zijn.
pi_71998253
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:25 schreef trovey het volgende:
Iemand die in een wooninstelling woont of iets van die strekking zal een wettelijke vertegenwoordiger hebben, zeg maar een voogd maar dan voor meerderjarigen. Kan eigenlijk iedereen zijn...familie, iemand die door een rechter is aangewezen. Ooit een collega gehad met een broer met hersenletsel. Eerst waren haar ouders zijn wettelijke vertegenwoordiger, na hun dood is zij het geworden. Je zou dus die wettelijke vertegenwoordiger te pakken moeten krijgen en daar samen met je buurvrouw mee moeten praten als je wat wilt.
Oh ik zal eens navraag doen. Maar vraag het me toch wel af hoor.
pi_71998294
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:29 schreef terror623 het volgende:
als het gesprek in haar woning is, en zij wil dat je erbij bent, dan ga je er gewoon bij zitten (voor het gesprek), ze kunnen niet eisen dat jij daar weggaat, er is niets dat je kan verbieden aanwezig te zijn bij het gesprek (tenzij zij dat niet wilt), je hebt echter ook niet een "recht" erbij te zijn.
Ja dat dacht ik dus ook. En ze zou het zelf fijn vinden.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 00:33:10 #14
129586 klara12
fly with the wind
pi_71998298
Als begeleider zou ik vreselijk balen van een bemoeizuchtige buurvrouw. En als dezelfde begeleider zou ik het prachtig vinden dat de buurvrouw er op uitnodiging van de buurvrouw bijzit.
Dus niet denken of het raar is, maar er gewoon na voorstellen enzo bij gaan zitten.
Ben voorbereid op schrikreacties van de begeleiding. Op het onderzoeken wat je er formeel te zeggen hebt, maar laat je niet afschrikken. je mag er als steun voor de buurvrouw bij zitten. Gooi maar eens met het woord transparant. Alle instellingen willen transparant zijn. Nou, de kans voor die stichting om het te bewijzen.

Ben ook voorbereid op een ander verhaal dan de buurvrouw en zorg dat je in elk geval vragen mag stellen. Doe dat ook bij alles wat je niet snapt. Dit is namelijk een kans voor die stichting om transparant te zijn.

Wees ook voorbereid op het beperkte inzicht wat de buurvrouw heeft. Ogenschijnlijk kan de beperking die ze heeft wel lijken mee te vallen, maar is de beperking veel groter dan je had verwacht.

Bedenk oplossingen waarbij buurvrouw toch kan blijven wonen.
Misschien vind de begeleiding het te smerig. Nou dan kan er via de gemeente poetshulp worden geregeld.
En smerig is sowieso een beperkt begrip. Wat voor de een spik en span is, is voor de ander al erg vies, of niet goed geregeld.
Misschien heeft ze een keer het gas aan laten staan. Nou, dan kan er elektrisch koken worden geregeld.
Zo zijn er vaak vele simpele oplossingen te bedenken, waar begeleiding vaak niet aan (wil) denkt.

Ik vind het heel goed als je het wilt doen. voor je buurvrouw als steun erbij te zijn. Ongeacht wie wettelijk verantwoordelijk is.
Gewoon doen en je hart volgen. Zouden meer mensen moeten doen.
pi_71998319
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:30 schreef SilkSpectre het volgende:

[..]

Oh ik zal eens navraag doen. Maar vraag het me toch wel af hoor.
In ieder geval succes
Optimist tot in de kist
pi_71998353
Waar ze niet tegen kan, en dat komt omdat ze de prikkels niet kan verdragen, zijn de begeleiders.

Hieruit leid ik af dat er iets is voorgevallen? Want juist de begeleiders zijn erop gericht om duidelijk te zijn en voor zo min mogelijk prikkels te zorgen. Dus het is wel raar dat zij dan niet tegen de leiding kan, maar geen problemen heeft met naar een supermarkt, en dat is toch wel een soort prikkelbom kan ik me indenken

[ Bericht 0% gewijzigd door Wazeggie op 19-08-2009 00:47:15 ]
pi_71998416
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:12 schreef Cat22 het volgende:

Voila, hier is TS dan ook.
De vrouw in kwestie staat niet onder curatele, dus waarom niet?

Ps. het is maar terzijde maar ik vind het superlief van TS om zich om haar te bekommeren. .
pi_71998466
@ Klara
Ik ben erg betrokken bij haar leven en ze is heel open naar mij toe. En ik wil niet bemoeizuchtig zijn maar wil er voor haar zijn...Niet dat ze daar alleen zit in een moeilijk gesprek.
Ik denk dat ik zelf morgen even aanbel bij de begeleiding om het neer te leggen bij hun.;-)
pi_71998540
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:36 schreef Wazeggie het volgende:
Waar ze niet tegen kan, en dat komt omdat ze de prikkels niet kan verdragen, zijn de begeleiders.

Hieruit leid ik af dat er iets is voorgevallen? Want juist de begeleiders zijn erop gericht om duidelijk te zijn en voor zo min migelijk prikkels te zorgen. Dus het is wel raar dat zij dan niet tegen de leiding kan,m aar geen problemen heeft met naar een supermarkt, en dat is toch wel een soort prikkelbom kan ik me indenken
Ja ben je bekend met Niet aangeboren hersenletsel? Hoort bij het ziektebeeld. Het niet accepteren van je handicap vooral.
pi_71998601
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:34 schreef trovey het volgende:

[..]

In ieder geval succes
Dank je!
  woensdag 19 augustus 2009 @ 00:51:36 #21
129586 klara12
fly with the wind
pi_71998607
@SilkSpectre,

Fijn dat je zo betrokken bent bij je buurvrouw. Als je zo betrokken bent dan neem je zelf een besluit.
Niks neerleggen bij de begeleiding. Gewoon doen wat je hart zegt. En probeer zoveel mogelijk vraagverlof te krijgen tijdens het gesprek. Laat je ook niet weg sturen doordat je geen begeleider bent of wettelijke vertegenwoordiger. Je zit daar als steun voor de buurvrouw.En dat is namelijke goed. Heel goed zelfs.

Als de begeleiding weet wat ze doen, dan is het namelijk helemaal geen punt om erbij te zitten op verzoek van de buurvrouw. En hoef je het ook niet aan te kondigen. Want dan kunnen ze eventueel redenen bedenken waarop je toch weggestuurd wordt. En dat wil je niet.

(ik zit zelf in de ambulante hulpverlening. Ik zou het super goed vinden vinden als er een "bemoeizuchtige buurvrouw" bij zit. Hulpverleners kijken vaak ook maar met een beperkte blik.)
pi_71998731
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:51 schreef klara12 het volgende:
@SilkSpectre,

Fijn dat je zo betrokken bent bij je buurvrouw. Als je zo betrokken bent dan neem je zelf een besluit.
Niks neerleggen bij de begeleiding. Gewoon doen wat je hart zegt. En probeer zoveel mogelijk vraagverlof te krijgen tijdens het gesprek. Laat je ook niet weg sturen doordat je geen begeleider bent of wettelijke vertegenwoordiger. Je zit daar als steun voor de buurvrouw.En dat is namelijke goed. Heel goed zelfs.

Als de begeleiding weet wat ze doen, dan is het namelijk helemaal geen punt om erbij te zitten op verzoek van de buurvrouw. En hoef je het ook niet aan te kondigen. Want dan kunnen ze eventueel redenen bedenken waarop je toch weggestuurd wordt. En dat wil je niet.

(ik zit zelf in de ambulante hulpverlening. Ik zou het super goed vinden vinden als er een "bemoeizuchtige buurvrouw" bij zit. Hulpverleners kijken vaak ook maar met een beperkte blik.)
Ja je hebt gelijk. Zou best raar zijn als ik hun toestemming nodig zou hebben toch terwijl de buurvrouw het graag zou willen?
En dit is toch ook de reden waarom gehandicapten niet meer in de bossen worden gehuisvest? Zodat er meer betrokkenheid is van de leefomgeving?
  woensdag 19 augustus 2009 @ 01:00:58 #23
129586 klara12
fly with the wind
pi_71998769
@SilkSpectre,

De reden geen structuur kunnen vinden in het dagelijks leven is een beetje vreemd. Hoe lang woont je buurvrouw er al. Wat is er dan opeens veranderd, dat ze volgens de "hulpverleners" naar een woongroep moet. En wat zou dat dan oplossen?
Als ze zelf haar eten kookt, dan heb je structuur. Want je komt uit bed en kunt dan boodschappen doen en koken etc. Je kunt dan ook afwassen enzo.
Is het misschien dat ze het alleen zijn vaak moeilijk vind, dan is er misschien een clubje of iets hulpverlenerigs waar ze een paar keer per week naar toe kan.
In elk geval: de reden zegt nog niks en is op allerlei andere manieren op te lossen dan alleen maar: wonen in een woonvorm.
pi_71998856
Ja ze is wel lastig omdat ze zich niet wil vergelijken met andere mensen uit de woonvorm. En ze zou graag vrijwilligerswerk willen doen maar dat wordt haar afgeraden. Afspraken vergeet ze namelijk. Maar er zijn zoveel andere oplossingen. Misschien kan ik wat voor haar betekenen.
pi_71998868
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 00:47 schreef SilkSpectre het volgende:

[..]

Ja ben je bekend met Niet aangeboren hersenletsel? Hoort bij het ziektebeeld. Het niet accepteren van je handicap vooral.
Je hoeft niet te bijten Nee ik ben daar niet bekend mee, maar aangezien je dit op Fok post en niet op een forum dat daarop is toegespitst, neem ik aan dat het geen vereiste is om te mogen reageren?
Ik heb wel een gehandicapt kind, daarom vroeg ik het me af. Want die krijg ik op minder goede dagen echt de supermarkt niet in, terwijl hij op zijn leiding altijd redelijk goed reageert
En omdat jij post dat ze niet tegen de leiding kan, vroeg ik me af dus of er dan iets is voorgevallen. Als zij bijv agressief is geweest naar de leiding kan ik me de gedachtengang van de leiding beter indenken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')