Bron: http://www.ad.nl/autowere(...)licht_gas_terug.htmlquote:REEUWIJK/WOERDEN - Op het grote matrixbord naast de A12 licht de verlaagde snelheidslimiet op: 80 km/uur. Er lijkt niets aan de hand, maar een blik in de buitenspiegel leert anders.
De inktzwarte lucht belooft binnen een minuut een wolkbreuk. Nu alvast gas terugnemen voorkomt dat automobilisten straks tegen een voorganger klappen.
Weggebruikers op de A12 naar Utrecht (zuidbaan) krijgen tussen Reeuwijk en de nieuwe afslag Woerden-oost bij Harmelen met een proef van Rijkswaterstaat te maken. Deze proef lijkt een beetje op de snelheidsregeling via de bestaande matrixborden boven de weg. Maar deze variabele snelheidsregeling gaat verder en is ‘slimmer.’
Nu is het zo dat de matrixborden pas aangaan als het verkeer al bijna is vastgelopen. Dat komt door de manier van bedienen van de borden; draden in het wegdek geven de rijsnelheid van het verkeer door.
De computer berekent de snelheid waarmee het verkeer zou blijven rijden en stuurt die informatie naar de verkeersinstallatie met de matrixborden. Tussen 8 september, als de proef daadwerkelijk begint, en februari 2010 gaat dat anders. Dankzij de buienradar van het KNMI is vooraf vrij nauwkeurig bekend wat voor neerslag in welke hoeveelheid eraan zit te komen.
,,De snelheidsbeperking wordt al ingeschakeld bij de komst van de bui. Dat voorkomt dat het verkeer plotseling gaat remmen als de bui losbarst,’’ aldus woordvoerster Esther de Graaf van Rijkswaterstaat.
In de proef op de A12 wil Rijkswaterstaat bovendien uitproberen of zij het verkeer op drukke tijdstippen geleidelijker kan laten rijden. Nu staan vaak files op de rijksweg die onverklaarbaar zijn. Er is geen aanrijding of klus aan de weg waardoor het verkeer even moet wachten. De file lijkt alleen te zijn ontstaan omdat het verkeer plotseling remt en even later weer (te) hard gas geeft.
Zo staat het vaak muurvast bij de oprit van de N11 vanuit Alphen, bij Bodegraven en bij Waarder. Die ‘schokgolven’ in het weggedrag wil Rijkswaterstaat proberen kleiner te maken en er mogelijk helemaal uit te halen. Dat is niet alleen beter en prettiger voor de weggebruikers, aldus woordvoerster De Graaf. Ook wordt het risico op ongelukken kleiner. ,,Doorstroming en veiligheid gaan hand in hand,’’ aldus de woordvoerster.
Precies, dat ding zal niet heel accuraat zijn, dus als er een paar honderd meter verder een bui is, maar op de snelweg niet, dan gaat iedereen - vanwege die matrixborden - plots op de rem trappen, wat de verkeersdoorstroming belemmert en ook nog eens gevaarlijke situaties kan opleveren.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:28 schreef Casos het volgende:
En dan gaan ze de buienradar gebruiken. Fijn. Hoe vaak ik volgens dat ding wel niet midden in een wolkbreuk moet zitten, maar ondertussen schijnt het zonnetje.
Daar heb je geen regendruppels voor nodig, een groot aantal automobilisten kan uberhaupt niet verantwoord deel nemen aan het verkeer. Maar als je dit soort 'ideeën' leest is het sowieso hopeloos gesteld met de toekomst van Nederland...quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:32 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Precies, dat ding zal niet heel accuraat zijn, dus als er een paar honderd meter verder een bui is, maar op de snelweg niet, dan gaat iedereen - vanwege die matrixborden - plots op de rem trappen, wat de verkeersdoorstroming belemmert en ook nog eens gevaarlijke situaties kan opleveren.
Plus, zoals al is gezegd: een hoop mensen gaan al krampachtig 30 km/h rijden bij een paar druppels.. dat moet er straks ook nog eens bijkomen als het niet eens regent, omdat zo'n matrixbord het aangeeft. Alsof men collectief te hard loopt te rijden bij regen. Wanneer halen ze hun hoofd uit hun reet bij Rijkswaterstaat?
Inderdaad. De stupiditeit van het Nederlands volk kan je het beste afmeten aan de rijstijl van diegene. Wat een mongolen zitten er soms op de wegquote:Op maandag 17 augustus 2009 13:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Daar heb je geen regendruppels voor nodig, een groot aantal automobilisten kan uberhaupt niet verantwoord deel nemen aan het verkeer. Maar als je dit soort 'ideeën' leest is het sowieso hopeloos gesteld met de toekomst van Nederland...
Zolang er nog genoeg debielen zijn die denken dat je 'het verkeer' kan sturen (de diverse verkeerscentrales van Rijkswaterstaat door heel Nederland) en we een compleet stompzinnige overheid hebben zal je dit soort maatregelen nog veel meer terug zien.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:36 schreef Casos het volgende:
En dat stukje over het verkeer geleidelijker laten rijden. De beste oplossing daarvoor is imo die klote matrixborden gewoon uit laten. Zelf kijken hoe de situatie is en niet af laten hangen van een bord dat boven de weg hangt.
Maar ons beleid dan? Wat moeten we dan met al die beleidsmedewerkers? Die goedbetaalde mensen moeten toch hun werk blijven behouden?quote:Hoevaak zie je niet dat op drukke kruispunten de doorstroming vele malen beter is als de verkeerslichten uitgeschakeld zijn?
Inderdaad zeg, het is geen uitzondering dat er automobilisten door vrachtwagens en bussen worden ingehaald op de snelwegen. Gewoonweg omdat ze ~ 80 of 90 km/h rijden.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Daar heb je geen regendruppels voor nodig, een groot aantal automobilisten kan uberhaupt niet verantwoord deel nemen aan het verkeer. Maar als je dit soort 'ideeën' leest is het sowieso hopeloos gesteld met de toekomst van Nederland...
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:28 schreef OldJeller het volgende:
Wat een onzin, het gros mindert al vaart bij slecht weer. Gewoon weer iets wat onder het kopje "anticiperen" hoort.
Of gaan ze straks ook bij elke splitsing aangeven wanneer je je richting aan moet geven?
Krampachtig geforceerd gedoe dat meer kwaad doet dan goed.
Jij vindt het leuk om in de file te staan begrijp ik ?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:26 schreef Casos het volgende:
En ze hebben weer wat gevonden om de automobilist te sarren:
Ach gut. "Jouw praktijkervaring" is de uitkomst van een onderzoek, door theoretici en beleidsmakers. Ze moesten het maar eens overlaten aan de mensen van de praktijk, ik denk dat Nederland dan zo weer een Gouden Eeuw in hobbelt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:41 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?
Makkelijk hoor, niet gehinderd door enige kennis op internet de smartass proberen uit te hangen.
Praktijkervaring, nerd.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:41 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?
Makkelijk hoor, niet gehinderd door enige kennis op internet de smartass proberen uit te hangen.
Je begreep het bericht niet, zie ik?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:42 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Jij vindt het leuk om in de file te staan begrijp ik ?
Meestal is het andersom. Degene die dit soort dingen bedenken, gaan of met de fiets of met het OV naar het werk. De meeste die hier reageren zitten dagelijks met de auto op de weg en hebben dus een flinke dosis praktijkervaring, waardoor ze prima de smartass kunnen uithangen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:41 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?
Makkelijk hoor, niet gehinderd door enige kennis op internet de smartass proberen uit te hangen.
Nee, daarom ben ik ook tegen al deze betutteling.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:42 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Jij vindt het leuk om in de file te staan begrijp ik ?
Je wil niet in de file staan dus wil je niet dat er iets gedaan wordt om files te voorkomen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:46 schreef Casos het volgende:
[..]
Nee, daarom ben ik ook tegen al deze betutteling.
Echt waar ? Heb je statistieken om aan te tonen dat bedenkers van 'dit soort dingen' meestal zelf niet met de auto gaan,of is het gewoon weer zo'n uit de lucht gegrepen volkswijsheid ?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:45 schreef Casos het volgende:
[..]
Meestal is het andersom. Degene die dit soort dingen bedenken, gaan of met de fiets of met het OV naar het werk. De meeste die hier reageren zitten dagelijks met de auto op de weg en hebben dus een flinke dosis praktijkervaring, waardoor ze prima de smartass kunnen uithangen.
Leer eens begrijpend lezen. Ik wil dat ze iets doen om files te voorkomen ja, praktijkervaring leert mij dat die #@^% matrixborden meer files veroorzaken. Al helemaal met dit soort onzin. We gaan alvast preventief in de file staan......quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:47 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Je wil niet in de file staan dus wil je niet dat er iets gedaan wordt om files te voorkomen.
Duidelijk
Kijk maar eens naar het aantal files, daar heb je mijn statistieken. Als die idioten namelijk wel eens in de auto zouden zitten, zouden ze zelf het resultaat zien van al die onzinnige regels om files zogenaamd te voorkomen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:49 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Echt waar ? Heb je statistieken om aan te tonen dat bedenkers van 'dit soort dingen' meestal zelf niet met de auto gaan,of is het gewoon weer zo'n uit de lucht gegrepen volkswijsheid ?
Als de politie dáár nu eens op ging bekeuren, want het is verboden om onnodig op je rem te trappen. Gewoon: gas loslaten en/of op de koppeling snelheid minderen. Volgens mij halen ze hun quotum dan met gemak.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:49 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Ja fijn, laten we die matrixborden nog meer gaan gebruiken. Door die kutborden onstaan juist files. Zodra die krengen op 90, 70, 50 springen, heb je gelijk van die mongolen die op hun rem trappen
Pcies, de reden dat je keigaaf elke dag in de file staan is omdat we allemaal denken dat we slimmer dan de rest zijn en dus best wel dicht op elkaar mogen rijden, harder mogen rijden of op het laatste moment iemand bij de invoegstrook mogen afsnijdenquote:Op maandag 17 augustus 2009 13:49 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Echt waar ? Heb je statistieken om aan te tonen dat bedenkers van 'dit soort dingen' meestal zelf niet met de auto gaan,of is het gewoon weer zo'n uit de lucht gegrepen volkswijsheid ?
quote:'80 km-zone mislukt'
DEN HAAG - De 80 kilometerzones op de snelwegen rond de grote steden zijn grotendeels mislukt door het rijgedrag van automobilisten. Zij maken onvoldoende gebruik van de linkerrijstrook en veroorzaken files door tijdens het invoegen te veel te remmen.
Ja joh, allemaal successen. Krampachtig de automobilist aan allerlei regeltjes willen onderwerpen en perse de maximumsnelheid naar beneden willen schroeven, wat niet ten goede komt van verkeersdoorstroming, files, ongelukken, gevaarlijke situaties, etc. etc.quote:Meer files in zones van 80 kilometer
Rotterdam, 3 april. Op de tachtig kilometer zones in de Randstad is de filedruk de afgelopen drie maanden meer dan gemiddeld gestegen. Dat stelt de Verkeers Informatie Dienst (VID). De Tweede Kamer wil nu van enkele zones af.
Als je een beetje gestudeerd had wist je dat dit gewoon een domme uitspraak is.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:51 schreef Casos het volgende:
[..]
Kijk maar eens naar het aantal files, daar heb je mijn statistieken. Als die idioten namelijk wel eens in de auto zouden zitten, zouden ze zelf het resultaat zien van al die onzinnige regels om files zogenaamd te voorkomen.
Een verbeterde versie dan. Ik merk echt een enorm groot verschil met b.v. Duitsland. Daar heb ik nog wel eens last van aquaplaning, terwijl ik dat in NL eigenlijk nooit heb.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:58 schreef Leandra het volgende:
Nieuwe wegen worden al vrijwel niet meer met ZOAB aangelegd....
Toch heeft hij geen ongelijk over de matrixborden. De 80 km/u stukken hebben meer files ten gevolge gehad. Maar ook de huidige gekte om bij een vrachtwagen of zelfs auto op de vluchtstrook de matrixborden aan te zetten leidt keer op keer tot files, waar je vroeger eigenlijk niets merkte van voertuigen op de vluchtstrook.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:00 schreef _Led_ het volgende:
Als je een beetje gestudeerd had wist je dat dit gewoon een domme uitspraak is.
De Nederlandse weggebruiker kennende wordt er juist vaak veel te hard gereden bij regen. En me dunkt dat het veel gevaarlijker is als er één automobilist uit eigener beweging 100 km/u rijdt en het verkeer om hem heen sneller, dan als iedereen 100 km/u rijdt vanwege matrixborden die dat verplichten.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:32 schreef OldJeller het volgende:
Plus, zoals al is gezegd: een hoop mensen gaan al krampachtig 30 km/h rijden bij een paar druppels.. dat moet er straks ook nog eens bijkomen als het niet eens regent, omdat zo'n matrixbord het aangeeft. Alsof men collectief te hard loopt te rijden bij regen. Wanneer halen ze hun hoofd uit hun reet bij Rijkswaterstaat?
Gast, werkelijk. Alleen het ene woordje 'verkeersplanoloog' al: er zijn veel mensen in Nederland die bezig zijn daarmee, maar gezien de staat van het verkeer in Nederland gaat het niet goed: overal staan files, openbaar vervoer is niet echt vooruitstreven of aantrekkelijk maar er komen wel constant nieuwe regels...quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:00 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als je een beetje gestudeerd had wist je dat dit gewoon een domme uitspraak is.
Dat er files zijn wil niet zeggen dat sommige maatregelen niet werken, en wil al helemaal niks zeggen over het vervoersmiddel dat een verkeersplanoloog zelf gebruikt.
Je zou die auto's ook snel kunnen afvoeren van dat ene punt, dat zou een hoop files schelen.quote:Het kan ook dat er simpelweg te veel auto's op dezelfde tijd op hetzelfde kleine stuk weg moeten zijn, dan is er weinig aan te doen.
Pertinente onzin. Maar als je de praktijk niet kent is uitleg zinloos.quote:Files door abrupte snelheidsveranderingen echter zijn op te lossen door de abrupte veranderingen om te vormen in geleidelijke veranderingen en lagere snelheden, waardoor men dichter op elkaar kan rijden en minder 'paniekstops' maakt.
Het geldt niet alleen voor auto's, ook voor treinen en bussen, belastingen, milieu, wonen, etc. Nederland gaat ten onder aan beleid en regels.quote:Maar ik snap dat dat een stuk minder leuk is om te roepen dan "Nou die meneruh hebbuh zelf duidelijk geen auto's de rotzakkuh !"
Mjah. Ik kan ook altijd weinig begrip opbrengen voor mensen die niet doorhebben dat ze droog zitten in de auto, en die ook niet weten dat een auto gemaakt is om ook door de regen te rijden.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:27 schreef Cothen het volgende:
Als iedereen nou gewoon zijn snelheid aanhoudt tijdens de regen, dan hebben we dit soort idioterieën ook niet nodig.
't Eerste waar ik aan dacht bij 't lezen van de tt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:27 schreef Scorpie het volgende:
Alsof dat nodig is, bij een enkele druppel gaat iedereen al 30 rijden, de faalhazen
Nee, de mensen die dat idee toejuichen moet direct de rijbevoegdheid van worden afgenomen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:23 schreef giscard het volgende:
Gewoon alle auto's uitrusten met een snelheidsbegrenzer die aangestuurd wordt door de systemen die de matrixborden sturen. Alle problemen uit de wereld.
Eh, nee hoor.. leert de ervaring en vraag het hier even aan de andere mensen die ook met regelmaat zich op de weg begeven. Nederlanders nemen slakkentempo aan bij enige druppels. Ook op links, en dan hebben ze het idee dat iedereen 30 km/h moet rijden, omdat het regent, dus gaan ze niet naar de rechterbaan.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:20 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De Nederlandse weggebruiker kennende wordt er juist vaak veel te hard gereden bij regen. En me dunkt dat het veel gevaarlijker is als er één automobilist uit eigener beweging 100 km/u rijdt en het verkeer om hem heen sneller, dan als iedereen 100 km/u rijdt vanwege matrixborden die dat verplichten.
Noem dan eens een maatregel die tot minder files heeft geleid. 80 zones is een mislukking, matrixborden bij een lekke band op de vluchtstrook zorgt ook voor meer files, doseerlichten heeft ook geen effect, iig niet op de plaatsen waar ik ze tegenkom. Enige maatregel die ik kan bedenken die wel nut heeft, is het inhaalverbod voor vrachtwagens.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:00 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als je een beetje gestudeerd had wist je dat dit gewoon een domme uitspraak is.
Dat er files zijn wil niet zeggen dat sommige maatregelen niet werken, en wil al helemaal niks zeggen over het vervoersmiddel dat een verkeersplanoloog zelf gebruikt.
Het kan ook dat er simpelweg te veel auto's op dezelfde tijd op hetzelfde kleine stuk weg moeten zijn, dan is er weinig aan te doen.
Files door abrupte snelheidsveranderingen echter zijn op te lossen door de abrupte veranderingen om te vormen in geleidelijke veranderingen en lagere snelheden, waardoor men dichter op elkaar kan rijden en minder 'paniekstops' maakt.
Maar ik snap dat dat een stuk minder leuk is om te roepen dan "Nou die meneruh hebbuh zelf duidelijk geen auto's de rotzakkuh !"
Ha welkom, ik wist niet dat God zich ook op dit forum bevond. Wat fijn moet dat zijn, om alwetend te zijn.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:45 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Eh, nee hoor.. leert de ervaring en vraag het hier even aan de andere mensen die ook met regelmaat zich op de weg begeven.
Als je 120 op de teller rijdt, dan rij je ongeveer tussen de 110 en 115, dus ja, dan zal je inderdaad worden ingehaald door mensen die wel 120 rijden.quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ha welkom, ik wist niet dat God zich ook op dit forum bevond. Wat fijn moet dat zijn, om alwetend te zijn.
Wat weet jij er nou helemaal van hoe vaak ik me op de weg begeef?
Ons verschil in oordeel komt waarschijnlijk doordat ik me altijd aan de maximumsnelheid houd, en jij geeft zelf al aan dat je dat niet doet. Als je 120 km/u rijdt op de snelweg, en je dus meestal op de rechterbaan bevindt, valt het op hoe veel Nederlanders te hard rijden. Je wordt dan namelijk aan de lopende band ingehaald. Evenzo met regen. Bij een gemiddelde Nederlandse regenbui op ZOAB en met goed zicht hou ik doorgaans gewoon 120 km/u aan. Ook dan word ik ingehaald en ik hoef zelden iemand in te halen.
Als je echter, zoals jij, stelselmatig te hard rijdt kan ik het me goed voorstellen dat het lijkt alsof mensen die zich aan de verkeersregels houden met een slakkentempo rijden. Waarbij ook opgemerkt dien te worden dat 60 km/u rijden op de snelweg met zeer ernstig slecht weer ook prima onder 'zich aan de verkeersregels houden' kan vallen, vanwege de wettelijke regel dat je je snelheid moet verlagen als de omstandigheden dat vereisen.
Heb je bronnen? Zweeds/ Engels / anders?quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:07 schreef Matteüs het volgende:
Meende dat er nog niet zo lang geleden in Zweden een proef was gedaan om files tegen te gaan in de vorm van vrije snelheidbepaling. Iedereen rijdt maar zo hard als ie wil.
Dat gaf als resultaat dat de files fors daalden.
Dit heeft geenstijl ook nog ff gehaald maar verder kwam het niet. Toch stuitend dat zon onderzoek onder het tapijt geschoven wordt.
Op de tractor of in een auto?quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ha welkom, ik wist niet dat God zich ook op dit forum bevond. Wat fijn moet dat zijn, om alwetend te zijn.
Wat weet jij er nou helemaal van hoe vaak ik me op de weg begeef?
Als ik zo'n 100, 120 km/h of iets daartussen rijdt, dan vind ik het altijd zeer vreemd en eigenlijk stuitend (jawel) dat mensen in een normale personenauto 80 of 90 km/h rijden, terwijl dit helemaal niet noodzakelijk is vanwege drukte of iets anders.quote:Ons verschil in oordeel komt waarschijnlijk doordat ik me altijd aan de maximumsnelheid houd, en jij geeft zelf al aan dat je dat niet doet. Als je 120 km/u rijdt op de snelweg, en je dus meestal op de rechterbaan bevindt, valt het op hoe veel Nederlanders te hard rijden. Je wordt dan namelijk aan de lopende band ingehaald. Evenzo met regen. Bij een gemiddelde Nederlandse regenbui op ZOAB en met goed zicht hou ik doorgaans gewoon 120 km/u aan. Ook dan word ik ingehaald en ik hoef zelden iemand in te halen.
Als je echter, zoals jij, stelselmatig te hard rijdt kan ik het me goed voorstellen dat het lijkt alsof mensen die zich aan de verkeersregels houden met een slakkentempo rijden. Waarbij ook opgemerkt dien te worden dat 60 km/u rijden op de snelweg met zeer ernstig slecht weer ook prima onder 'zich aan de verkeersregels houden' kan vallen, vanwege de wettelijke regel dat je je snelheid moet verlagen als de omstandigheden dat vereisen.
quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:26 schreef Casos het volgende:
En ze hebben weer wat gevonden om de automobilist te sarren:
tot 80 km stroomt het water niet meer van mijn helm bij een wolkbreuk.. is weer eens goed over nagedacht dus..quote:REEUWIJK/WOERDEN - Op het grote matrixbord naast de A12 licht de verlaagde snelheidslimiet op: 80 km/uur. Er lijkt niets aan de hand, maar een blik in de buitenspiegel leert anders.
Draag jij een helm in de auto? Of heb je een cabrio?quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:50 schreef kawotski het volgende:
[..]
[..]
tot 80 km stroomt het water niet meer van mijn helm bij een wolkbreuk.. is weer eens goed over nagedacht dus..
Wordt tijd dat ze kneuzen die blijkbaar het rijbewijs cadeau hebben gekregen van de weg halen.
zie je wel eens van die dingen op 2 wielen rijden?quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:52 schreef CasB het volgende:
[..]
Draag jij een helm in de auto? Of heb je een cabrio?
Bedoel je daarmee het "op de teller rijden", of bepaal je dat aan de hand van een GPS?quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ons verschil in oordeel komt waarschijnlijk doordat ik me altijd aan de maximumsnelheid houd,
Op zich is het apart dat jij zelden iemand hoeft in te halen, want ik ken vrijwel geen snelweg in NL die niet bomvol zit met vrachtwagens.quote:Bij een gemiddelde Nederlandse regenbui op ZOAB en met goed zicht hou ik doorgaans gewoon 120 km/u aan. Ook dan word ik ingehaald en ik hoef zelden iemand in te halen.
Als de rest gewoon door blijft rijden is het levensgevaarlijk en contra artikel 5 Wvw.quote:Waarbij ook opgemerkt dien te worden dat 60 km/u rijden op de snelweg met zeer ernstig slecht weer ook prima onder 'zich aan de verkeersregels houden' kan vallen, vanwege de wettelijke regel dat je je snelheid moet verlagen als de omstandigheden dat vereisen.
Denemarken en volgens mij was het niet onbeperkt. Wel een verhoogde snelheid. Niet alleen ging de doorstroming er op vooruit, ook het aantal ongevallen nam af.quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:07 schreef Matteüs het volgende:
Meende dat er nog niet zo lang geleden in Zweden een proef was gedaan om files tegen te gaan in de vorm van vrije snelheidbepaling. Iedereen rijdt maar zo hard als ie wil.
Dat gaf als resultaat dat de files fors daalden.
zijn hier genoeg plekken waar "80 bei nässe" staat.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:40 schreef CasB het volgende:
Waarom nou weer 80? Als het in Duitsland regent, dan mag je gewoon 100 of 120 (ligt eraan wat er op de borden staat). 80 is echt een slakkengang op de snelweg.
blik in de buitenspiegel leert anders, dus de bui komt achter me aan... en haalt me in? wat is dat voor tornado?quote:Op het grote matrixbord naast de A12 licht de verlaagde snelheidslimiet op: 80 km/uur. Er lijkt niets aan de hand, maar een blik in de buitenspiegel leert anders.
De inktzwarte lucht belooft binnen een minuut een wolkbreuk
Op plaatsen met een wegdek welke je in NL niet tegenkomt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:53 schreef woid het volgende:
zijn hier genoeg plekken waar "80 bei nässe" staat.
Als je je GPS gaat gebruiken om precies 120 te rijden - of zelfs 124 vanwege de wettelijke correctie - weet je dat je je om de verkeerde reden aan de maximumsnelheid houdt. Het is vanwege de veiligheid dat de naald de 120 niet moet passeren, niet vanwege de boete die het gevolg is van een overschrijding. Je zou zelfs de hypothese kunnen opwerpen dat op de GPS-snelheid rijden direct onveiligheid tot gevolg heeft omdat het krampachtig in de gaten houden van je TomTom je aandacht afleidt van de weg.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bedoel je daarmee het "op de teller rijden", of bepaal je dat aan de hand van een GPS?
Integendeel, dan handelt de rést onwettig door ondanks belemmerd zicht rücksichtslos door te rijden. En mocht een overijverige agent me een artikel-5'je aandoen dan zal ik dat met plezier aanvechten voor de rechter.quote:Als de rest gewoon door blijft rijden is het levensgevaarlijk en contra artikel 5 Wvw.
Is er een betere reden om je aan de maximumsnelheid te houden dan "het mag niet"?quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:12 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Als je je GPS gaat gebruiken om precies 120 te rijden - of zelfs 124 vanwege de wettelijke correctie - weet je dat je je om de verkeerde reden aan de maximumsnelheid houdt.
Lulkoek. Heel vaak kun je in NL veel harder zonder dat het de veiligheid aan tast.quote:Het is vanwege de veiligheid dat de naald de 120 niet moet passeren,
Ik heb een inbouwunit, waar ik groot de snelheid voor mijn neus kan zetten (ok, middenconsole) en dat leest net zo makkelijk af als de gewone snelheidsmeter.quote:Je zou zelfs de hypothese kunnen opwerpen dat op de GPS-snelheid rijden direct onveiligheid tot gevolg heeft omdat het krampachtig in de gaten houden van je TomTom je aandacht afleidt van de weg.
En dus ben jij zo'n slome donder die de doorstroming tegenhoud op de weg en beschuldig je onterecht mensen die jou inhalen van te hard rijden...quote:Dus nee, ik rij gewoon 120 op de teller.
Ik win geregeld veel meer tijd dan die ene minuut. Dat is ook logisch, want als je 10% harder rijdt en je hebt een uur gereden... dan heb je echt 6 minuten voorsprong.quote:Rijdt ontspannen, ik kom hooguit een minuut later op mijn bestemming aan dan de mensen die menen 130 te moeten rijden
En dat verlies je dan, want die rechter zegt dat hij er niet bij was, maar dat uit het feit dat jij als enige daar een beetje de malloot uit hing jouw stelling op zijn minst discutabel is en voorts niet ter zake doende.quote:Integendeel, dan handelt de rést onwettig door ondanks belemmerd zicht rücksichtslos door te rijden. En mocht een overijverige agent me een artikel-5'je aandoen dan zal ik dat met plezier aanvechten voor de rechter.
ook op plaatsen met prima wegdekquote:Op maandag 17 augustus 2009 16:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op plaatsen met een wegdek welke je in NL niet tegenkomt.
De A12 ligt er echter prima bij.
Waar ik het gezien heb in Duitsland waren het wel onoverzichtelijke stukken autobahn, of waar veel heuvels zijn, maarja, die heb je niet in Nederland.quote:
In Duitsland denkt men doorgaans wat langer na voordat men een snelheidsbeperking in stelt. Dus er zal wel een reden voor zijn. Of dat een goede reden is laat ik dan gaarne in het midden.quote:
Niet alleen daar hoor. In Nederland nam het aantal ongevallen ook af toen de snelheidslimiet van 100 naar 120 ging, in Oostenrijk nam het ook af toen de limiet naar 160 ging, net zoals in Italie toen die naar 150 ging, net zoals die in Montana (VS) toen de maximumsnelheid werd afgeschaft (en weer steeg toen die weer werd ingesteld). Overal hetzelfde beeld, maar hier in Nederland worden de snelheidslimieten enkel maar lager.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Denemarken en volgens mij was het niet onbeperkt. Wel een verhoogde snelheid. Niet alleen ging de doorstroming er op vooruit, ook het aantal ongevallen nam af.
Maar goed, daar valt niets mee te verdienen...
Klopt, maar daar werd niet aan gerefereerd...quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:42 schreef Fastmatti het volgende:
Niet alleen daar hoor. In Nederland nam het aantal ongevallen ook af toen de snelheidslimiet van 100 naar 120 ging, in Oostenrijk nam het ook af toen de limiet naar 160 ging, net zoals in Italie toen die naar 150 ging, net zoals die in Montana (VS) toen de maximumsnelheid werd afgeschaft (en weer steeg toen die weer werd ingesteld).
Met dank aan Den Uyl. Dat was ook een ontzettende klootzak... Maar goed, allemaal bekend aan deze zijde...quote:Overigens hebben we in Nederland de snelheidslimiet op de snelweg te danken aan het socialisme. Een directteur in een Mercedes mocht tenslotte niet harder rijden dan een arbeider in een Kadett.
Precies. En daarom is die boomknuffelaar (iets met links en vegetarisch) eerder een gevaar op de weg dan die mensen die hem gewoon inhalen...quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:45 schreef CasB het volgende:
Wat ik merk als je 80 moet rijden op een snelweg, is dat je nonchalant gaat rijden en je concentratie verliest omdat je (voor je gevoel) bijna stilstaat.
Maximumsnelheden beogen in de eerste plaats veiligheid. Het is op zijn minst arrogant om te menen dat je op basis van jouw eigen inschatting van wat veilig is die snelheden mag overschrijden.quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:35 schreef DS4 het volgende:
Lulkoek. Heel vaak kun je in NL veel harder zonder dat het de veiligheid aan tast.
Huilie huilie. Stel nou dat mijn teller 5 km/u afwijkt hè. Nou dan rijd ik dus 115 km/u in plaats van 120 km/u. O, wat ben ik een slome donder. Het lijkt welhaast of ik over de weg krúip! O, wat een klap voor de doorstroming!quote:En dus ben jij zo'n slome donder die de doorstroming tegenhoud op de weg en beschuldig je onterecht mensen die jou inhalen van te hard rijden...
Stel we gaan allebei dezelfde autorit maken van 150 kilometer. Ik rijd 120 km/u, jij rijdt 130 km/u.quote:Ik win geregeld veel meer tijd dan die ene minuut. Dat is ook logisch, want als je 10% harder rijdt en je hebt een uur gereden... dan heb je echt 6 minuten voorsprong.
Rechters kijken graag naar bewijs, en als ik op basis van knmi-gegevens en webcambeelden waarschijnlijk kan maken dat het op die dag toch wel érg mistig was acht ik het waarschijnlijk dat ik in het gelijk word gesteld.quote:En dat verlies je dan, want die rechter zegt dat hij er niet bij was, maar dat uit het feit dat jij als enige daar een beetje de malloot uit hing jouw stelling op zijn minst discutabel is en voorts niet ter zake doende.
Wat een larie. Suffen / in slaap vallen achter het stuur is een gevolg van te weinig rust nemen en/of een onvoldoende nachtrust. 120 km/u is helemaal niet langzaam en de implicatie dat je om ongelukken te voorkomen maar beter hard kunt rijden is volkomen belachelijk.quote:Je hoort bij de velen die denken dat langzaam rijden veilig is. Helaas voor jou en die velen is snelheid maar een zeer beperkte factor bij ongevallen. Suffen (hetgeen onlosmakelijk verbonden is aan lage snelheid) is daarentegen de grootste factor bij ongevallen.
Populistisch onzingeblaat. Onlangs zijn de maximumsnelheden voor aanhangers en caravans nog verhoogd.quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:42 schreef Fastmatti het volgende:
Overal hetzelfde beeld, maar hier in Nederland worden de snelheidslimieten enkel maar lager.
Ja, want het socialisme is ook echt aan de macht geweest in Nederland.quote:Overigens hebben we in Nederland de snelheidslimiet op de snelweg te danken aan het socialisme. Een directteur in een Mercedes mocht tenslotte niet harder rijden dan een arbeider in een Kadett.
Het is een kwestie van je geschiedenis niet kennen om te beweren dat maximumsnelheden op snelwegen in de eerste plaats veiligheid beogen. Die maxima zijn gekomen in de oliecrisis en beoogden in de eerste plaats zuinig omgaan met brandstof.quote:Op maandag 17 augustus 2009 18:19 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Maximumsnelheden beogen in de eerste plaats veiligheid. Het is op zijn minst arrogant om te menen dat je op basis van jouw eigen inschatting van wat veilig is die snelheden mag overschrijden.
Gaat al goed...quote:Huilie huilie.
Ja, je bent een slome donder en ook een beetje de doorstroming tegenhouden is de doorstroming tegenhouden en voorts blijft vooral staan dat jij ten onrechte anderen van te snel rijden beschuldigt omdat ze jou inhalen.quote:Stel nou dat mijn teller 5 km/u afwijkt hè. Nou dan rijd ik dus 115 km/u in plaats van 120 km/u. O, wat ben ik een slome donder. Het lijkt welhaast of ik over de weg krúip! O, wat een klap voor de doorstroming!
Dat is bij mij meer dan een minuut...quote:5 minuten en 46 seconden
Waarom moet ik na 150 km al weer tanken? En sinds wanneer moet je vaker pissen als je 130 km/u rijdt ipv 120 km/u?quote:Terwijl jij staat te tanken of een toiletbezoek pleegt haal ik je alweer in.
Ik niet, want hoe de sitiuatie ter plekke was is niet duidelijk en het feit dat om jou heen veel harder werd gereden blijkt dat de situatie kennelijk bij de normale weggebruiker over kwam als nog goed genoeg om harder te rijden.quote:Rechters kijken graag naar bewijs, en als ik op basis van knmi-gegevens en webcambeelden waarschijnlijk kan maken dat het op die dag toch wel érg mistig was acht ik het waarschijnlijk dat ik in het gelijk word gesteld.
Ik heb het niet over in slaap vallen, maar gewoon niet opletten. Of wil je nu claimen dat Nederland massaal met onvoldoende nachtrust rijdt?quote:Wat een larie. Suffen / in slaap vallen achter het stuur is een gevolg van te weinig rust nemen en/of een onvoldoende nachtrust.
Eigenlijk wel.quote:120 km/u is helemaal niet langzaam
Nee, uit onderzoek blijkt dat te langzaam rijden tov de situatie je alertheid aan tast.quote:en de implicatie dat je om ongelukken te voorkomen maar beter hard kunt rijden is volkomen belachelijk.
Wat heeft dat te maken met het feit dat de maximumsnelheid op de meeste plekken naar beneden gaat (van 120 naar 100, van 120/100 naar 80, van 80 naar 60, van 50 naar 30)?quote:Populistisch onzingeblaat. Onlangs zijn de maximumsnelheden voor aanhangers en caravans nog verhoogd.
Nog even en ook die worden verplicht let maar opquote:Op maandag 17 augustus 2009 13:59 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Of vanaf oktober winterbanden en dan jagen.
Dat zou ik eigenlijk niet zo heel erg vinden, want goede winterbanden met slecht weer zijn beduidend beter dan 'de gewone band' (en zullen vermoedelijk meer ongevallen voorkomen dan regeltjes als "langzaam want het kan misschien wel gaan regenen")quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:40 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nog even en ook die worden verplicht let maar op
Verkeerspolitie...quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:44 schreef pumpkineater het volgende:
Het enige probleem dat ik met die matrixborden heb is dat er zoveel sukkels zich er aan houden, gewoon met z'n allen door rijden is er niks aan de hand!
quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:53 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat zou ik eigenlijk niet zo heel erg vinden, want goede winterbanden met slecht weer zijn beduidend beter dan 'de gewone band' (en zullen vermoedelijk meer ongevallen voorkomen dan regeltjes als "langzaam want het kan misschien wel gaan regenen")
[..]
http://www.wintersporters(...)zin_van_winterbandenquote:Men heeft ons wijsgemaakt dat de winterband al voordelen heeft bij temperaturen lager dan 7ºC en op nat wegdek. Autobild neemt in haar jaarlijkse winterbandentest steevast ook een zomerband mee en dan blijkt keer op keer dat alle winterbanden per definitie slechter presteren dan de zomerband, tenzij er op sneeuw of ijs wordt gereden. Zie hiervoor het Volkskrant-artikel. Niet voor niets geldt vanaf 1 januari 2008 de Oostenrijkse winterbandenplicht ook alleen bij een besneeuwd of ijzig wegdek.
Iddquote:Op maandag 17 augustus 2009 13:27 schreef Scorpie het volgende:
Alsof dat nodig is, bij een enkele druppel gaat iedereen al 30 rijden, de faalhazen
Als je de rest van jouw link leest, denken de meeste gebruikers daar anders over (let vooral ook op de opmerking over de verschillende testomstandigheden?)quote:Op maandag 17 augustus 2009 22:49 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
[..]
http://www.wintersporters(...)zin_van_winterbanden
Dat "beduidend beter" is dus dikke onzin.
AutoBild zou voor de grap eens een UHP band moeten nemen (waar velen op rond rijden), want dan zie je het verschil wel.quote:Op maandag 17 augustus 2009 22:49 schreef tjoptjop het volgende:
Dat "beduidend beter" is dus dikke onzin.
kom op zeg, autobild is net zo'n roddelblad als de storyquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
AutoBild zou voor de grap eens een UHP band moeten nemen (waar velen op rond rijden), want dan zie je het verschil wel.
Dat gezegd hebbende, de winterband is er natuurlijk vooral voor omstandigheden rondom of onder 0.
Ik ga liever af op objectieve testgegevens. Autobanden zijn echt van die psychische dingen waarvan het effect vooral tussen je oren zit. Zelfde als ESP e.d. (Bij normaal gebruik dus)quote:Op maandag 17 augustus 2009 23:28 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als je de rest van jouw link leest, denken de meeste gebruikers daar anders over (let vooral ook op de opmerking over de verschillende testomstandigheden?)
Afgezien van winternbanden verplicht stellen ben ik het met je eens. Maar dat staat ook al in mijn eerdere reactie.quote:En dan nog, als automobilist heb je je gewoon verantwoord te gedragen: bij koud weer (sneeuw/ijs) winterbanden. En bij regen aanpassen aan de omstandigheden. Bij droog weer trouwens ook. En dus niet als een randdebiel je rem intrappen omdat er een druppeltje valt. En soms harder meerijden met het verkeer in plaats van enkel op de toegestane snelheid vast te houden (waardoor mensen achter je moeten uitwijken, al gaat het maar om 5 km/u wat per snelheidsmeter een normale marge is) Gewoon normaal denken en doen en niet laten doen.
dat dusquote:Op maandag 17 augustus 2009 13:49 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Ja fijn, laten we die matrixborden nog meer gaan gebruiken. Door die kutborden onstaan juist files. Zodra die krengen op 90, 70, 50 springen, heb je gelijk van die mongolen die op hun rem trappen
Zeg ik ergens dat ik Autobild een goed blad vind dan?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:14 schreef woid het volgende:
kom op zeg, autobild is net zo'n roddelblad als de story
Nou, die 7 graden grens is weldegelijk discutabel. Als je voor UHP's gaat zeker wel. Maar er zijn ook genoeg "zomer"banden die rond die temperatuur prima presteren.quote:natuurlijk presteren winterbanden (over het algemeen, wel appels met appels vergelijken aub)
pas bij sneeuw brengen winterbanden voordeel, anders totaal niet. Mijn zomerbanden verwerken regen en kou beter dan winterbanden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zeg ik ergens dat ik Autobild een goed blad vind dan?
[..]
Nou, die 7 graden grens is weldegelijk discutabel. Als je voor UHP's gaat zeker wel. Maar er zijn ook genoeg "zomer"banden die rond die temperatuur prima presteren.
Het punt is alleen dat in de wintermaanden het weer zo kan omslaan naar 0 of daar beneden. En dan maakt de winterband een enorm verschil. Wat mij betreft wordt de winterband dan ook verplicht als er sneeuw ligt of kans op ijzel.
Ik heb niets aan jouw zomerbanden, want die liggen niet op mijn auto (waarschijnlijk passen ze niet eens). Als je nu eens goed leest heb ik het nadrukkelijk over UHP banden en staat er expliciet bij dat het voor veel zomerbanden anders is. En laat ik nu UHP banden op mijn auto hebben liggen...quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:12 schreef Den_Haag het volgende:
pas bij sneeuw brengen winterbanden voordeel, anders totaal niet. Mijn zomerbanden verwerken regen en kou beter dan winterbanden.
Ultra High Performance. Zoals in mijn geval de Pirelli P Zero Rosso.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:31 schreef tjoptjop het volgende:
wtf zijn uhp banden? Niet iedereen kent het jargon...
Met sneeuw kan ik ook nog wel met mijn UHP banden overweg. sper-diff FTW!quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb niets aan jouw zomerbanden, want die liggen niet op mijn auto (waarschijnlijk passen ze niet eens). Als je nu eens goed leest heb ik het nadrukkelijk over UHP banden en staat er expliciet bij dat het voor veel zomerbanden anders is. En laat ik nu UHP banden op mijn auto hebben liggen...
Daarnaast: het lijkt mij sterk dat jij een set winterbanden achter de hand houdt voor als het gaat sneeuwen.
Ga maar eens uitleggen waarom een sper zou zorgen voor grip die de banden niet hebben...quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:48 schreef Den_Haag het volgende:
Met sneeuw kan ik ook nog wel met mijn UHP banden overweg. sper-diff FTW!
Een regenbui kan wel, maar ik denk dat ze louter "oplichten " bij de komst van een wolkbreuk. Maar ja, of dat nauwkeurig te voorspellen is, laat staan zo plaatselijk als een snelweg, dat betwijfel ik. Meer niet dan wel lijkt me.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:49 schreef Sapstengel het volgende:
Wat een gezeik zeg, alsof je niet gewoon met 120 door een regenbui kan rijden. Ja je moet alleen oppassen voor van die josti's die direct op de rem gaan en dan met 70 over de snelweg tuffen.
Inderdaad daar irriteer ik me ook regelmatig aan. Als er iemand aan de kant van de weg staat ok. Dan nog zie ik niet in waarom je op de meest linkerbaan (bij 3-4 baans) je snelheid zou moeten aanpassen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:39 schreef OldJeller het volgende:
Ik ben al vele malen langs stukken snelweg gereden waar matrixborden tijdelijk een afwijkende maximumsnelheid aangeven, terwijl er op dat moment geen wegwerkzaamheden zijn, files zijn, of andere zaken waardoor men zachter zou moeten rijden.
Toch rijdt men zachter, omdat die domme borden nog aanstaan met die bepaalde snelheid.
We moeten zeker niet nóg meer matrixborden op de wegen krijgen.
Wordt de automobilist steeds incompetenter? Wat is het probleem, vanwaar die oneindige betutteling?
Gezien het extreem risicomijdende gebruik van matrixborden op het moment is dat geen probleem. Zelfs de dreiging van wat motregen zal wel genoeg zijn om het op 80 te zetten. "Veiligheid voor alles".quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Een regenbui kan wel, maar ik denk dat ze louter "oplichten " bij de komst van een wolkbreuk. Maar ja, of dat nauwkeurig te voorspellen is, laat staan zo plaatselijk als een snelweg, dat betwijfel ik. Meer niet dan wel lijkt me.
Ach, sinds de vakanties zijn afgelopen is dat toch al normaal hier in Nederland...quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:51 schreef Fastmatti het volgende:
Het blijkt dus gewoon te zijn wat iedereen al vreesde. Een permanente verlaging, in ieder geval overdag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |