Middag. Ik stel deze vraag voor een vriend van me die (idioot genoeg) weigert om te gaan 'leren'. Ik noem hem even, ehm, Barry.
Barry is in schooljaar 2007-2008 gezakt voor zijn HAVO examen. Hij had drie onvoldoendes. Hij is toen van school afgegaan en heeft afgelopen schooljaar (2008-2009) het hele jaar gewerkt. Dit schooljaar (nu al zeg maar) is hij ook alweer aan het werk.
Ik heb hem al meerdere malen aangespoord om toch zijn HAVO via een thuisstudie of avondschool af te maken, zodat hij een fatsoenlijke opleiding kan doen. Dit weigert ie.
Een van zijn grootste 'smoezen' is dat hij dan twee vakken moet gaan halen. Hier zit het probleem. Barry heeft geen cijferlijsten of rapporten meer van zijn eindexamenjaar. Zijn excuus is (letterlijk!): "Ja ik heb die lijsten toch niet meer, dan moet ik toch gewoon heel havo 5 opnieuw doen of niet soms?".
Mijn vraag (namens hem, aan jullie) is: Hoe kom je aan certificaten dat je bepaalde vakken hebt behaald? Geeft de school die door aan een instantie (IB-Groep bijv?)? Moeten certificaten aangevraagd worden? Hoe zit dit?
Hoe wist niet zo goed waar dat hij deze vragen dus daarom maar hier. Naar school gaan en daar navraag doen is echt een last-resort. Hij heeft nogal wat problemen veroorzaakt daar (met gevolgen; justitie).
Bij voorbaat dank mensen.. als jullie iets weten, gaarne.
Blaze with the fire that is never extinguished