Lesbevoegdheid voor heel het VMBO en klassen 1 tot en met 3 van de HAVO en het VWO.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:17 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wat wil 2egraads precies zeggen?
Dan mag je lesgeven aan de onderbouw, in het middelbaar beroepsonderwijs en aan instellingen voor volwasseneneducatie.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:17 schreef PietjePuk007 het volgende:
Mogen lesgeven aan alle klassen van de "eerste fase". Dus alleen havo 4,5 en vwo 4,5,6 niet. Volgens mij.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:17 schreef PietjePuk007 het volgende:
quote:
Totaal onbevoegd zijn er maar weinig hoor. Hooguit wat mensen die voor de klas staan terwijl ze een leraarbevoegdheid aan het halen zijn. Er zijn er wel een hoop 2e graads docenten die 1e graads niveau lesgevenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:35 schreef Viking84 het volgende:
[..].
Het leek mij ook al een broodje aap-verhaal, want waarom zou je anders allemaal trajecten hebben waarmee je met een HBO- of WO-bachelor je lesbevoegdheid kunt halen? In de praktijk staan er wel veel mensen zonder bevoegdheid door de klas, maar goed.
Hoe kan het dan dat 3/4 van m'n VWO-bovenbouwdocenten geen academische titel had?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:32 schreef bioloogje het volgende:
Het is iig bullshit. 2e graads wordt je sowieso niet met uni. Het verschil tussen 1e en 2e graads is dat 2e graads HBO-ers zijn, en 1e graads hebben Uni met daarbij een extra leraarbevoegdheid. Deze bevoegdheid hebben ze wel nog extra moeten halen tijdens of na de studie.
deels onbevoegd dus eigenlijk 2e graads docenten. En in Utrecht schijn je op de HBO nog een 1e graads opleiding te kunnen doen na je 2e graads opleiding. Deze opleiding is dan ook gewoon HBO. (maar zeker weten doe ik dat niet)quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:46 schreef pfaf het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat 3/4 van m'n VWO-bovenbouwdocenten geen academische titel had?
Als jij een universitaire opleiding hebt afgerond. (in mijn geval zou dat biologie zijn) en daarna een leraarbevoegdheid haalt. Dan ben je meteen 1e graads leraar hoor.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:32 schreef rhubarbje het volgende:
Nee je bent niet automatisch docent
Je kunt wel in een jaar (deeltijd geloof ik ook nog) je bevoegdheid gaan halen
En je bent ook niet automatisch eerste graad dan want dat is gewoon een master tegenwoordig
dus uni+bevoegdheid is niet meteen eerste graads
Helaas wil het idd niet zeggen dat je automatisch ook niet aangenomen word
Je kunt het proberen als je het wil, ik ken verhalen van mensen die aangenomen worden
Hoewel ik dat niet vind kunnen maar oke
De eerste link op google geeft dit:quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:54 schreef bioloogje het volgende:
[..]
deels onbevoegd dus eigenlijk 2e graads docenten. En in Utrecht schijn je op de HBO nog een 1e graads opleiding te kunnen doen na je 2e graads opleiding. Deze opleiding is dan ook gewoon HBO. (maar zeker weten doe ik dat niet)
Gezien het grote aantal non-academici lijkt me dit een plausibeler verhaal dan het uwe...quote:Eerstegraads docent niet noodzakelijk academisch
by Jos van den Einde | Ma, 26/06/2006 - 10:13
Op verschillende plekken in dit forum wordt gesproken over eerstegraads en tweedegraadsdocenten. Het lijkt erop dat men ervanuit gaat dat eerstegraadsdocenten via de universiteit voor de klas zijn komen te staan. Het is echter ook mogelijk de tweedegraads lerarenopleiding te verlengen met een aantal jaar, zodat men zich eerstegraads bevoegd mag noemen. Ik ben één van de mensen die dit pad heeft gevolgd. Ik mag mezelf niet academisch geschoold noemen, maar ben wel degelijk eerstegraads bevoegd. Dus houd in de gaten dat eerstegrader en academicus niet automatisch op hetzelfde neerkomt.
idd een stagebegeleider van mij had zo zijn bevoegdheid ook gehaald. Hij moest een week stage lopen en een testje doen en dat was het.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:55 schreef Ole het volgende:
Vroegah kreeg je inderdaad automatisch bevoegdheid. Maar is allang niet meer zo.
quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:58 schreef pfaf het volgende:
[..]
De eerste link op google geeft dit:
[..]
Gezien het grote aantal non-academici lijkt me dit een plausibeler verhaal dan het uwe...
Dat kan op elke lerarenopleiding volgens mij bij ons iig welquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:54 schreef bioloogje het volgende:
[..]
deels onbevoegd dus eigenlijk 2e graads docenten. En in Utrecht schijn je op de HBO nog een 1e graads opleiding te kunnen doen na je 2e graads opleiding. Deze opleiding is dan ook gewoon HBO. (maar zeker weten doe ik dat niet)
In Nijmegen kan het iig niet. Maar het kan idd zijn dat het met maatschappijleer anders is. Omdat er geen echte universitaire studie maatschappijleer is en wel een universitaire studie Biologie. Dus op de opleiding krijg je dan genoeg van het vak biologie om biologie te kunnen geven.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:01 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Dat kan op elke lerarenopleiding volgens mij bij ons iig wel
En misschien zit ik er naast wat dat betreft van die master als je al uni hebt gedaan maar ik weet echt bijna zeker dat dat bij ons wel zo is
maar misschien komt dat omdat maatschappijleer weer anders geregeld is of zo (omdat je meer moet kunnen dan een vak zoals biologie geven)
Klopt. Dat is vooral zo bij vakken waarbij een lerarentekort bestaat, zoals klassieke talen idd.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 14:39 schreef ethiraseth het volgende:
Je kan waarschijnlijk wel, afhankelijk van je vak, solliciteren bij een school en dat de school dan jouw lesbevoegdheid (deels) betaald. Ik weet in elk geval dat mijn vriendin halverwege haar eerste jaar Grieks & Latijn door haar oude middelbare school gevraagd werd of ze daar niet alvast kon lesgeven .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |