Bron: http://www.ad.nl/autowere(...)licht_gas_terug.htmlquote:REEUWIJK/WOERDEN - Op het grote matrixbord naast de A12 licht de verlaagde snelheidslimiet op: 80 km/uur. Er lijkt niets aan de hand, maar een blik in de buitenspiegel leert anders.
De inktzwarte lucht belooft binnen een minuut een wolkbreuk. Nu alvast gas terugnemen voorkomt dat automobilisten straks tegen een voorganger klappen.
Weggebruikers op de A12 naar Utrecht (zuidbaan) krijgen tussen Reeuwijk en de nieuwe afslag Woerden-oost bij Harmelen met een proef van Rijkswaterstaat te maken. Deze proef lijkt een beetje op de snelheidsregeling via de bestaande matrixborden boven de weg. Maar deze variabele snelheidsregeling gaat verder en is ‘slimmer.’
Nu is het zo dat de matrixborden pas aangaan als het verkeer al bijna is vastgelopen. Dat komt door de manier van bedienen van de borden; draden in het wegdek geven de rijsnelheid van het verkeer door.
De computer berekent de snelheid waarmee het verkeer zou blijven rijden en stuurt die informatie naar de verkeersinstallatie met de matrixborden. Tussen 8 september, als de proef daadwerkelijk begint, en februari 2010 gaat dat anders. Dankzij de buienradar van het KNMI is vooraf vrij nauwkeurig bekend wat voor neerslag in welke hoeveelheid eraan zit te komen.
,,De snelheidsbeperking wordt al ingeschakeld bij de komst van de bui. Dat voorkomt dat het verkeer plotseling gaat remmen als de bui losbarst,’’ aldus woordvoerster Esther de Graaf van Rijkswaterstaat.
In de proef op de A12 wil Rijkswaterstaat bovendien uitproberen of zij het verkeer op drukke tijdstippen geleidelijker kan laten rijden. Nu staan vaak files op de rijksweg die onverklaarbaar zijn. Er is geen aanrijding of klus aan de weg waardoor het verkeer even moet wachten. De file lijkt alleen te zijn ontstaan omdat het verkeer plotseling remt en even later weer (te) hard gas geeft.
Zo staat het vaak muurvast bij de oprit van de N11 vanuit Alphen, bij Bodegraven en bij Waarder. Die ‘schokgolven’ in het weggedrag wil Rijkswaterstaat proberen kleiner te maken en er mogelijk helemaal uit te halen. Dat is niet alleen beter en prettiger voor de weggebruikers, aldus woordvoerster De Graaf. Ook wordt het risico op ongelukken kleiner. ,,Doorstroming en veiligheid gaan hand in hand,’’ aldus de woordvoerster.
Precies, dat ding zal niet heel accuraat zijn, dus als er een paar honderd meter verder een bui is, maar op de snelweg niet, dan gaat iedereen - vanwege die matrixborden - plots op de rem trappen, wat de verkeersdoorstroming belemmert en ook nog eens gevaarlijke situaties kan opleveren.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:28 schreef Casos het volgende:
En dan gaan ze de buienradar gebruiken. Fijn. Hoe vaak ik volgens dat ding wel niet midden in een wolkbreuk moet zitten, maar ondertussen schijnt het zonnetje.
Daar heb je geen regendruppels voor nodig, een groot aantal automobilisten kan uberhaupt niet verantwoord deel nemen aan het verkeer. Maar als je dit soort 'ideeën' leest is het sowieso hopeloos gesteld met de toekomst van Nederland...quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:32 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Precies, dat ding zal niet heel accuraat zijn, dus als er een paar honderd meter verder een bui is, maar op de snelweg niet, dan gaat iedereen - vanwege die matrixborden - plots op de rem trappen, wat de verkeersdoorstroming belemmert en ook nog eens gevaarlijke situaties kan opleveren.
Plus, zoals al is gezegd: een hoop mensen gaan al krampachtig 30 km/h rijden bij een paar druppels.. dat moet er straks ook nog eens bijkomen als het niet eens regent, omdat zo'n matrixbord het aangeeft. Alsof men collectief te hard loopt te rijden bij regen. Wanneer halen ze hun hoofd uit hun reet bij Rijkswaterstaat?
Inderdaad. De stupiditeit van het Nederlands volk kan je het beste afmeten aan de rijstijl van diegene. Wat een mongolen zitten er soms op de wegquote:Op maandag 17 augustus 2009 13:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Daar heb je geen regendruppels voor nodig, een groot aantal automobilisten kan uberhaupt niet verantwoord deel nemen aan het verkeer. Maar als je dit soort 'ideeën' leest is het sowieso hopeloos gesteld met de toekomst van Nederland...
Zolang er nog genoeg debielen zijn die denken dat je 'het verkeer' kan sturen (de diverse verkeerscentrales van Rijkswaterstaat door heel Nederland) en we een compleet stompzinnige overheid hebben zal je dit soort maatregelen nog veel meer terug zien.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:36 schreef Casos het volgende:
En dat stukje over het verkeer geleidelijker laten rijden. De beste oplossing daarvoor is imo die klote matrixborden gewoon uit laten. Zelf kijken hoe de situatie is en niet af laten hangen van een bord dat boven de weg hangt.
Maar ons beleid dan? Wat moeten we dan met al die beleidsmedewerkers? Die goedbetaalde mensen moeten toch hun werk blijven behouden?quote:Hoevaak zie je niet dat op drukke kruispunten de doorstroming vele malen beter is als de verkeerslichten uitgeschakeld zijn?
Inderdaad zeg, het is geen uitzondering dat er automobilisten door vrachtwagens en bussen worden ingehaald op de snelwegen. Gewoonweg omdat ze ~ 80 of 90 km/h rijden.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Daar heb je geen regendruppels voor nodig, een groot aantal automobilisten kan uberhaupt niet verantwoord deel nemen aan het verkeer. Maar als je dit soort 'ideeën' leest is het sowieso hopeloos gesteld met de toekomst van Nederland...
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:28 schreef OldJeller het volgende:
Wat een onzin, het gros mindert al vaart bij slecht weer. Gewoon weer iets wat onder het kopje "anticiperen" hoort.
Of gaan ze straks ook bij elke splitsing aangeven wanneer je je richting aan moet geven?
Krampachtig geforceerd gedoe dat meer kwaad doet dan goed.
Jij vindt het leuk om in de file te staan begrijp ik ?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:26 schreef Casos het volgende:
En ze hebben weer wat gevonden om de automobilist te sarren:
Ach gut. "Jouw praktijkervaring" is de uitkomst van een onderzoek, door theoretici en beleidsmakers. Ze moesten het maar eens overlaten aan de mensen van de praktijk, ik denk dat Nederland dan zo weer een Gouden Eeuw in hobbelt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:41 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?
Makkelijk hoor, niet gehinderd door enige kennis op internet de smartass proberen uit te hangen.
Praktijkervaring, nerd.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:41 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?
Makkelijk hoor, niet gehinderd door enige kennis op internet de smartass proberen uit te hangen.
Je begreep het bericht niet, zie ik?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:42 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Jij vindt het leuk om in de file te staan begrijp ik ?
Meestal is het andersom. Degene die dit soort dingen bedenken, gaan of met de fiets of met het OV naar het werk. De meeste die hier reageren zitten dagelijks met de auto op de weg en hebben dus een flinke dosis praktijkervaring, waardoor ze prima de smartass kunnen uithangen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:41 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?
Makkelijk hoor, niet gehinderd door enige kennis op internet de smartass proberen uit te hangen.
Nee, daarom ben ik ook tegen al deze betutteling.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:42 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Jij vindt het leuk om in de file te staan begrijp ik ?
Je wil niet in de file staan dus wil je niet dat er iets gedaan wordt om files te voorkomen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:46 schreef Casos het volgende:
[..]
Nee, daarom ben ik ook tegen al deze betutteling.
Echt waar ? Heb je statistieken om aan te tonen dat bedenkers van 'dit soort dingen' meestal zelf niet met de auto gaan,of is het gewoon weer zo'n uit de lucht gegrepen volkswijsheid ?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:45 schreef Casos het volgende:
[..]
Meestal is het andersom. Degene die dit soort dingen bedenken, gaan of met de fiets of met het OV naar het werk. De meeste die hier reageren zitten dagelijks met de auto op de weg en hebben dus een flinke dosis praktijkervaring, waardoor ze prima de smartass kunnen uithangen.
Leer eens begrijpend lezen. Ik wil dat ze iets doen om files te voorkomen ja, praktijkervaring leert mij dat die #@^% matrixborden meer files veroorzaken. Al helemaal met dit soort onzin. We gaan alvast preventief in de file staan......quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:47 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Je wil niet in de file staan dus wil je niet dat er iets gedaan wordt om files te voorkomen.
Duidelijk
Kijk maar eens naar het aantal files, daar heb je mijn statistieken. Als die idioten namelijk wel eens in de auto zouden zitten, zouden ze zelf het resultaat zien van al die onzinnige regels om files zogenaamd te voorkomen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:49 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Echt waar ? Heb je statistieken om aan te tonen dat bedenkers van 'dit soort dingen' meestal zelf niet met de auto gaan,of is het gewoon weer zo'n uit de lucht gegrepen volkswijsheid ?
Als de politie dáár nu eens op ging bekeuren, want het is verboden om onnodig op je rem te trappen. Gewoon: gas loslaten en/of op de koppeling snelheid minderen. Volgens mij halen ze hun quotum dan met gemak.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:49 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Ja fijn, laten we die matrixborden nog meer gaan gebruiken. Door die kutborden onstaan juist files. Zodra die krengen op 90, 70, 50 springen, heb je gelijk van die mongolen die op hun rem trappen
Pcies, de reden dat je keigaaf elke dag in de file staan is omdat we allemaal denken dat we slimmer dan de rest zijn en dus best wel dicht op elkaar mogen rijden, harder mogen rijden of op het laatste moment iemand bij de invoegstrook mogen afsnijdenquote:Op maandag 17 augustus 2009 13:49 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Echt waar ? Heb je statistieken om aan te tonen dat bedenkers van 'dit soort dingen' meestal zelf niet met de auto gaan,of is het gewoon weer zo'n uit de lucht gegrepen volkswijsheid ?
quote:'80 km-zone mislukt'
DEN HAAG - De 80 kilometerzones op de snelwegen rond de grote steden zijn grotendeels mislukt door het rijgedrag van automobilisten. Zij maken onvoldoende gebruik van de linkerrijstrook en veroorzaken files door tijdens het invoegen te veel te remmen.
Ja joh, allemaal successen. Krampachtig de automobilist aan allerlei regeltjes willen onderwerpen en perse de maximumsnelheid naar beneden willen schroeven, wat niet ten goede komt van verkeersdoorstroming, files, ongelukken, gevaarlijke situaties, etc. etc.quote:Meer files in zones van 80 kilometer
Rotterdam, 3 april. Op de tachtig kilometer zones in de Randstad is de filedruk de afgelopen drie maanden meer dan gemiddeld gestegen. Dat stelt de Verkeers Informatie Dienst (VID). De Tweede Kamer wil nu van enkele zones af.
Als je een beetje gestudeerd had wist je dat dit gewoon een domme uitspraak is.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:51 schreef Casos het volgende:
[..]
Kijk maar eens naar het aantal files, daar heb je mijn statistieken. Als die idioten namelijk wel eens in de auto zouden zitten, zouden ze zelf het resultaat zien van al die onzinnige regels om files zogenaamd te voorkomen.
Een verbeterde versie dan. Ik merk echt een enorm groot verschil met b.v. Duitsland. Daar heb ik nog wel eens last van aquaplaning, terwijl ik dat in NL eigenlijk nooit heb.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:58 schreef Leandra het volgende:
Nieuwe wegen worden al vrijwel niet meer met ZOAB aangelegd....
Toch heeft hij geen ongelijk over de matrixborden. De 80 km/u stukken hebben meer files ten gevolge gehad. Maar ook de huidige gekte om bij een vrachtwagen of zelfs auto op de vluchtstrook de matrixborden aan te zetten leidt keer op keer tot files, waar je vroeger eigenlijk niets merkte van voertuigen op de vluchtstrook.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:00 schreef _Led_ het volgende:
Als je een beetje gestudeerd had wist je dat dit gewoon een domme uitspraak is.
De Nederlandse weggebruiker kennende wordt er juist vaak veel te hard gereden bij regen. En me dunkt dat het veel gevaarlijker is als er één automobilist uit eigener beweging 100 km/u rijdt en het verkeer om hem heen sneller, dan als iedereen 100 km/u rijdt vanwege matrixborden die dat verplichten.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:32 schreef OldJeller het volgende:
Plus, zoals al is gezegd: een hoop mensen gaan al krampachtig 30 km/h rijden bij een paar druppels.. dat moet er straks ook nog eens bijkomen als het niet eens regent, omdat zo'n matrixbord het aangeeft. Alsof men collectief te hard loopt te rijden bij regen. Wanneer halen ze hun hoofd uit hun reet bij Rijkswaterstaat?
Gast, werkelijk. Alleen het ene woordje 'verkeersplanoloog' al: er zijn veel mensen in Nederland die bezig zijn daarmee, maar gezien de staat van het verkeer in Nederland gaat het niet goed: overal staan files, openbaar vervoer is niet echt vooruitstreven of aantrekkelijk maar er komen wel constant nieuwe regels...quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:00 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als je een beetje gestudeerd had wist je dat dit gewoon een domme uitspraak is.
Dat er files zijn wil niet zeggen dat sommige maatregelen niet werken, en wil al helemaal niks zeggen over het vervoersmiddel dat een verkeersplanoloog zelf gebruikt.
Je zou die auto's ook snel kunnen afvoeren van dat ene punt, dat zou een hoop files schelen.quote:Het kan ook dat er simpelweg te veel auto's op dezelfde tijd op hetzelfde kleine stuk weg moeten zijn, dan is er weinig aan te doen.
Pertinente onzin. Maar als je de praktijk niet kent is uitleg zinloos.quote:Files door abrupte snelheidsveranderingen echter zijn op te lossen door de abrupte veranderingen om te vormen in geleidelijke veranderingen en lagere snelheden, waardoor men dichter op elkaar kan rijden en minder 'paniekstops' maakt.
Het geldt niet alleen voor auto's, ook voor treinen en bussen, belastingen, milieu, wonen, etc. Nederland gaat ten onder aan beleid en regels.quote:Maar ik snap dat dat een stuk minder leuk is om te roepen dan "Nou die meneruh hebbuh zelf duidelijk geen auto's de rotzakkuh !"
Mjah. Ik kan ook altijd weinig begrip opbrengen voor mensen die niet doorhebben dat ze droog zitten in de auto, en die ook niet weten dat een auto gemaakt is om ook door de regen te rijden.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:27 schreef Cothen het volgende:
Als iedereen nou gewoon zijn snelheid aanhoudt tijdens de regen, dan hebben we dit soort idioterieën ook niet nodig.
't Eerste waar ik aan dacht bij 't lezen van de tt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:27 schreef Scorpie het volgende:
Alsof dat nodig is, bij een enkele druppel gaat iedereen al 30 rijden, de faalhazen
Nee, de mensen die dat idee toejuichen moet direct de rijbevoegdheid van worden afgenomen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:23 schreef giscard het volgende:
Gewoon alle auto's uitrusten met een snelheidsbegrenzer die aangestuurd wordt door de systemen die de matrixborden sturen. Alle problemen uit de wereld.
Eh, nee hoor.. leert de ervaring en vraag het hier even aan de andere mensen die ook met regelmaat zich op de weg begeven. Nederlanders nemen slakkentempo aan bij enige druppels. Ook op links, en dan hebben ze het idee dat iedereen 30 km/h moet rijden, omdat het regent, dus gaan ze niet naar de rechterbaan.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:20 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De Nederlandse weggebruiker kennende wordt er juist vaak veel te hard gereden bij regen. En me dunkt dat het veel gevaarlijker is als er één automobilist uit eigener beweging 100 km/u rijdt en het verkeer om hem heen sneller, dan als iedereen 100 km/u rijdt vanwege matrixborden die dat verplichten.
Noem dan eens een maatregel die tot minder files heeft geleid. 80 zones is een mislukking, matrixborden bij een lekke band op de vluchtstrook zorgt ook voor meer files, doseerlichten heeft ook geen effect, iig niet op de plaatsen waar ik ze tegenkom. Enige maatregel die ik kan bedenken die wel nut heeft, is het inhaalverbod voor vrachtwagens.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:00 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als je een beetje gestudeerd had wist je dat dit gewoon een domme uitspraak is.
Dat er files zijn wil niet zeggen dat sommige maatregelen niet werken, en wil al helemaal niks zeggen over het vervoersmiddel dat een verkeersplanoloog zelf gebruikt.
Het kan ook dat er simpelweg te veel auto's op dezelfde tijd op hetzelfde kleine stuk weg moeten zijn, dan is er weinig aan te doen.
Files door abrupte snelheidsveranderingen echter zijn op te lossen door de abrupte veranderingen om te vormen in geleidelijke veranderingen en lagere snelheden, waardoor men dichter op elkaar kan rijden en minder 'paniekstops' maakt.
Maar ik snap dat dat een stuk minder leuk is om te roepen dan "Nou die meneruh hebbuh zelf duidelijk geen auto's de rotzakkuh !"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |