quote:Wat is dan eigenlijk het verschil tussen reinigen en desinfecteren?
Reinigen is het verwijderen van verontreiniging, dus alle aanwezige vervuiling zoals organisch als anorganisch.
Desinfecteren is het doden van het eventueel aanwezige bacteriën, gisten, schimmels, virussen en sporen.
Bacteriedodende zeep is dus onzin?quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:02 schreef Antaresje het volgende:
Het is inderdaad een virus. Dat kan achterblijven op oppervlakten, door die schoon te maken worden ook die virussen verwijderd. Op zich is dat leuk, maar als jij net een deurklink vastpakt voordat ie wordt schoongemaakt kun je nog steeds een virus oppikken.
Ook met gewone zeep was je een eventueel virus gewoon van je handen af, de enige reden die ik kan bedenken voor bacteriedodende zeep is om te zorgen dat je niet ook nog ziek wordt van een bacterie. Maar dat is wel erg vergezocht.
Het beste wat je kunt doen is gewoon netjes je handen wassen na een toiletbezoek, en probeer om niet met je handen aan je mond, neus en ogen te zitten. Het virus op je handen doet je niet zoveel kwaad (behalve dat je het ongemerkt achterlaat voor anderen), zolang je het maar niet binnen krijgt.
Ik doe niet anders! Dat is pas echt lastig, ik zit constant met mijn hand tegen mijn mond, of met mijn hand in mijn oog te wrijven....quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:02 schreef Antaresje het volgende:
Het is inderdaad een virus. Dat kan achterblijven op oppervlakten, door die schoon te maken worden ook die virussen verwijderd. Op zich is dat leuk, maar als jij net een deurklink vastpakt voordat ie wordt schoongemaakt kun je nog steeds een virus oppikken.
Ook met gewone zeep was je een eventueel virus gewoon van je handen af, de enige reden die ik kan bedenken voor bacteriedodende zeep is om te zorgen dat je niet ook nog ziek wordt van een bacterie. Maar dat is wel erg vergezocht.
Het beste wat je kunt doen is gewoon netjes je handen wassen na een toiletbezoek, en probeer om niet met je handen aan je mond, neus en ogen te zitten. Het virus op je handen doet je niet zoveel kwaad (behalve dat je het ongemerkt achterlaat voor anderen), zolang je het maar niet binnen krijgt.
Als maatregel om griep te voorkomen wel, gewone zeep is dan net zo effectief. Het doodt waarschijnlijk wel bacterien, dus helemaal onzin is het ook weer niet.quote:
quote:Desinfecterende hand foam
DAC-Europe BV is leverancier van de speciale desinfecterende hand foam: Soapopular®
De belangrijkste eigenschappen:
1) 99,9% eliminatie van alle gangbare bacteriën en virussen (o.a. influenza A / H1N1, MRSA, TBC)
2) zonder gebruik van alcohol (droogt de huid niet uit in tegenstelling tot alcoholhoudende hand gels)
3) zonder gebruik van water (zeep, water en handdoeken niet nodig)
4) volledig geurloos, niet brandbaar, niet irriterend voor de huid en niet giftig
Nee. Helemaal niet, ik vind het nogal een gezever allemaal. Maar ik was hier gewoon nieuwsgierig naar en heb voer nodig voor mijn column.quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:57 schreef Martijn_77 het volgende:
@TS Ben je bang voor je gezondheid?
Post je die column straks dan hier ook?quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:03 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee. Helemaal niet, ik vind het nogal een gezever allemaal. Maar ik was hier gewoon nieuwsgierig naar en heb voer nodig voor mijn column.
Nee sorry, die is voor intern gebruik.quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:10 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Post je die column straks dan hier ook?
Leven virussen eigenlijk wel?quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:23 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
Uitwendig kan je aggresievere middelen gebruiken dan inwendig, meeste desinfecterende zepen zullen ook virussen doden neem ik aan.
Misschien is bacteriedodend gewoon een populairder woord dan virusdodend? Je weet wat ermee bedoeld wordt, bij virusdodende creme denk je eerder aan anti-virale middelen als acyclovir tegen herpes.
Claims van een willekeurige desinfecterende zeep:
[..]
quote:Een virus is biologisch een bijzonder verschijnsel dat niet tot de levende wezens wordt gerekend omdat het zich niet zelfstandig kan voortplanten en omdat het geen metabolische activiteit vertoont.
Even met mijn steenkolenmijnbiologie he, HIV is een virus. Wat ik van dit virus weet, is dat het buiten het lichaam nog maar heel kort "leeft" (ik weet dat die uitdrukking niet klopt, maar je snapt wat ik bedoel). Als het virus zich dan in een bacterierijke omgeving bevindt, bijvoorbeeld op een deurklink van een toilet op het Centraal Station in Amsterdam, kan het dan heel lang "overleven", als in dagen, en dan op het lichaam van een nieuwe gastheer verder "parasiteren"?quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:11 schreef Bluezz het volgende:
Uit mijn gez.heids boek :
Het grootste verschil is dat een virus voor zijn voortplanting en overleving een gastheercel nodig heeft, terwijl een bacterie zichzelf kan voortplanten. Een virus is obligaat parasitair, gedwongen om te parasiteren op gastheercellen. Die gastheer kan een prokaryoot zijn (zonder celkern: bijvoorbeeld een bacterie) of een eukaryoot (met celkern: bijvoorbeeld een zoogdier). Dat is het belangrijkste verschil.
Als ik het goed begrijp dus op vieze handen, omdat ze bacteriën als gastheer gebruiken.quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:31 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
Waarop overleeft het virus het langst, op vuile handen of op handen die net ervoor grondig gewassen zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |