In principe kunnen alle moderne breedbeeld TV's reageren op een WSS signaal (Wide Screen Signalling) dat met het programma kan worden meegezonden maar niet hoeft te worden meegezonden. Overigens sturen alle landelijke Nederlandse zenders (en ook de publieke zenders van België, Duitsland en Groot-Brittannië) WSS mee. Op die manier kan een TV bij digitaal ontvangen zenders onderscheid maken tussen 4:3 full frame en 16:9 anamorf en kan een TV ook bij analoge ontvangst van een 16:9 programma (dat wordt doorgegeven als 4:3 letterbox) automatisch inzoomen. Bij ontvangst van een full frame 4:3 programma (zowel digitaal als analoog) kan er vaak gekozen worden voor pillarbox weergave (in de correcte beeldverhoudingen, maar met zwarte stroken links en rechts) of een beeldvullende weergave (ten koste van de juiste verhoudingen), waarvoor het beeld in horizontale richting moet worden opgerekt en doorgaans ook aan de boven en onderzijde een stukje van het beeld buiten het scherm valt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:59 schreef Dionysiou het volgende:
Ik heb een wide screen beneden staan en mijn stiefbroertje had vandaag een nieuwe Samsung Full HD Wide-Screen TV gekocht en die verbreedt automatisch de zender over het hele scherm. En de TV die hier beneden staat blijft wide-screen (behalve sommige zenders zoals National Geographic) maar RTL 4 etc. niet. (zorgen dat de zenders ook op de tv beneden helemaal over het scherm worden verspreid)
Ik weet niet hoe je dit kan wijzigen of kan dit niet of is dat afhankelijk van de TV?
Hoe oud is die TV?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:24 schreef Dionysiou het volgende:
Oke.
Dan moet ik de handleiding zo raadplegen want ik kan wel op het knopje op de afstandsbediening : Wide klikken dan kan ik kiezen tussen 4:3 of FULL en dat is met 2 zwarte balken. en 4:3 Ook maar dan loopt ie niet door over het hele scherm.
Vorig jaar 2008 gekocht, het is wel een Monitor en TV in een.quote:
Klinkt allemaal erg vaag. Het zou mij niets verbazen als die monitor (annex TV) niet op WSS signalen kan reageren, en ook in andere opzichten niet aan de technische eisen voldoet. Het is een bekende truc van (voornamelijk) B-fabrikanten om TV's aan te prijzen als monitor, omdat het apparaat dan niet aan allerlei technische en wettelijke bepalingen hoeft te voldoen die in veel landen aan TV's worden gesteld.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:31 schreef Dionysiou het volgende:
[..]
Vorig jaar 2008 gekocht, het is wel een Monitor en TV in een.
En het merk is van NU (New Universe) er zit een tuner in.
22'' Wide-Screen
Ah oke, nja het is voor m'n zusje van 11 dus die heeft er niet veel last van zolang ze maar GTST en Animal Planet kan kijken etc.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:35 schreef Riparius het volgende:
[..]
Klinkt allemaal erg vaag. Het zou mij niets verbazen als die monitor (annex TV) niet op WSS signalen kan reageren, en ook in andere opzichten niet aan de technische eisen voldoet. Het is een bekende truc van (voornamelijk) B-fabrikanten om TV's aan te prijzen als monitor, omdat het apparaat dan niet aan allerlei technische en wettelijke bepalingen hoeft te voldoen die in veel landen aan TV's worden gesteld.
Ja dat klopt T260 Full-HDertquote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:33 schreef sjoemie1985 het volgende:
heeft je broertje toevallig de samsung t260 gekocht??? die strekt inderdaad automatisch het beeld uit over het hele scherm.
Alle moderne breedbeeld TV's zijn in staat om een 4:3 uitzending beeldvullend weer te geven. Maar persoonlijk houd ik niet van die uitgerekte plaatjes en geef ik de voorkeur aan pillarbox weergave van 4:3 materiaal.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:33 schreef sjoemie1985 het volgende:
heeft je broertje toevallig de samsung t260 gekocht??? die strekt inderdaad automatisch het beeld uit over het hele scherm.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |